Finnes det en høyttaler...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 6 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 101
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Finnes det en høyttaler...

Var på HFK og hørte på B&W 704 og Dali Mentor 6 på Denon PMA-1500AE idag. Desverre var B&W DM683 ute på utlån, og 703 utsolgt tror jeg, så jeg fikk ikke hørt dem.

Mentor 6 var nydelig detaljert og hadde en langtrekkende og klar diskant, men manglet selvfølgelig litt "trøkk" når vi prøvde oss på noe røffere musikk (rock/metal).

704 derimot, hadde bra "trøkk" (i mangel på et bedre ord), men var skuffende dårlig i diskantområdet. Den virket også litt slapp i bassen til tider i forhold til Mentor 6.

Begge var forøvrig veldig gode i mellomtonen, men jeg synes nok Mentor 6 var hakket bedre her. Men man skal vel ikke se bort ifra at FST mellomtonen i 703 og 683 snur om på det.

Selgeren virket veldig komponent. Der jeg har hørt andre anbefale NAD til 683 uten å blunke, sa han rett ut at NAD ikke passer til denne, med unntak av M3. Han sa også at Thule ikke passer denne, noe som overrasket meg veldig. Desverre husker jeg ikke hva han kom med av argumenter her.

Anyway... Det jeg lurer på er om dere har noen anbefalinger til hvordan jeg kan få både trøkket til B&W og diskanten til Dali. Jeg tror ikke bytte av elektronikk vil hjelpe stort her, men man vet jo aldri...

Jeg er forøvrig også veldig interessert i å få sammenlignet disse med Triangle Antal. Jeg har desverre ikke fått hørt disse enda, siden jeg ikke har sett dem andre steder enn hos Norsk Hfi Center i Drammen.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er bare å ta seg en runde blant alle butikkene i Oslo området. Hør aktuelle høyttalere med forskjellig medbrakt musikk og med forskjellig elekronikk så du kan sirke deg inn på noen favoritter. Har du forsterker og spiller fra før? Jeg har ikke fått så veldig bra inntrykk av forsterkere HK selger med unnak av NAD M3 og Classé.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    Det er bare å ta seg en runde blant alle butikkene i Oslo området. Hør aktuelle høyttalere med forskjellig medbrakt musikk og med forskjellig elekronikk så du kan sirke deg inn på noen favoritter. Har du forsterker og spiller fra før? Jeg har ikke fått så veldig bra inntrykk av forsterkere HK selger med unnak av NAD M3 og Classé.
    Har jo ikke så god tid. Pengene brenner hull i lommene mine jo :-D. Jeg har ingenting fra før. Ikke noe som skal spares på ihvertfall Det er viktig at elektronikken ser bra ut, men ellers står jeg veldig fritt sånn sett. Er sugen på Vincent SA-T1 og SP-T100 da. Derfor jeg tok opp Triangle som et alternativ.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, så kjør på med de vanlige svarene. Rom, musikk, budsjett og preferanser (ørevennlig/frempå/trøkk/3D/best-mulig-på-parametre eller mer varmt og tilbakelendt med snill diskant osv). Hva er viktigst for deg?

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Triangel er jo noe helt annet en b&w, mye hardere og kvassere, men som du sikkert vet full av trøkk. Tror nok det ville passet deg ganske bra.. Hva slags lyd er du ute etter?
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    Ok, så kjør på med de vanlige svarene. Rom, musikk, budsjett og preferanser (ørevennlig/frempå/trøkk/3D/best-mulig-på-parametre eller mer varmt og tilbakelendt med snill diskant osv). Hva er viktigst for deg?
    Rom:
    30kvm stue med nesten tre meter under taket. Rektangulært med gips vegger. Litt usikker på hva som er bak gipsen, men jeg tror det er mur på langsidene og treverk på kortsidene. Tre store vinduer på den ene langsiden, ca. 25% av arealet. Gulv er nok mur og parkett, og tak er gips. Bygget er fra 1895 om det hjelper . Anlegget vil antageligvis stå i den ene enden av langsiden, og oppta ca. tre meter av denne.

Musikk:
    Veldig mye rart, men mest akustisk, rock og metal (mye progressiv).

Budsjett:
    Jeg sa vel opprinnelig 15-20.000, men nærmer meg nå 25-30.000 ops:

Preferanser:
    Har forsåvidt gjort et tappert forsøk på å forklare det vha. min beskjedne lytteerfaring. Som sagt så kunne jeg tenkt meg Dali Mentor 6 med trøkk :-D. Jeg er litt usikker på hva som ligger bak de beskrivelsene du bruker. F.eks. så er det klart at jeg vil ha ørevennlig lyd, men ikke på den måten kompresjon gjør lyd øre/radiovennlig. Jeg vil heller ha det nøytralt slik at man får frem detaljene over hele frekvensspekteret. Det samme vil jo gjelde for romfølelse, siden det er med på å fremheve detaljer. Samtidig må det være en god del trøkk, hva nå det egentlig betyr :-?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Triangel er jo noe helt annet en b&w, mye hardere og kvassere, men som du sikkert vet full av trøkk. Tror nok det ville passet deg ganske bra.. Hva slags lyd er du ute etter?
    Jeg har egentlig ikke klart å finne så veldig mye om Triangle, og har heller ikke fått hørt på den enda. Det jeg vet er at den utseendemessig er en av de beste jeg har kommet over, og prisemessig er akseptabel

Jeg har lest at den er litt spiss i toppen, men at den passer godt med varm rørlyd, og da spesiellt Vincent SP-T100. Det sies at den er rockevennlig, og jeg har vel antatt at den også passer godt til akustisk og jazz fordi den liker rørlyd.

Kan du beskrive nærmere hva du mener Triangle passer til? Eller hvordan den lyder i forhold til B&W? Er litt usikker på hva du mener med hardere.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja.. Triangle får jeg opp i mitt hode.. Eventuelt bruktmarkedet.. F.eks. Dynabel Euforia, trøkk, og rafinert lyd, som kan brøle ut, men på den andre siden være silkemyk.. Tror du bør henvende deg til bruktmarkedet jeg..
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja Triangel, har jeg aldri klart å tenkt på som jazzvennlig.. Hjelper mye med rør, men for meg personlig så blir den for hard (spiss) i toppen uansett. Jeg synes diskanten til B&W låter mye mer tilbakelent, ikke tamm, men tilbakelent en Triangel, som til tider kan være litt for spiss for meg.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva har du hørt av høyttalere, hva likte du?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Vil egentlig bare tipse om disse høyttalerene.. er helt nøytrale, men det betyr ikke at de ikke leverer "trykk". Har selv IS612 ' .. Vil våge å påstå at dette er den beste høyttaler jeg noen gang har hatt!

Men nå er det mine ører`s mening.. men kanskje verdt å se nærmere på.

intelligent sound

PS. Ser flere butikker i Sverige har kampanje på IS6 PRO.. :-D

Intelligent Sound - IS6 Pro

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nicromann
    Vil egentlig bare tipse om disse høyttalerene.. er helt nøytrale, men det betyr ikke at de ikke leverer "trykk". Har selv IS612 ' .. Vil våge å påstå at dette er den beste høyttaler jeg noen gang har hatt!

Men nå er det mine ører`s mening.. men kanskje verdt å se nærmere på.

intelligent sound

PS. Ser flere butikker i Sverige har kampanje på IS6 PRO.. :-D

Intelligent Sound - IS6 Pro

WOW! Med 86db i følsomhet bør en ha noe å trøkke med!!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trykk er ikke noe problem! Det som er uvanlig er at du ikke tror sub er aktiv, men i det øyeblikket du spiller av film..eller rock så våkner de til live!! Skvatt de første gangene.. men nå er det bare gøy!.. Men der er hele poengen med denne sub-løsningen .. den blander seg ikke inn i musikk som ikke trenger det ekstra trykket. Kan bare anbefale disse!!

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva vil du sammenligne disse med da Nicromann? Lydmessig?

Når jeg mente trøkk, så mente jeg ikke lyden, men de er ganske tungdrevene.. 86db.. vil strengt tatt kalles for meget tungdrevene

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke noen gode sammenligninger egentlig, for har aldri hatt høyttalere i denne klassen før. Men ble tipset av en kompis som jobber med lydmix for NRK, de byttet ut Genelec studio monitorer med disse.. så det nærmeste jeg kommer noe samenligning må da bli Genelec (har selv ikke hørt på noe fra Genelec heller da.. ). Fikk i samme rennet høre at disse høyttalerene er utviklet av noen her i Norge. Men har ikke klart å google meg frem til hvem det er..

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da blir det litt vanskelig å forholde seg til svaret, hvis en ikke vet hvordan det låter, sammenlignet med noe vi andre kjenner til..

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det gjør det. Er ikke sikker på om noen norske butikker har disse utstilt, kanskje HIFI klubben har... Beklager at jeg ikke kan gi bedre svar. :???: Syntes bare det var verdt å nevne.

Newcomer Arien sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av phear
    Rom:
    30kvm stue med nesten tre meter under taket. Rektangulært med gips vegger. Litt usikker på hva som er bak gipsen, men jeg tror det er mur på langsidene og treverk på kortsidene. Tre store vinduer på den ene langsiden, ca. 25% av arealet. Gulv er nok mur og parkett, og tak er gips. Bygget er fra 1895 om det hjelper . Anlegget vil antageligvis stå i den ene enden av langsiden, og oppta ca. tre meter av denne.

Musikk:
    Veldig mye rart, men mest akustisk, rock og metal (mye progressiv).

Budsjett:
    Jeg sa vel opprinnelig 15-20.000, men nærmer meg nå 25-30.000 ops:

Preferanser:
    Har forsåvidt gjort et tappert forsøk på å forklare det vha. min beskjedne lytteerfaring. Som sagt så kunne jeg tenkt meg Dali Mentor 6 med trøkk :-D. Jeg er litt usikker på hva som ligger bak de beskrivelsene du bruker. F.eks. så er det klart at jeg vil ha ørevennlig lyd, men ikke på den måten kompresjon gjør lyd øre/radiovennlig. Jeg vil heller ha det nøytralt slik at man får frem detaljene over hele frekvensspekteret. Det samme vil jo gjelde for romfølelse, siden det er med på å fremheve detaljer. Samtidig må det være en god del trøkk, hva nå det egentlig betyr :-?
    Da jeg for litt siden skulle kjøpe nye høytalere hadde jeg omtrent HELT like preferanser/krav som deg. Jeg vil uten snev av tvil si at om du drar til hifi-huset på bærum og hører på Monitor Audio sin Gold Signature serie, så kommer du til å være solgt.
    Jeg så(hørte) etter nøyaktig de samme tingene som deg, og min (korte) beskrivelse av hva jeg ville ha var også "mentor med mer trøkk".MAene hadde alt jeg var ute etter og MER.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Hva har du hørt av høyttalere, hva likte du?
    Jeg har jo hørt veldig mye, men foreløpig bare lyttet seriøst til B&W og Dali

Selv har jeg et par gamle mission stativ høytalere på en god sony forsterker. Skal jeg ha skikkelig lyd så går jeg over til et par gode hodetelefoner.

Dynabel er notert. Jeg har et halvt øye på bruktmarkedet allerede.

Hvilke forsterkere har du hørt Triangle på?

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arien
    Da jeg for litt siden skulle kjøpe nye høytalere hadde jeg omtrent HELT like preferanser/krav som deg. Jeg vil uten snev av tvil si at om du drar til hifi-huset på bærum og hører på Monitor Audio sin Gold Signature serie, så kommer du til å være solgt.
    Jeg så(hørte) etter nøyaktig de samme tingene som deg, og min (korte) beskrivelse av hva jeg ville ha var også "mentor med mer trøkk".MAene hadde alt jeg var ute etter og MER.

Hm, MA går vell ikke for å ha ekstremt med trøkk, men heller være tilbakelent og behaglig.. Hvertfall de jeg har hørt opp gjennom livet..

Side 1 av 6 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •