Senterhøyttaler eller subwoofer?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Senterhøyttaler eller subwoofer?

Hei,

Jeg benytter nesten utelukkende hjemmeanlegget til musikk, og da gjerne en god del elektronisk musikk, bare unntaksvis til film. Mitt nåværende oppsett er to store Dali-monstre, men alder ( ), flytting og familie nødvendiggjør å gå over til et noe mindre dominerende oppsett.

Jeg har sett på mindre stativhøyttalere av typen B&W CM1, men er redd for at jeg skal miste så mye av dybden/trøkket jeg er vant til ved å gå over til noen såpass små høyttalere at dette vil plage meg.

Jeg har dermed lurt litt på hvorvidt dette kan avhjelpes ved å i tillegg benytte enten en subwoofer eller en senterhøyttaler. Min (muligens feilslåtte) antagelse angående subwoofere er at de ikke egner seg til bruk i musikksammenheng men snarere er tiltenkt film-applikasjoner. Og senterhøyttalere, slik jeg forstår det, er kanskje heller ikke designet for å levere større dybde i lyden men heller være spesiallaget for dialog/etc. i film.

I hvor stor grad har jeg rett eller feil i disse antagelsene?

Og vil konklusjonen bli som jeg frykter - at jeg ikke kommer unna å fremdeles ha store gulvstående høyttalere hvis jeg vil beholde rask og presis respons også ved lavere frekvenser for musikkbruk?

Tusen takk for eventuelle innspill! Beklager hvis jeg er blank på terminologi etc. (jeg er ny her ops: )

/G

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei og velkommen
    det ultimate hadde selvfølgelig vert begge deler, men hvis jeg hadde måtte velge så hadde jeg gått for senterkanal. Du kommer sikkert til å få mange svar med motstridende råd, men for meg så synes jeg det blir så mye mer stemning når jeg ser på tv og film med senterkanal enn uten.
    Det er sikkert veldig avhengig av lydnivået du pleier å nyte film og musikk til.
    personlig så hører jeg på ganske lavt nivå og synes da subwoofer blir litt voldsomt, men nå har jo jeg fullrange fronthøyttalere da

Active Runelang81 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    443
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei og velkommen :-)

Senter er nok først og fremst ment for ett surround oppsett, men subber kan funke veldig bra til begge deler og gi den dybden du gjerne mangler i mindre høytalere.
    Har egentlig lite egenerfaring angående stativ/sub kombinasjon, men vet du kan få meget bra stativhøytalere som spiller overaskende dypt alene. Trenger du en sub i tillegg, finnes det haugevis å velge mellom. Hvilke forsterker skal du bruke by the way og hva er budsjettet på høytalere ?

Har dessverre ingen anbefalinger å komme med, men helt sikkert andre her som vet det. Finnes sikkert også andre tråder som omhandler temaene dine.
    Lykke til!

Active Runelang81 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    443
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så det andre svaret nå, og til 99% prosent musikk står jeg fortsatt på mitt!

:-)

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp sub når du ikke ser mye film.
    Max pris på suben(e) ?

Hvorfor ikke kjøpe 2 suber...
    en til hver høytaler :-) to stykk XTZ Koster ikke mye.. er ikke store og stiller bra høyt og er referanse blandt de rimelige subene :-)
    Det er mye skrevet om XTZ her på forumet...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    188
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til musikk har du ingen glede av senterhøyttaler, kjøp heller en sub eller to.

Jeg bruker selv stativhøyttalere og 2 subber til musikk og synes det fungerer utmerket.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for svar alle sammen! Meget hjelpsomt.

Det høres ut som at veien å gå er en subwoofer i mitt tilfelle ja. Hva angår budsjett så ser jeg ikke for meg å bruke mer enn 10.000 på høyttalere (stativhøyttalere + sub). Hvis jeg f.eks. går for de nevnte B&W CM1 så vil jeg da kunne bruke ca. 3000 på en subwoofer.

Noen synspunkter på hva som vil være en god forsterker til et slikt oppsett? Jeg regner med at jeg vil ha en receiver for evnt. kunne utvide til flere kanaler etter hvert.

mvh
    G

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg stilte meg det samme spørsmålet for en stund siden...nå har jeg både senter og sub, men det første jeg kjøpte var sub'n fordi den kunne jeg bruke til musikk som var det jeg brukte anlegget mitt mest til

du kan jo eventuelt kjøpe en sub og så invistere i en senter senere

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •