Gulvstående til Denon 2807 (~ 5K->7K)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Newcomer Orbitize sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Gulvstående til Denon 2807 (~ 5K->7K)

Jeg har nettop kjøpt meg en Denon AVR 2807, og trenger nå noen gode input på valg av høyttaler.

Som sagt, ønsker et par gulvstående. Vil gjerne ha noen som sparker fra seg litt mtp bass (ønsker ikke å investere i sub med det første), og vil på grunnlag av dette velge gulvstående framfor stativ/bokhylle. Jeg har lyttet til Patos 410 (på en annen forsterker), men likte ikke helt lyden av disse. Klipsch RF52 har jeg hørt på en Marantz, disse likte jeg veldig godt, men har hørt fra flere hold at den ikke er noen særlig god match til Denon (for lys/plystrete). B&W er høyttalere som går for å være en god match med Denon, men jeg trenger noen som kan drives uten effektforsterker da jeg ikke har planer om å legge penger i dette med det første.

Aller helst vil jeg ha noen høyttalere som er å skaffe lokalt, altså HFC, HFK og TonArt (som jeg vet om, Trondheim), da jeg vil prøvelytte før jeg kjøper.

Har såvidt hørt QLN Artech 6 og 12, og likte lyden av disse, men aner ikke hvordan de er med Denon.

Alle forslag og erfaringer, både gode og dårlige er velkommen

Takker på forhånd!

Intermediate hifi-Sondre sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Orbitize
    Jeg har nettop kjøpt meg en Denon AVR 2807, og trenger nå noen gode input på valg av høyttaler.

Som sagt, ønsker et par gulvstående. Vil gjerne ha noen som sparker fra seg litt mtp bass (ønsker ikke å investere i sub med det første), og vil på grunnlag av dette velge gulvstående framfor stativ/bokhylle. Jeg har lyttet til Patos 410 (på en annen forsterker), men likte ikke helt lyden av disse. Klipsch RF52 har jeg hørt på en Marantz, disse likte jeg veldig godt, men har hørt fra flere hold at den ikke er noen særlig god match til Denon (for lys/plystrete). B&W er høyttalere som går for å være en god match med Denon, men jeg trenger noen som kan drives uten effektforsterker da jeg ikke har planer om å legge penger i dette med det første.

Aller helst vil jeg ha noen høyttalere som er å skaffe lokalt, altså HFC, HFK og TonArt (som jeg vet om, Trondheim), da jeg vil prøvelytte før jeg kjøper.

Har såvidt hørt QLN Artech 6 og 12, og likte lyden av disse, men aner ikke hvordan de er med Denon.

Alle forslag og erfaringer, både gode og dårlige er velkommen

Takker på forhånd!
    så var det dette med budsjett...?

Active Norum sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    374
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Står i overskriften det mellom 5 og 7K. Uten at jeg har så veldig peilig så vil jeg anbefale deg B&W DM684 koster 7496 kroner på hifiklubben hvis du har mulighet for å strekke litt på budsjettet da. Vil tro det er en god match med Denon.

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har Dali Concept 8. Fornøyd med den komboen, men ikke sikkert du er det. Ta en tur til klubben og lytt, kun dine egne ører som avgjør slikt vet du :-D

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Norum
    Står i overskriften det mellom 5 og 7K. Uten at jeg har så veldig peilig så vil jeg anbefale deg B&W DM684 koster 7496 kroner på hifiklubben hvis du har mulighet for å strekke litt på budsjettet da. Vil tro det er en god match med Denon.
    sorry
    trykte bare inn og leste teksten:/

Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hifi-Sondre
    så var det dette med budsjett...?
    Sorry om jeg ikke gjorde det helt klart. Siktet på noe i prisklassen mellom 5 og 7 flak ja. Hvis det virkelig er verdt det er jeg muligens istand til å legge enda litt mer.

Har tenkt meg innom HFK å høre på litt forskjellig, må bare finne noen ting jeg kan velge fram mens jeg er der. Må innrømme at jeg stiller meg en smule skeptisk til Concept 8...hørte Concept 6 en stund siden, men likte ikke denne altfor godt, var litt..."løs" i bassen på en måte. Er Concept 8 en stor forbedring her?

Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Øøh...sakset fra HFK

"Dette er også litt av årsaken til at Concept 8 koster såpass mye mer enn den enklere toveismodellen Concept 8." Regner med det skal stå Concept 6 der?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klipsch RF-62
    Får dem for rundt 7k!
    Kjempehøyttalere

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vist du vil ha bass bør du høre på JBL NORTHRIDGE E-100 - Hi-fi Center Kjeden men di er kansje litt store:/
    ellers kan du jo sammen ligne JBL NORTHRIDGE E-90 - Hi-fi Center Kjeden og QLN Artech 8 - Hi-fi Center Kjeden og Høyttaler - Gulvhøyttaler | Hi-Fi Klubben: DALI Concept 8 Høyttalere
    eller kan jo cv vise deg bra med bass. Høyttaler - Gulvhøyttaler | Hi-Fi Klubben: CERWIN-VEGA CLS-15 Høyttalere men di er litt store
    ellers så anbefaler hifi klubben b&w og dali til denon

Intermediate PiXeL sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt budsjettsprekk kanskje, XTZ 99.36

-men slikt må man jo ta høyde for. :-D

Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tipsene folkens.

Northridge stiller jeg meg meget skeptisk til, har hørt E80 og E90, og likte ikke lyden så veldig godt her, hørtes litt "plastikkaktig" ut.

CV er uaktuelt for meg.

Concept 8 er jeg ganske spent på, og gleder meg til å prøvelytte denne (etter å ha lest litt tester), er bekymret for at den kanskje ikke har god nok luftighet, altså at jeg klarer å plassere forskjellige instrumenter rundtomkring - Dette er egentlig ganske viktig for meg, og burde jeg ha nevnt i første post... :S

Klipsch likte jeg, som sagt, meget godt, dóg 52 bedre enn 62. Men så er det da mange som sier de ikke er noe særlig god match med Denon (Har bare hørt de på en Marantz SR4001).

XTZ ser råtøff ut, men uten muligheter til prøvelytting tør jeg ikke trå i den fella, og spesielt ikke når det er såpass mye over budsjettet mitt.

Artech 8 tør jeg tro vil ha nok punch, men er her igjen bekymret for at den ikke er så detaljrik og har så god spredning som jeg håper. Etter å ha hørt Klipsch'ene merket jeg hvor viktig dette var for meg, og sammenlignet med Patos 410 var Klipsch'ene veldig overlegne på dette.

Må innrømme at jeg er veldig frista til å gå for klipsch, på tross av advarslene om ikke-match, men er litt redd for å brenne meg....

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    BW 603s3 burde fungere meget godt på den reciveren. Er bare 604 og 683 som er et helvette for de fleste recivere .

Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    BW 603s3 burde fungere meget godt på den reciveren. Er bare 604 og 683 som er et helvette for de fleste recivere .
    Takk, skal høre på denne. Er et par hakk over budsjettet, men får se om jeg blir imponert!

Active NAD-master sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er det vel bedre å vente til den nye modellen (684) kommer. Koster 500kr mindre og er antageligvis bedre (de andre modellene er hvertfall bedre enn forgjengerne sine)..
    603 kan også være ganske vanskelig for noen recievere med tanke på at impedansen kan komme helt ned i ca 3,5 ohm.

Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av NAD-master
    Da er det vel bedre å vente til den nye modellen (684) kommer. Koster 500kr mindre og er antageligvis bedre (de andre modellene er hvertfall bedre enn forgjengerne sine)..
    603 kan også være ganske vanskelig for noen recievere med tanke på at impedansen kan komme helt ned i ca 3,5 ohm.
    Koster de nye modellene mindre?? Har du peiling på når disse vil være å finne i butikken? Vet ikke hvor lenge jeg orker å ha forsterker uten høyttalere...hehe :P

Active NAD-master sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    September tror jeg 684 kommer, men husker ikke helt. Stativhøyttaleren 685 imponerte stort med dyp og kraftig bass i forhold til størrelsen. Den har kommet, og koster ca 4400kr +et par stativer. Ta en lytt:-D

edit: tror kanskje det er bedre for recieveren enn med 684 (pga lav impedans). Har hørt 603 på 4306 (to modeller over 2807), og den fikk ikke frem samme bassen (eller lydbilde) som min NAD 352 gjør. Mens 601/685 låt veldig bra på 2807

Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Idag har jeg hørt på noen forskjellige høyttalere, her er noen av meningen jeg har laget meg:

QLN Artech 8 (5K): God, kraftig bass, muligens litt for dominerende. Udetaljert men varm lyd, dårlig stereobilde og luftighet. Godt driv.

Dali Suite 1.7 (6K): Nydelig Detalj, og ganske bra luftighet. Ok bass, muligens litt tynn i bunnen.

B&W DM684 (7.5K): Ok detaljer, OK luftighet. Altfor dominerende bass.

Dali Concept 8 (7K): Mindre, mer balansert bass enn overnevnte, men fortsatt litt for dominerende. Mindre luftighet og detaljer enn Suite 1.7 og DM684

Dali Ikon 5 (7.5K) Veldig fin, rask og presis bass. Ikke noe stor og kraftig, men mye mer behagelig en 684 og Concept 8. Denne hadde en helt nydelig lydbilde, og meget deilig og luftig stereobilde. Lyden var utrolig fin og detaljert, og tror aldri jeg har hørt så mye detaljer i Dark Side of The Moon. Den forholdsvis slanke bassen tror jeg vil være mye bedre til min lille stue, enn de litt større høyttalerene.

Som dere kanskje kan gjette her, favoriserer jeg Ikon 5 langt framfor noen av de andre jeg hørte på idag. Den eneste jeg kan komme på som kan konkurrere med luftigheten og stereoperspektivet på denne, som jeg har hørt, er Klipsch RF 62 og 52, men disse hadde en mye hardere og mindre behagelig lyd.

Jeg får sette opp en liten konklusjon over høyttalere jeg har hørt på de siste ukene, fra værst til best. Alle der det ikke står annet, har blitt prøvd på Denon 3806:

Patos B410 (På Marantz SR4001)
    Dali Concept 6
    QLN Artech 6 (På H/K HK 970)
    QLN Artech 8 (På H/K HK 970)
    B&W DM685
    Dali Concept 8
    B&W DM683
    Klipsch RF62 (På Marantz SR4001)
    Dali Suite 1.7
    Klipsch RF52 (På Marantz SR4001)
    Dali Ikon 5

Dersom ikke noe annet stort plutselig kommer opp, regner jeg med at jeg kommer til å være stolt eier av et par Ikon 5 ved imorgen! Eneste som gjenstår er min bedre halvdel sin godkjenning =)

Jeg vil igjen takke for all hjelpen jeg har fått her!

mvh
    Orbitize

Newcomer Vidar sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Orbitize
    Klipsch RF52 har jeg hørt på en Marantz, disse likte jeg veldig godt, men har hørt fra flere hold at den ikke er noen særlig god match til Denon (for lys/plystrete)
    Har hatt Marantz SR7200 og har nå Denon 3805; min oppfatning er at marantz er lysere i toppen. Dette er dog ikke testen på Klipsch, men på B&W og Audio Pro.
    Har sjøl bestilt RF62 (som jeg forhåpentligvis får i mårra) og håper for alle del at det ikke byr på noen samarbeidsproblemer med Denon'en min.

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikon er nok et safe valg i denne prisklassen. Synd du ikke har mulighet til å høre den nye Chorus serien fra JMlab, for utifra det du har skrevet i denne tråden tror jeg det kunne vært en sterk kandidat
    Chorus V714 har hakket større bestykning enn Ikon 5, og prises rundt 7000,-

Disse forhandles av HI-FI Huset AS :
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate longbow sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    956
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du kan jo gi han her et bud da..... viss forsterkeren klarer å drive disse...

legger ved en link som folk vet hva eg snakker om...
    http://avforum.no/avtorget/showprodu.../product/20785

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •