Finnes det en høyttaler... - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 101
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Nicromann
    Ja, det gjør det. Er ikke sikker på om noen norske butikker har disse utstilt, kanskje HIFI klubben har... Beklager at jeg ikke kan gi bedre svar. :???: Syntes bare det var verdt å nevne.
    Jeg setter nå pris på alle forslag

Jeg må også si meg litt bekymret over 86dB i følsomhet. Ser også at dette er målt kun ved 125Hz, noe som vel er litt uvanlig. Ser også av spec at de ser ut til å kreve 400W for å spille 111dB (ved 1m?). Synes det virker voldsomt mye.

Men om jeg kommer over dem så skal jeg ta en lytt. Hva bruker du for å drive dem?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arien
    Da jeg for litt siden skulle kjøpe nye høytalere hadde jeg omtrent HELT like preferanser/krav som deg. Jeg vil uten snev av tvil si at om du drar til hifi-huset på bærum og hører på Monitor Audio sin Gold Signature serie, så kommer du til å være solgt.
    Jeg så(hørte) etter nøyaktig de samme tingene som deg, og min (korte) beskrivelse av hva jeg ville ha var også "mentor med mer trøkk".MAene hadde alt jeg var ute etter og MER.
    Takk. Det skal jeg gjøre De var jo ganske så attraktive ihvertfall, selv om de ligger litt vel høyt i pris. Får se om jeg finner noe på bruktmarkedet

Hva bruker du for å drive dem?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.
    Jeg har Mentor 6 selv og ser ikke helt du sier at de mangler trøkk. De er så klart ikke som en Klipsch eller lignende, men hvis de blir satt opp riktig så er det bass i massevis mener jeg. Hvertfall til musikk. Bruker jeg sub i tillegg syns jeg bare det blir overdrevent mye. Kan jo eventuelt vente på Mentor 8 som ikke er så langt unna? Vil uansett anbefale Mentor ordentlig satt opp.

Bent

Sorry for mye dårlig norge, trøtt. :P

Newcomer Arien sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av phear
    Takk. Det skal jeg gjøre De var jo ganske så attraktive ihvertfall, selv om de ligger litt vel høyt i pris. Får se om jeg finner noe på bruktmarkedet

Hva bruker du for å drive dem?
    Ja attraktive er de absolutt. Det er de første høytalerne min bedre halvdel noengang har sagt at ser fine ut
    Prismessig ligger de vel akkurat der du sa. 15-20k for GS-20. Og 25-30k for GS-60. Og det er før pruting:-D
    Jeg er midt i prosessen av å bytte forsterker, men det jeg nå driver dem med er en NAD.

Hm, MA går vell ikke for å ha ekstremt med trøkk, men heller være tilbakelent og behaglig.. Hvertfall de jeg har hørt opp gjennom livet..
    Nå har jeg vel ikke sagt at MAene har "ekstremt" trøkk. Men de har mye MER trøkk enn mentor. Og til min musikksmak(akustisk, metall, prog) så har de hva jeg vil definere som "nok".

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Hva vil du sammenligne disse med da Nicromann? Lydmessig?

Når jeg mente trøkk, så mente jeg ikke lyden, men de er ganske tungdrevene.. 86db.. vil strengt tatt kalles for meget tungdrevene
    Sett at høyttalerene har en følsomhet på 86db og en snill impedanskurve så kvalifiserer de ikke til å kalles meget tungdrevne.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BentX
    Hei.
    Jeg har Mentor 6 selv og ser ikke helt du sier at de mangler trøkk. De er så klart ikke som en Klipsch eller lignende, men hvis de blir satt opp riktig så er det bass i massevis mener jeg. Hvertfall til musikk. Bruker jeg sub i tillegg syns jeg bare det blir overdrevent mye. Kan jo eventuelt vente på Mentor 8 som ikke er så langt unna? Vil uansett anbefale Mentor ordentlig satt opp.

Bent

Sorry for mye dårlig norge, trøtt. :P
    Jeg kan jo ikke utelukke at det er elektronikk og/eller plassering som er gal. Får høre på dem igjen når jeg kan sammenligne med 683.

Jeg setter ikke noe likhetstegn imellom trøkk og mye/dyp bass. Faktisk tror jeg det ligger mer i nedre mellomtone. Teknisk sett så starter smell som f.eks. bass og skarptromme langt oppe i frekvens, for så å fort gå ned til en lav frekvens. Det vil jeg tro krever veldig god kontroll over elementene, og smidig overgang fra mellomtone til bass. Krevende både for høyttalere og forsterker.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mentor har aldri imponert meg, synes det den har "larger than life" diskant som høres bra ut til å begynne med men etterhvert så blir man lei, høres ikke så organisk ut heller i mine ører.

Av Triangle har jeg hørt Celius koblet opp med elektronikk fra AVI og Lector og i mine ører falt den helt gjennom, tynn lyd som ikke var homogen og en diskant som jeg ikke hadde levd lykkelig med.

Forrige B&W600 serien har jeg hørt i en statitutgave og det må ha vært blant klassens beste høyttalere, overraskende god lyd.

Tror nok du gjør lurt i å sjekke ut Monitor Audio.

Hvis du kan leve uten altfor mye trykk har du Dynaudio Audience som spiller meget flott til en forholdsvis rimelig penge.

På bruktmarkedet finner du mye spennende.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arien
    Ja attraktive er de absolutt. Det er de første høytalerne min bedre halvdel noengang har sagt at ser fine ut
    Prismessig ligger de vel akkurat der du sa. 15-20k for GS-20. Og 25-30k for GS-60. Og det er før pruting:-D
    Jeg er midt i prosessen av å bytte forsterker, men det jeg nå driver dem med er en NAD.

Nå har jeg vel ikke sagt at MAene har "ekstremt" trøkk. Men de har mye MER trøkk enn mentor. Og til min musikksmak(akustisk, metall, prog) så har de hva jeg vil definere som "nok".
    30k var jo ment som maks for hele anlegget da

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hørt mange høyttalere i denne prisklassen som blir nevnt. MA G20 er en av dem som har skuffet meg mest. Triangle har jeg ikke hørt spille hardt enda.

Vel, med budsjettet ditt tror jeg du gjør lurt i å snuse på bruktmarkedet hvis du vil ha best mulig lyd for pengene. Men ikke nødvendigvis alle komponeter da. Min personlige mening er at HT begynner å bli virkelige gode fra ca 20k. Du kan godt bruke litt mindre på spiller og forsterker men husk at du hører totallyden. Hvordan er det med demping i rommet ditt? Hvis du klapper i hendene, er det mye etterklang? Høres det mykt eller hardt ut?

Jeg anbefaler deg å ta en tur til Lyric i torggata og høre på ProAc studio 140 og Dynaudio focus 220 i storgata hos norsk audioteknikk. ProAc tror jeg kanskje kan passe deg. Ellers så vet du kanskje at høyttalere må stå godt ut fra veggene for å spille bra og siden du har dem på den ene enden av langveggen bør de ikke stå for nærme veggen slik at de skaper usymetri i lydbildet.

Det er lurt å begynne med høyttalere først så kan du tenke på hvilken elektronikk som passer dem.

La oss titte litt på bruktbørsene....

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ringradiatoren
    Mentor har aldri imponert meg, synes det den har "larger than life" diskant som høres bra ut til å begynne med men etterhvert så blir man lei, høres ikke så organisk ut heller i mine ører.

Av Triangle har jeg hørt Celius koblet opp med elektronikk fra AVI og Lector og i mine ører falt den helt gjennom, tynn lyd som ikke var homogen og en diskant som jeg ikke hadde levd lykkelig med.

Forrige B&W600 serien har jeg hørt i en statitutgave og det må ha vært blant klassens beste høyttalere, overraskende god lyd.

Tror nok du gjør lurt i å sjekke ut Monitor Audio.

Hvis du kan leve uten altfor mye trykk har du Dynaudio Audience som spiller meget flott til en forholdsvis rimelig penge.

På bruktmarkedet finner du mye spennende.
    Jeg har aldri hørt om Lector, og AVI kun i en og annen bisetning. Hvordan vil du karakterisere disse?

Jeg begynner å få inntrykk av at det er en elsk/hat sak dette med diskant. Men det er greit å ha med seg at det kan bli slitsomt i lengden. Men mener du at man blir lei over tid, eller sliten etter å ha hørt på dem kontinuerlig en stund?

Skal sjekke ut Dynaudio, så kan jeg høre på Cayin med det samme. Tror du det er en god match?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Triangle Celius spiller bra om enn ikke av de mest nøytrale. Ikke mye dyp bass men det er store høyttalere.

http://avforum.no/avtorget/showprodu...t=20477&cat=12

Så har du daliene da. Husk at bassen i butikken vil være anderledes enn hjemme.

http://avforum.no/avtorget/showprodu...t=20222&cat=12

Dynabel euforia synes jeg er veldig gode. Tror du må ha en kraftig forsterker til dem. De er nøytrale og kan trøkke godt. Bedre enn de andre tror jeg.

DYNABEL EUFORIA Kirsebær finish.

ProAc 1.5 er forrige modell av den jeg har, D15, som er en meget god høyttaler.

Proac høyttalere vurderes solgt

Den litt større 2.5 har du her.

Proac Response 2.5 selges

Sa Ranger er morsomme høyttalere også.

RUBRIKK - SA Ranger, selges billig

Av disse ville jeg ha vurdert euforia og explorer. Vet ikke om de passer ditt rom da.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    Jeg har hørt mange høyttalere i denne prisklassen som blir nevnt. MA G20 er en av dem som har skuffet meg mest. Triangle har jeg ikke hørt spille hardt enda.

Vel, med budsjettet ditt tror jeg du gjør lurt i å snuse på bruktmarkedet hvis du vil ha best mulig lyd for pengene. Men ikke nødvendigvis alle komponeter da. Min personlige mening er at HT begynner å bli virkelige gode fra ca 20k. Du kan godt bruke litt mindre på spiller og forsterker men husk at du hører totallyden. Hvordan er det med demping i rommet ditt? Hvis du klapper i hendene, er det mye etterklang? Høres det mykt eller hardt ut?

Jeg anbefaler deg å ta en tur til Lyric i torggata og høre på ProAc studio 140 og Dynaudio focus 220 i storgata hos norsk audioteknikk. ProAc tror jeg kanskje kan passe deg. Ellers så vet du kanskje at høyttalere må stå godt ut fra veggene for å spille bra og siden du har dem på den ene enden av langveggen bør de ikke stå for nærme veggen slik at de skaper usymetri i lydbildet.

Det er lurt å begynne med høyttalere først så kan du tenke på hvilken elektronikk som passer dem.

La oss titte litt på bruktbørsene....
    Kan du sette fingeren på noe som manglet med MA, eller var den bare generellt mangelfull?

Nå sitter jeg desverre ikke i leiligheten min, men utifra hukommelsen min så mener jeg det er lite klang i rommet. Det som er av klang er nok på den harde siden. Nå har jeg ikke fått hverken gardiner eller møbler enda, så det vil bare bli bedre Det er også veldig godt isolert. Jeg hører ingenting til naboene.

Det går fint å ha god avstand fra bakvegg, men den ene sideveggen kan kanskje skape problemer.

ProAc og Dynaudio er notert

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du sette fingeren på noe som manglet med MA, eller var den bare generellt mangelfull?
    Farget lyden alt for mye for min smak og virker litt lite oppløst.

Dette med diskant har mye med matching og refleksjoner/spredning å gjøre.
    Jeg slet med Focal tidligere men Altea jeg hadde hjemme spilte ikke hardt. Ikke de gangene jeg har hørt Celius heller. Men de kan nok mangle litt fylde i enkelte kominasjoner tror jeg.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Triangle Celius spiller bra om enn ikke av de mest nøytrale. Ikke mye dyp bass men det er store høyttalere.

http://avforum.no/avtorget/showprodu...t=20477&cat=12

Så har du daliene da. Husk at bassen i butikken vil være anderledes enn hjemme.

http://avforum.no/avtorget/showprodu...t=20222&cat=12

Dynabel euforia synes jeg er veldig gode. Tror du må ha en kraftig forsterker til dem. De er nøytrale og kan trøkke godt. Bedre enn de andre tror jeg.

DYNABEL EUFORIA Kirsebær finish.

ProAc 1.5 er forrige modell av den jeg har, D15, som er en meget god høyttaler.

Proac høyttalere vurderes solgt

Den litt større 2.5 har du her.

Proac Response 2.5 selges

Sa Ranger er morsomme høyttalere også.

RUBRIKK - SA Ranger, selges billig

Av disse ville jeg ha vurdert euforia og explorer. Vet ikke om de passer ditt rom da.
    Der var det endel godsaker ja. Takk for tips Men mentorene er desverre solgt.

Hvilke av disse er explorer?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Farget lyden alt for mye for min smak og virker litt lite oppløst.

Dette med diskant har mye med matching og refleksjoner/spredning å gjøre.
    Jeg slet med Focal tidligere men Altea jeg hadde hjemme spilte ikke hardt. Ikke de gangene jeg har hørt Celius heller. Men de kan nok mangle litt fylde i enkelte kominasjoner tror jeg.
    Farging er jo en smakssak da. Men jeg tror nå ikke det er noe for meg heller Oppløsning derimot synes jeg absolutt burde være god i den prisklassen.

Jeg trodde nå at diskant var såpass retningsstyrt at refleksjoner ikke ville by på så store problemer. Men det burde vel hjelpe endel med store og tjukke gardiner bak?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det avhenger av type diskant. Refleksjoner, dvs rom akustikk er meget viktig. Tenk deg å plassere Ht i et lite rom med bare murvegger og et annet lydtett rom. For å overdrive litt. Førsterefleksjon er viktigst. Det betyr bare en vegg for deg da hvis de står nærme veggen.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Euforia og ProAc bør virkelig noteres, som jeg nevte i førsten av tråden.. Da får en bra lyd, som også kan trøkke..
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg setter nå pris på alle forslag

Jeg må også si meg litt bekymret over 86dB i følsomhet. Ser også at dette er målt kun ved 125Hz, noe som vel er litt uvanlig. Ser også av spec at de ser ut til å kreve 400W for å spille 111dB (ved 1m?). Synes det virker voldsomt mye.

Men om jeg kommer over dem så skal jeg ta en lytt. Hva bruker du for å drive dem?
    Kan ikke si at jeg syntes de er tungdrevne, tvert om. Min Pioneer VSX-1016V driver de uten problem.

De har jo noen refferanser som gir et bedre bilde av de.
    intelligent sound

Intelligent Sound Unika Högtalare hos Svalander Audio AB

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Hm, MA går vell ikke for å ha ekstremt med trøkk, men heller være tilbakelent og behaglig.. Hvertfall de jeg har hørt opp gjennom livet..

Det kommer jo an på elektronikken da, påsan.

Intelligent Sound er utviklet av en blind svenske, og har fått meget gode omtaler i proffverdenen, tror jeg.
    Blir litt dumt å feie vekk gode tips selv om ingen har hørt dem.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der var det endel godsaker ja. Takk for tips Men mentorene er desverre solgt.

Hvilke av disse er explorer?
    - pytt, pytt jeg tror Euforia er klart bedre . Men hvis ProAc 2.5 er på nivå med dagens modell er det et knallkjøp. Ikke mange slår ProAc på akustisk :wink:.

Sorry, jeg blandet sammen ranger med explorer (seint på natta). Ranger har jeg ikke hørt.

Side 2 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •