Veien til Spendor

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 9 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 174
    Active Runelang81 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    443
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Veien til Spendor

Da har jeg endelig fått lånt ett par sett høytalere til litt seriøs lytting!
    Startfeltet består av Triangle Celius mot ML Vantage, begge med Quad rør/Marantz elektronik som kilde.

Prismessig er det en viss forskjell, men er to modeller jeg er veldig nysgjerrig på, så da blir det sånn :-)
    Selv om jeg ikke er noen journalist, skal jeg prøve å få lagt ut både tekst og bilder her om inntrykkene.

Mvh Rune

14/8 : Bytta tittel på tråden, da den gamle stemte dårlig ettersom tiden har gått. Håper noen fortsatt henger med og kommer med gode innspill til både kandidater og andre ting om temaet ! God hjelp foreløpig, folkens :-)

6/1 : Godt nyttår, folkens!
    Etter en lengre pause uten testing, lytting og plassering, er valget tatt og penger må spares. Gleder meg!

Newcomer Thoros sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir innteresant å følge med på. Triangle er jo kjent for å være gode på rørforsterkere.

Intermediate MrMyagi sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    664
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

ikke vanskelig

Ikke vanskeli å vite hvordan dette går

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette kan bli spennende, gleder meg til å se fortsettelsen.

Intermediate roeng2 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    857
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir spenende og høre hva du synnes og vilke konklusjner du trekker!

Active Motoman sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du gi oss en liten teaser på inntrykk om du har kommet så langt? Trianglene trekker selvsagt det lengste strået her :-D

Newcomer SunZeeker sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klart Triangle stikker av med seiern Etterpå kan du i tillegg bruke 30k på en enda bedre rørforsterker!

Intermediate MrMyagi sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    664
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SunZeeker
    Klart Triangle stikker av med seiern Etterpå kan du i tillegg bruke 30k på en enda bedre rørforsterker!
    Vel, det er nok like sikkert som at det ikke er doping i tour de france

Newcomer Haavard74 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    240
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spannende tråd! Tilfeldighetene ville ha det slik at jeg faktisk kjøpte meg et par Celius ES i dag

Newcomer SunZeeker sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MrMyagi
    Hehe godt mulig. Dersom trådstarter har råd å velge hvilken av de to høytalerne han har lyst på, samt interessen for Triangle er der, må du høre på de nye Magellan Cello. 65K før kampanjerabatt og samme som Vantage etter

Intermediate ruxxy sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    1,612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette kan bli morsomt å følge med på!
    Har aldri fått sjangsen å lytte til Martin Logan og siden elektrostater har fått så mye skryt kribler det virkelig i ørene og fingrene når jeg leser slike tråder

Skriv skikkelig UTFYLLENDE; så vi kan se for oss hvordan det låter

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    443
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Teaser :-)

Kan som nevnt siden jeg ikke er vant til å skrive artikler eller egentlig noe som helst bli vanskelig og skrive en fengende tekst, men skal etterhvert prøve på nettopp det.

TEASER :
    Foreløpig inntrykk etter 2 dager med Triangle og 1 med ML påkoblet, er at de har ganske forskjellige kvaliteter, noe som vel ikke akkurat er en bombe.
    Foreløpig fått ML til å spille penest(rett og slett nydelig til tider) på mye variert musikk, men de ikke klarer helt å overbevise på råere musikk, spesielt gitar av typen Kirk Hammet(Metallica), blir for pent og pyntelig noen ganger.

Triangle Celius spiller mye tøffere på sistnevnte sjanger, og kan også låte pent når det kreves. Virker som en god allrounder !

Mere lytting skal til, plasseringer skal prøves og da kommer også en mere utfyllende vurdering. Og nei, har ingen favoritt, enda...

Mvh Rune

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Martin Logan Vista, uten tvil !

Dette blir spennende. En stund tilbake hadde MrMiagi, Marantz og meg selv samme test mellom Celius ESW og Vista hos MrMyagi. Jeg tok et par Celius ESW, en Arcam P1000 og en Unison Research Unico SE til MrMyagi for å teste en del forskjellige kombi.

Når det gjelder Celius ESW, resultatet var for lite bass (prøvde med rør og transistor forsterker) og et lydbildet ikke i nærheten av hva Vista klarer. (For info, importøren bekreftet til meg at man bør ha en sub for å få nok trøkk med Celius).
    Det var rett og slett ikke noe moro å høre på Celius når Vista står her og kunne spille mye bedre. De to er ikke i samme klasse, så enkelt er det.
    Tror at Triangle Magellan (eller Genese som kommer seinere i år) er mye bedre.
    Les min tråd for mer info om testene vi gjorde.

Runelang81: Nå må jeg si meg enig med det meste du skriver i din teaser. Celius er en veldig bra høyttaler (for prisen). Men har du nok penger til Vista og liker stilen/lydsignaturen den har så kjøp den !
    Det er også veldig viktig å plassere Vista riktig. Kanskje får du ikke det beste ut av Vista ? Se på hva for eks. Anfield og MrMyagi skriver i trådene sine.

Lykke til !

Sitat Opprinnelig postet av MrMyagi
    Det ikke er doping i Norge heller ... :shock:

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo total overkjørsel fra Martin Logan, hvis ikke er det noe gæærnt med elektronikken ;-).

Men ML er ikke for alle og er kresne høyttalere. Plassering og rom er vesentlig og god elektronikk bør det være på en så god høyttaler.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    443
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke gitt at ML vinner, kommer helt an på hva du er ute etter.
    Er forøvrig også Vantage det er snakk om her, ikke Vista, bare for ordens skyld.

Klarer heller ikke helt å glemme prisforskjellen på 30 laken, men skal prøve siden det er god lyden jeg er ute etter, innenfor ett prisnivå JEG kan klare.

Hei igjen! :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du tenker på best mulig ytelse på de fleste parametre så jo... :-D . Og det med stor margin.......

Tenker da på detalj, perspektiv, romgjengivelse, naturtrohet, bassdefinisjon, kropp, transient egenskaper, hurtighet, fokus og aller mest på transparent egenskaper. Tror de er bedre på basstrykk/dypbass også (litt mer i tvil her).

Tror det er få, om noen til 50k som er bedre enn Vantage på disse områdene. Og Celius er 30 laks billigere. Men om de passer dine preferanser, rom og elektronikk er en annen sak. ML krever god plass rundt seg, særlig fra bakvegg tror jeg. Og sitteposisjon/vinkling er veldig viktig.

Har du lånt dem fra butikk?
    Hvilken Quad forsterker er det? Hvilken Marantz?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Runelang81
    Er ikke gitt at ML vinner, kommer helt an på hva du er ute etter.
    Er forøvrig også Vantage det er snakk om her, ikke Vista, bare for ordens skyld.
    Det er sant. Beklager, jeg trodde at det var Vista du prøver. Men Vantage har enda bedre bass enn Vista (inkluderer en spesielt bass forsterker). Så mangel på bass i Vantage tror jeg ikke noe på.
    Hvor gamle er de Vantage og Celius du har ? Husk at disse høyttaler må ha spilt en stund før bassen løsner seg.

Sitat Opprinnelig postet av Runelang81
    Klarer heller ikke helt å glemme prisforskjellen på 30 laken, men skal prøve siden det er god lyden jeg er ute etter, innenfor ett prisnivå JEG kan klare.
    Og det bør du ikke glemme! 30k er mye penger. Vista koster en god del mindre enn Vantage og mange her på forumet (Akto, Kenti og Anfield for eks.) anbefaler å kjøpe Vista og ikke Vantage hvis du har en god nok forsterker for å drive dem.

Litt OT men du burde høre Swans F2.2F hvis du er ute etter mye lyd/bass og har et stort nok rom. De koster under 30K og er veldig gode høyttaler. Se her for mer info:
    http://www.soundwave.no
    http://avforum.no/forum/tester-audio...ekinosett.html

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    443
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er demopar begge to, fra forskjellige leverandører. Aner ikke hvor mye de er spilt på.

Elektronikken er som følger : Quad QC II Forty( rørsett ) og Marantz DV 12 S1 spiller. Diverse kabler, ikke noe gromt.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er jo samme panel i dem. Men er delefiltret av samme kvalitet i de to?

En veldig fin fordel med Vantage er å kunne justere bassnivået.

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Rune.

Beklager at jeg ikke kom lenger i helga. Om du slår på tråden skal jeg titte oppom deg når anledningen byr seg, med noen kabler. Jeg jobber seint i dag, men det er forsåvidt ingen hindring for meg.

Ola

Side 1 av 9 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •