Bekymret - høye smell i mine Focal 1027. Hva er feil?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 34
    Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bekymret - høye smell i mine Focal 1027. Hva er feil?

Jeg spiller altså musikk i to kanaler, med Arcam AVR350+Focal 1027Be. Kjører høy lyd på to typer musikk. Arcamens volumkontroll stilles i dB fra 0 til 99. Høy lyd betyr her 77-79dB. dB betyr vel her ikke lydtrykk, men mer en slags prosent av max voluminnstilling på forsterkeren.

To ting har skjedd:
    1) Rage against the machine. Klart og høyt med volumet på 77. På 79 kommer skarptromma ut av høyttaleren med høye, skarpe smell. gjelder høyre kanal. Lyden er som en piskesnert i øret.

2) Bachs Toccata & Fuge i D-moll, siste akkord (dette er heftige saker, med lyd i hele registeret fra dypeste bass og oppover). Den siste akkorden holdes i over 20 sekunder. På volum 77 går det helt fint. På volum 79 er også alt bra i noen sekunder helt til det kommer flere høye smell/piskesnerter/cracks i høyre kanal.

Jeg er bekymret!!! :cry:

Noen som vet hva dette kan være?

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil tro du spiller sinnsvakt høyt og er i ferd med å ta livet av Focalene dine? Klipping i lyden er et hint om å skru litt ned. Hvis du spiller såpass høyt med Arcam som har bra med krefter tror jeg nok du må få deg høreapparat for Focalene er jo ganske følsomme...

EDIT: Fikk ikke helt med poenget her som RS har fått med under. Jeg mente implisitt at Arcamen som er såpass kraftig bør kunne dra dem langt nok til normal lytting, og at hvis den er tom og det klipper bør du skru ned - ikke lett på en trett søndag formiddag

Intermediate RS sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Arcamen går tom for krefter. Vær forsiktig!
    Hvis du har mulighet til å biampe Arcamen gir det betydelig bedre kraft/kontroll. Hadde samme problemet sammen med mine 804s.
    Blir ikke dette bra nok bør du vurdere effektforsterker.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cybervision_
    Jeg vil tro du spiller sinnsvakt høyt og er i ferd med å ta livet av Focalene dine? Klipping i lyden er et hint om å skru litt ned. Hvis du spiller såpass høyt med Arcam som har bra med krefter tror jeg nok du må få deg høreapparat for Focalene er jo ganske følsomme...

EDIT: Fikk ikke helt med poenget her som RS har fått med under. Jeg mente implisitt at Arcamen som er såpass kraftig bør kunne dra dem langt nok til normal lytting, og at hvis den er tom og det klipper bør du skru ned - ikke lett på en trett søndag formiddag
    Høyt var det, men ikke sinnsvakt høyt :-D Jeg har passert mid-tredve, og hører lite over 16kHz, men ved siste sjekk var hørselen normal

Det ante meg at det er Arcamen som gikk tom for krefter. Bach krever en helt enorm dynamikk, som mye annen potent, klassisk musikk. Det jeg var ute etter var altså denne berusende trøkkfølelsen når orgelet i Oslo domkirke kjøres på full guffe. Stilte inn lyden etter de svakeste partiene, "kalibrert" mot mine egne erfaringer fra kirkekonserter. Har en veldig bra innspilling, der diskanten ikke føles skingrende selv på dette volumet, derfor ante jeg fred og ingen fare i forkant av denne svært ubehagelige opplevelsen ops:

På kort sikt må jeg altså begrense meg litt. På adskillig lengre sikt vil jeg automatisk begynne å sikle etter en kraftig effektforsterker til frontene.... :-D

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RS
    Arcamen går tom for krefter. Vær forsiktig!
    Hvis du har mulighet til å biampe Arcamen gir det betydelig bedre kraft/kontroll. Hadde samme problemet sammen med mine 804s.
    Blir ikke dette bra nok bør du vurdere effektforsterker.
    Biamping går ikke, selv om jeg har to ledige forsterkere i Arcamen (bruker kun 5.1 av 7.1 mulige). Focal fjernet muligheten til biamp på 1000Be-serien.

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil tippe at forsterkeren din klipper, dette er ikke helt bra for høyttalerelementene og bør unngås. Hvis du ønsker å spille høyere så må du nok kjøpe deg en kraftigere effekforsterker. Jeg tror Lyric hadde en demo Bryston 3B SST de skulle selge, kanskje det er noe?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wotg
    Jeg tror Lyric hadde en demo Bryston 3B SST de skulle selge, kanskje det er noe?
    Etter å ha hatt 4B SST i hus en ukes tid, kan ihvertfall jeg anbefale Bryston til Focal - det er en kanonkombinasjon!

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil tippe at forsterkeren din klipper, dette er ikke helt bra for høyttalerelementene og bør unngås. Hvis du ønsker å spille høyere så må du nok kjøpe deg en kraftigere effekforsterker. Jeg tror Lyric hadde en demo Bryston 3B SST de skulle selge, kanskje det er noe?

3B SST gir 2x150W i 8ohm. Det er det samme som Arcamen min gjør allerede, og den er jo temmelig strømsterk også. Er det noe vits da?

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Biiiig difference.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Biiiig difference.
    Interessant - kan du utdype litt?

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    -Strømreserver.
    Din arcam leverer 120W ved vanlig stereo drift, 100W med alle 7 kanalene i
    action. men jeg kunne ikke finne noen om hva AVR350 leverer i 4 ohm, jeg fant heller ikke noe om hvilke strømreserver som finnes i AVR350.
    bryston 3B SST lever 150W i 8ohm og 250W i 4Ohm.
    Uten å hevde at jeg er verken vitenskapsmann eller fagmann så kan jeg bare si at utifra personlig erfaring så er ikke en Watt alltid en Watt.
    Se på f.eks en Mark Levinson No27,5 - en 100W effektforsterker. jeg har selv testet en slik på endel forskjellige høyttalere, deriblandt Revel Ultima Studio, Focal Diva og et par store Infinity høyttalere som er kjent for å være venskelige å drive. ML No27,5 kunne drive alle høyttalerene til over smertegrensen for hva jeg orket å høre på uten å "break a sweat"
    Min Gamle Yamaha DSP AX1 er spesifiert til 125W, den klarte ikke engang å drive mine focal electra 906 skikkelig.
    Så å se på hvor mange watt en forsterker har er ikke akkurat noen garanti for kvalitet. Min erfaring er at å se på tallene i 4Ohm, 2Ohm og til og med 1Ohm ihvertfall sier litt mer om hva produktet er godt for.
    Bryston er kjent for store strømreserver, jeg kan ikke tenke meg at en 3B SST - som er et relativt nytt design skulle vere dårligere enn ML No27,5 - som er et design fra tidlig nittitall.
    Hvis du har prøvd å løfte rundt på f.eks en ML No27,5 som er 2x100W så skøjnner du at noe er muffins når du med letthet kan løfte en AVR350 som hevder å vere 2x120 eller 7x100W.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv en liteneffektforsterker, eller integrert forsterker der har Clipping indikatorer og du vil bli svært overrasket hvor fort det går.
    Samtidig kan en separat effektforsterker med solid strømforsyning virkelig få en høyttaler til å våkne opp, selvom den har samme watt antall, se på hvor mange har ekstra effektforsterkere på sine fronter her på forum.

Test av 3B SST : Bryston Limited - Music For A Generation

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Trumpetguy
    3B SST gir 2x150W i 8ohm. Det er det samme som Arcamen min gjør allerede, og den er jo temmelig strømsterk også. Er det noe vits da?
    Bryston er også veldig moderate når de oppgir watt! F.eks deres integrerte forsterker B100-SST er oppgitt i Brystons spesifikasjoner til 2*100W i 8 ohm. Men når Stereophile testet den, målte de den til 2*148W i 8 ohm!!!

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med tanke på strømreserver i Arcam AVR-350 sitter det en ringkjernetrafo på 1200VA og 4 x 10.000mF kondiser i den. Ikke supervoldsomt, men bedre enn de fleste surroundreceivere og middels gode stereoforsterkere. At man ikke bør henge seg for mye opp oppgitte i watt meg her og watt meg der bør vel være unødvendig å si.

Ta f.eks. ASR Emitter som har oppgitt 2 x 160W / 8ohm, men har en intern lytterkapasitet på hele 400.000mF.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du får deg en sub til å ta seg av de dypeste tonene er du på rett spor. Tror faktisk ikke det er watt som er problemet her, det er faktisk begrensninger på hva 6,5" klarer å gjengi av bass. Selv i denne prisklassen. Ganske sikker på at elementene bunner.

Intermediate mattman sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan også være artig å kikke på Meridian når du først er inne på effekt til Electra 1027. Sjekk i tråden til Devil, han testet noen. En Meridian 557 burde nok ta fatt i problemene du har.. Hvis du ikke drister deg på den ufattelig stilige G-serien.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    526
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Konrad
    Hvis du får deg en sub til å ta seg av de dypeste tonene er du på rett spor. Tror faktisk ikke det er watt som er problemet her, det er faktisk begrensninger på hva 6,5" klarer å gjengi av bass. Selv i denne prisklassen. Ganske sikker på at elementene bunner.
    Dette var min første tanke også.Ikke noen pen lyd når et element bunner.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hjertelig takk for mange gode råd!
    Noen mener det er mangel på strømreserver, mens andre foreslår at selve elementene bunner. Jeg har muligens en gammel, god Adyton effektforsterker jeg kan låne for å teste. Vet ikke spec på den, men den kan kanskje hjelpe meg litt på vei om den er en kraftplugg. Jeg kommer uansett til å sjekke hva en god effektforsterker kan gjøre for generell lytteopplevelse - også på mer moderate volum!

....men jeg tror kanskje at goodwillen for heftig pengebruk i kjelleren er oppbrukt for en stund nå, så her må det tenkes...

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Elementet bunner raskere ved for lite effekt (kontroll). Så problemet ditt er sammensatt.

Min førstepost kan kanskje virke litt useriøs, men en sub ville definitivt gjort seg. Hvis penger er en begrensning tror jeg du kommer veldig langt med en sub til 10k enn en amp til 20k.

Intermediate RS sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Trumpetguy
    Hjertelig takk for mange gode råd!
    Noen mener det er mangel på strømreserver, mens andre foreslår at selve elementene bunner. Jeg har muligens en gammel, god Adyton effektforsterker jeg kan låne for å teste. Vet ikke spec på den, men den kan kanskje hjelpe meg litt på vei om den er en kraftplugg. Jeg kommer uansett til å sjekke hva en god effektforsterker kan gjøre for generell lytteopplevelse - også på mer moderate volum!

....men jeg tror kanskje at goodwillen for heftig pengebruk i kjelleren er oppbrukt for en stund nå, så her må det tenkes...
    Høres ut som en bra plan å teste med effekforsterker. Mine problemer forsvant når jeg fikk mer effekt. Dine Focal tåler betydelig mer lydtrykk enn ca.80dbl som problemet starter på. Klart elementet bunner, men grunnen er at forsterkeren ikke har krefter nok til å drive basselementene på en god måte. Det er mange som anbefaler deling på 80hz, men da forstår jeg ikke hva som er vitsen med gulvstående høyttalere.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •