Plassering av Sub??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 24
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Plassering av Sub??

Heisann! Er nå den heldige eier av en Infinity SW12 subwoofer,å satt da å tenkte på hvordan jeg skal plassere den?Framme ved fronthøytalerne eller bake? Den har bassport bak så lurte på hvor langt fra bakvegg den bør plasseres? Noen som har gode råd!!?

Takker for alle svar

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velkommen til forumet!

Det blir vel standard svar på denne:

Plasser subben i stolen/sofaen du skal sitte og lytte, så krabber du rundt på gulvet i subhøyde og hører hvor det er best bass. Der skal den stå!

Søk litt på forumet så finner du masse tips til plassering av sub :-D

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen god start er å finne et hjørne og sette den ca 5 cm fra hjørnene og helst i forbindelse med Yttervegger.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar! Begge deler skal prøves

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men det må vel være et fasittsvar på dette? De fleste rom har jo fire vegger og fysikkens lover må vel fortelle oss noe, eller er det slik at pga. møbler o.l. at plassering av sub blir særegent for hvert rom? Har et rom som brukes til alt mulig rart og når vi er 7-8 stk som ser på film skulle jeg gjerne hatt bass til alle sammen :P Men dette er vel ikke mulig med bare en sub? Og uansett om jeg kjøper en sub til så må jo denne plasseres inntil en vegg og da ikke gi god bass til de som sitter midt i rommet. Hvordan gjør kinoene det?

Intermediate Qrt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Plecto
    Men det må vel være et fasittsvar på dette? De fleste rom har jo fire vegger og fysikkens lover må vel fortelle oss noe, eller er det slik at pga. møbler o.l. at plassering av sub blir særegent for hvert rom? Har et rom som brukes til alt mulig rart og når vi er 7-8 stk som ser på film skulle jeg gjerne hatt bass til alle sammen :P Men dette er vel ikke mulig med bare en sub? Og uansett om jeg kjøper en sub til så må jo denne plasseres inntil en vegg og da ikke gi god bass til de som sitter midt i rommet. Hvordan gjør kinoene det?

Det var det da lett å svare på; kinoene gjør det ikke..

Intermediate Snooky sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Plecto
    Min stue har mer enn fire vegger
    Som du er inne på vil innreding av rommet ha betyding, det samme vil veggenes konstruksjon, avstand til vinduer og dører, osv osv. Så noe fasit blir vanskelig å finne.
    Det er som regel mulig å få en ganske jevn bassrespons flere steder enn sweetspot. Men erfaringsmessig er to sub'er lettere å få til å fungere enn én.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for alle gode svar! Har nå fått montert opp anlegget å har et lite spørsmål..har nå koblet opp den sub`en mot forsterkeren å det virker som at den ikke får nok..guffe=P Vanskelig å forklare! Må skru gain på sub`ens forsterker heeeelt på max for at det i det hele tatt skal være liv i den! Har stilit inn alle sw innstillingene på forsterkeren til max,og satt alle andre høytalere i "small" modus men det hjelper lite=/ Kabelen min er en y-ledd kabel,dvs jeg har et ledd til overs jeg ikke trenger siden det skal være nok med et ledd inn og et ut...så for morro skyld puttet jeg det andre leddet inn på forsterkeren også å da vart det masse mer liv i subben enn kun med det ene leddet...Noen som har noe som helst svar på alt dette og hva det kan være ? ??

Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis subben har høypassfilter åpner du det helt og hører om det skjer noe. Hva står crossover frequency på? Hvilken submodus står forsterkeren på, LFE eller LFE+main?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den står på lfe...hva er forskjellen mellom lfe lfe+main? Freq. crossover står på 150 hz..det rare er at når jeg kjører auto oppsett så lagres alle høytalerne som "large" i oppsettet :???: skal ikke de være "small"?

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TombaaaH
    Kabelen min er en y-ledd kabel,dvs jeg har et ledd til overs jeg ikke trenger siden det skal være nok med et ledd inn og et ut...så for morro skyld puttet jeg det andre leddet inn på forsterkeren også å da vart det masse mer liv i subben enn kun med det ene leddet...Noen som har noe som helst svar på alt dette og hva det kan være ? ??
    Jeg regner med at du mener at du hadde én kontakt i surroundreceiveren og to på subwooferens forsterker. Grunnen til at du får mer lydnivå med denne koblingen er at signalene ofte summeres via en opamp i inngangstrinnet til subwooferen (de er med andre ord ikke bare to parallellkoblede kontakter). Dermed får du +6dB nivå hvis signalene er identiske, noe de er når begge kommer fra samme utgang på forsterkeren.

Når det gjelder det veldig lave nivået kan det som nevnt tidligere skyldes at delefrekvensen er satt for lavt. Hvis forsterkeren i subwooferen har justérbar lavpassfrekvens, sett denne så høyt som mulig (ofte 250Hz) eller helst skru den av. Sett delingen i receiveren til 80Hz og prøv deg frem.

Det er vanskelig å gi noe fasitsvar på plassering av subwoofer, selv om det er lettere i et vanlig rektangulært rom enn i en L-stue. Flere subwoofere, fleksibel møblering (anlegget må til en viss grad bestemme ), målinger og en equalizer (f.eks Behringer FBQ2496) kan være stikkord på veien mot målet om best mulig bassrespons.

Edit (korrigert etter @ sin kommentar):
    LFE+Main betyr at subwooferen tar med bass-signalet fra fronthøyttalerene under den satte delefrekvensen, i tillegg til LFE. Dette gjelder da hvis man har satt fronthøyttalerene til "large".

At receiveren din har automatisk oppsett av høyttalerene betyr ikke at den vet best Sett samtlige høyttalere til "small" og prøv ut med det. Med alle høyttalere satt som små og med bassen dirigert til den aktive subwooferen sparer du en del krefter i receiveren, slik at den kan spille renere i resten av frekvensregisteret.

Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva slags materiale spiller du av? For å få lyd i subbene i stereo (f.eks. musikk) må du sette sub til LFE+main. Om den står på LFE får du kun lyd i den om du spiller av materiale med LFE spor, f.eks. Dolby Digital eller DTS på film.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av D|sElMiNk

Dermed får du +6dB nivå hvis signalene er identiske, noe de er når begge kommer fra samme utgang på forsterkeren.
    Er vel ikke helt korrekt dette?

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det forutsetter selvfølgelig at det er en summeringskrets i den aktuelle subwooferforsterkeren. En relativt enkel konstruksjon basert på en opamp og et par motstander, men det er selvfølgelig ikke alle subforsterkere som har en slik. NB! Tar forbehold om tungt hode etter deltakelse på bryllup i går

Du må gjerne korrigere meg Flageborg, men kom i så fall med litt mer enn bare en påstand

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    188
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av D|sElMiNk
    LFE+Main betyr at fronthøyttalerene er med på å gjengi bassen.
    Nei, det stemmer ikke. LFE+Main betyr at frontene IKKE er med på å gjengi bassen under delefrekvens.
    Med denne instillingen spiller subben lfe + bassen for frontene under delefrekvensen.

Sånn er det ihvertfall på min receiver.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av @alfakrøll
    Nei, det stemmer ikke. LFE+Main betyr at frontene IKKE er med på å gjengi bassen under delefrekvens.
    Med denne instillingen spiller subben lfe + bassen for frontene under delefrekvensen.

Sånn er det ihvertfall på min receiver.
    Bah, hodet er ikke i form i dag merker jeg ops: Du har selvfølgelig rett. Jeg burde egentlig vite at hodet fungerer dårlig på slike dager

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er et svar fra SVS, den gangen jeg også lurte på dette........

"When used with a surround receiver/processor that has a mono subwoofer output, there is no need to use both inputs on the SVS as they are simply summed before the amplification stage anyway. If you have a 2 channel(stereo) system, you can use both inputs if the receiver/preamp does not have a subwoofer output.

Using both inputs MAY raise the level(it depends on things like voltage and input impedances)...but this shouldn't be confused with the subwoofer now being 3dB more powerful. This is simply another way of increasing the input gain on the subwoofer's built in amplifier. The exact same "3dB gain" could be achieved by simply raising the receiver's built in subwoofer level control 3dB."

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg påsto aldri at subben ble kraftigere "på magisk vis", poenget var at hvis han uansett hadde y-kabelen var det en billig måte å få litt mere nivå på signalet inn til subwooferen. Kjekt hvis man ikke får nok nivå på signalet ut fra receiveren selv etter å ha dempet alle de andre kanalene for å få et relativt sett høyere nivå til subwooferen.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men som jeg var inne på, med plassering av sub. Jeg ser mange på forumet som har linet opp fine stoler i midten av rommet slik at kinoopplevelsen blir maksimal, men hvordan får man bassen til midten av rommet uten å plassere en sub under hvert sete (vet det finnes stoler med innebygget sub, men det er ikke poenget :P)? Det fineste er jo hvis suben står plassert inntil en vegg et eller annet sted og ikke midt på gulvet...

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så reciveren bør stå på lfe + main ? ;P