Veien til Spendor - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 174
    Active Runelang81 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    443
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Den er grei, Ola!

Hadde helt klart vært morro å testet dyrere Triangle, men som sagt har Celius fått mye skryt på rør, og måtte derfor prøves.Jeg vil også betale minst mulig for mest mulig :-)

Var egentlig Vista (prismessig) jeg hadde tenkt å strekke meg til, men fikk ett bra tilbud på Vantage, det paret jeg har hjemme, som er demobrukt.

Men nå glemmer vi prisen litt :-)

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg gleder meg til å følge dine etterhvert godt detaljerte erfaringer her, Runelang81. Interessant sammenlikning!

Det er noe jeg ikke kan stresse nok, foruten vinkling/avstand og plassering generelt når det gjelder Vista/Vantage. Og det er at du har riktig tilt på de. Dette kan du justere til slutt etter at du har gjort deg "ferdig" med plasseringen. Det er ikke alltid mulig å tilte de nok fremover ved å kun justere føttene, så du kan godt prøve med å legge cd-cover etc under bakføttene. Du vil oppleve en tøffere topp og mellomtone når du tilter de fremover, fortsatt uten at det skriker.

Bare et par tips på veien Lykke til med sammenlikningen.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    443
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt tips, Kenti ! Har lest den gode tråden din om Vista, men glemte hele den tilte greia i farta. Skal testes imorgen!

Skulle egentlig skrive en lengre "anmeldelse" til slutt, men har jo blitt både svar på spm og inntrykk etterhvert, så fortsetter med det. Kan heller ta en konklusjon/oppsummering til slutt.

Vantage :
    Nok en dag med lytting titt og ofte. Har nå hatt ML påkoblet siden lørdag, og kost meg med det. Er virkelig bra saker, ingen tvil :-)
    På alt fra Eva Cassidy, Pink Floyd, Celine Dion......(kødda, hører da ikke på hu!), Keane,Toto og Dream Theater låter de veldig bra! Stort lydbilde, detaljert,varmt og deilig. Fløte og jordbær om du vil. Spilte Keane(She has no time) for en kompis, og det var den peneste lyden han hadde hørt.
    Nå er ikke han den som har hørt mest, men han er glad i god lyd og sier alltid det han mener.

Negative er meget begrenset sweetspot, kun den midt i smørøyet som får fullt utbytte av lyden. De er noe bedre enn de eldre ML jeg lånte av Gwandarion på akkurat det, men ikke store forskjellen.

Har også litt problem med å få de til å rocke med stor R, men kanskje det blir bedre ved å tilte de fremover? De låter for all del over middels, men en feit akkord med skikkelig vreng spillt av en gitarist med bred beinstilling og plekter av stål, låter litt for pent rett og slett
    Blir nærmere sitte-på-en-barkrakk-med-beina-i-kors-og-klimpre isteden.

Celius :
    De overasker meg stadig hvor bra de kan låte på noe,men er litt mere variasjon i ytelsen enn ML. Det med at de ikke kan spille bass, er ikke helt riktig. Er litt vanskeligere å finne den på enn måte, på noe spiller den veldig bra bass i lytteposisjon,mens på andre ting mangler det noe i bunn.
    Antar at hvis jeg hadde jobba enda mere med plassering, hadde det jevna seg mere ut , men er generelt endel dårligere på det enn ML.Ikke rart egentlig med tanke på ML's aktive 8" i hver høytaler. Antagelig ganske greit integrert med XStat panelet også.
    Triangle kan, skrangla i persiennene, men litt mere hard to get. Blir ikke helt klok på de , men skal se litt mere på saken.
    Mellomtonen og diskanten synes jeg er veldig bra, litt lettere for å skrike enn ML, men absolutt bra! F.eks Chris Isaak litt mørke og varme stemme, låter knall bra! Låter som en mye "bredere" høytalere enn den er.

Må legge til at jeg ikke har brukt timesvis på plassering på hverken ML eller Triangle. Brukte litt tid på hver, teipa noen merker og der står de.
    Blander heller ikke inn andre tweaks på rommet.

Morro at endel følger med!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja gøy å lese om erfaringer. Av det jeg har hørt av ML synes jeg de spiller helt nøytralt. Jeg tror varmen du opplever kommer fra forsterkeren/kilden.

Jeg synes ML kan spille rock bra og gi insight som mange andre ikke klarer. Men jeg synes ikke rock er deres styrke. De synes jeg kommer mest til rette på de beste innspillingene helst alt akustisk og særlig klassisk musikk.

Triangle tror jeg spiller bass bra men de spiller ikke dypt. Jeg syntes at Triangle farget lyden littegrann. Vanskelig å beskrive men har du hørt litt egenklang fra dem? Det vil jo komme an på farging fra din eletronikk da.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    443
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    God kveld!

Ble ikke så mye fornuftig på lydfronten idag, blitt mye lytting i det siste, så tok en dag "fri" og begynte å pusse opp i steden :-)

Fikk testa den tiltinga på Vantage en liten halvtime da, ble litt kvassere i toppen uten å bli stygt, men synes også det skjedde noe med hele lydbildet uten at jeg helt klarer å sette fingern' på det. Jeg overdrev tilten bevisst , panelet sto nesten 90 grader i forhold til gulvet, isteden for litt tilbakelent som den vanligvis gjør.

Nærmer vel seg en konklusjon uansett, har hørt mye på begge :-)

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx

1. Triangle tror jeg spiller bass bra

2. men de spiller ikke dypt.

3. og konklusjonen er................
    1. Nei, det gjør de ikke

2. Helt korrekt

3. Selvmotsigende argumenter.........

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Runelang81
    ...Fikk testa den tiltinga på Vantage en liten halvtime da, ble litt kvassere i toppen uten å bli stygt, men synes også det skjedde noe med hele lydbildet uten at jeg helt klarer å sette fingern' på det...
    Høres riktig ut dette. Selv opplevde jeg at jeg mistet litt av romfølelsen i forhold til når de var tiltet mer bakover. Den er der i høyeste grad relativt til det meste annet av høyttalere jeg har hørt her, så helt borte blir det ikke akkurat.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    443
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Avgjørelsen faller... :-)

Hei!

Merker nå at det ikke er så mye mer å hente på å lytte, bytte høytalere, lytte, bytte, så da kommmer jeg med min mening om disse to parene etter og ha hørt mye på de den siste uken.

Triangle : Jeg har litt begrenset erfaring med høytalere i denne prisklassen, men de er såpass bra på mange områder at det antagligvis er mye bra lyd for penga, selv om ca 20K fortsatt er en anstendig slump og det finnes masse høytalere i det prissjiktet.
    Celius spiller tøft når det kreves, men kan også spille opp til nachspiel på en behagelig måte.Litt, men bare litt, spisse i toppen for mine ører, men kan sikkert tweakes bort ved hjelp av rom/kanskje andre kabler.

Mellomtonen er det lite å si om, synes den var veldig bra! Luftig og behagelig kunne lett levd videre med den :-)
    Bassen var bra, små presise elementer med bassporten forover som kunne skrangle i persienner, men var alikevel litt opp og ned. Stort sett savnet jeg tyngde i bunn på brorparten av materialet jeg spilte, så kunne absolutt vært mere av det. Dette kan selvfølgelig løses med en sub.

Helheten er bra, men er ikke like sømløs naturlig nok som sine dyrere elektrostatiske motstandere. Er det jeg har nevnt og særlig den lille greia med toppen, som gjør at jeg ikke hadde vært 100% fornøyd med disse.

Skulle jeg gitt en karakter som en pekepinn, måtte det blitt 6/7 av 10

Martin Logan er det ikke så mye å skrive om egentlig, da hadde det blitt mye skryt! Låter bra på alt, og nydelig på resten ! Litt under det jeg hadde ønsket av tøffhet på rock, men er alikevel bra nok på det til at jeg kunne oversett det. Andre negative er sweetspot, altfor begrenset hvis flere skal nyte godlyd samtidig. Hadde blitt bedre med lengre avstand fra dem, men rommet anlegget står i er og blir sånn (ca 16 kvadrat, uten å måle)

Kunne jeg valgt hadde det blitt Vantage, da jeg denne gangen vil ha en høytaler jeg kan leve lenge med uten å måtte lete etter bedre ting hele tiden.

9 av 10

Må bare understreke at dette er hjemme hos meg med mine(og noen lånte) ører, så er ingen fasit.

Vil også takke John hos JFS (Martin Logan) og Hallvar hos Norsk Hi-fi Center(Triangle), for kaffe, hyggelig prat, hjelp og lån av utstyr !!

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ting jeg ikke er helt enig med deg i er det du sier om sweet-spot i forhold til ML, i hvertfall relativt til "konvensjonelle" høyttalere. Jeg er helt enig i at lydbildet og opplevelsen man får når man sitter i sweet-spot endres når man flytter seg ut av den med ML. Dette er fordi opplevelsen i det ML gjør med lydbildet er såpass mye bedre (min erfaring hos meg) enn mange andre høyttalere, og dermed oppleves det som at lydbildet endres mer når man flytter seg ut av sweet-spot (tenker da ikke vertikal forflytning...). Ser man bort fra hvordan ML låter i sweet-spot synes jeg absolutt ikke de låter noe dårligere enn mange andre høyttalere ute av sweet-spot.

Jeg opplever selv bra stereoperspektiv, og dels god holografi når jeg sitter på plassen ved siden av sweet-spot, og det er ikke noe dårligere enn andre høyttalere jeg har hatt her IMHO. Selv om jeg ikke er enig, sier jeg ikke at du har feil, men sånn opplever jeg det hvertfall.

Edit: Ble mye sweet-spot dette

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Martin Logan er det ikke så mye å skrive om egentlig, da hadde det blitt mye skryt! Låter bra på alt, og nydelig på resten ! Litt under det jeg hadde ønsket av tøffhet på rock, men er allikevel bra nok på det til at jeg kunne oversett det.
    Da er jeg plutselig enig med deg ! :-D

Bra test Rune. Tror at denne testen kan hjelpe andre som lurer på hva som er spesielt med elektrostater ift vanlige høyttaler.

Hva skal du gjøre nå ?

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    443
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenti
    En ting jeg ikke er helt enig med deg i er det du sier om sweet-spot i forhold til ML, i hvertfall relativt til "konvensjonelle" høyttalere. Jeg er helt enig i at lydbildet og opplevelsen man får når man sitter i sweet-spot endres når man flytter seg ut av den med ML. Dette er fordi opplevelsen i det ML gjør med lydbildet er såpass mye bedre (min erfaring hos meg) enn mange andre høyttalere, og dermed oppleves det som at lydbildet endres mer når man flytter seg ut av sweet-spot (tenker da ikke vertikal forflytning...). Ser man bort fra hvordan ML låter i sweet-spot synes jeg absolutt ikke de låter noe dårligere enn mange andre høyttalere ute av sweet-spot.

Jeg opplever selv bra stereoperspektiv, og dels god holografi når jeg sitter på plassen ved siden av sweet-spot, og det er ikke noe dårligere enn andre høyttalere jeg har hatt her IMHO. Selv om jeg ikke er enig, sier jeg ikke at du har feil, men sånn opplever jeg det hvertfall.

Edit: Ble mye sweet-spot dette
    Og mere skal det bli :-)
    Enig at lyden utenfor sweetspot holder mål, men faller ganske mye sammen, blir litt monoaktig utenfor. Husk at jeg sitter ganske nærme, "problemet" blir vel større da enn hvis jeg hadde hatt 2 meter lengre avstand fra høytaler til lytteposisjon.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    443
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jerome
    Da er jeg plutselig enig med deg ! :-D

Bra test Rune. Tror at denne testen kan hjelpe andre som lurer på hva som er spesielt med elektrostater ift vanlige høyttaler.

Hva skal du gjøre nå ?
    Ja, hva gjør jeg nå :-)
    Hadde vært morro å testa andre ting og, både i 20 og 50 tusen kroners klassen, for å sammenligne begge to mot noe .Og selv om ML låter krem, finnes det vel andre ting som kan være like bra eller bedre hjemme hos meg, eller.....?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, hva gjør jeg nå :-)
    Hadde vært morro å testa andre ting og, både i 20 og 50 tusen kroners klassen, for å sammenligne begge to mot noe .Og selv om ML låter krem, finnes det vel andre ting som kan være like bra eller bedre hjemme hos meg, eller.....?
    Da kan jeg anbefaler deg å ta en titt på to tråd:
    1) Kolschtat : http://avforum.no/forum/hvilket-utst...-uke-32-d.html
    2) Min : http://avforum.no/forum/hvilket-utst...jemmekino.html

Vi har testet en del høyttaler begge to. Det finnes selv. veldig mange andre høyttaler og vi har funnet begge to hva vi mener passer best hjemme. Det er en god startpunkt synes jeg.

Lykke til !

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    443
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jerome
    Da kan jeg anbefaler deg å ta en titt på to tråd:
    1) Kolschtat : http://avforum.no/forum/hvilket-utst...-uke-32-d.html
    2) Min : http://avforum.no/forum/hvilket-utst...jemmekino.html

Vi har testet en del høyttaler begge to. Det finnes selv. veldig mange andre høyttaler og vi har funnet begge to hva vi mener passer best hjemme. Det er en god startpunkt synes jeg.

Lykke til !

Takk!

Gode tråder, spesielt den første. Fikk egentlig lyst til å fortsette å teste ting, dumt å slå seg til ro etter bare to par på testbenken kanskje, selv om det ene låt nydelig. Egentlig litt usikker jeg nå :-) hehe

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk!

Gode tråder, spesielt den første. Fikk egentlig lyst til å fortsette å teste ting, dumt å slå seg til ro etter bare to par på testbenken kanskje, selv om det ene låt nydelig. Egentlig litt usikker jeg nå :-) hehe
    Det blir vanskelig for deg å finne en høyttaler som spiller mye bedre en Vantage (til prisen du fikk). Men det er viktig at du finner ut selv hva slags lyd du liker og ikke høre for mye på oss som har ML hjemme

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    443
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, ML ligaen har ikke klart å hjernevaske meg, men skjønte at ML låt meget bra til mine ører :-) Men det finnes jo latterlig mye morsomt der ute, finnes sikkert andre ting som kan låte nydelig og! Jeg må nesten ta en ringerunde og mase litt om lån.....av høytalerer altså.

Intermediate Leikis sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, ML ligaen har ikke klart å hjernevaske meg, men skjønte at ML låt meget bra til mine ører :-) Men det finnes jo latterlig mye morsomt der ute, finnes sikkert andre ting som kan låte nydelig og! Jeg må nesten ta en ringerunde og mase litt om lån.....av høytalerer altså.

Noen du bør ha med på låne lista di er absolut

Patos Symphonic AMT, i ønsket størrelse II III eller VI
    Sonus Faber Cremona (eventuelt Auditor)

Så kommer du vel med en like bra rapport som denne

Bra innleg du har her, jeg hadde også vurdert ML om WAF hadde godkjent en så stor og spesiel høyttaler :???:

Stå på, gji oss mere bra lesestoff !!

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    443
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Leikis

Bra innleg du har her, jeg hadde også vurdert ML om WAF hadde godkjent en så stor og spesiel høyttaler :???:

Takk! Forslag er notert :-) Samboern likte forøvrig ML, spesielt de litt eldre Gwandarion har.... 5 års hjernevasking betaler seg :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Leikis

Nå kommer Patos ligaen !!!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Din konklusjon er identisk med mine inntrykk fra butikker .

Sonus Faber Cremoma har jeg sammelignet direkte med ML Vantage på samme elektronikk (to forskjellige forsterkere brukt).

Cremona er ikke på nivå med Vantage. Men har en myk/vennlig/litt varm/tilbakelendt og vakker klang mange kan like. Samtidig som de er vakre.

Jeg anbefaler deg å prøve ProAc D38 (hvis du kan få en god pris) og Gradient Revolution. Men uten bra store avslag så er de utenfor budsjett?

Sjekk ut Usher også. 6371 eller 6381. Moss, Horten eller hos JFS. Men som skrevet før, mange av de egenskapene du opplevde med ML til prisen du fikk tror jeg ikke du får igjen.

Side 2 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •