anng. delefrekvens og belastbarhet

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

anng. delefrekvens og belastbarhet

hvor lavt må man dele denne for at man skal kunne belaste den 400watt?

er det noen generell regel for deling og belastbarhet?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er 6 ting å merke seg i den sammenhengen:

Impedans:
    Når du konstruerer et delefilter er det viktig å tenke på hvor du befinner deg i frekvensområdet i forhold elementets egenresonans. Elementet har en egenresonans på rundt 520 Hz (de oppgir 500). Dersom du ikke glatter ut denne med et LCR-ledd vil det være med på å gjøre at diskanten arbeider mer ved 500 Hz enn planlagt. Det vil redusere belastbarheten betraktelig da diskanten vil måtte slå relativt langt for å henge med ved de frekvensene.

Flankesteilhet:
    På samme måte som over må man tenke på hvor kratt deling man skal ha. Dersom man deler med 6 dB/okt vil man også få redusert belastbarhet sammenliknet med samme delefrekvens men høyere orden. Det er den elektriske orden som avgjør belastbarheten. Et høyere ordens filter har høyere belastbarhet, men mye dårligere transientgjengivelse.

Effekt/spillestil:
    La oss håpe at diskanten din aldri får 400 watt! Den er ikke bygget for å ta unna mer enn noen få watt. Dette skyldes at effekten på diskanten er svært lav i forhold til effekten på bassen. Derfor er det svært avgjørende om du skal spille musikk ved ørevennlige nivåer, eller om du skal tyne livsskitten ut av en forsterker. 400 watt som intreffer under en dynamisk utladning i ellers normal musikk er i seg selv ikke den største utfordringen for diskanten så lenge forsterkeren klarer det uten å klippe. Dersom forsterkeren klipper ved 50 Hz produserer en forsterker med en båndbredde på 100 000 Hz støy på alle frekvenser fra 50 Hz til 100 000 Hz. Dersom forsterkeren klipper ved 100 Hz produserer den dobbelt så mye støy.

De øvrige elementene
    Ofte er det kapasiteten i bass/mellomtonen som er med på å stoppe den som spiller i å spille høyere. Derfor er det interessant hvilke elementer du skal spille sammen med. Det er jo heller ikke bare størrelse og antall, men i høyeste grad også type elementer.

Termisk belastbarhet
    Diskantens termiske belastbarhet skulle vært oppgitt etter en standard der de påtrykker diskanten 5 volt/1kHz i 1 minutt og måler temperaturen i spoleviklingene. Dette skulle vært oppgitt sammen med temperaturpunktet der spolen bryter sammen. Siden det ikke blir gjort er det ikke mulig å utifra produsentenes sprikende effektoppgivelser å avgjøre hva den tåler termisk. Generelt tåler diskanter på denne størrelsen med delefrekvens på 2500 Hz og oppover, og med minst 2. ordens elektrisk karakteristikk på filteret enormt mye uforvrengt musikk.

Slaglengde
    Skal det låte uforvrengt er det viktig at diskanten befinner seg innenfor det lineære området. Denne diskanten er ganske gjennomsnittlig da den har en overflate på ca 5,5 kvadratcm, og en lineær slaglengde på +/- 5mm.

Konklusjon:
    Det er litt komplisert å simulere slaglengden på en diskant, men fra mellom 2 og 2,5 kHz pleier å fungere bra. Prøv derimot ikke dette med 1. ordens og bøttevis med effekt. Skal du ha en diskant som tåler masse effekt bør du opp på minst 2,5 kHz og helst opp på 3. ordens minimum.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Denne diskanten er ganske gjennomsnittlig da den har en overflate på ca 5,5 kvadratcm, og en lineær slaglengde på +/- 5mm.
    Bra innlegg, men jeg håper du mener 0,5mm. 5mm slaglengde på en diskant hadde ikke vært mye gjennomsnittlig. :wink:
    Det er forøvrig en veldig god diskant, men den har ganske høy andre ordens forvrengning, spesielt under rundt 2-2,3khz.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoppass Cheese
    Bra innlegg, men jeg håper du mener 0,5mm. 5mm slaglengde på en diskant hadde ikke vært mye gjennomsnittlig. :wink:
    Selvsagt :lol: ops: Skulle like å se den diskanten som slår en cm peak-peak :lol:

Jeg synes selv den har en fin frekvensgang og grei spredning, men lyden var ikke overbevisende. Den var så alt annet enn luftig. Jeg vet ikke om det kan skyldes at det kontroversielle membranet bryter opp jeg?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. takk for veldig god respons snickers-is!!!

2 er det noen som kan legge inn en link til en side som
    forklarer (eller forklare selv) hvordan delefilters fysikk er og virker?
    (hvilken spole som deler hvor og lignende)
    Er nokså ny på det området.

3 er det noen som vet om en mellomtone som:
    *tåler 150++Watt RMS
    *er på 88db i følsomhet
    *er 8Ohm

hadde tenkt meg to i paralell sammen med overnevnt diskant og to slike i paralell.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den har jo en peak on-axis, men såpass høyt i frekvens som 25-30khz. Jeg har forøvrig hørt den i endel konstruksjoner og resultatene har vært svært varierende. Det som går igjen er at der hvor den deles høyt og middels bratt så låter den best. For bratt så virker den noe kjedelig, men det er jo ikke unormalt.

Jeg skulle likt å hørt DX-25, endel hevder at den låter bedre, og den er jo i tillegg billigere. Brukes jo også i HFLS-1.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av [likerHIFI
    ]1. takk for veldig god respons snickers-is!!!

2 er det noen som kan legge inn en link til en side som

3 er det noen som vet om en mellomtone som:
    *tåler 150++Watt RMS
    *er på 88db i følsomhet
    *er 8Ohm

hadde tenkt meg to i paralell sammen med overnevnt diskant og to slike i paralell.
    Så du planlegger en skikkelig stor diyhøyttaler altså.
    Delefilter er et stort område, og kan være ganske komplisert. Som en start kan det være greit å lese byggeboka som eltek har på siden sin (pdf) Den inneholder endel grunnleggende elementer.

Som mellomtone ville jeg sett på Peerless CSX145.

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av [likerHIFI
    ]2 er det noen som kan legge inn en link til en side som
    http://sound.westhost.com/lr-passive.htm#filter-types

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ble nesten litt paff av at martin tok et så stort insiativ; så jeg ville nesten
    ikke være dårligere!!!

det blir forøvrig over et halvt år eller mer til jeg bygger, men det skal jo planlegges óg.

hva synes du om elementvalget da, W.C?

Kom på noe genialt! de her;
    jeg kjøper noe aluminiums rør, og bygger hele høyttaleren inn i det; en rund form gir nesten NULL RESONANS!!!
    prøver å lage en tegning her:

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare hyggelig "likerHiFi".

Når det gjelder delefilter så er det et veldig stort fagområde. Dersom du er brukbart god i engelsk så er det svært få kompendier som er på høyde med Vance Dickasons The Loudspeaker Cook Book. Boken er svært nyttig, men den er skrevet av en person som har sine syn på ting. Den er meget nøyaktig og nøytral, men dekker mest teori og kan derimot ikke kompensere for erfaring på området.

Enkelt fortalt fungerer et filter slik:
    Filteret deler som kjent mellom lave og høye frekvenser Det som skjer i et høypassfilter skjer på samme måte men omvendt i et lavpassfilter.

Grunnprinsipp:
    En kondensator slipper igjennom høyere frekvenser. En spole slipper gjennom lave frekvenser. I et høypassfilter skal kondensatorene i serie med elementet, og spolene i paralell.

Ordner:
    Et første ordens høypassfilter består av en kondensator i serie med lasten (elementet). Et andreordens høypassfilter har en spole som er koblet med det ene benet mellom kondensatoren og elementet, og det andre benet på elementets andre pol. Tredjeordens kobles med en kondensator til mellom spolen og elementet ( i serie med enementet), og på fjerdeordens skal nok en spole i paralell med elementet men etter den siste kondensatoren.

Alignment:
    Det er utviklet diverse varianter av filterordner. Linkvitz Reiley, Butterworth, Bessel, Phase-Linear osv. De mest brukte er de to førstnevnte.

Flankesteilhet:
    Et førsteordens filter har en elektrisk flankesteilhet på 6 dB/oktav med resistiv last. 1 oktav er en dobling eller halvering av frekvensen. Siden delefrekvensen er avhengig av elementets impedans vil impedanskurven virke inn på delefilterets bratthet. 2. ordens filter har 12 dB/okt, 3. ordens har 18 og 4. ordens har 24 osv... Den akkustiske ordenen er avhengig av elementets frekvenskurve. Dersom den ruller av med 6dB/okt og du kobler på et 2. ordens filter vil du få en 3. ordens akkustisk avrulling.

Notch:
    Alle elementer etter det elektrodynamiske prinsippet har i utgangspunktet en impedanskurve som stiger til en topp ved resonansfrekvensen, og stiger mot høyere frekvenser. Disse to egenskapene kan det kompenseres for ved bruk av Notch-filtre. Impedanstoppen fjerner man ved å bruke en spole, en kondensator og en motstand. Disse tre komponentene kobles i serie, og hele saken kobles i paralell med elementet. Impedansstigningen fjernes på samme måte men uten spole.

Sugekretser:
    Dersom du ser på et element med aluminiumsmembran eller magnesiummembran har disse ofte en voldsom oppbrytning et stykke opp i frekvens. Dette fjernes med å sette et spole og en kondensator i serie, som igjen sitter i serie med elementet. Det settes da også ofte inn en motstand i paralell med spolen og kondensatoren.

Q-verdi:
    Høy Q-verdi er ensbetydende med skarpe knekker filterresponsen. Et notchfilter som gjør en lite korreksjon har en lav Q-verdi. En sugekrets som skal dempe en kraftig topp har en høy Q-verdi. Det er Q-verdien som avgjør forskjellene mellom forskjellige "alignments".

Fase:
    Q-verdien er en av faktorene som er med på å avgjøre impulsrespons og fasedreining. Et 1. ordens Butterworth-filter (det finnes naturlig nok ikke andre alignments for første orden) gar en fasedreining på ca 45 grader ved delefrekvensen. Dreiningen er motsatt for lavpass og høypass. Dette gjør at summeringen mellom elementene ikke er lavere enn -3 dB. Normalt "skulle" denne vært -6dB men resten forsvinner i faseforskjellen som er på rundt 90 grader. Dette påvirker den vertikale spredningen fordi at dersom man beveger øret nedover vil basselementet komme litt nermere, mens diskanten kommer litt lenger unna. Siden basselementet er forsinket på grunn av filteret, og diskanten er tidliger ute vil man automatisk få en summering mellom disse to som ligger høyere enn 0 dB da man utligner fasedreiningen. Motsatt skjer når man beveger seg oppover. Dette er mest hørbart ved høye delefrekvenser. Det kan motvirkes med Joseph D'Appolittos velkjente MTM-konfigurasjon. Den har derimot andre ulemper.

..puh Jeg kan skrive mer når jeg kommer på noe mer. Er litt tom nå

Ellers ser prosjektet interessant ut. Det er et godt tips å ha litt bedre følsomhet på diskanten enn resten da den er lettest å dempe uten at det går ut over lyden. Bassen er den som bør ha lavest følsomhet. Ikke les deg ihjel på den følsomheten de oppgir. Den kan være svært feil. Basselementer blir ofte oppgitt feil siden følsomheten blir målt i det frekvensområdet basselementet ikke skal brukes. Den blir da ofte for høy.

Hva med et par av disse?: http://www.mamut.com/dynabel/subdet104.htm

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kom ikke mindre enn 4 inlegg mens jeg skrev mitt forrige :lol:

Jeg ville ikke plassert mellomtonene ved siden av hverandre da sideveis spredning bør prioriteres.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg synes det var tungt bare å lese alt du har skrevet!!!
    (ca. 1/20 av hvor tungt det sikkert var å skrive det)

når det gjelder frekvensresponsen på bassen så er jo den ganske bra???
    87.5-88,5 ved 1Watt fra ca.80hz til 650hz (+/- 1hz fra 80 til 650Hz)

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Jeg ville ikke plassert mellomtonene ved siden av hverandre da sideveis spredning bør prioriteres.
    hvis de ikke plasseres rett frem med litt til vær sin side da?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å bygge høyttaler i form av rør er ikke så dumt. Men det blir fort komplisert. Å bygge i aluminiumsrør ville jeg nå ikke gjort. Det må være svært tykt og dermed dyrt for å få det sånn nogenlunde dødt.

Jeg ville satset på sånne papprør som det støpes betong i. De er ganske stive i utgangspunktet. I USA er det ganske vanlig å bygge sub av slike rør, da monteres elementet i enden og dermed så blir konstruksjonen ganske stiv. Jeg har flere ganger lekt med tanken på å bruke slike papprør til vanlige høyttalere. Jeg ville isåfall brukt flere rør som jeg kappet opp og limte utenpå hverandre. Jeg har testet litt og det blir svært stivt og ikke spesielt tungt. Spesielt billig blir det riktignok ikke.

CSX257 er muligens et av de beste basselementene man får i forhold til pris. Det har riktignok presset stålplate som chassis, men til prisen så er det vanskelig å få noe bedre.

Vifas ringradiator er det mange delte meninger om, men den er ikke dårlig hvis man bare deler den høyt nok. Selv synes jeg Seas har mange svært gode diskanter og de er både billigere og litt mer enkle å ha med å gjøre. Vifa'n har nok et større potensiale, men så spørs det hva som er lettest å få til.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvor får jeg kjøpt slike papprør da?

hvor tjukke er de? høres jo ikke spesielt dødt ut... lett kanskje, men hvis det blir tjukt nok så kanskje.

kom på en ting GLASSFIBER;
    kan jo lage hele formen selv utifra egne mål!

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvor får jeg kjøpt slike papprør da?
    I stort sett alle byggevare forretninger.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •