Hvor tykke/bra kabler trenger jeg?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    account not active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    207
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvor tykke/bra kabler trenger jeg?

Jeg har et Kef KHT3000 høyttalersett i en liten 2-romsleilighet. Sommeren brukes til å forskjønne stua litt, med nye møbler osv, og nå er turen kommet til kabelgjemming :-)

Jeg har nå et par rødbrune "halvtykke" kabler som er vanskelig å gjemme. Har snakket med noen som sa at jeg godt kunne bruke tynne og hvite kabler (nesten sånn lampettledning-dimensjon) uten å merke noen degradering i lyden. Er jo mye enklere å få ting pent med sånne kabler, f.eks. ved å samle dem i en sånn hvit plastlist som elektrikervennene mine bærer rundt på.

Hva mener dere om dette? Er det for mye religion i kabelverdenen? Klarer jeg meg med tynne, hvite og billige kabler til mitt anlegg?

Intermediate Tor Ole sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nordost 2flat - Hi-fi Center Kjeden

gode kabler...

har 4 flat visst du er interesert, 2*1,6m

visst dette kan være ok så har jeg da 4 flat som er samme kabelen bare med 4 ledere.

send pm, visst du er interesert.

Newcomer esbens sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller hva med noen diskré kabel lister som da selvfølgelig gjemmer bort kabelen helt-kan jo også brukes til andre kabler.Og fungerer kjempe bra.

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke gå for vanlige hvite lampett ledninger. De funker, men etter egen opplevelse, som ikke har trodd for mye på kabel fabler. Så forsvinner bassen først.

Det første jeg hørte når jeg byttet fra lampe ledning til noe bedre var at bassen ble bedre. Senere byttet jeg til noen skikkelige kabler, og da ble lydbildet mye mye større. Hadde ikke trodd at det var så stor forskjell.

Mitt tips er, ta kontakt med dine el-kompiser og be de skaffe deg Thorsman 1735 minikanal hvis du skal ha flere samme vei. Eller 1720 eller 1020, sistnevnte kun hvis du har en relativt tynn kabel.

Som navnene sier så er de 17 høye, og 35 eller 20 mm brede. Dette er ytre mål. minus skruer hoder så er det litt mindre plass inni.

Men for all del, hold deg langt unna minikanal på rull med dobbeltsidig teip. Det høres genialt ut, men lokket er vanskelig å få på, og det minste rørelse på kanalen etter en stund gjør at den løsner. Lim er dritt

Legger du en vanlig kanal fint over list, så syntes den ikke. Det er først når den er sjev osv at man legger merke til den.

Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kef KHT3000 er vel et satelittsett, så allverden med tverrsnitt trenger du vel ikke. Feks Supra Mini 1.6 fra ELTEK burde gjøre jobben greit. Rimelige kabler som gir litt mere kvalitetsfølelse enn lampettledning. Forøvrig har jeg selv slike hvite kabelkanaler skrudd rett ovenfor hvite gulvlister, og man legger kun merke til de hvist man ser etter de.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med noen av disse? (MIn annonse)
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    222
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jåleri

Spør du meg er dyre kabler bare jåleri. Kjørte billig installasjonskabel inntil nylig da jeg kjøpte meg noen brukte Kimber Monocle X. Dette er meget tykke kabler som ser dyre og bra ut, men det er stortsett det. Hørte ikke en drit forskjell på disse og mine gamle installasjonskabler. Har også gjennomført blindtest med flere personer. Noen mener inst. kablene var best, noen kimberkabelen, mens andre mente det var likt.

Så dersom du har penger og liker at anlegget ser bra ut. Kjøp dyre kabler. Dersom du vil ha bedre lyd, dra til en lege og få renset ørene skikkelig

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På dette forumet har jeg forstått at det har pågått en stor kabeldiskusjon, med blindtester, fult baluba osv... Har noen en link til denne tråden ??

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://avforum.no/avtorget/showprodu...=18857&cat=all
    Der var linken også. Et par av disse som er rimelig flate.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

account not active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    207
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar. Jeg glemte å velge varsling ved svar, så jeg så dem ikke før nå.

Som ventet er det mange meninger om dette :-)

Jeg har fått sånne lister som dekker kablene jeg har, men jeg synes kanskje at det blir litt vel dominerende. En kompis har B&W settet som "tilsvarer Kefene mine" med de billigste, hvite og ganske tynne kablene fra hifiklubben. Dette anlegget synes jeg låter meget bra, så det kan være jeg tar meg en tur dit og kikker.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ingen som har link til tråden jeg nevnte et par innlegg over. Lei av å lete etter den..

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for linken, jakv. Men jeg vet ikke om det var den. Kanskje det handlet om signalkabler ? Eller ? Jeg vet ikke.
    Har bare hørt/lest om en stor kabeldiskusjon, med blindtester og fult baluba om det faktisk er noen hørbare forskjeller osv.
    Noen som vet hvilken tråd det kan være ?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Går en om noen som har hatt en egen blindtest på RCA kabler. Mener kanskje det var Mori som hadde vært med på det?

Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan jo være denne: http://avforum.no/forum/kabler/57159...rskjellig.html som ble litt baluba i...(som stort sett alle kabeltråder inneholder)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •