Plassering og innstilling av SVS PB10-ind

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Active RimJob sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    389
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Plassering og innstilling av SVS PB10-ind

Kjøpte i går en ett år gammel SVS PB10 sub.
    Nå er suben koblet og så smått testet. Den spiller brukbart på høyt volum, men får den liksom ikke helt til å gå i dybden på middels volum. Det skal sies at jeg ikke har den fjerneste anelse om kalibrering, men kjørte auto EQ'en på forsterkeren(Denon AVR-2807). Suben er så godt som lydløs da, kan faktisk ikke høre forskjell om den er på eller av. Noen som har tips til hva som kan gjøres bedre? Den står bak til venstre i et helt lukka rom på 10 - 11 kvm. Gain står på ca halv og samme med phase. Setter jeg gain på klokka tre-fire blir det bedre, men slett ikke så bra som jeg hadde håpet

Intermediate Mori sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du prøvt deg litt frem med gain knappen bak på sub'en ? Min sparker som juling iallefall

Newcomer Thor89 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv pb10, og denon 1907, når jeg kjører auto setup på den så stiller den subben til -10dB mens alle di andre høytalerene blir stilt til rundt 0dB. Da spiller jo subben omtrendt ikke i det hele tatt, så jeg har min på kl 12 og 0dB på subwoofer på reciver da blir det bra. Hender at jeg skrur opp til +5dB og
    Jeg har hatt denne subben i ca 1 år nå, og prøvd den i mange rom og i forsjellige plasseringer og kan med "god" erfaring si at den ikke klarer å henge med i dypet på lave volum som på høye.

Active RimJob sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    389
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Suben står på +5db hos meg og. Har justert gain til mellom tre og fire, da først merker man at den er der. Det kan vel ikke være nødvendig at den skal stå så høyt?

Newcomer mskjold sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    272
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flere ting som du kan teste her. Mulig at du må flytte sub for å få til et tilfredstillende resultat.

Sett på noe musikk som sub'n hvor sub'n bør jobbe litt. Gå rundt i rommet og hør om du hører forskjell på bassen. Har du sterkere bass andre steder i rommet bør du kanskje prøve å flytte sub'n til et mer egnet sted hvor den spiller bedre/høyere.

For å finne ut hvor en god plassering er set sub der hvor du vanligvis sitter og hører på musikk/film. Sett igjen på et lydspor med bass og gå rundt i rommet for å finne ut hvor sub spiller høyest. Her vil trolig optimal plassering være for sub. Flytt sub hit og test nå.

Videre kan det være viktig å få satt riktig fase. Få noen til å stille på fase mens du sitter i lytteposisjon. Rett fase er der sub spiller høyest.

Lykke til.

Active Cellv14 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    488
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    sistgang jeg stilte anlegge så spilte jeg så høyt jeg kunne på høytalerne, så stilte subben til max på det volumet før forvregninger kom. og Voila eller hvordan man sir det. Når høytalerne ikke klarer mer så klarer ikke subben det og. Er det ikke sånn man vil ha det?.

Å plasser subben der hvor du sitter å gå rundt rommet så hører du hvor det er "best bass" ikke mest. å der hvor det er best setter du den.

Active RimJob sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    389
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal teste ut dette når jeg kommer hjem fra jobb. Har en aktiv CV 12" som jeg også kan koble opp sammen med det andre, men hadde håpet å slippe det.

Active RimJob sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    389
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oi oi oi! Det var virkelig stor forskjell nå når den er plassert og kalibrert "riktig". Vanvittig god lyd i den, rister godt i sofaen når volumet står på kun -25. Spesielt på film, men er ikke ille på musikk heller. Skjønner godt hypen rundt SVS nå ja

Newcomer mskjold sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    272
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gledelig at det løste seg.
    Måtte du flytte den mye?

Intermediate Mori sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra det løst seg ! Kos deg nå med en vill 10 tommer

Active RimJob sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    389
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den spilte klart best i høyre hjørne bak, med gain på ca 12. Kjører kun small på alle høytalere og ren LFE på sub. Vet ikke om phase er 100%, da jeg ikke har hatt noen til å hjelpe meg med instillingene. Hvordan justerer man basstrykket opp eller ned med phase? Er mindre lavere, eller er jeg helt på viddene nå?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Phase bruker du for å få suben til å spille "i takt" med resten av høyttalerne.
    Den skal du justere til du får mest/best lyd. Da treffer tykkbølgen fra suben og de andre høyttalerne deg samtidig. Hva som passer best er helt individuelt, du må bare prøve deg fram.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Active RimJob sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    389
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akkurat. Da ble jeg mye klokere Tusen takk for hjelpa til alle som har bidratt.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •