Hjelp til valg av høyttalere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til valg av høyttalere

Går med planer om å anskaffe meg nytt utstyr og trenger derfor litt tips og råd til valg av komponenter.

1. Har tenkt til å bruke rundt 15.000,- inkl. forsterker.
    2. Skal i hovedsak brukes til surround, men vil gå en del i musikklytting også, gjerne med litt trykk, men det skal helst ikke gå for mye utover lydkvaliteten ellers.
    3. Gjerne ett system som også låter bra på lavere volum, til vanlig tv-titting.
    4. Plass er ikke noe problem, hele stua er ca 40 kvadrat og L-formet, men den delen som anlegget skal stå er ca 15-20 kvadrat (Blir ett rom uten bakvegg, hvis dere forstår).

Når det gjelder forsterker har jeg kikket på Denon AVR-2307 som man nå får for 4995,- så tror jeg går for denne.
    Og når det gjelder høyttalere tittet jeg på det Dali Concept 6 systemet som man får for 9,998 på Hi-Fi klubben. Og da eventuelt oppgradere til Concept 8 fronthøyttalere.

Men etter å ha lest litt på forumet her har jeg også fått øynene opp for Dynavoice M65 og M85 pakken event Dynavoice Definition.

Hvilke av disse pakkene bør jeg gå for? Og har dere andre forslag, kom gjerne med dem.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke hørt Dynavoice, men har derimot hørt Concept 6 systemet. Dette er et godt system, til en fin pris.

Vurder også å oppgradere til Ikon 6 istedenfor Concept 8. Ikon fronter kan fint matches med Concept senter/sub/bak

Newcomer ronnyr sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    222
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde helt klart gått for Dynavoice, enten M-65 eller M-85. Og heller lagt mere kroner i en god forsterker :-D

Active Zcum sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    399
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har selv M-65 og kan garantere deg at du kommer til og bli overrasket over hvor gode og lettspillte dem er til prisen.

Dynavoice M-65 pakke i Dark Cherry farve

Men hvis du vill ha litt mere krutt i tønna så kan du gå for M-85. men har ikke hørt disse om hvor bra de er i forhold til M-65.

Dynavoice M-85 pakke i Dark Cherry 820 Watt

og så regner jeg kansje med at du vill ha en subwoofer, jeg vill anbefale XTZ, er god til både musikk og film, og utrolig fin til prisen.

XTZ 99 W12 i sort matt

Det er bare et lite tips som jeg kan gi deg da
    men kan iallefall 100% anbefale M-65.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Concept er bra høyttalere, men de trenger litt forsterker for å gi god lyd, og særlig bass. Concept 8 krever selvfølgelig MYE mere enn Concept 6. Concept CT suger skikkelig. Elendig center.

Forsterkeren du har sett deg ut skal være et meget godt valg. Dynavoice har fått gode kritikker, og jeg tror disse er mere for pengene enn Concept, men jeg har altså ikke hørt dem.

Har du vurdert en rimelig Klipsch-pakke? God dynamikk og morsomme høyttalere både til film og musikk.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for aller svar.

Hmm..ikke lett det her nei. Er det forresten noe sted man kan få hørt på Dynavoice høytallere? (Helst østlandet).

Har hørt mye bra om Klipsch også ja, men der vil vel prisen overstige budsjettet kanskje?
    Tror nok valget faller på Dynavoice, enten M-65 eller Definition pakken + sub i tillegg. Har på følelsen at kanskje M-85 blir litt for "rocka" etter min smak.
    Er det noen som har hørt forskjellen på M65 og Definition da?
    Liker utseendet på Definition best, og siden prisen er litt høyere og det er på en måte toppserien til Dynavoice går jeg ut ifra at lyden også er litt bedre enn M65.

Og så var det sub da. Da blir det vel enten: Dynavoice Definition SW-10
    eller Dynavoice Finale Sub 10D

Ellers så virket jo den XTZ bassen som Zcum nevnte også som ett bra valg. (litt dumt med fargen bare).

Da får jeg brått noen tusenlapper ekstra til receiver, og synes de nye Denon receiverne med innebygd Ethernet og HDMI 1.3 virket veldig spennende.

Active Zcum sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    399
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sånn prismessig.

La oss ta et eksempel da CraZee

Subwoofer (dynavoice) : 3000,- kr (Högtalare, Hifi och Hemmabio på Fynda.se)
    Surround høytalere (dynavoice M-85) : 6500,- kr (Surround.no -)

Der har du sammenlagt en kostnad på 9500,- kr (ikke inkludert frakt)
    Da har du fortsatt ca 5000,- kr igjen til reciever (tok - 500,-kr pga frakt)
    Så kan du velge hva slags type reciever du isåfall vill ha.

eller så kan du ta denne pakken her:
    Dynavoice M-85-pakke Yamaha RX-V661 RDS

her har du M-85, og en surround reciever som tydeligvis er testet og ser ut til og matche utmerket med det anlegget.

Så hvis vi da tar og kjører den veien istedenfor så blir det mere slikt

Surround pakke:
    11490,- kr
    + frakt og oppkravsgebyr (690,-kr)

som gir oss en sum på = 12180,-kr

Nå mangler du bare en subwoofer.
    og som det ser ut til nå har den dynavoice subwooferen du linket gratis frakt, men det kan hende at kun er innenfor sverige.

men la oss da normalt sett si at hvis du får en frakt på ca 250,- kr

det blir 12810,-kr (surround pakken) + 3000,-kr (subwoofer) + 250,-kr (frakt)

som gir oss en total sum på
    = 15430 ,-kr

du går da over med 430 kr ca desverre, men da har du et sinnsykt bra anlegg.

Zcum

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alt på surround.no:
    Dynavoice M-65 pakke (M-85 krevere mere forsterkeri, og det er greit å ikke overdrive)
    XTZ 99 W12 (denne skal spille veldig bra til prisen)
    Pioneer VSX-1016V (sterk forsterker med mange funksjoner)

Alt innenfor budsjett. Tror dette er en veldig bra pakke til prisen.

Newcomer Orbitize sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville i din prisklasse vurdert noe i Ikon serien. Lyttet endel til Concept 6, 8 og litt andre høyttalere i prisklasse mellom 5 og 10 K. Ikon 5 tok meg med storm, og da jeg hørte ikon 6 var det ikke tvil for meg. Endte opp godt over budsjettet, men en 2807 og Ikon 6, men jeg er utrolig fornøyd, dette er en kombo jeg kjenner på meg vil gi meg mange mange år med glede!

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke kjøp Dynavoice! tror neppe det er en høyttaler du kommer til å slå deg til ro med.(les dritthøyttaler)

Kjøp heller noe "billig" Kef.

Active Zcum sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    399
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiomur
    Ikke kjøp Dynavoice! tror neppe det er en høyttaler du kommer til å slå deg til ro med.(les dritthøyttaler)

Kjøp heller noe "billig" Kef.
    Jeg er litt uenig der, tror han kan fint slå deg til ro med Dynavoice.
    Men jeg skal jo ikke være uærlig og si at de er de beste høytalerne på markedet, for det er de ikke.

Men jeg vill si til den prisklassen de holder til så er de nok et av de beste kjøpene. de har utrolig fin lyd, og er veldig lettdrevene. (hvis du ikke tror meg les på lyd og bilde sidene).

Men jeg ville tro at du sikkert ville like B&W surround mye bedre den Dynavoice. men da ville du ha havnet i en prisklasse som er et hakk høyere den det du bestemte deg for.
    Derfor vill jeg si at Dynavoice er et av de beste. Jeg kan jo også anbefale Klipsch og Dali, men siden jeg har ikke gjort noe annet den å kansje hørt disse en gang så vill jeg forholde meg til å anbefale det jeg synes er best for deg, så kan personer som har bedre anelse om Dali eller Klipsch, og hva som gjør dem så bra, fortelle deg litt om dem Og om du velger et klipsch surround med svs sub så er det isåfall ditt valg, mitt ønske er bare og gi deg noen valgmuligheter som er gode.

Newcomer Orbitize sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror en av tingene som gjør anbefaling av høyttalere så vanskelig er at alle har så forskjellig smak og faller for forskjellige ting. Det som har kapret meg spesielt godt i høyttalere som jeg har vært å lyttet på, har jeg merket, er en detaljert diskant, godt stereobilde, og detaljert og kontrollert bass framfor kvantitet i denne. Dette er egentlig litt rart, fordi når jeg bestemte meg for å kjøpe anlegg tenkte jeg at jeg trengte noe med masse bass og godt med trøkk, men etter å ha hørt noen av favorittplatene mine så hørte jeg hvor feil jeg egentlig tok.

Dynavoicene er uten tvil meget gode til prisen, men hvis du tenker litt på hva du kanskje vil sette pris på om 10 eller 15 år framover, er det ikke sikkert det er riktig valg. Jeg for min del, endte opp med mye mindre trykk og party-faktor enn jeg forventet, men med en detalje, og rikdom i lydbilde som jeg virkelig er glad jeg prioriterte. Desverre har jeg aldri hørt noe av Dynavoice så jeg kan ikke gi deg noe ordentlig svar her, men etter alt hva jeg har lest, er de ikke så altfor detaljerte, og er litt preget av prisen sin.

Hvis du vil ha noen billige høyttalere med masse trykk og godt med bass kan jeg forsåvidt anbefale QLN Artech serien. Gir ganske mye lyd for pengene, og er temmelig lettdrevne. Jeg likte spesielt godt den litt varme lyden, og godt med bass. Ikke noen høyttalere du vil sette deg ned å høre på klassisk musikk med, og hvis det er et detaljert lydbilde du vil ha er nok ikke disse å anbefale heller, men du kan sikkert få mye moro ut av disse.

Et steg opp i prisklasse så vil jeg anbefale en kikk på Klipsch RF 52, meget lettdrevne, veldig pene å se på, har en ganske moro lyd. Mange er skeptiske til disse pga litt "in your face" lyd (ganske hard diskant/mellomtone vil jeg si), og med veldig harde elementer har denne meget god dynamikk. Ble veldig overrasket over bassen de små elementene kunne produsere.

Dette er kun noen få av høyttalerene som jeg har hørt, og det er selvsagt et hav av muligheter... Som du utvilsomt har lest ørten ganger, er det aller beste å ta med deg ørene rundt omkring og høre på hva du liker lyden av!

Lykke til

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter "lang" tids vurdering tror jeg valget faller på disse: Qln 604 mkII
    Tar meg en kjøretur ned til Fynda iløpet av ett par ukers tid, for å prøvelytte litt.
    Må også finne meg en receiver til disse, og lurer på om denne vil være en god match? Ser ut til å ha de fleste muligheter med denne?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=pnerbye]Concept er bra høyttalere, men de trenger litt forsterker for å gi god lyd, og særlig bass. Concept 8 krever selvfølgelig MYE mere enn Concept 6. Concept CT suger skikkelig. Elendig center.

]

Hvilken senter ville du valgt til consept front og bakhøytalere da hvis centeren i den serien er så dårlig?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    638
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hørt endel på Qln 604 mkII i stereo. Fungerte veldig bra sammen med Marantz.

Et alternativ til QLN kan være denne pakken: System Audio 1530 pakke med sub. - Hi-fi Center Kjeden

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jeger68
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Concept er bra høyttalere, men de trenger litt forsterker for å gi god lyd, og særlig bass. Concept 8 krever selvfølgelig MYE mere enn Concept 6. Concept CT suger skikkelig. Elendig center.
    Hvilken senter ville du valgt til consept front og bakhøytalere da hvis centeren i den serien er så dårlig?
    Jeg hadde faktisk VELDIG lyst på Concept, men valgte det bort rett og slett pga den elendige centeren. Jeg vurderte å kjøpe et par Concept 6 og en effektforsterker og faktisk legge dem ned som center!

Selv lyttet jeg til, og fikk et knallbra tilbud på, en Focal JMLab-pakke på Hifihuset.

Det er ganske viktig å ha en klang-matchet front, så jeg ville ikke vurdert noen andre høyttalere (merker) tror jeg. Tror noen har prøvd med Dali Suite center med hell, men du må nesten søke litt rundt på forumet om akkurat det.

Ta en tur på Hifiklubben og hør på oppsettet selv. Det kan jo være at du er veldig uenig med meg?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Jeg hadde faktisk VELDIG lyst på Concept, men valgte det bort rett og slett pga den elendige centeren. Jeg vurderte å kjøpe et par Concept 6 og en effektforsterker og faktisk legge dem ned som center!

Selv lyttet jeg til, og fikk et knallbra tilbud på, en Focal JMLab-pakke på Hifihuset.

Det er ganske viktig å ha en klang-matchet front, så jeg ville ikke vurdert noen andre høyttalere (merker) tror jeg. Tror noen har prøvd med Dali Suite center med hell, men du må nesten søke litt rundt på forumet om akkurat det.

Ta en tur på Hifiklubben og hør på oppsettet selv. Det kan jo være at du er veldig uenig med meg?
    Jeg har dali consept 6 allerede og tenker på å bygge ut til surround. Det er derfor jeg lurer. Ønsker ikke å bytte de jeg har. Får ta en tur å høre :-)

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv hatt denon og concept, fin fin kombinasjon det
    Men er som så mange andre ganske så imponert over dynavoice sine prestasjoner ift pris. Ser ikke bort fra at yamaha/dynavoice komboen kan bli en glimrende film formidler.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •