Hvordan koble høyttalere?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Intermediate Session sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    682
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvordan koble høyttalere?

Har akkurat fått i hus en stk HK 3480 og 2 stk QLN Artec 12. Bak på hver høytaler er det fire kontakter. Høytaler ledningen min har fire ledere. Han på Hifisenteret snakket om at noen skulle hit å noen skulle dit.

Nå har jeg det slik at jeg har fjernet "broene" mellom disse. Da har jeg 2 av lederene koblet til HF og de to andre koblet til LF. Det er jo fire "utganger" bak på forsterkeren så HF er koblet på de to øverste, mens LF på de to nederste. Er dette korrekt?

P.s. beklager dårlig forklaring... :P

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er riktig. Du har LF (Low Frequency) left/right og HF (High Frequency) left/right. Når du har fjernet broen så kobles de tilsvarende ledere på høyttaler som på forsterker. På forsterkersiden skal du koble 2 og 2 ledere til left og right. Har du A + B-utganger på forsterker kan du koble i A og B.

Så lenge left på forsterker går til left på høyttaler og tilsvarende på right skal alt gå bra bare broene er tatt vekk.

Intermediate Mori sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt usikker på forklaringen din her , men våger meg med en forklaring.

Har kabelen din 2 ledere i den ene enden, og 4 i den andre ? Da har du en såkallet bi-wire kabel. Da må du fjerne broene på høytaler (slik som du hadde gjort), og kobler pluss på pluss og minus på minus. Den andre enden med 2 ledere skal til forsterker på vanlig vis (to til venste (pluss/minus) og en til høyre (pluss/minus) utgang)

Om du har en vanlig kabel med 2 ledere i hver ende, så må du bruke broene bak på høytaleren. Og kabler da vanlig sammen.

Om dette ikke hjelper, så får andre hjelpe, evt at du forklarer litt bedre, bilder kanskje ?

EDIT : der kom jo en fagmann på banen, da er det sikkert liten hjelp i min halvdårlige forklaring

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    682
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ble nok en noe knotete forklaring ja. Jeg har 4 ledere. La oss for enkelhets skyld dele dem inn i 2 par. Det ene paret går til HF, det andre går til LF. På forsterkeren er det egentlig koblet helt likt bare at her finnes selvfølgelig ingen LF og HF kun effekt i alle frekvenser.

Ble det bedre nå?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På forsterkersiden kobler du da de 2 kablene som går til høyttalers left på høyttalerutgangen left og tilsvarende på right. Gjør du det slik er det et fett om broen er på høyttaler eller ikke.

Hvis du derimot har 4 utganger (2 par) på forsterker må du fjerne broen. Hvis ikke vil forsterkeren sende strøm ut på begge par som kortslutter i broen. Lyd-, lys- og røykshow.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    682
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har 4 par bakpå forsterkeren. 2 par på venstre og 2 på høyre. De to til left er koblet på venstre høytaler og visa versa. Altså den ene left paret spiller LF og det andre left paret spiller HF. Synd noen stjal kameraet mitt :-? Kunne vært fint for det er ikke så lett å forklare

Intermediate Qrt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har du tenkt akkurat likt som meg, og altså rett..

Newcomer dagkr sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Qrt
    Da har du tenkt akkurat likt som meg, og altså rett..
    ...eller feil litt avhengig av om man bare har lyst til å høre enten High Frequency eller Low Frequency eller kanskje hele lydbildet både HF/LF som mange foretrekker.

Jeg kjenner ikke denne forsterkeren så godt, men det ser ut som på bildet av fjernkontrollen (øverst til høyre på den) at man kan velge enten Speaker 1 eller Speaker to. Dersom man ikke kan kjøre disse samtidig (igjen så er jeg usikker på forsterkeren) får du med denne oppkoblingen kun hørt enten LF eller HF avhengig av hvilke speaker par du har valgt å høre på.

Jeg tror forsterkeren yter best dersom du kjører på kun en av høyttaler parene, da de oppgitte 120W i 45A bør være mer enn nok til å dra de nevnte høyttalerene ganske godt.

Derfor ville jeg ha tvinnet sammen kablene som skal inn i forsterkeren slik at de får plass i sine respektive hull/bananplugger i speaker 1. Husk at pluss fra høyttaler skal på pluss i forsterker osv. Jeg ville egntlig også gjort det samme på høyttaler siden også satt inn broene da slik biwiring uten biamping egentlig er noe skikkelig jåleri som jeg tviler på at noen med hånden på hjertet virkelig hører at høres bedre ut.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville nok ha gjort som dagkr. Ville brukt kun ett sett høyttalerterminal, da gjerne speaker 1.

Om man så splitter kabelen og kobler til henholsvis LF og HF, eller beholder broen og kobler dem sammen tror jeg ikke gjør noe fra eller til her. Regner med at det er Nordost kabel, den med gjennomsiktig plasthylse utenpå det er snakk om?

Gjør det så enkelt at du selv skjønner det, da fungerer det som regel best ;-)
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    682
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er den kabelen ja. Når jeg prøver å slå av speaker 1 så forsvinner bassen og når jeg slår av speaker 2 så forsvinner diskanter... Dette fordi bassen er koblet på speaker 2, mens diskanten er koblet på speaker 1. Dette har altså ingenting for seg? Missforsto sikkert mannen i butikken...

Kan iallefall nevne at jeg er storfornøyd med både forsterker og høytalere :-D

Intermediate Qrt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det jammen like før dette blir atter en av de endeløse kabeldebattene her inne, så er du fornøyd med lyden slik du har koblet det; slutt å tukle og snurr heller igang en bra CD

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At du er fornøyd skjønner jeg godt. Har sansen for de høyttalerne der :-)
    Om du kobler slik du har gjort med speaker1/2 eller bare på den ene så går det på ett ut Dersom det virker slik du vil nå, så la det bare være slik.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    682
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Qrt
    Nå er det jammen like før dette blir atter en av de endeløse kabeldebattene her inne, så er du fornøyd med lyden slik du har koblet det; slutt å tukle og snurr heller igang en bra CD

Holder på :-D Bare kjekt å vite til den gangen jeg gidder å forandre på det

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe... De to utgangene bakpå forsterkeren din er koblet til samme forsterker. Ved å velge "Speaker 1" kobler du disse utgangene til forsterkeren, og ved å velge "Speaker 2" kobler du disse til forsterkeren istedet for. Du kan også koble begge til forsterkeren, men det blir altså ikke noe mere krefter av det. Blir som en bil med 2 tilhengerfester.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    682
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da tok forsterkeren min kvelden. Etter 3 dager med helt fin spilling. Sitter å hører på radio da jeg hører en lyd som ligner på 3 mygg som setter seg på en varm stekepanne. Reiser meg opp for å høre om det kommer fra HK'en. Da plutselig slår den seg i protect og slår seg av. Når jeg slår den på igjen går den rett i protect og slår seg av.

Jeg vet at koblingen min var helt fin. Min far som har vært instrument mekaniker på jagerfly kikket på den etterpå og var enig at det var ikke noe problem. Uansett skulle den vel ikke holdt i 3 dager før heller.

Har vært nede på Hifi Centeret og levert den inn. Så får vi se hva som skjer. Bør jeg bare be om en nye forsterker eller er det vanlig praksis at den "sendes inn" ? Triste greier uansett :cry:

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den blir antakelig sendt til Dalens elektronikkservice. Regner med at det kan være en feil på utgangen og at den skiftes. Skal ikke ta lang tid.

Det er vel ikke store sjanser for at du får ny, men skjer det flere ganger bør det være aktuelt.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •