Kjøpe eldre høyttalere?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Active KydeX sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kjøpe eldre høyttalere?

Hei.

Hvor gamle er høyttalere før de er i "risikosonen", for å si det slik. Jeg tenker spesielt på denne annonsen som ligger her på avtorget:

http://avforum.no/avtorget/showprodu.../product/20812

De ser jo litt spennende ut, men kan det anbefales et kjøp, eller er de for gamle? Jeg er veldig usikker angående bruktkjøp da jeg har lite erfaring. Men dersom det er et bra kjøp er det jo penger å spare. Hva kan gå galt med eldre høyttalere?

Noen meninger?

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville ikke vært redd for å kjøpe gamle høyttalere så lenge de er stelt pent med

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil vel si at dette er løp og kjøp.
    Helt annen verden enn CV, Dynavoice, Proson o.s.v.

Forøvrig har det ikke vært noen utvikling på høyttalerfronten på mangfoldige år.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forøvrig så tåler høyttalere aldring godt.
    Det med pent spilt o.s.v. er bare tull.
    Værste som kan skje med alderen er at opphenget til basselementene smuldrer men det tar fort enn 25 år

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette virker som et godt kjøp.
    Det som kan gå galt er stort sett kantopphenget, gummien som membranen er festet med som kan morkne over tid.

Regner mdat det ikke har skjedd med disse, siden det ikke er nevnt i annonsen.

Når det gjelder Klipsch, så er det noen som påstår at det er noe av det beste du får til film. Jeg har ikke hørt Klipsch i surroundoppsett og med film så det vet jeg ikke. Men de så spennende ut da ;-)
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate roeng2 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    857
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut som et bra kjøp det derre, om du liker live lyd og masse dynamikk. Og om du har et anlegg som ikke er for lyst i toppen blir nok dette bra!

Som andre har skrevet før meg så er det vel kun oppheng som man må være litt opps på.

Mye lyd for pengene er det i alle fall:twisted:

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ringradiatoren
    Vil vel si at dette er løp og kjøp.
    Helt annen verden enn CV, Dynavoice, Proson o.s.v.

Forøvrig har det ikke vært noen utvikling på høyttalerfronten på mangfoldige år.
    Tror nok en del ingeniører på utviklingsavdelinger rundt om blir rimelig sur på en sånn uttalelse! :-|

Men den største forskjellen vanlig forbrukere merker av utviklingen, er nok at man får bedre lydkvalitet for mindre penger nå enn før.

Men ellers kan jeg bare henge meg på de andre svarene her, det er opphengene som aldres, og de tåler nok noen år til.............
    (Såsant det ikke er gamle Alpine bilsubber, der blåste man av de yttre opphengene stadig vekk i min hårde ungdom :-D Men det var limet som ga seg, ikke gummiopphenget!)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok utviklet en del på at stoffene HT'er er lagd av skal tåle nettopp sol, aldring osv.
    Før så var det vel en god del papp element og skummgummi oppheng. Men selvsagt er det jo forsjellige varianter av alt

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Tror nok en del ingeniører på utviklingsavdelinger rundt om blir rimelig sur på en sånn uttalelse! :-|

Men den største forskjellen vanlig forbrukere merker av utviklingen, er nok at man får bedre lydkvalitet for mindre penger nå enn før.
    Synes bygge og lydkvalitet på forbrukselektronikk går nedover jeg.

Når en NAD3020 forsterker som kostet 1000 lappen for 25 år siden spiller såpass mye mer engasjerende en sorroundrecievere i budsjettlassen (4-6k).
    Riktignok er det en forskjell på antallet kanaler men allikevel.

Høyttalere blir bygd store og med et flott utseende men det har ikke vært noen utvikling annet enn at produksjonenen av budsjettutstyr har blitt rimeligere.

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har kun "gamle" høyttalere i drift hjemme hos meg, og det fungerer utmerket. Du får MYE bra lyd for lite penger.

I loftstua har jeg 2 sett B&W Matrix 802 - ene settet produsert i 1994 og det andre i 1997, samt et sett B&W Matrix 802 produsert i 1995, tror jeg.

Nede i stua står det fortsatt et sett Eltek Exact selvbygde med senter som begynner å dra på årene, samt et sett Mirage OM12 og noen gamle System Audio.

Hadde aldri i verden hatt råd til så mange såpass OK høyttalere i huset, dersom jeg ikke hadde kjøpt de godt brukt. Har ikke hatt noen problemer med noen av disse pga aldring. Har smelt av 4 basser, da en forforsterker sendte DC rett til effektforsterker, samt at 2 diskanter var trykket inn når jeg kjøpte de. Dete har ikke noe med driften av høyttalerne å gjøre, men idiotiske feil gjort av meg eller forrige eier.

Jeg ville hørt på høyttalerne først om jeg skulle kjøpe brukt og sjekke at ikke aluminiumsdomer, etc, er trykket inn. Dernest ville jeg sett om bassene eller mellomtonen er slitt i opphenget, dvs, har det flasset av noe eller litt lim har løsnet, så kan det tyde på at de har blitt kjørt ganske hardt, eller blitt vasket med stoff de ikke skal vaskes med.

Det er moro å kjøpe brukt, da man kan få veldig mye for pengene og jeg synes eiergleden er større ved å kjøpe f.eks. et sett B&W Matrix 802 til 10.000,- enn en ny 802 til 100.000,-.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ringradiatoren
    Synes bygge og lydkvalitet på forbrukselektronikk går nedover jeg.

Når en NAD3020 forsterker som kostet 1000 lappen for 25 år siden spiller såpass mye mer engasjerende en sorroundrecievere i budsjettlassen (4-6k).
    Riktignok er det en forskjell på antallet kanaler men allikevel.

Høyttalere blir bygd store og med et flott utseende men det har ikke vært noen utvikling annet enn at produksjonenen av budsjettutstyr har blitt rimeligere.
    Fortsatt ikke heeelt enig. En 1000 lapp for 25 år siden, er ikke en 1000 lapp i dag! Og man kan heller ikke sammenligne en stereoforsterker mot en surroundreciever, ikke akkurat bare antall utgangsforsterkere som er forskjellen der.
    Men tråden var om høyttalere, og se f.eks på de nye B&W 683, hva slags høyttalerpar fikk man for en halv månedslønn for 10, 20 eller 30 år siden? Skrot uten slektskap til hifi etter hva jeg kan huske........:evil:
    Hvis man sammenligner størrelse og bestykning selvfølgelig.
    MEN selvfølgelig fantes det bra saker før også så absolutt, men det kostet mer!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1000 kroner for 25 år siden er vel en 3-4 tusen idag.
    Ja nye sorroundrecivere mangler RIAA så det er enda gunstigere med en 25 år gammel NAD
    For 10-15 år siden fikk en gode høyttalere til en halv månedslønn også.
    Teknologien er uforandret, har såvidt jeg kan se ikke vært noen store fremskritt på høyttalerfronten. Det har det heller ikke med transistor eller rørteknologi.
    Seas Argon var en vass 3 veis høytaler for ca 15 år siden f. eks, husker jeg hadde lyst på den men endte opp med en Gunnar Brekke DIY konstruksjon fra Audio istedenfor.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vanvittig dynamikk god gjengivelse av feks. trompeter...
    Svakheten til 5.5-4.5 ligger i stemme gjengivelse.
    Får tro at dette skal brukes i ett dedikert surroundoppsett siden senteren vil dekke til mye av dette..

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    en fordel er at de allerede er spilt inn