Hjemmekino høytaler vs. hi-fi høytaler.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjemmekino høytaler vs. hi-fi høytaler.

Kanksje feil og kalle det versus, men jeg lurer på hva som er kjennetegn for en hi-fi høytaler. Hvilke høytalere passer best i et stereo oppsett. Hvor store elementer og antall. Noen spsielle hi-fi merker, i den grad jeg kan kalle det det. Hva med B&W for å ta noe ut av lufta..Og helt på andre siden, hva er gode hjemmekino høytalere. bestykkning og størrelse. Noen som kan komme opp med noen merker her og kanskje?
    Størrelsen kan vi vel legge under rimelighetens grenser, høytalere som får plass i en normal stue og prisen trenger vel heller ikke være oppunder en mill. Høytalere som man f.eks får kjøpt på en vanlig hi-fi butikk som HFK og HFC o.l

Håper på tilbakemeldinger

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Les siste Hjemmekino-bladet om B&W.
    Vil nok tro at de fungerer godt både til stereo og hjemmekino hvis det er det du er ute etter?

Klipsch kan kalles for "hjemmekino"-høyttalere, men det er ikke sikkert at du ikke vil like de til musikk for det.

Har selv flere sett med gamle B&W Matrix 802 og 804 som jeg bruker til både musikk og til hjemmekino. Trenger ikke å være bare en av delene.

Antall elementer, størrelse etc. avhenger mer av rommet og dine preferanser enn at de er "hjemmekino" eller "stereo" tror jeg.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er sikkert mange meninger om dette, og ikke minst er det flere her på forumet som har testet mange høyttalere både til musikk og film, og derav har noen gode konklusjoner.
    Uansett vil jeg nok si at virkelig gode hifi høyttalere også er gode til film.
    Men noen parametre som for meg kanskje kan være forskjellig:
    - Holografi mindre viktig på film
    - Bass, mange hifi høyttalere (les: stativ) er avstemt for høyt for film brukt alene. Men kan være utmerket til enkelte typer musikk.
    - Mellomtonen er ansett som viktigst av mange hifi entusiaster, og kvinnevokaler er ofte test nr 1. På film vil dette være mindre fremtredende.
    - Diskanten kan fort skape ergrelser med sibilanter og skarphet med musikklytting, men kan fungere greit på film (ofte nevnt ifbm Klipsch)
    - Effekttålighet og maks spl er nok viktigere for filmbruk enn hifi.
    - Litt tvilende nevner jeg også dynamikk som et hakk viktigere på film, kanskje?

Jeg tror ikke det er noen fasit ang elementstørrelse, antall elementer etc.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar, føler meg alerede litt smartere

Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    - Diskanten kan fort skape ergrelser med sibilanter og skarphet med musikklytting, men kan fungere greit på film (ofte nevnt ifbm Klipsch)
    - Litt tvilende nevner jeg også dynamikk som et hakk viktigere på film, kanskje?
    Dette er to punkter som jeg er dypt uenig i.
    -I mitt hus, i mitt rom, med mine ører er ikke Klipsch skarpere en andre merker. Anderledes ja, men ikke skarpere.
    -Og dynamikk må absolutt være tilstede i musikk, dermed er det kjekt med dynamiske høytalere. Dette gjelder alt fra klassisk til metall. Uten dynamikk blir alt flatt og til tider kjedelig.
    Poengterer at dette er min mening, og meninger er det like mange av som det er ører. For vi har for oftest 2 ører og gjerne flere meninger.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er bare stereofreak jeg da, men instrumentplasseringer og rom informasjon ikke er samme av betyding med film og nøytralitet/lite farging er ikke er så viktig. Derimot er nok dypbass mer viktig på film. Dynamikk er viktig i begge leire men enig i at det kanskje er hakket viktigere på film. Musikkgjengivelse er klart mer krevende og kritisk, imo, så det trengs ikke like gode høyttalere muligens.

Antall elementer er mest avgjørende for volum og romstørrelse. Og endel hvor dypt de kan gå. Det har ikke så stor betyding for kvalitet tror jeg. Flere basselementer kan flytte mer luft, men et element kan kompensere ved å bevege seg mer. Men da har de igjen en begrensning på utsving. Alså begrensningen ligger i hvor høyt du vil spille.

Håper jeg traff nogenlunde uten å ha surrelyd selv...

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Det er sikkert mange meninger om dette, og ikke minst er det flere her på forumet som har testet mange høyttalere både til musikk og film, og derav har noen gode konklusjoner.
    Uansett vil jeg nok si at virkelig gode hifi høyttalere også er gode til film.
    Men noen parametre som for meg kanskje kan være forskjellig:
    - Holografi mindre viktig på film
    - Bass, mange hifi høyttalere (les: stativ) er avstemt for høyt for film brukt alene. Men kan være utmerket til enkelte typer musikk.
    - Mellomtonen er ansett som viktigst av mange hifi entusiaster, og kvinnevokaler er ofte test nr 1. På film vil dette være mindre fremtredende.
    - Effekttålighet og maks spl er nok viktigere for filmbruk enn hifi.

Jeg tror ikke det er noen fasit ang elementstørrelse, antall elementer etc.
    * Holografi er kanskje mindre viktig PER HØYTTALER på film, fordi man har flere høyttalere med som til sammen gir systemet en enklere jobb med å skape illusjonen av et lydbilde som fyller rommet. Bildet hjelper også til med å skape den illusjonen.
    - Bass er etter min mening minst like viktig for en hifi-høyttaler, kanskje viktigere, siden et godt hjemmekinossystem har subwoofere som tar seg av mye av bassen, samt at den kraftigste bassen i et surroundsystem er samlet i en egen LFE-kanal. På musikk skal all bassen gjengis av de vanlige høyttalerne, siden det vanligste er at stereosystemer for musikk ikke er utstyrt med subwoofer.
    - Mellomtonen i senterkanalen er MEGET sentral for stemmegjengivelse på film, og senterhøyttaleren skal helst være klangmatchet med venstre og høyre fronthøyttaler for et sammenhengende lydbilde i bredden (det som foregår på lerretet skal samsvare med lyden fra disse tre kanalene). Jeg ser ingen grunn til at realisme i kvinnestemmer skal være noe viktigere i musikk enn i filmsammenheng.
    - Jeg synes skarpe sibilanter er like irriterende på film som i musikk. God diskantgjengivelse er viktig begge steder.
    - Maks SPL er nok mer et spørsmål om preferanser enn om film vs musikk (det gjelder vel egentlig det meste her). Det finnes noen ekstremt dynamiske musikkinnspillinger som i peaker gir på noe helt ekstremt, og skal man ha realistisk lydtrykk på disse, så trenger man SPL også på musikk. Husk igjen også at i stereo er det bare to høyttalere som skal formidle lydbildet i front, kontra 3 i surround. Altså kan man si at det er større krav til stereohøyttalere her.
    - Dynamikk i høyttalere, eller skal vi si linearitet og mangel på kompresjon er definitivt minst like viktig for stereomusikk som multikanals film. Når det gjelder høyttalere må dette ofte sees i sammenheng med ønske om SPL. Maks SPL eller effekttålighet er ofte ikke så interessant, fordi man da som regel er over i kompresjonsområdet for ett eller flere elementer i høyttaleren. Skal man bevare dynamikken i signalet og presisjonen i gjengivelsen, så ønsker man å unngå kompresjon, og da har man mer enn nok headroom (noen som har et godt norsk ord for det...) fra signalets kraftigste peaker til maks effekttålighet og SPL.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •