Ohm (impedans) farlig for høyttalerne?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Ohm (impedans) farlig for høyttalerne?

Hei - det kan godt tenkes at denne ikke hører hjemme i denne delen av forumet, men jeg prøver...

Min reciever kan settes på 4 eller 8 ohm, noe som har vært greit ifht min hjemmekinohøyttalere som bruker 8 ohm. Problemet oppstod imidlertid når jeg fikk/arvet 2 strålende gulvhøyttalere som er 6 ohm. Kan jeg bruke disse på 8 ohm uten fare for høyttalerne?

Mitt mål er å kunne bruke alle 7 høyttalerne (samt sub) samtidig - ettersom recieveren kan kjøre såkalt A + B modus der det blir lyd på alt av høyttalere. For å bruke både A og B kurs må den imidlertid stå innstilt på 8 ohm (står i info bak på spilleren), og mitt spørsmål er da:
    Vil gulvhøyttalerne ta skade av å spille på 8 ohm når der ment til 6 ohm?

(Videre står det på den samme informasjonen på recieveren at jeg skal bruke 4 ohm hvis jeg plugger inn 6 ohm.)

Utstyr:
    Sony STR-DB840 (QS)
    Eltax hjemmekino (100W, 8ohm)
    KEF Coda 9 (125W, 6ohm)

Håper noen kan komme med litt hjelp og gode råd...
    På forhånd takk.

Jeg har et gammelt sett med høyttalere som brukes til en hjemmekino - disse trenger 8 ohm

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tror ikke det skal gjøre noe. det er uansett ikke høyttalerne som tar skade av det, snarere forsterkeren

Intermediate drkaos sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    511
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du misforstår litt hva ohm er.. Det er motstanden strømmen møter i høyttaleren. Jo mindre ohm, jo mindre motstand. Men erfaringsmessig er høyttalere med lav motstand avhengige av strømsterke forsterkere for ikke å miste kontrollen.

A og B er i utgangspunktet samme utgangen på forsterkeren, og dersom du kobler 2 par (altså 4stk) høyttalere på forsterkeren, får du en anna motstand. Dersom du kobler to par 8ohms høyttalere på, vil forsterkeren møte en motstand på 4ohm, da du halverer motstanden ved paralellkobling. Ved seriekobling vil du doble motstanden, og vil da ende opp på 16ohm.

I praksis:
    Du kan godt prøve å koble på, og spille høyt for å teste hvor mye lyd du får.. men det er godt mulig at forsterkeren vil slå seg av (før den tar skade) eller noe annet skjer. Grunnen til at forsterkere blir levert med A - B er normalt at du skal kunne ha et sett høyttalere i ett rom, og et annet sett i et annet rom.

Håper dette var litt oppklarende.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei og takk for gode svar.
    Så vidt jeg forstår av svarene bør jeg sette recieveren på 4ohm når jeg bruker alle høytallerne (slik det står på baksiden av recieveren)? Eller bør jeg bruk 8ohm?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det den bryteren 4/8 ohm normalt gjør er sørge for at utgangsspeningen ikke blir fullt så høy når den står i 4ohm som den kan bli i 8ohms stilling. Dette er for å sørge for st utgangsstrømmen ikke blir så stor at forsterkeren tar skade av det.

Såfremt du ikke har tenkt å rive hus kan du sette den i 8ohm, men om du har tenkt å bruke to høyttalerpar samtidig bør den stå på 4 ohm.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en pioneer VSX-908 reciver som jeg gjerne vill bruke sammen med mine proson stratego 212. På reciveren kan jeg velge mellom 6/8ohm, mens høytallerene er på 4ohm. Er det sakedlig å bruke disse sammen?

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sett forsterker på 8 ohm. Til å begynne med er du litt forsiktig med volumknotten, og du må kontrollere om forsterkeren din blir varm. Blir den veldig varm kan du beskytte den ved å sette den til 6 ohm. Pass på at ikke lyden vrenger seg.

Teoretisk sett kan du sprenge diskantene på høyttaleren og utgangene på forsterkeren om du guffer på for mye.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Teoretisk sett kan du sprenge diskantene på høyttaleren og utgangene på forsterkeren om du guffer på for mye.
    Ikke bare teori det, dessverre. Har tilgode å ta livet av noen utganger enda (takk og lov for sikringsløp) men har noen diskanter på sammvittigheten.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okey, skal være forsiktig siden forsterkeren har preout til frontene kan det kansje kønne seg å kjøpe seg en effekforterer som takker 4ohm vil jeg tro. men har også a+b utagner på forsterkeren, og høyttalerene har terminal for biwiring. kan dette hjelpe forsterkeren? vett at det blir bedre, ld, men kan det bli værre for forsterkeren?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    A og B-utgangene er en og samme utgang. Du kan koble til 2 sett 8-ohms høyttalere eller 1 sett 4-ohms høyttalere. Bi-wire/Bi-amp kan du glemme.

Effektforsterker er derimot en morsom tanke. Proson har faktisk en egen en som kan skrus fast bak på høyttaler. Sjekk Proson - Proson Amplifier PA-150

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mener da at det er mulighet for å bruke begge utangene på en og samme høytaller?! Har hørt om mange som velge å bruke en sånn kobling.... høytalleren er kalrgjort for biwireng også. Går ann å koble slik at jeg har bassene på en utang, og mellomtonen og diskanten på en utang.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du har flere forsterkere kan du gjøre dette. A og B-utgangene er koblet til samme forsterker for å gjøre det enklere å paralellkoble høyttalerpar.

Noen har 7-kanals forsterkere som de benytter i 5-kanals oppsett. Da er det på enkelte forsterkere mulig og bruke de 2 kanalene en får til overs til bi-amping av frontene. Les manualen til forsterkeren din.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    okey. skal se etter i manualen. men vill tro det blir en effektforsterker tilslutt:-D

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •