Nye høyttalere. Trenger innspill da jeg ikke får hørt alle de aktuelle selv.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 34
    Active Dr. Hi-Fi! sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nye høyttalere. Trenger innspill da jeg ikke får hørt alle de aktuelle selv.

Prøver her da jeg fikk lite innspill under Generelt Audio og HIFI. Skal i høst gå over fra hjemmekino til ett fullværdig stereo oppsett. Det første som skal inn er nye høyttalere.

Det jeg søker etter er ett oppsett med en lydsignatur som heller mot det varme. Varm og fyldig mellomtone og fin diskant betyr mer enn bass i bøtter og spann. Jeg ønsker ikke at diskanten er for bløt, men heller ikke veldig kvass og hylende.

Høyttalere jeg har tenkt på er:

Monitor Audio GS 20, evt 60
    System Audio Ranger
    Elac 208.2 eller 209.2
    osv...

Monitor Audio og Elac høyttalerne får jeg ikke lyttet til i stavanger, så her er innspill viktig for meg.

Høyttalerene bør ikke være av typen som trenger en meter til bakvegg. Dette har jeg rett og slett ikke plass til. Kan vel kansje være en ide med en høyttaler med små elementer eller eventuelt en med bassreflexrøret/-ene på fremsiden?

Høyttalerene skal til å begynne med brukes med primare elektronik, men skifter ut denne med noe passende som neste skritt på veien i overgangen til stereo.

Setter veldis stor pris på innspill.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hold deg unna Triangle iallfall, hørte Celius på Horten messa i 2005 og det var etter min mening dårligste lyden jeg hørte på 2 dager.

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Triangle er høyttalere jeg personlig liker veldig godt, men jeg har ikke hørt celius enda. Har ikke hørt så mye på den serien, og lurer på om de kanskje blir for "live" preget og nøytrale for min del. Uansett så er jo celius den billigste A-Ratede høyttaleren, så bra er de, men triangle er nok et smak og behag merke. Cello derimot er en av de desidert beste høyttalerene jeg noen gang har hørt.

Det kommer foresten en serie som legger seg mellom celius og cello (magellan) som bygger mye på magellan serien. Det blir uten tvil en meget interessant høyttaler.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, ikke lett å anbefale høyttalere da alle har sitt preg med + og -´er.

Triangle er nok som skevet like/ikke like. Det samme om MA GS20. Jeg likte dem ikke. Elac blir vel beskrevet som litt tysk i spillestil. Ikke det du søker tror jeg. Hva med Vienna Acoustics Mozart Grand? De låter varmt og litt bløtt men vakkert og med "oppløst" diskant. Dali Mentor 6 eller de enda bedre B&W 805s (selv om de ikke akkurat låter varmt)?

Er 20k budsjettet? Hva hører du på vanligvis? Er rommet lite? Form?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så sant rommet ikke er så altfor stort kan jeg si meg enig med AntonX i at B&W805S er en flott høyttaler, den har imponert meg iallfall.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så sant rommet ikke er så altfor stort kan jeg si meg enig med AntonX i at B&W805S er en flott høyttaler, den har imponert meg iallfall.

Active hackpacker sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dr. Hi-Fi!
    Monitor Audio og Elac høyttalerne får jeg ikke lyttet til i stavanger, så her er innspill viktig for meg.

Elac høytalere kan du lytte til hos Resonans Lyd og Bilde midt i Stavanger sentrum.

Her har de også mye annet "snacks" du kan lytte til.

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hackpacker
    Elac høytalere kan du lytte til hos Resonans Lyd og Bilde midt i Stavanger sentrum.

Her har de også mye annet "snacks" du kan lytte til.
    Er hyppig innm resonans, men de har bare 310,2 jet og FS 127 fra Elac. FS 127 er jeg ikke helt fan av og 310.2 Jet har jeg også i min egen stue. Det er nettop Elac 310.2 jet som gjør at jeg kunne tenkt meg å høre de større versjonene til elac med JET diskanten. Det er lyden i 310,2 JET jeg er ute etter, bare enda bedre og MYE mer.

Intermediate eyvind sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Kongens by
    Poster
    1,271
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SA er de mest plasseringsvennlige høyttalerne jeg har hatt. Når det gjelder sa generelt er diskanten ok, mellomtonen veldig bra, og bassen grei nok. Triangle kan også anbefales, Elac har jeg liten erfaring med.
    Marrantz AV7005|Linn C5100|Oppo93|Dynaudio Contour 1.4s|Dynaudio Focus Center|MA Silver RXFX|SVS PC12|Optoma HD33|Projecta 86"

Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Zu Druid, disse er bare 16cm dype og kan plasseres rimelig nære bakvegg, ( bassporten er under, bassen justeres i forhold til bakvegg ) om du vil like spillestilen vet jeg ikke..

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    Hva med Vienna Acoustics Mozart Grand? De låter varmt og litt bløtt men vakkert og med "oppløst" diskant. Dali Mentor 6 eller de enda bedre B&W 805s (selv om de ikke akkurat låter varmt)?

Er 20k budsjettet? Hva hører du på vanligvis? Er rommet lite? Form?
    - VA Mozart Grand bør være en god kandidat.

- HFK er jeg ikke helt fan av, men kan kansje gi dem en sjanse.

- Budsjetter er 20K +/- og jeg har ingenting imot og kjøpe brukt.

- Legger med bilde av rommet.

- Musiksmaken er utrolig variert. Styrer for det meste unna alt av tecno og heavy, men stort sett alt annet går. Hører på alt fra Dire Straits og Pink Floyd til Guns & Roses, Metallica og ramstein. Franz Ferdinan og The Killers til Bjørn Eidsvåg. Nils Lofgren til Manic Street Preachers til Sarah McLachlan og Eva Cassidy. Alt til sitt bruk rett og slett, men det viktigste er å kunne slenge seg på sofaen etter ei har uke og slappe totalt av til behagelig lyd og avslappende musikk...

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoracle
    Zu Druid, disse er bare 16cm dype og kan plasseres rimelig nære bakvegg, ( bassporten er under, bassen justeres i forhold til bakvegg ) om du vil like spillestilen vet jeg ikke..
    Zu Druid er absolut interesant, men igjen er problemet å få hørt dem. Virkelig flotte høyttalere. De ser utrolig spennende ut.

Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som jeg sier til andre som også er nyskjerrige er at de kan lånes i 60 dager, det koster deg bare retur om du ikke vil beholde de..

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stemmer... Leste det der! Det er jo en virkelig fin ordning:-D

Intermediate RS sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med det lydbildet du beskriver så høres Sonus Faber perfekt ut. Du gjør meg usikker når Triangle nevnes. Jeg føler de er skarpe i diskanten.
    805S har jeg selv og er meget fornøyd.

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Triangle er nevnt stort sett fordi jeg virkelig liker disse også, men som du sier så passer ikke disse til det jeg egentlig er ute etter.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange gode tips her. Men har du 2 tråder?

VA har fått sammenlignet direkte mot SF. Va syntes jeg låter varmere og litt mer åpent og lettflytende samtidlig som diskanter virket litt luftigere. Men Sonusene er behagelige de også. Det virker som rommet ditt er bra stort akustisk sett så kanskje du trenger litt bassmengde? Gulvstående er nok best. Zu Druid sies å spille best med rør. Er litt skeptisk til bassmengde. Men de jeg hørte var ikke innspilt. Ut i fra bildet, sitter du mest i sofaen eller sitter du også i sweetspot?

Vienna har en klassisk look over seg, men vet ikke hvordan de spiller rammstein? Kanskje bra...du kan jo spørre eiere..

Vienna Acoustic Beethoven Baby Grand

En annen høyttaler som kanskje kunne passe er Patos S II. De er ikke så sjelden på bruktmarkedet.

Intermediate crusade sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    568
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Zu Druid klarer å få optimalt ut av rørforsterkere pga. sensitiviteten, men dei spiller ikkje dermed noke mindre bra med vanlige forsterkere.:-)

Pioneer anbefales ikkje, med f.eks. arcam og technics har eg god erfaring med.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av crusade
    Zu Druid klarer å få optimalt ut av rørforsterkere pga. sensitiviteten, men dei spiller ikkje dermed noke mindre bra med vanlige forsterkere.:-)
    Selgeren i den svært flotte butikken Audioconsept sa det er rør som gjelder (passer best) for Zu Druid. Andre sier det samme. Hvorfor vet jeg ikke. Det virker ulogisk hvis det er bare pga følsomheten. Hvordan opplever du bassen i dem? Hvordan vil du beskrive lyden fra dem?

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    - Men har du 2 tråder?

- Sitter du mest i sofaen eller sitter du også i sweetspot?
    Som nevnt i første inlegg i denne tråden har jeg to tråder. Dette fordi jeg fikk utrolig lite respons på den som lå under Generelt Audio og HIFI, og også ford jeg i første rekke regner med å bytte ut høyttalerene.

Jeg sitter oftest i sofaen g det er derfor ønskelig med en høyttaler med ett ganske åpent lydbilde. Når jeg virkelig skal lytte sitter jeg i sweetspot.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •