Acoustic Tuning kommer med Acoustat til meg !!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 40
    Intermediate Leikis sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Acoustic Tuning kommer med Acoustat til meg !!

Nå som jeg har bestemt meg for å selge mine Patos Symphonic II AMT, så må jeg jo få inn noe som er bedre

Etter litt prating med Frode fra Acoustic Tuning i Trondheim, ble vi enige om en demo av Acoustat Z-1100. Han tar turen fra Trondheim å hit, som er ca 10 mil. Så dette blir spenende, det blir vel en liten konklusjon av dette senere i dag :-D

Acoustic Tuning

Intermediate roeng2 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    857
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Leikis
    Nå som jeg har bestemt meg for å selge mine Patos Symphonic II AMT, så må jeg jo få inn noe som er bedre

Etter litt prating med Frode fra Acoustic Tuning i Trondheim, ble vi enige om en demo av Acoustat Z-1100. Han tar turen fra Trondheim å hit, som er ca 10 mil. Så dette blir spenende, det blir vel en liten konklusjon av dette senere i dag :-D

Acoustic Tuning

Sørvis kan man vel kalle dette, blir spenende og høre din erfaring etter demoen!

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er et bilde av Acoustat Z-1100.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende, spennende....

Gleder meg til å lese inntrykkene dine etterhvert. Noen erfaring med statorer fra før?

Intermediate Perminator sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hatt en del å gjøre med Frode og Acoustic Tuning før, og alt jeg kan si er at det er noe av den beste servicen jeg noensinne har fått, så dette overrasker meg ikke. Kjempehyggelig kar også!

Active Dr. Hi-Fi! sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Disse er lekre. Synd det ikke er mulig å få hørt dem i her i byen. Mye mulig disse også hadde vært aktuelle for meg.

Blir spennende å høre dine synspunkter etter du har fått testet dem.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Spennende, spennende....

Gleder meg til å lese inntrykkene dine etterhvert. Noen erfaring med statorer fra før?

Kun hørt Martin Logan Vista og Vantage i butikk, veldig lite !
    Så det er nokk ganske så nytt for meg ja, men gleder meg som f... nå. De kommer vel om en par tre timer nå ca.

Active Dr. Hi-Fi! sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Intrykket så langt da Leikis??

Tror du disse overgår Patosene??

Intermediate Rojoh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dr. Hi-Fi!
    Disse er lekre. Synd det ikke er mulig å få hørt dem i her i byen. Mye mulig disse også hadde vært aktuelle for meg.

Blir spennende å høre dine synspunkter etter du har fått testet dem.
    Ta en tur ned til Maxwell Hi-Fi i byen...

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om de overgår er vel en annen sak.
    De spiller noe snillere på dame stemmer, og nærhet er vel et nytt team nå !!
    Man blir liksom mere omfavnet av musikken, noe jeg måtte ha litt tilvening til, noe min kompis (ronnyr) ikke trengte, han bestemte seg nesten umidelbart om at sånne skulle hann ha !!! Jeg trengte å lytte litt mere og la det synke inn før jeg skjønte at det måtte bare bli sånne. Mellomtone og diskant er jo bare helt fantastisk på elektrostater, hvor disse ikke er non unntak. Noe som overrasket meg var at sssss'er ikke var annet en s'er med Acoustatene, så lyttetretthet er nokk ikke noe som oppstår her, selv om også Patosene er snille på det området. Og de har en bra evne til å fylle rommet med lyd, noe som gjir den intense nærheten av musikken. Roger Waters sin Q-Sound låter enda bedre nå !!!
    Bare så synd at høyttalerne ikke kunne bli igjen, så de nye kommer ikke i hus før ca 1.5 uke.
    Prisen er også upåklagelige 23000,- noe som ligger langt under Martin Logans rimeligste, Vista på 36000,- Hvem som er best av de har jeg ikke peiling på, men de ligger vel neppe lang unna hverandre. Vista har jeg hørt kun ved en kort demo i butikk.
    Så dette er uansett en billig inngansbillet til elektrostater !!!!
    Kan også bekrefte at min 2x60 watts rørforsterker driver disse veldig bra !! Noe som ellers er et problem med elektroster siden impedansen går veldig lavt. Men Acoustat er 8 ohm og går kun rett under 4 ohm, noe som er bra for rørforsterkerne. Så rør er absolutt å anbefale til disse.

Dette er et løp å kjøp produkt for den som er sugen på elektrostaters luftige og magiske lyd

Og de er faktisk mindre avhengig av rommet, noe jeg trodde var motsatt

Jeg er herved en elktrostat fan, hva er du ????

Modedit: Banning

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er herved en elktrostat fan, hva er du ????
    Velkommen i gjengen.....

Modedit: Fjernet banning fra sitat.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velkommen i gjengen.....

Har vanskelig for å tro det er no vei tilbake nå ?? !!

Har du hørt på andre høyttalere som har gjitt noe av samme følelsen ?

Må si jeg ble litt skuffet i begynelsen, måtte justere å høre ganske mye og roe meg ned før det begynte å ta av ! Men når jeg oppfattet alt som var i hele stua så kom gliset og jeg var solgt

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Har du hørt på andre høyttalere som har gjitt noe av samme følelsen ?
    Når det gjelder høyttalere: Ikke som har fått med til å senke skuldrene så mye og rett og slett bare å nyte musikken, nei.

Når det gjelder elektronikk så kan nok mitt møte med en rørforsterker igjen på mange herrens år sammenlignes. Deilig, sigende, varm musikalsk lykke.

Når det gjelder "plagsom" impedanse er det, ihvertfall på Martin Logan Vista, en fryktsom jeg nesten tør påstå er relativt ubegrunnet. Jeg, og flere andre, har klart å oppnå meget gode lydmessige og imponerende resultater med "små" rørforsterkere på 2 x 35 triodewatt. Arcams imponerende hjemmekinoreceiver AVR350 likeså. Det er noe helt annet med de nye Xstat-panelene til ML enn de litt eldre CLS-modellene....

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder høyttalere: Ikke som har fått med til å senke skuldrene så mye og rett og slett bare å nyte musikken, nei.

Når det gjelder elektronikk så kan nok mitt møte med en rørforsterker igjen på mange herrens år sammenlignes. Deilig, sigende, varm musikalsk lykke.

Når det gjelder "plagsom" impedanse er det, ihvertfall på Martin Logan Vista, en fryktsom jeg nesten tør påstå er relativt ubegrunnet. Jeg, og flere andre, har klart å oppnå meget gode lydmessige og imponerende resultater med "små" rørforsterkere på 2 x 35 triodewatt. Arcams imponerende hjemmekinoreceiver AVR350 likeså. Det er noe helt annet med de nye Xstat-panelene til ML enn de litt eldre CLS-modellene....
    Ja det er noen som sier det er vasnkelig med rør på noen høyttalere. Jeg ble absolutt anbefalt å styre unna med rør på mine Patos også, men angrer ikke et sekund på at jeg gjorde det, det ble en helt ny verden for meg. Rør har nokk kommet for å bli !!

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så morsomt da, Leikis. Kjenner meg igjen i dine entusiasme når det gleder elektrostaters måte å gjengi musikk på. Hadde en ganske lik a-ha-opplevelse første gangen jeg koblet opp Vista i mitt oppsett også!
    Dette spørsmålet har jeg stilt meg selv et par ganger også.

Gratulerer med soon-to-be nye høyttalere Hadde vært moro å testet disse opp mot Vista. Er de på høyde er det rett og slett et kupp til den prisen.

Newcomer ronnyr sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    222
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det er noen som sier det er vasnkelig med rør på noen høyttalere. Jeg ble absolutt anbefalt å styre unna med rør på mine Patos også, men angrer ikke et sekund på at jeg gjorde det, det ble en helt ny verden for meg. Rør har nokk kommet for å bli !!
    Tviler på at det blir noen annet en rør her i huset også i framtiden :-D Etter demoen av acoustat z-1100 hjemme hos deg. Jeg falt rett å slett med en gang for lyden i acoustat z-1100. Tror de 2 neste ukene blir laaaange...før acoustatene er i hus.

Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så hvordan låter den ellers? var det noe grunntoneskyv og bunn? dynamikk og trøkk? hjelper ikke om den kun er oppløst vel?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoracle
    Så hvordan låter den ellers? var det noe grunntoneskyv og bunn? dynamikk og trøkk? hjelper ikke om den kun er oppløst vel?
    De har bass i massevis, noe som ble litt for mye hos meg så noen akustiske tiltak må nokk påregnes. På grunn av dette mistet vi nokk noe av informasjon fra mid bassen også. Men fint driv og snert i bassen, tross alt. Føltes som bra sammenheng mellom panelet og bassen. Men så det er nevnt disse var absolutt ikke innspilt og bassen skulle bli noe strammere/tørrere som selger sa.
    Jeg kan nokk tune noe av bassen med plassering også, men WAF steggler nokk om de kommer for langt utpå gulvet. De har port forover og bakover !!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk mine Acoustat Z-1100 i går. Frode Olsen er en service minded mann, ingen tvil om det. Han leverte 4 stk Z-1100 og to senterhöyttalere på döra lördag morgen, og DET er det nok ikke alle som gjör.
    To av Z-1100 ble koplet opp og så vidt spilt på, og 1.inntrykket var at de låt ok. Bra fylde i bassen til å väre en 6,5", med godt nivå til ca 40-45 Hz. Diskanten må sies å väre distinkt, krispy og 'riktig'. Mellomtonen var imidlertid ganske fremtredende og gjorde at höyttaleren låter noe nassalt, i allefall til å begynne med. Håper lengre tids innspilling jevner ut frekvenskurven. Luftig og åpent lydbilde og god holografi. Den har moderat fölsomhet, så volumknotten på Krell kav400xi måtte snurres til displayet viste 120, för de spilte omtrentlig like höyt som mine ML Ascent i når displayet viser 70 med disse tilkoblet. Z-1100 er en 8 Ohm-höyttaler, så slikt sett er ikke impedans noe problem, men som fölge av lav fölsomhet tror jeg at det uansett er svärt lurt med en kraftig forsterker. 25-35W tror jeg er en dårlig idé.
    Senterhöyttaleren C-2006 var det dessverre värre med. Den har enda lavere fölsomhet, og med volumdisplayet på Krellen visende 80, noe som er GANSKE overdövende höyt på ML Ascent i, var det knapt lyd i C-2006, og de ble 'overdövet' av tv'n på vanlig 'tv-nivå'. De er oppgitt å strekke seg ned til 90Hz, men låt så spinkelt og fislete, at jeg tror de knapt går lenger 'ned' enn til 1000Hz. Selve lydkvaliteten var grei nok, av det som var der, men meget lav fölsomhet og fullstendig fravär av respons fra mellomtone og ned gjör at jeg faktisk opplever tv-lyden som relativt 'bedre'. De låt rett og slett som en billig-og spinkel plastikk-pchöyttaler fra Creative. Håper dette bedrer seg ved innspilling, men jeg er redd for at selv som bakkanaler/senter bör de ha drahjelp av en aktiv sub uansett, selv om avreciver settes til "small" for disse kanalene.
    Blir uansett spennende å se om det funker bedre i 5.1-oppsett med autokalibrering...

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja service kan den mannen, min og Ronnyr sine Z-1100 er enda 14 dager forsinket. Men han holder oss jevnlig oppdatert, mailer og ringer for å trøste oss det trenger vi også.

Kan ikke minnes at de jeg hørte låt noe nasalt eller fremtredene på noen andre områder enn bassen, så der må jeg nokk påregne noe demping av noe slag. Nå var de jeg hørte spilt rundt 5-6 timer tror jeg, så de var vel heller langt fra innspillte.
    Jeg merket også at jeg måtte lengre opp på volum kontrollen i forhold til Patos Symphonic'en. Jeg spiller med 2x60 rør watt, så det er nokk litt i minste laget, men det holder fint til vanlige lyttenivå for min del. Men oppgraderings spøkelset slår vel til på det området ettehvert.

Du må gjerne komme med flere oppdagelser etterhvert som du får spilt litt mere da !!!

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •