Manuellt delefilter på vanlig forsterker

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Manuellt delefilter på vanlig forsterker

Heisann.

Pappa har noen rimelig heftige høyttalere liggende. Disse har han bruklt forsterker med manuellt delefilter på.

Hva er fordelene med det? eller er det ikke noe fordel?

UIansett. Har planer om å kjøpe ny forsterker. Dreir seg om NAD T754.

Denne tror jeg ikke ar manuellt delefilter.

Det jeg da lurer på er om det er noe måte man kan koble det om på. Altså, å kjøre det på en vanmlig forsterker.

Flott om noen har noe info om slike ting.

Håper på svar, Mvh Stian

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eneste jeg kan tenke meg det ble brukt for var enten fordi høyttalerene ikke hadde egne delefilter, eller fordi på 80 til 90-tallet var det tøft med masse lys og duppeditter på anlegget. Flere rack anlegg kom med manuelle EQ basert på frekvenser osv.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk han til å si hvorfor. Det var fordi bassen ikke skulle få diskanten og diskanten skulle få bassen. Da brant det opp. Men vi har en gammel forsterker, som gir ekte og fine watt, så er egentlig løst sånnsett.

Takker for svar

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg føler mig litt dum nå. Hva er et manuelt delefilter ? Mener du elektronisk eksternt delefilter ?
    I enhver høyttaler sitter jo delefiltre og jeg velger å tro at høyttaler fabrikanter vet hvad de driver med. Diskanten får jo ikke bass !
    Bruker du feil delefilter får du bare dårlig lyd, og det er gjerne overbelastning av forsterkeren der ødelegger enheter, først og fremst diskanter.
    Prøv å se delefiltret i en Rogers LS3/5A høyttaler, da ser du det noen ganger er ganske tett på "rocket science", og jeg kan bare forestille mig lyden i den med et "normalt" delefilter.

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Penrin
    Fikk han til å si hvorfor. Det var fordi bassen ikke skulle få diskanten og diskanten skulle få bassen. Da brant det opp. Men vi har en gammel forsterker, som gir ekte og fine watt, så er egentlig løst sånnsett.

Takker for svar
    Er høyttalerene delt opp eller er det 2 kasser med en ledning ut av hver seg?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er eksternt. Passivt. Han sa det var derfor iallefall. Det er hjemmelaga alt bortsett fra elementene. Uansett er ikke dette noe stress, da vi allerede har fått sjekket at alle forsterkerne virker. Er bare en liten transistor elns i strømforsyininga som er gåen.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •