Finnes det en høyttaler... - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 101
    Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av phear
    Jeg har vært litt skeptisk til disse ICE blokkene. Ikke bare fordi Klasse D er et litt ukjent område som jeg er redd vil låte litt for klinisk med tiden. Men også disse nattfluefirmaene som dukker opp, lager en ICE blokk, selger et par stykker og så forsvinner eller begynner med noe helt annet (ref. Embla).

Men det at de skal komme med en høyttaler er nytt for meg. Det viser jo også at de er seriøse og kommet for å bli, kanskje? Finnes det noe mer info om disse noe sted? Hvor mye av denne har de utviklet selv?
    Da er det på tide å slutte med synsyngen, og få seg en lytt selv. Det er selvfølgelig ikke sikkert at kontrollen en god klasse D tilfører lyden faller i smak hos alle, men uengasjerende og "klinisk" er langt fra sannheten.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man må ha forforsterker da så de konkurrerer i en prisklasse rundt 30k mot integrerte. Det er mye bra i den prisklassen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    Du er inhabil ....
    Nå er vel hele forumet her ganske så inhabilt iforhold til Midgard, er det ikke? :-D

Jeg tar nå uansett det meste som blir sagt om Midgard her med en klype salt, men det må jo høres allikevel. Om ikke annet så får jeg et godt sammenligningsgrunnlag.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Ikke enig med disse blokkene, spiller meget engasjerende synes jeg. Og høyttalerne Capri (som her tenkes på) låter utrolig bra.. Men krever en del krefter..
    Capri høyttalerene virker jo lovende, utifra det lille som finnes å lese om de, så de har jeg veldig lyst til å høre. Spennende med sidemonterte basselementer og passive lementer istedet for refleksporter. Men når kommer de på markedet da? Ble sagt i februar at de skulle være ferdige om ca. to måneder, så nå er det vel på høy tid at de blir ferdige synes jeg.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dynaudio er ganske så snille høyttalere som spiller veldig naturlig uten imponatoreffekter og har bra mye bass. Ganske fyldig karakter (mer enn studio 140 som er litt tørrere). Men dette kan justeres med riktig matching. dynaudio tror jeg passer i rom som ikke er så godt dempet eller de kan ha godt av en litt frisk forsterker.
    Hve mener du med frisk forsterker?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Nøytral lyd er unaturlig bra? Unøytral lyd er altså da unaturlig dårlig? (beklager at jeg kverrulerer litt, jeg er bare ikke helt enig)

Nøytralt er ufarget. Er man på jakt etter en forsterker som farger lyden, er jeg enig at det finnes bedre alternativ. Uengasjerende er jeg sterkt uenig i. Låter det uengasjerende med en solid klasse D amp, har du uengasjerende høyttalere.

Hadde i begynnelsen fordommer mot klasse D som alle andre. Men er det siste året blitt kraftig motbevist på et par anlegg. Hakeslipp (type Looney Tunes) er vel best beskrivende. :-D
    All lyd vil til en viss grad være farget. Selv om man skulle klare å få et anlegg som gjengir lyd perfekt så vil allikevel rommet farge.

Med tanke på at musikkprodusenter også jobber med farget lyd og former lydbildet i forhold til hva de hører, så er det ikke så vanskelig å tenke seg at det kan bli for nøytralt i forhold til hvordan musikken er ment å lyde.

Bekymringen er vel egentlig den samme som den man for ørt-og-førti siden hadde under overgangen fra rør til transistor. Nå tviler jeg ikke på at jeg kan få bakoversveis også av Klasse D forsterkere, men det at det er god lyd når jeg først hører på dem gir ingen garanti for at jeg ikke blir lei av dem etter å ha hørt på dem en stund. Det er det samme problemet som vi diskuterte tidligere i tråden ang. diskanten til Dali Mentor høyttalerene.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenti
    Da er det på tide å slutte med synsyngen, og få seg en lytt selv. Det er selvfølgelig ikke sikkert at kontrollen en god klasse D tilfører lyden faller i smak hos alle, men uengasjerende og "klinisk" er langt fra sannheten.
    De står på lista

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man må ha forforsterker da så de konkurrerer i en prisklasse rundt 30k mot integrerte. Det er mye bra i den prisklassen.
    Bruktmarkedet er tingen sier jeg bare... :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hve mener du med frisk forsterker?
    En som engasjerer og som sprudler litt. Litt frempå motsatt av laidback. Jeg tror Bladelius som NAT demonsterer Dynaudio med et et bra eksempel på dette.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En som engasjerer og som sprudler litt. Litt frempå motsatt av laidback. Jeg tror Bladelius som NAT demonsterer Dynaudio med et et bra eksempel på dette.
    Ok. Kjekt å vite. Så lenge jeg kan høre dem sammen på demo så er jeg fornøyd. Men ellers må jeg finne noen gode høyttalere først, og så bekymre meg for elektronikken senere.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Ikke enig med disse blokkene, spiller meget engasjerende synes jeg. Og høyttalerne Capri (som her tenkes på) låter utrolig bra.. Men krever en del krefter..
    Lurer på hva du finner uengasjerende jeg.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nøytral lyd er unaturlig bra? Unøytral lyd er altså da unaturlig dårlig? (beklager at jeg kverrulerer litt, jeg er bare ikke helt enig)

Nøytralt er ufarget. Er man på jakt etter en forsterker som farger lyden, er jeg enig at det finnes bedre alternativ. Uengasjerende er jeg sterkt uenig i. Låter det uengasjerende med en solid klasse D amp, har du uengasjerende høyttalere.

Hadde i begynnelsen fordommer mot klasse D som alle andre. Men er det siste året blitt kraftig motbevist på et par anlegg. Hakeslipp (type Looney Tunes) er vel best beskrivende. :-D
    Å si at de ikke farger lyden er en overdrivelse.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bladelius blir feil på Dynaudio, synes Bladelius har en sånn tørr klang som ikke passer godt sammen med Dynaudio. Har også hørt Bladelius på Gallo og det falt heller ikke i smak.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    All lyd vil til en viss grad være farget. Selv om man skulle klare å få et anlegg som gjengir lyd perfekt så vil allikevel rommet farge.
    Ja, men selv prøver jeg å komme meg så nær "perfekt" lyd som mulig.

Med tanke på at musikkprodusenter også jobber med farget lyd og former lydbildet i forhold til hva de hører, så er det ikke så vanskelig å tenke seg at det kan bli for nøytralt i forhold til hvordan musikken er ment å lyde.
    *?* Du vil altså gjette deg til hvordan lyden egentlig låt før produsenten/tekniker tok tak i den? Det er ganske vågalt å kjøpe utstyr etter den ideologien, siden ingen sang er mikset likt. Det er akseptabelt å si at man liker "varm" klang.....eller "kald". Men å definere hva som egentlig er naturlig blir ganske vanskelig når man har et slikt utgangspunkt.

Bekymringen er vel egentlig den samme som den man for ørt-og-førti siden hadde under overgangen fra rør til transistor. Nå tviler jeg ikke på at jeg kan få bakoversveis også av Klasse D forsterkere, men det at det er god lyd når jeg først hører på dem gir ingen garanti for at jeg ikke blir lei av dem etter å ha hørt på dem en stund.
    Det er ingen garanti for at man ikke blir lei lyden fra en rørforsterker heller.

Men det er artig at vi diskuterer dette når du tydligvis baserer dine innlegg på fordommer og antagelser.... noe de fleste gjør når det snakkes om klasse D. (nei, jeg har ikke digital forsterker selv). Folk har en tendens til å tenke "enere og nuller" med en gang det er snakk om noe digitalt....da får de fnatt og begynner å snakke om klinisk, kald, kjedelig eller umusikalsk.

På norske forum er digital forsterker nesten ensbetydende ICE, og da helst med Midgard Oberon (av og til også Embla). Men digitale forsterkere låter også ulikt, og det begynner å komme ganske mye forskjellig på markedet.

:-D

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ringradiatoren
    Å si at de ikke farger lyden er en overdrivelse.
    Helt enig. Derfor har jeg heller aldri sagt det....

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, men selv prøver jeg å komme meg så nær "perfekt" lyd som mulig.

*?* Du vil altså gjette deg til hvordan lyden egentlig låt før produsenten/tekniker tok tak i den? Det er ganske vågalt å kjøpe utstyr etter den ideologien, siden ingen sang er mikset likt. Det er akseptabelt å si at man liker "varm" klang.....eller "kald". Men å definere hva som egentlig er naturlig blir ganske vanskelig når man har et slikt utgangspunkt.

Det er ingen garanti for at man ikke blir lei lyden fra en rørforsterker heller.

Men det er artig at vi diskuterer dette når du tydligvis baserer dine innlegg på fordommer og antagelser.... noe de fleste gjør når det snakkes om klasse D. (nei, jeg har ikke digital forsterker selv). Folk har en tendens til å tenke "enere og nuller" med en gang det er snakk om noe digitalt....da får de fnatt og begynner å snakke om klinisk, kald, kjedelig eller umusikalsk.

På norske forum er digital forsterker nesten ensbetydende ICE, og da helst med Midgard Oberon (av og til også Embla). Men digitale forsterkere låter også ulikt, og det begynner å komme ganske mye forskjellig på markedet.

:-D
    Det jeg sier er at det kan bli for nøytralt. Målet burde være å gjengi lyden slik produsenten har ment at den skal være, ikke at lyden skal være fullstendig ufarget. Jeg tror du vektlegger dette mer enn jeg egentlig mente

Grunnen til at jeg tok det opp er ikke fordi jeg ønsket å diskutere det basert på mine fordommer og antagelser, men fordi det er en bekymring jeg har som ikke kan besvares kun ved en demo. Det er heller ikke bare basert på fordommer, men også omtaler og lytteerfaringer jeg har lest av Klasse D. Blant annet ble noe lignende sagt om Lyngdorf et sted.

EDIT: Jeg har også blitt fortalt at Klasse D er mer for folk med know-how, så jeg er litt forsiktig med å punge ut såpass mye penger på slike nymotens ting :-D Da lar jeg heller de virkelig audiofile ta risken for meg, så kan jeg heller henge meg på senere...

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er selvfølgelig helt sant. Jeg sier bare at man skal lytte til utstyret før man sier noe om det.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg sier er at det kan bli for nøytralt. Målet burde være å gjengi lyden slik produsenten har ment at den skal være, ikke at lyden skal være fullstendig ufarget. Jeg tror du vektlegger dette mer enn jeg egentlig mente
    Jeg tror du misforstår hva nøytral lydgjengivelse er her. Et anlegg som nøytralt klarer å gjengi det som ligger på plata kan gi deg en lyd som er "varm", "kald", skarp i toppen, myk i toppen etc etc alt etter hva som ligger på plata. Låter alt du spiller av "nøytralt" eller likt på en eller annen måte er hvertfall ikke anlegget nøytralt. Skal du gjengi lyden slik produsenten har tenkt at den skal være må du som HåkonN ha et nøytralt anlegg, eller så blir det jo rene gjetteleken.

Grunnen til at jeg tok det opp er ikke fordi jeg ønsket å diskutere det basert på mine fordommer og antagelser, men fordi det er en bekymring jeg har som ikke kan besvares kun ved en demo. Det er heller ikke bare basert på fordommer, men også omtaler og lytteerfaringer jeg har lest av Klasse D. Blant annet ble noe lignende sagt om Lyngdorf et sted.
    Du kan ikke sammenlikne MA og Lyngdorf. Igjen, såkalt digitale forsterkere med switchet strømforsyning kan i høyeste grad låte forskjellig.

EDIT: Jeg har også blitt fortalt at Klasse D er mer for folk med know-how, så jeg er litt forsiktig med å punge ut såpass mye penger på slike nymotens ting :-D Da lar jeg heller de virkelig audiofile ta risken for meg, så kan jeg heller henge meg på senere...
    Hvem i alle dager har sagt dette? Folk med know-how?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    *?* Du vil altså gjette deg til hvordan lyden egentlig låt før produsenten/tekniker tok tak i den?
    Så nå at du har misforstått hva jeg mente. Det er det produsenten hører _etter_ at han er ferdig man vil ha gjengitt. Altså lydkilden (den ferdige miksen) pluss alt lyden må igjennom for å nå hans øre. Og siden det som ligger imellom hans ører og lydkilden farger lyden, må også det som ligger imellom mine ører og lydkilden farge tilsvarende om jeg skal høre det produsenten hørte. Hvis ufarget = nøytralt, så vil ikke et absolutt nøytralt oppsett være målet slik jeg ser det.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenti
    Jeg tror du misforstår hva nøytral lydgjengivelse er her. Et anlegg som nøytralt klarer å gjengi det som ligger på plata kan gi deg en lyd som er "varm", "kald", skarp i toppen, myk i toppen etc etc alt etter hva som ligger på plata. Låter alt du spiller av "nøytralt" eller likt på en eller annen måte er hvertfall ikke anlegget nøytralt. Skal du gjengi lyden slik produsenten har tenkt at den skal være må du som HåkonN ha et nøytralt anlegg, eller så blir det jo rene gjetteleken.

Du kan ikke sammenlikne MA og Lyngdorf. Igjen, såkalt digitale forsterkere med switchet strømforsyning kan i høyeste grad låte forskjellig.

Hvem i alle dager har sagt dette? Folk med know-how?
    Jeg er enig med deg i definisjonen av nøytralitet, men det er ikke det som ligger på plata man vil ha gjengitt. Det er plata + produsentens oppsett (elektronikk, høyttalere og akustikk).

Og det er jo allerede en gjettelek Man kan ikke lese utifra specs hvor nøytralt et anlegg er. Man må jo høre på det. Er det en ting jeg har lært nå, så er det at man _må_ høre på det.

Det var HFK selgeren som nevnte dette med at man burde ha litt know-how. Jeg ba ham desverre ikke om å utdype det, siden jeg ikke var så interessert i digitalt anyway.

Side 4 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •