God'lyden er 30 cm fra høytalerne...hjelp!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer Ninjaspliff sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

God'lyden er 30 cm fra høytalerne...hjelp!

Hei.

Har helt siden jeg satte opp anlegget stusset over den "tamme"lyden fra høytalerne, som visstnok skal være kanonbra. Her om dagen satte jeg meg ned foran CD-spilleren og skulle bytte plate (mens jeg spilte musikk) og oppdaget at lydbildet plutselig falt på plass! Tydeligvis, for plutselig kommer mellomtonene frem og lydbildet blir komplett.

Synten og gitaren kom plutselig frem på Dream Theater skiva mi, og nå skjønte jeg hva jeg hele tiden har sittet å irritert meg over. Hører disse frekvensene også i "Sweet Spot", men mye lavere. Bassen og diskanten derimot høres tydelig. Tidligere har jeg brukt HKs EzSet autokalibreringsfunksjon for å "stille inn" frontene og satelitthøytalerne.

Posisjonen jeg snakker om er midt i mellom høytalerne, midt på frontene i høyden, ca. 50 cm ut fra frontene. Her er lyden helt kanon!

Frontene står ca 1,5 meter fra hverandre, og ca. 40-50 cm ut fra bakveggen. Ca. 1,5 meter ut fra frontene står et lavt stuebord (kan ikke tenke meg at det er problemet), med en sofa bak. Oppe på sofaryggen la jeg forøvrig måle-mikken til kalibreringssystemet, da jeg stilte inn høytaleroppsettet.

...Hjelp? :neutral:

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje sofaen dempet de høye frekvensene under målingen slik at receiveren har boostet diskanten og dermed overdøvet mellomtonen?

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor stor avstand er det til sideveggene og er avstanden lik på begge sider.

Dette er fullstendig avgjørende for å oppnå fullstendig ro og klarhet i stereoperspektivet

Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    større avstand mellom høytalerene kan hjelpe.. når du autokalibrerer er mic'n minst 1 meter ifra harde flater? Avstand fra bakvegg er mere kritisk en fra sidevegg..eksperimenter!

Newcomer Ninjaspliff sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoracle
    større avstand mellom høytalerene kan hjelpe.. når du autokalibrerer er mic'n minst 1 meter ifra harde flater? Avstand fra bakvegg er mere kritisk en fra sidevegg..eksperimenter!
    Mikken sto oppå sofan, bak på sofaryggen, da jeg kalibrerte. Sofan står inntil veggen, så mikken befant seg vel ca. 10 cm fra veggen, tenker jeg. Kan det være årsaken?

Ellers, har prøvd å eksperimentere med å flytte høytalerne sidelengs, og variere avstanden mellom dem, men det ser ikke ut til å hjelpe stort, egentlig. Hvor langt fra bakveggen er det hensiktsmessig å ligge? Har hørt 50 cm, men ligger nå på 37 cm.

Intermediate Cervin sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    673
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv å vinkle høytalerene annerledes også, det kan hjelpe en del kansje?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •