Ønsker andres vurdering av sa explorer! - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 95
    Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av cybervision_
    Skit er det ikke, men en kort oppsummering av hva jeg synes må være at jeg synes det finnes andre høyttalere som gir mere for 33 tusenlapper enn Explorer.

AMEN til det!
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SA'ene er ikke dårlig, men har tilgode å høre dem så bra at jeg ville ha kjøpt dem.
    MC var så-som-så. Grei lyd, men akk så kjedelig! Syntes da at Hegel var en smule bedre. Hadde vært morsomt å kanskje hørt dem med feks. DP?
    Personlig liker jeg bedre Proac, VA, Patos bla

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    SA'ene er ikke dårlig, men har tilgode å høre dem så bra at jeg ville ha kjøpt dem.
    MC var så-som-så. Grei lyd, men akk så kjedelig! Syntes da at Hegel var en smule bedre. Hadde vært morsomt å kanskje hørt dem med feks. DP?

Akk! så enig BGuarden
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;

Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hatt både B&W 803D og SA Explorer i huset. For tiden har jeg Klipsch RF63.
    Sammenligner jeg disse så er 803D en kjedelig, men god HT. Passer fint til akkustisk musikk. Kanskje verdens-ener på diskant.
    Explorer er en veldig god HT. Stram og fin bass med topp mellomtone og diskant. At den parres med Hegel er også for meg en gåte. Sjekk ut Primare eller Parasound til disse! Passer godt til dynamisk pop/rock. Brukte de sammen med en SVS, og det ga meg skikkelig trykk, (etter en god kalibreringskveld).
    Klipsch selges ikke! De er en HT som gir et inntrykk av at Eric Clapton, Mark Knopfler, Jimmy Page og David Gilmore er blitt leietakere på loftet. Det er som om musikkerene er i stua. Veldig mye dynamikk og trykk. AC/DC var forresten innom loftet i går. Kunne nesten ta på de. Trenger vel ikke si hvordan de er på film/musikk-DVD? Ellers et must for gamle gutter med sans for 70-tallsmusikk.

Når det gjelder uttalelser her, og i andre tråder, om at enkelte HT har spiss ditt og slapp datt så ta det med en klype salt. Har selv hørt mye på kritikerne av Klipsch i alle år. Det var dumt det! Tok altfor lang tid før jeg virkelig tok med favorittene mine og satt meg ned i div. lytterom og hørte på bl.a. Klipsch
    Samme gjaldt vel egentlig SA Explorer, (som er det eneste alternative fra SA synes jeg).

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wizkid
    AC/DC var forresten innom loftet i går. Kunne nesten ta på de. Trenger vel ikke si hvordan de er på film/musikk-DVD? Ellers et must for gamle gutter med sans for 70-tallsmusikk.
    Tror du har litt av essensen her. Klipsch er litt like eller ikke like. Klar siste kategori for min del, men det har med preferanser og musikksmak å gjøre. Mine høyttalere trivers dårlig med 70 tallsmusikk (og trolig ac/dc).
    Spilles referanseplater (lyd), spesielt innen akustisk, er det ikke vanskelig å finne bedre høyttalere enn Klipsch, imo (i allefall om man går litt opp i pris).

Sorry for gjentakelser...

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wizkid
    Når det gjelder uttalelser her, og i andre tråder, om at enkelte HT har spiss ditt og slapp datt så ta det med en klype salt. Har selv hørt mye på kritikerne av Klipsch i alle år. Det var dumt det!

Hele poenget med forumet er vell å dele tanker meninger og erfaringer er det vell ikke wizkid? At noe skal tas med en klype salt blir vell lit feil, da en spør om andre meninger.. Selv har jeg ikke opplevd SA.. da også explorer som hard, jeg har hørt det på primare.. med hegel låt det ikke bra.. Synes også at bassen gir seg fort.. (slapp har jeg aldri nevt, for er det noe ht ikke er så er det slapp) Tingen er at en kan godt høre hva andre sine erfaringer er på forumet, men det kan aldri erstattes fra ens engen erfaring, det er jo kjøperen som skal ha disse. Derfor synes jeg det er greit å forhøre seg på forumet, folks meninger og lyttepreferanser og ikke minst smak er forskjellig.
    Men det viktigste er å selv høre på det..

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Greit at folk har ulike kriterier men jeg oppfattet Hegel (den integrerte til rundt 20) som total mismatch til SA Explorer så jeg blir litt forundret over at noen mener det stikk motsatte av meg.

På hvilke parametre mener du Hegel var bedre og hva slags musikk lyttet du til?

Og med den "romantiske" høyttalersmaken din så skulle jeg tro at signaturen til MC lå ditt hjerte nærmest.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ringradiatoren
    Og med den "romantiske" høyttalersmaken din så skulle jeg tro at signaturen til MC lå ditt hjerte nærmest.
    Nok en gang Ringradiatoren.. Det finnes ingen fasit i lydverdenen, hver sin har sin smak.. Når du spør om hva slags musikk han (BGuarden) lyttet på så er dette et minus-trekk for høyttalere til den prisen synes jeg. Det blir litt sånn som en fyr i Sandnes som lar oss bare høre på utvalgte spor til hans høyttalere.. Det er derfor jeg mener at personlig så synes jeg at disse høyttalerene er for kvasse i topp, og gir seg for lett i bånn, som allround høyttalere.. Men er enig i deg med at Hegel gjør ikke jobben bedre for ddem.

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Romantisk og romantisk, mulig jeg er alene om dette, men jeg tenker at når jeg legger mer en 30 tusen på bordet for et par høyttalere så skal de fungere på ganske store deler av den musikalske variansen som jo finnes i verden

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Romantisk og romantisk, mulig jeg er alene om dette, men jeg tenker at når jeg legger mer en 30 tusen på bordet for et par høyttalere så skal de fungere på ganske store deler av den musikalske variansen som jo finnes i verden
    Hvis du tar deg tid til å lese hva jeg skriver så omtaler jeg signaturen til Proac, VA og Patos som romantisk.

SA er ikke det, den er kanskje litt for tøff i trynet for enkelte og jeg forstår det. Forøvrig er det nok flere høyttalere som er bedre på mange parametre men jeg synes ikke Explorer er en dårlig høyttaler og når det gjelder fysisk bredde samt krav til plassering stiller den i særklasse. Den spiller jo bra nesten uansett plassering.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den spiller jo bra nesten uansett plassering.

Spiller den bra også nå..

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Spiller den bra også nå..
    Ja det gjør den

Intermediate drkaos sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    511
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Explorer har for meg lenge vært en drømmehøyttaler. Jeg har selv to kamerater som begge har explorer, på komplette Hegel H4 systemer. I tillegg rakk jeg å lytte mye til Explorer parret med CDP2A og H200 når jeg i min tid jobbet på Hfc.

Jeg syns for det første ikke at diskanten på explorer kan sammenlignes med andre SA (feks 1750). Jeg syns diskanten i explorer er mye mer leken og frempå sammenlignet med de andre. 1750 på I21 fra Primare var lenge det jeg siktet etter lydmessig, men jeg etter en stund syns jeg rett og slett det låt kjedelig. Sånn sett var Hegels H1 en bedre match for mine cd-plater. H1 syns jeg og låter spissere/slankere enn feks H200 og H4, og jeg syns således ikke at de kan sammenlignes heller. H1 manglet effekt på explorer, og mistet kontrollen på høye volum. På lave volum oppfattet jeg lyden som spiss/tynn/slank.

H200 syns jeg virket veldig bra på explorer, satt med andre ord rockefoten min i bevegelse, MEN det var først på litt høyere volum. Jeg bestemte pga dette å gå vekk fra explorer da jeg føler at den trenger volum for å låte bra. På lave volum manglet den dynamikk og spilleglede. Jeg syns med andre ord at H200 og Explorer fungerer veldig bra sammen, og jeg anser H200 som en kandidat også i mitt nye anlegg med Patos.

(Disclaimer; alt i dette innlegget baseres på personlige preferanser og erfaringer og skal således ikke sees på som en fasit)

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finnes det en fasit i dette gamet?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du tar deg tid til å lese hva jeg skriver så omtaler jeg signaturen til Proac, VA og Patos som romantisk.
    Sonus Faber hører vel også med. ProAc er etter min mening minst "romantisk" av disse. Den synes jeg er litt over på den kanten mens VA og Patos er for mye over på den siden etter min smak.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    En god høyttaler kan man alltid få til å spille dårlig. Når man kommer opp på dette nivået, kan selv en dårlig signalkabel forringe hele kjeden. Dette er noe alle vil oppleve før eller siden. Jeg er kabelskeptiker (og generelt skeptiker), men at en kabel kan utgjøre en uendelig stor forskjell på et anlegg opplevde jeg senest igår. (Har fått nytt anlegg for ikke så lenge siden, og da skal det spilles inn,og eksperimenteres med selfølgelig, slikt tar tid osv osv) Nå er jo dette litt OT, men poenget er at matching og kabling, og annet spiller inn. Ikke misforstå meg slik at jeg kabler er generelt uhyre viktig, generelt er jo "ingenting" uhyre viktig, men noen ganger kan det være plassering, kabling, eller et eller annet som skal til før lyden sitter, og når den sitter, pleier man å høre det ganske raskt!

Husk at en høyttaler er en del av en totalpakke m.h.t utseende, plassering, og lyd. Styrken til SA Explorer er bl.a at den er forholdsvis konevennlig iforhold til mye annet, og lyden er ikke så altfor gæli tross alt Derfor blir det feil å kritisere SA Explorer for å ikke gå under 30 tallet i bassen, dette har aldri vært poenget heller med tanke på bredden og elementene den har. Men at den går dypt nok til det meste av populærmusikk er udiskutabelt.

Jeg kan derfor med hånda på hjertet si at Explorer er velbalansert høyttaler fra topp til tå, selv om det er opp til enhver å bedømme. Bare sørg for å la høyttaleren få de rette forutsetningene til å yte sitt beste, ellers kan man gå glipp av en meget kapabel høyttaler.

...Da regner jeg med at det hagler inn PM fra folk som vil kjøpe den av meg ;D

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå ble jeg nysgjerrig .. Kan du ikke lage din egen tråd eller sende pm om dine nye saker..

Noen ganger har jeg litt å utsette på dypbassen, men ikke nødvendigvis med stativhøytalere. I etterkant har jeg fått en sterk mistanke om at det skyldes ganske brå avrunding i bassen. Kan det være at Explorer har litt bråere kurve enn mange andre?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finnes det en fasit i dette gamet?
    Hvor gode produkter er på ulike parametre burde være objektivt (i samme rom osv....). Også å dele produkter inn i ulike spillestiler. Alle er vel enig i at det er fakta at Martin Logan Summit er mer transparent enn Sonus Faber Domus.

Hva som er viktigst og hva som er for mye/ lite osv. Og ikke minst at hvilke som gir mest musikkglede har mange ulike svar.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nja... Mente nå utifra det som fyren var på jakt etter..

Tror vel de fleste begynner å bli lei av lovprisinga av feks. Klipsch?
    Åhja..Har klipsch med rør;-)

btw.. den eneste MC jeg har likt til nå er faktisk MC2275

Tilbake til Rangeren. Er ett eller annet i øvre mellomtone som jeg ikke er helt komfortabel med...
    Men, som Cyber sier: så lenge DU liker dem... what's the deal? Fyren spurte om vår mening og erfaring.
    Hadde vært feil om jeg skulle slikke folk oppover ryggen og si at den presenterer noe med det beste jeg har hørt?

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Capitaine
    Derfor blir det feil å kritisere SA Explorer for å ikke gå under 30 tallet i bassen, dette har aldri vært poenget heller med tanke på bredden og elementene den har. Men at den går dypt nok til det meste av populærmusikk er udiskutabelt.

Jeg kan derfor med hånda på hjertet si at Explorer er velbalansert høyttaler fra topp til tå, selv om det er opp til enhver å bedømme. Bare sørg for å la høyttaleren få de rette forutsetningene til å yte sitt beste, ellers kan man gå glipp av en meget kapabel høyttaler.

...Da regner jeg med at det hagler inn PM fra folk som vil kjøpe den av meg ;D
    Udiskutabelt? Nå vet jeg ikke om du tenker "rosa helikopter" eller hva du gjør når du sier populærmusikk, men jeg er en fan av Sarah McLachlan og kjenner hennes Afterglow CD meget bra, og det er sanger med bra drag i bassen som går relativt dypt og nettopp den tok jeg med og prøvde på Explorer og der følte jeg at den rullet av lenge før moroa begynte i kjelleren. Jeg følte jeg satt igjen med et snev av at "her er det nok mer bass lengre nede". Det merket jeg spesielt med I30.

Men som vi egentlig alle er enige om her, vi har vår smak og meninger, så jeg synes oppriktig at det er flott hvis du er fornøyd med Explorer. Det er selvfølgelig en kapabel høyttaler, men den er også såpass dyr at jeg vil si man er i en prisklasse der man kan pirke det man vil.

Lykke til med høyttalerkjøp trådstarter, uansett hva det blir - stol på ørene dine.

Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •