Ønsker andres vurdering av sa explorer!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 95
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ønsker andres vurdering av sa explorer!

Hørte denne på hfc i dag, og likte den ganske godt. Kunne hatt bedre bass synes jeg, men 2 se200 subber bør veie opp for dette! Er det noen feil/mangler ved se200 sub/explorer ? bedre valuta for pengene andre steder?
    Står vel egentlig mellom denne eller vienna acustics beethoven concert grande! Men åpen for gode forslag, noen som har erfaring med dali ms4/helicon serien???

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He he.. Det finnes vell knapt noen høyttaler som er så motsatte som SA og VA.

SA som er konstant på hugget, med lite bass og etter min mening hard diskant.. Og VA som er litt tilbakelent fyldig i bånn og en behaglig diskant.. Andre alternativer mellom disse.. ALT!

Personlig er mine drømmehøyttalere nettopp vienna acustics bcg!
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Active NAD-master sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har litt annen erfaring enn HoJ, for første gang jeg hørte Explorer ble jeg overrasket over hvor mye (og bra) bass det var! Hørte dem like etter å ha hørt Ranger på en svær Hegel sak. Selgeren spilte noe merkelig, veldig dynamisk musikk med dyp bass og harde smell (vanskelig å forklare..) og det hørtes rett og slett helt fantastisk rått ut

Jeg er hvertfall veldig imponert! Har dog ikke hørt Vienna Acustics..

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oyvino
    Hørte denne på hfc i dag, og likte den ganske godt. Kunne hatt bedre bass synes jeg, men 2 se200 subber bør veie opp for dette! Er det noen feil/mangler ved se200 sub/explorer ? bedre valuta for pengene andre steder?
    Står vel egentlig mellom denne eller vienna acustics beethoven concert grande! Men åpen for gode forslag, noen som har erfaring med dali ms4/helicon serien???
    SE 200 subbene er skikkelig dårlige syns jeg. Kjøp heller en Velodyne SPL 1200 eller noe. Vannvittig gode subwoofere. Men vil du bruke mindre penger på sub, så har du SVS som et alternativ:

Welcome to L-Sound!

PRIS UTEN MVA!!.

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig så hadde jeg tatt Vienna over System audio any day.
    beethoven concert grand er jo en strålende høyttaler som paret med den riktige effekforsterker virkelig kan få ting til å svinge.
    SA låter bare tamt og nasalt spør du meg, det kan vere at HFCs paring med Hegel er en dårlig match, men jeg liker ihvertfall ikke SA sounden.
    Beethoven grand ser jo også fantstisk mye flottere ut, spesielt i rosewood finish

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm vanskelig å si, har ikke hørt vienna egentlig men liker looken, hvor kan man høre disse? Noen på forumet som har dem?
    Se200 subben har jo ikke kjeller bass akkurat men den er ganske kjapp. Synes de mindre modellene er ganske tynn i lyden, men explorern hadde faktisk go dynamikk, tåler jo 400watt de 5tommerne der så bør jo gå an å få dem til å flytte på seg, tror nok ikke hegel er noen god match til disse. Blir litt for skarp i toppen, og litt for "klinisk" lyd synes jeg, dette tror jeg skyldes hegel settet/kablingen (nordost blue heaven, tror jeg). Tenkte å drive dem med primare pre30/A32 siden disse visstnok skal matche disse ht perfekt, og tar seg j^vlig godt ut på hylla! litt usikker, må få hørt VA bcg først ser digg ut i pianolakk. Noen som vet av noen tester på VA / SA explorer / se200???
    Hadde vært fint!

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes ikke SA låter tamt.. men alt for agressivt, det er slike som er råe å høre på i en time, men etter det blir det slitsomt...

Å høre først på ranger så explorer er jo som å høre på en ren sub etter å ha hørt på en vanlig høyttaler, da ranger kun har diskant og øvre mellomtone (nesten da..)

Hva som er best er vansklig å si.. kommer litt ann på hva slags lyd du er ute etter, hva slags musikk du hører på osv.

Personlig så gir SA meg meget lite, da jeg er ute etter en lyd som er behaglig, rolig, som tar meg med i drømmeland. Det har ennå SA ikke på noen som helst måte klart å gjort med meg ennå.. Den er rytmisk med en enorm punch i mellomtonen, noe som få andre høyttalere har.. Men totaltsett så synes jeg den er rett og slett tamm i bånn!

Både VA og SA frå full score i Lyd og Bilde.. men det er to vidt forskjellige spillestiler som jeg har prøvd å forklare..
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig det hadde kun tid til å høre på dem i 45 min , helt enig mellombassen er rå, trykker ganske bra men den blir kanskje litt slitsom i lengden for alt jeg vet! Tror du jeg blir skuffet hvis jeg kjøper VA uhørt! Fikk jo brukbar omtale i L&B. Hva tror du om primare pre30/A32 på VA bcg?

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig det hadde kun tid til å høre på dem i 45 min , helt enig mellombassen er rå, trykker ganske bra men den blir kanskje litt slitsom i lengden for alt jeg vet! Tror du jeg blir skuffet hvis jeg kjøper VA uhørt! Fikk jo brukbar omtale i L&B. Hva tror du om primare pre30/A32 på VA bcg?

Jeg kan ikke si om du blir skuffet eller ikke. Men alt jeg vet er at disse høyttalerne har jeg hatt som nr. 1 mange år nå.. Og jeg har hørt mange høyttalere.. (ett dårlig svar sikkert) Hvis du vil ha flott lyd, behaglig, men som også kan engasjere deg.. så er VA ett meget godt valg. Mange liker SA, personlig så synes jeg lyden blir for skarp i toppen, for svak i bånn. VA synes jeg er meget bra over hele spekteret..

Med den primare komboen så får du hvertfall nok krefter.. Tror det skal gå meget godt sammens med VA..

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk,takk får sove på d! heller litt mot Va for øyeblikket!
    Selges de kun hos interconnect???

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk,takk får sove på d! heller litt mot Va for øyeblikket!
    Selges de kun hos interconnect???

Resonans lyd og bilde i Stavanger Resonans Lyd & Bilde

Sterofil.no

Sikkert flere steder også

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg selger et par Explorer akkurat nå, men det har egentlig ingenting med dette innlegget å gjøre. Jeg har ikke kjøpt/brukt de selv for så å oppgradere til "noe bedre", men de var en del av en byttedeal, og står nedpakket i kjellerboden. Jeg vet ikke om jeg skal pakke de ut i stua eller ikke enda..men uansett: Er du på HFC for å høre på SA Explorer , og den står koblet på Hegel, så bør man spørre folkene der om å koble på noe fra Primare. Klangmessig passer nemlig Primare og SA meget godt sammen. Om det er å foretrekke foran Hegel får den enkelte avgjøre selv. (HFC har jo også Mcintosh, et par 500w monoblokker passer jo finfint sånn sett det også..)

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig at primare låter bedre en hegel på SA, men fremdeles blir det slitsomt i toppen.. synes jeg..

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    He he.. Det finnes vell knapt noen høyttaler som er så motsatte som SA og VA.

SA som er konstant på hugget, med lite bass og etter min mening hard diskant.. Og VA som er litt tilbakelent fyldig i bånn og en behaglig diskant.. Andre alternativer mellom disse.. ALT!

Personlig er mine drømmehøyttalere nettopp vienna acustics bcg!
    Riktignok er de forskjellige men er ikke enig i at de er noen motpoler.

Noen beskriver dem som slappe men du mener de er litt harde i toppen. Jeg fikk et inntrykk som ligger mellom disse. Ganske så nøytrale høyttalere som var ganske morsomme å høre på. Det eneste jeg synes manglet var det nederste skyvet. Kunne kanskje virke som de rundet av litt brått. Jeg tenkte at en sub hadde gjort seg. Noen hardhet hørte jeg ikke, men Hegel er ikke helt min smak i allefall. Primare synes jeg er mer nøytralt.

VA synes jeg låt varmere og bløtere men pent og detaljert. Men har ikke sammenlignet direkte så er ikke helt sikker på hvordan utfallet hadde vært da.

Tror det er mye smak og behag her. Du spør om Dali Helicon også. Ja absolutt en sterk konkurrent. Jeg hadde nok foretrukket de, men alså det er bare deg selv som vet svaret, Oyvino. Du må bruke dine egne ører for her er det alltid delte meninger.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    244
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjenner meg ikke helt igjen i at Explorerne er så harde i toppen. Det kan hende at det kommer av elektronikken jeg bruker på mine (se signaturen). Personlig er jeg helt allergisk mot harde sss-lyder, og dersom det hadde vært slik i kjellerstuen min, så hadde Explorerne røket rett ut. Jeg begynner å lure på om inntrykket av hard diskant delvis kan skyldes at HFC av en eller annen merkelig grunn alltid insisterer på å demonstrere SA med Hegelforsterkere. Primare er helt klart mange hakk bedre til denne høyttaleren, men også andre forsterkere står meget godt til disse høyttalerne. Jeg har forøvrig en liten plan om å teste dem med noe rørbasert elektronikk.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av EON
    Jeg kjenner meg ikke helt igjen i at Explorerne er så harde i toppen. Det kan hende at det kommer av elektronikken jeg bruker på mine (se signaturen). Personlig er jeg helt allergisk mot harde sss-lyder, og dersom det hadde vært slik i kjellerstuen min, så hadde Explorerne røket rett ut. Jeg begynner å lure på om inntrykket av hard diskant delvis kan skyldes at HFC av en eller annen merkelig grunn alltid insisterer på å demonstrere SA med Hegelforsterkere. Primare er helt klart mange hakk bedre til denne høyttaleren, men også andre forsterkere står meget godt til disse høyttalerne. Jeg har forøvrig en liten plan om å teste dem med noe rørbasert elektronikk.

Jeg har hørt de på primare, og dette her var ikke på hfc (har hørt dem der også, men da ente det med at jeg måtte gå ut for å ta meg noen hodetabletter..)
    Jeg nevner bare det jeg har erfart med disse (har hørt SA 5-6 ganger) personlig synes jeg de gir seg for fort, og er harde i toppen, men mellomtonen er på hugget..

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    244
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det viser vel også at folk har veldig forskjellig smak, og at det eneste som virkelig hjelper er å låne med seg utstyret hjem før man kjøper!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I mine ører låter SA Explorer svært bra, ble imponert over skyvet, dynamikken, oppløsningen og holografien de høyttalerene klarer å levere.
    Utrolig at så små høyttalere skal låte såpass bra.
    Forøvrig tror jeg at mange som har lagt inn innlegg i denne tråden uttaler seg på grunnlag av dårlig matching. Hvordan Hifi Center kjeden kan pushe Hegel sammen med SA er for meg et mysterium.
    Hørte SA Explorer med elektronikk fra Mac og det låt fantastisk bra.
    På de fleste parametre bedre enn Array 1400 som jeg har hørt med samme elektronikken.
    Med en Hegel H200 som effektforsterker ble lyden hard og tynn, skikkelig nedtur med den forsterkeren IMO.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    SE 200 subbene er skikkelig dårlige syns jeg. Kjøp heller en Velodyne SPL 1200 eller noe. Vannvittig gode subwoofere. Men vil du bruke mindre penger på sub, så har du SVS som et alternativ:

Welcome to L-Sound!

PRIS UTEN MVA!!.
    SPL 1200 eller SVS?

De fortjener da DD12 de eminente høyttalerene.
    Evt noen av de bedre til REL.
    Skal ha svært god sub for å følge de høyttalerene som er så kvikke og da faller nok de fleste gjennom.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Jeg har hørt de på primare, og dette her var ikke på hfc (har hørt dem der også, men da ente det med at jeg måtte gå ut for å ta meg noen hodetabletter..)
    Jeg nevner bare det jeg har erfart med disse (har hørt SA 5-6 ganger) personlig synes jeg de gir seg for fort, og er harde i toppen, men mellomtonen er på hugget..
    Godt vi er forskjellige
    Forøvrig synes jeg det høres ut som du har hørt de mindre modellene og uttaler deg på generelt grunnlag for etter min mening gir de seg ikke fort eller er harde i toppen.
    Synes toppen på Dali Mentor og Helicon er vanskeligere å leve lykkelig med f. eks.

Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •