Avstand mellom og vinkling av høyttalere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 25
    Newcomer Claus sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Avstand mellom og vinkling av høyttalere

Av de som sender inn bilder av anlegget sitt ser jeg at det er mange som har oppsiktsvekkende liten avstand mellom høyt. samt mye vinkling mot lyttepososjon. mulig at dette funker bra i ett flerkanalsoppsett, men på musikk kan det vanskelig bli bra. For å få til ett skikkelig stereoperspektiv bør man etter min mening ha minst 2 meter mellom høyt. og null eller liten vinkling mot lytteposisjon.

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvorfor ikke vinkling?
    trudde man skulle ha vinkling!
    det må da bli dårlig med diskanten da, iallefall hvis den ikke har god spredning.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder avstand mellom høyttalere er jeg ikke helt enig; det varierer i forhold til størrelse på rom, størrelse på høyttalere, avstand til fra høyttaler til lytteposisjon. Jeg er imidlertid enig om at det bør være en viss avstand mellom dem. Omtrent like langt mellom høyttalerne som det er fra høyttalere til lytteposisjon fungerer bra, etter min mening.

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Avstanden mellom høyttalerene bør være den samme som sitteavstanden.

Men som med bildebredde og avstand til lerret er det smak og behag som gjelder.

Noen prioriterer å ha stemmen plassert solid i midten, og da er det gunstig med noe mindre avstand mellom høyttalerene.

Jeg har 2,5 meter mellom høyttalerene og sitter 3,2 meter fra, uten vinkling :wink: det synes jeg fungerer meget bra.

Active Neonsun sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vinklingsgraden bør såvidt jeg har forstått det (etter lesing på forumet her, faktisk - så hvis jeg tar feil må Snickers-Is, WP eller noen andre ha forklart seg dårlig, heheh.. :P) justeres etter diskantelementets egenskaper. Noen elementer har en svært variabel frekvenskurve ved spredning mellom 30 og 60 grader, og spiller best når elementet er vinklet mindre enn 30 grader fra lytteren. I enkelte tilfeller, og spesielt hvor høyttalerne står langt fra hverandre, vil vinkling derfor være en god idé.

Guruene får komme og rette meg hvis jeg er på bærtur.

Newcomer Claus sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av [likerHIFI
    ]hvorfor ikke vinkling?
    trudde man skulle ha vinkling!
    det må da bli dårlig med diskanten da, iallefall hvis den ikke har god spredning.
    Mulig jeg tar meg vann over hodet her, men det er vel ett poeng at diskanten har god spredning for å bidra til informasjon om størrelsen på lydperspektivet. Diskant med dårlig spredning ville jeg tro funker dårlig til å gi rominnformasjon. Min erfaring er at vinkling i stor grad går utover breddeperspektivet.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om en høyttaler bør/kan vinkles inn mot lytteposisjon avhenger av konstruksjonen. De fleste ordentlige god høyttalere har en spredning og summering som gjør at man kan velge selv. Det ene er ikke noe dårligere enn det andre, og romplasseringen vil ofte avgjøre hva som er best. Men slike høyttalere er ofte svært dyre. I de lavere prisklassene så er det som regel et par ting som går igjen. Det er:

1. Bassmellomtonen deles høyt i frekvens og får dårlig spredning. Flat frekvensgang rundt delefrekvensen oppnås bare ved å lytte on-axis, altså med høyttaleren vinklet inn mot lytteren.

2. Diskanten har dårlig spredning når man kommer høyt opp i frekvens. For å få flat respons så må man lytte on-axis.

3. Diskanten bryter opp i nærheten av eller i det hørbare området, det fører til en peak on-axis. Man får en flatere respons ved å lytte off-axis, altså ved å ikke vinkle inn høyttalerne.

4. Bassmellomtonen deles ganske høyt i frekvens og får ujevn spredning. Delefilteret er konstruert for å gi flat respons off-axis. On axis vil man få en peak ved delefrekvensen.

Høyttalere kan ha en kombinasjon av flere av disse, men sannsynligvis så er ikke konstruktørene idioter så de har sørget for å kombinere 1 og 2 eller 3 og 4.

Mange fabrikanter oppgir ofte om høyttalerne bør vinkles inn eller ikke. Enten i brukveiledningen som fulgte med eller på hjemmesiden.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I ditt punkt 4 whoppas så tror jeg du tenker på noe annet. Dersom du regner summeringen i delefilteret on-axis så er det vertikalt så fremt elementene sitter rett ovenfor hverandre. Det er i utgangspunktet ikke av særlig betydning for summeringen hvorvidt du kjører litt vinkling horisontalt. Da forblir jo avstanden til elementene så godt som lik alikevel.

Når det gjelder oppbrytning så er det først og fremst et aluminiums og titaniumsdome-problem. En soft dome vil ikke ha en markant oppbrytning.

Oppbrytningen på seas 27mm alu-domer er på omkring 27 Khz. Den stikker ca 10 dB over referansenivået i frifeltsmåling. På 30 grader off axis uten baffel stikker den ikke høyere enn referansenivået, men frekvensområdet faller med ca 3 dB til omkring 10 kHz, og ved 20 kHz ligger det omkring 15 dB nede. Kilde: http://www.seas.no/seas_line/tweeters/H1213.pdf

På 19mm har vi liknende effekter: Oppbrytningen er på ca 35 kHz, men den synes ikke på diagrammet som stopper ved litt over 20 kHz. 30 grader off-axis uten baffel er her nesten perfekt til 10kHz. Den faller til ca -8 dB ved 20 kHz. På den annen siden har den en høy nedre grensefrekvens, og en resonansfrekvens på 1700 Hz. Kilde: http://www.seas.no/seas_line/tweeters/H561.PDF

Seas har også neodymium-domer i aluminium. De har mindre frontplate og vil med 25mm dome havne mellom 19 og 27mm. Årsaken til dette er at frontplatene på diskantelementene er med på å redusere spredningen. Oppbrytningen og resonansfrekvensen derimot blir omtrent den samme her som på 27mm. Kilde: http://www.seas.no/seas_line/tweeters/H623.PDF

Det som gjør at elementene oppfører seg slik er størrelsesforholdet mellom membranet og den akkustiske bølgelengden i luft for den aktuelle frekvensen.

Dersom ditt øre befinner seg 2 meter fra mellomtonemembranets høyre kant, og 2,1 meter fra membranets venstre kant vil den delen av lyden som produseres av den høyre kanten være i motfase med den som produseres av den venstre kanten ved en bølgelengde på 20 cm. Siden menbranet er en "strålende flate" vil derimot ikke enkeltfrekvenser være så markante, og avrullingen blir jevnt krappere mot høyere frekvenser jo større lyttevinkelen blir.

Siden dette gjelder alle høyttalerelementer uansett konstruksjon forundrer det meg at de produserer såkalte "høyttalere som ikke skal vinkles". Jeg vet Dali holder på med det, men argumentet minner mer om "1-meters signalkabler" (fra annen tråd) enn om saklige vitenskaplige vurderinger.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    I ditt punkt 4 whoppas så tror jeg du tenker på noe annet. Dersom du regner summeringen i delefilteret on-axis så er det vertikalt så fremt elementene sitter rett ovenfor hverandre. Det er i utgangspunktet ikke av særlig betydning for summeringen hvorvidt du kjører litt vinkling horisontalt. Da forblir jo avstanden til elementene så godt som lik alikevel.
    Jeg skjønner ikke helt hva du mener her.
    I mitt nåværende byggeprosjekt bruker jeg en Audax 8" som har flat respons inntil 2,3khz on-axis. 30 grader off axis er den flat inntil 1,9khz. I begge tilfeller ruller elementer kontrollert av med 12dB/oktav.
    For å få et akustisk 3.ordens filter så setter jeg en spole i serie med elementet.
    Når jeg bruker 2,3khz som delefrekvens så får jeg 18dB/oktav fra 2,3khz on axis. Men 30 grader off-axis så får jeg 12dB/oktav fra 1,9khz til 2,3khz og 18dB/oktav fra 2,3khz.
    Bruker jeg 1,9khz som delefrekvens får jeg 18dB/oktav 30 grader off-axis. On-axis så får jeg 6dB per oktav fra 1,9khz til 2,3khz og 18dB per oktav fra 2,3 khz.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er forsåvidt rett det du sier der, men det har i å for seg ikke noe med delefilteret å gjøre, men rett og slett det faktum at elementet har de egenskapene. Det store temaet med on/off-axis og delefiltrer er basert på faktorene delefilterets faaseresponse, delefilterets amplituderesponse, elementenes avstand i Y-planet, elementenes avstand på 0-aksen og elementenes natuslige fase og ampliruderespons.

De to elementene vil da føre til at lyden ved delefrekvensen kommer fra 2 likeverdige punkter som enten er eller ikke er i fase. Når du beveger deg i det vertikale planet vil interferens-effekter lage særlige topper og bunner rett over og under (og i ekstreme tilfeller rett på) delefrekvensen.

Dette er en del av det som ligger under Joseph D'Apolitto sine teorier. Han forsøker da å oppnå 2 slike overganger som gjør at den feilen som oppstår i MT-overgang 1 vil være identisk men reversert i MT-overgang 2. Det forbedrer helt klart den vertikale off-axis responsen.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er jeg enig i.
    Forresten så er den en test av Yamaha NS-515 i nyeste High Fidelity. Den måler klart best 30 grader off-axis.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ser helt klart ut som den spiller bedre 30 grader off-axis ja. Men så har de jo tross alt et avvik fra 3 kHz til 15 kHz på 12 dB on-axis. Selv 30 grader off-axis har den avvik på rundt 6 dB. Dersom 3-4 dB avvik er målsetning er det svært vanskelig å oppnå uten å konsentrere seg om on-axis responsen.

I den samme testen ser du de enorme avvikene off-axis vertikalt.

Intermediate grandiS sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,294
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så du mener det er tull å ikke vinkle høyttalerne snickers? Eller det at de prøver å konstruere det slik?

Sorry hvis det bli OT!8-)

Kim
    DIY - Inconcert Miles - DIY Beyma 2x 12" -TPL150 Center | Klipsch |Denon | Sony HW50ES | Ps4 pro

Intermediate runefalk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    1,294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt gammel tråd da:wink:
    PANASONIC TX-P65VT60Y​-Onkyo TX-NR818-Sherbourn PA 5-200 -Sherbourn PA 2-160-Anti-Mode
    2Stk SVS PC12-NSD DSP-Klipsch RF MK2-82/RC64/RS-52/RB-61/Panasonic DMP BDP500
    ,PS3-VAN DEN HUL-Logitech Harmony 900

Intermediate grandiS sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,294
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hahahaha

Stemmer det, så ikke det, satt med iphone!
    DIY - Inconcert Miles - DIY Beyma 2x 12" -TPL150 Center | Klipsch |Denon | Sony HW50ES | Ps4 pro

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uten at jeg er noen ekspert på området, fikk jeg veffal mye bedre lyd på mine 683 overall med å ha de i 0 - hadde de tidligere vinklet mot lytteren.

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forskjellige anbefalinger fra forskjellige høyttalerprodusenter. F.eks. Audiovector - i hvert fall de eldre modellene jeg hadde - skulle ikke vinkles. Derimot skal ProAc - så å si uten unntak - vinkles slik at man ikke ser noen av sidekantene fra lytteposisjonen. Hvis man skal tro det man leser i brukermanualene.

Men tweaking ved hjelp av finjustert vinkling er faktisk ganske effektivt for å tune inn klang og perspektiv. Større vinkling - fetere klang. Men kan hende på bekostning av perspektiv og holografi og slikt. Mindre vinkling - tynnere klang. Billig moro å prøve seg frem - koster ikke mye mer enn et par ømme knær....
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Btw, Ulf, apropos ProAc: er dette et trygt og godt kjøpt?

Proac Tablette Reference Eight S - Torget

Intermediate ROXY sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    4,308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B
    Billig moro å prøve seg frem - koster ikke mye mer enn et par ømme knær....
    Det kan du si det. Den som har høyttalere på 50+ kg og norsk grunnfjell med matchvekt på nærmere 30 kg under hver høyttaler sliter med mer enn ømme knær!
    Men, jeg er enig med deg. Her er det viktig å prøve seg fram. Min erfaring med et uttall høyttalere gjennom tidene er å begynne med å plassere deg og høytt i en likesidet trekant med frontene på høytt rett mot deg.
    Så kan du begynne å vinkle deg utover i små steg (og tilbake med jevne mellomrom selvsagt).
    "This is what (hi-fi) living is all about" (fritt etter FZ)

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt off-topic - men i en såpass gammel tråd er det forhåpentligvis lett å få tilgivelse....

ProAc er magiske når de er magiske - men tragiske hvis man ikke får det til. Veldig kilne på elektronikk - og til del også veldig kilne på plassering. jeg har vel ikke plassert mine optimalt, men er godt fornøyd. Men så har jeg da kompensert ganske kraftig m.h.t. elektronikk.

Et godt kjøp, disse små Tablette'ene - men vær forberedt på å grave dypt i lommeboken når det gjelder kilde og forsterkeri.

Likevel - ingen typisk tung-rock-høyttaler, tror jeg. Jeg har fått det til ganske bra med mine småtasser - men det finnes nok bedre der ute i akkurat den genren.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •