proson eller cv?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 49
    Intermediate hifi-Sondre sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

proson eller cv?

tenker på nye høytalere med masse bass
    budsjettet er på max 4000kr (kan strekkes litt). tenker selv på pcutstyr.no - OBS! eller Hi-Fi Klubben :: Høyttaler - Gulvhøyttaler | Hi-Fi Klubben: VE-12F.
    forsterkeren som kommer til og bli brukt er Harman Kardon AVR240 7 - 1 receiver - - 7X50 W - (8ohm) "bridge ready" - (UB) 2007-02-02 - 327170 - Forsterkere/receivere - ABdata
    og kansje ein effekt forsterker nor pengene kommer flygende
    er litt u-sikker på proson siden di er ekstremt billige:/
    høytalerenne bak blir Hi-Fi Klubben :: Høyttaler - Gulvhøyttaler | Hi-Fi Klubben: VE-8F og senter blir i samme type som frontenne eg kjøper.
    vist folk har andre anbefalinger så blir eg kjempe glad
    finner ingen tester av noken av dei høytalerene, så vist noken veit om noken så sei ifrå

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med denne QLN Artech 8 - Hi-fi Center Kjeden
    Tror ikke at det er så lurt å huke på doble 12" på den receiveren. Den CV høyttaleren skal vel gå greit, men jeg synes et er bere lyd i QLN enn et er i CV. Men et er mer smak og behag. Kanskje en Artech 6 hadde vært stor nok også?

Hvor stort rom skal det stå i?
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    704
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De store Proson R 69 SA MkII spiller rått på den forsterkeren. Du får de for ca 3500,- på Netthandelen.no - forsiden (avhengig av budet). men de doble 12" fra QLN spiller helt sykt, den råeste partyhøyttaleren sier de på hi-fi centeret.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jakv: har vurdert den og, men er ikke sikker på om det er nok bass i 2* 8"
    er det mer bass i den enn Hi-Fi Klubben :: Høyttaler - Gulvhøyttaler | Hi-Fi Klubben: CLS-10 ?

norpimp: har nok ikke råd til 12" frå qln men skal sjå på di proson høytalerenne

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Arealet på en 12" er relativt nøyaktig lik 13% større enn 2 stk 8".
    Tror ikke det har all verden å si...

Når det er sagt går CLS 10 ned til 38 Hz (-3dB) mens Artech 8 går ned til 28Hz om jeg ikke husker feil.

Men, det beste hadde vært om du hadde sjans til å høre dem og gjøre deg opp en mening selv. Men jeg kjenner flere som har hatt CV tidligere og har gått over til QLN...
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    fant noen med store ellementer på komplett.no
    Komplett.no - Eltax Concept 700 Sort, Maks 500W, Horn diskant, 2X10", Leveres som par eller Komplett.no - Eltax Concept 800 Black 1X10"+1X8" Woofer, Max 400W
    og ja jeg vet jeg ikke kan kreve mye av så billige høytalere, men det kan jo være et røve kjøp??:/

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate CV-Gunnar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,361
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    De Prosonene du linker til her spiller helt grusomt!
    En god venn av meg hadde 2 par av de så kjøpte han mine CV E-715 som jeg hadde før å det spilte MYE høyere og med mye mere trøkk (med samme amp ja)

Etter min mening så er ikke de Prosonene noe kupp før du får de gratis, hehe

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CV-Gunnar
    De Prosonene du linker til her spiller helt grusomt!
    En god venn av meg hadde 2 par av de så kjøpte han mine CV E-715 som jeg hadde før å det spilte MYE høyere og med mye mere trøkk (med samme amp ja)

Etter min mening så er ikke de Prosonene noe kupp før du får de gratis, hehe
    Dersom alternativet er de Eltaxene så er jeg ikke sikker på hva som er å foretrekke.

Jeg ville nok ha gått for QLN om det hadde værtmeg.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du vil ha litt overdreven bass, så er ikke cls serien til Cerwin noe å gå for. CLS har en veldig linær frekvensgang ifra topp til bunn. Da hadde nok VE serien vært mer riktig. OBS, t.o.m 10" modellene til Cerwin krever masse krefter, så det blir ikke billig (glem HFK sine anbefalinger, med mindre dem har noen som vil selge deg elektronikk som er Cerwin verdig.).

QLN er nok det alternativet her som låter penest, og er nok ikke så kravstor til elektronikkens krefter som det CV er.

Newcomer AudioV sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har ikke jeg hørt på QLN, så jeg kan ikke utale meg så mye om den, men jeg har testa en del CV, og å si at CLS serien er kravstor syns jeg blir litt feil. Iflølge tall fra komplett har QLN en følsomhet på 92dB, mens VE-12 har 93dB. Men siden CV'n går betydlig dypere (Frekvensgang (-3dB): 28-20.000 Hz) mot QLN (40 - 20000 Hz) vil jeg mene at du får mere trøkk fra CV'n uansett forsterker. Greit nok at du ikke får utnytta effekten fra en CV høyttaler med en liten forsterker.
    Men er vel bedre å legge litt mere penger i en høyttaler med mye potensiale enn å sitte med en billigere høyttaler som ikke vil ha noe skikkelig trøkk uansett hvor stor effektforsterker eller reciever du senere kan oppgradere til.
    Men jeg anbefaler deg uansett til å prøve høyttalerene FØR du kjøper deg noe

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå står det da vitterlig på Artech 8 at den har frekvensgang 28Hz - 20kHz, og det er naturlig å anta at det er -3dB punkt det her er snakk om.

At følsomheten til CV er 93dB kontra 92dB har ingen praktisk betydning. Men jeg har impedanskurven til CV mistenkt for å være noe "vanskeligere" enn QLN sin uten at jeg kan dokumentere det på noe vis...

Og jeg vil påstå, fortsatt, at det er bedre lyd i en QLN høyttaler enn i en CV, spesielt i diskantområdet...

Newcomer AudioV sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som sagt så har jeg ikke hørt på QLN, så har ikke noe erfaring som dem, leste bare på komplett. Står det noe helt annen info på en annen nettside så bør du vel kikke på hjemmesia til QLN for fasiten?
    Når det gjelder diskant så er ikke CV kjent for sine fine og oppløste diskanter.(Med unntak av på høyt volum.) Men de er verdensberømte for bassen, og det var vel det i utgangspunktet Hifi-sondre var på utkikk etter?

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gå for QLN, de kan faktisk spille musikk på en helt grei måte. CV og Proson låter så dårlig at det skulle vært forbudt å selge de.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AudioV
    Som sagt så har jeg ikke hørt på QLN, så har ikke noe erfaring som dem, leste bare på komplett. Står det noe helt annen info på en annen nettside så bør du vel kikke på hjemmesia til QLN for fasiten?
    Når det gjelder diskant så er ikke CV kjent for sine fine og oppløste diskanter.(Med unntak av på høyt volum.) Men de er verdensberømte for bassen, og det var vel det i utgangspunktet Hifi-sondre var på utkikk etter?
    Qln AB
    Her er hjemmesida til QLN, det står 28Hz - 30kHz faktisk ikke 20kHz som jeg sa først...

I tillegg er det også muligheter for tuning av diskanten på Artech 8, noe som kan være greit...

Blir det for lite bass med disse går det i tilfelle an å spe på med en sub, som man også kan gjøre med CV. Men jeg tror ikke det er nooe mindre bass i disse enn det er i CV VE-12, men den er nok noe strammere vil jeg tro.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiomur
    Gå for QLN, de kan faktisk spille musikk på en helt grei måte. CV og Proson låter så dårlig at det skulle vært forbudt å selge de.
    til fest høytalere og til film synd jeg cv spiller helt greit
    har bare hørt cv cls 10" og ve 8"....

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Qln AB
    Her er hjemmesida til QLN, det står 28Hz - 30kHz faktisk ikke 20kHz som jeg sa først...

I tillegg er det også muligheter for tuning av diskanten på Artech 8, noe som kan være greit...

Blir det for lite bass med disse går det i tilfelle an å spe på med en sub, som man også kan gjøre med CV. Men jeg tror ikke det er nooe mindre bass i disse enn det er i CV VE-12, men den er nok noe strammere vil jeg tro.
    har dessverre ikke økonomi til en brukbar sub nett no

ps. høytaleren bør helst ha STORE ellementer, siden jeg liker store kraftkarer

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal ikke si at du ikke skal kjøpe CV jeg. Junior har Cv V-10F, og til hans bruk er de OK, men han har en 12" CV sub i tillegg, og det trengs selv om rommet hans er under 8kvm. (Men vi har målt 121dB der inne og da ;-))

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

mhm

Sitat Opprinnelig postet av hifi-Sondre
    har dessverre ikke økonomi til en brukbar sub nett no

ps. høytaleren bør helst ha STORE ellementer, siden jeg liker store kraftkarer

Helt enig skal du ha massiv bass, så må du ha store elementer, gå for en cv 12" eller 15" kjøper du deg effekttrin seinere hvis du føler at dem har mere å gå på.
    hadde 2xnad 272 på mine cls12" å det spille dem helt ut men som sagt, bør ha en del effekt før dem slipper seg løs..:-D

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ser ut til at det blir cv 12" da