Hvilken DALI kombinasjon?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 36
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvilken DALI kombinasjon?

Hei folkens.

Sitter å funderer på planene fremover ang. høytalere til 'hjemmekinoen' som også er kjent som stuen i mitt tilfelle. Utseendemessig betyr ikke så mye da de gamle "fjortiss-høytalerene" Proson Twin 1000 har en slags merkelig SAF (Sambo i steden for Wife :P) og har fått stått i fred.

Budsjettet er absolutt minimalt men husk her at jeg kommer fra et stereo oppsett med proson twin 1000 uten mellomtoner da disse ble sprengt for mange herrens år siden og diskantene ble byttet ut med et par 50,-'s PA piezzo elementer (dont ask). Dette betyr at -alt- er en lydmessig oppgradering. Bor i 4. etasje (toppen) av en lavblokk, utkastelse er relativt uaktuelt da dette er et borettslag og det vil innvolvere salg og kjøp av leilighet. Er alikevel glad i litt bass og lyd når jeg ser film men "fyldig" lyd er mye viktigere enn purt volum med tanke på situasjonen. Hadde jeg hatt full frihet med tanke på naboer osv hadde jeg vel satt inn et par sinnsvake sub'er men det kan jeg da ikke.

Forsterker som brukes er en Harman KArdon AVR65, har ikke budsjett til å bytte ut denne med det første men om det blir aktuelt liker jeg NAD T753 med tanke på pris, ytelse, lyd, tilkoblinger og utseende (igjen, dont ask).

Musikk hører jeg så og si aldri på via dette anlegget, har et par QLN 111 eller hva de heter foran PC'en og en gammel technics amp for dette formålet. Dette duger for mitt bruk, skal jeg rydde eller vaske kommer det ofte musikk ut av stue anlegget også men det er ikke snakk om "audiofil lytting".

De to alternativene jeg har tenkt på er som følger:

Alternativ 1:

Fullt oppsett med Dali Blue m 6006 i front, evt. 8008 og mer sparing. Tror og føler dog at dette blir overkill i front med tanke på at jeg ikke kan spille spesiellt høyt og at en sub skal inn før eller siden uansett. Er fullt klar over fordelene det har med større fronter, men har alikevel tenkt på 6006 i front og det "normale" blue oppsettet med R1000 og C1000.

Alternativ 2:

Fullt oppsett med Dali Suite 1.7. Redd for at 1.7 blir litt "slapp" med sine noe marginale 5" men her kan jeg ta helt feil. Virker som en mer kostbar serie og det er ikke til å legge under en stol at de ser bra ut. Men utseende er som sagt ikke akkurat veldig viktig her. Så lenge de enten har tre-aktig farge, mørk farge eller sølvfarge så passer det inn i stua her.

En annen tanke er jo samme som alt. 2 bare baser på suite 2.8, men da begynner budsjettet virkelig å gå i grava, serlig med tanke på at dette er noe som må spres utover en relativt lang tidsperiode selv med dali blue alternativet.

En kamerat har vel et mix-triks oppsett med Dali 8000 (litt eldre, 2 x 8" kan det stemme at de heter 8000?) og Dali Blue C1000 og ukjente bakhøytalere. Har vel også en dali SWE12.
    Fungerer etter min smak veldig godt men kunne tenke meg mindre fronthøytalere enn disse mammutene av noen høytalere (samme med tanke på dali blue 8008 egentlig, de er store) da disse kan / vil komme i veien for lerretet (ikea greyline woho).

Ble litt lang post, men håper jeg har fått med nok informasjon til at dere kanskje kan hjelpe meg litt her. Hva jeg vel egentlig er på jakt etter er noe ala "jada, dali blue 6006 planen din er kjempefin" men er som sagt veldig i tvil her. Skal også nevnes at jeg ikke har kommet så langt at jeg har begynt å høre på høytalere, men budsjettsmessig jeg er uansett relativt fastlåst her.

Kan virke på innlegget mitt som jeg ikke setter serlig stor pris på god lyd; dette er ikke tilfellet. Er bare ikke så "bortskjemt" på feltet og skal prøve å se meg fornøyd med hva jeg faktisk kan få råd til fremover .

Alle tips og innspill motas med takk!

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå kjenner jeg verken til din forsterker eller størrelse/form på rommet, men jeg personlig valgte Dali 5005 etter å ha testet tilsvarende prisede alternativer fra Proson og B&W. Disse drives av en NAD T742, som gir ganske så mye trykk til å være en 50-watter. Hvis du vurderer å handle T753 tror jeg absolutt 6006 er en god match.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei du,

Er i og for seg det jeg også tenker.

Rommet er litt rart, ser ca sånn ut:

| |
    | |
    | |
    |___________________|

X'ene er der hvor høytalerene må stå av forskjellige grunner. Veggen er kanskje 3x så lang som tegningen tilsier men jeg er ikke så flink til å tegne med | og _.

Forsterkeren er 5 x 65w, ekte watt. Klarer fint å drive det meste jeg har hevet mot den så langt .

edit:

Bildet blir helt ødelagt, men rommet er formet som en L hvor høytalerene står på veggen av L'en til høyre på den vertikale streken.

En annen ting som kanskje bør nevnes er at fronthøytalerene må stå så og si helt inntil veggen, 10-15cm ut er maks hva jeg kan få gjort.
    Lytte/titte posisjon er helt inntil bakveggen så bakhøytalerene må henge på bakveg og bli vinklet innover mot lytteposisjon. R1000 virker fine for dette formålet.

Intermediate martin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis høyttalerne må stå så tett opp til veggen er det verdt å si at de fleste DALI høyttalerne har bass - refleks røret fremme.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av martin
    Hvis høyttalerne må stå så tett opp til veggen er det verdt å si at de fleste DALI høyttalerne har bass - refleks røret fremme.
    Korrekter meg om jeg tenker 100% feil, men det er vel en fordel med tanke på å unngå buldrende og helt på trynet passgjengivelse?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det stemmer, men har ikke suite portene bak?

Har du kikket på Cerwin Vega-kampanjen til HiFiKlubben?

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,638
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Mibne Suite 2.8 har de framme.
    (En av grunnene til at jeg kjøpte de)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HAr tittet på CV ja men det er et eller annet med lyden i dem som ikke appelerer noe serlig til meg.. kan ikke helt forklare det da jeg jo ikke er SÅ kresen på det. Merkelig egentlig..

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm sjekket litt mer på CV:

CERWIN VEGA V-6F Høyttalere - kr 1 596,00 kr 1 596,00
    CERWIN VEGA V-5M Høyttalere - Sort kr 1 196,00 kr 1 196,00
    CERWIN VEGA V-5C Senterhøyttaler - Sort kr 1 498,00 kr 1 498,00
    CERWIN VEGA V-12S Subwoofer - kr 2 998,00 kr 2 998,00

Totalt 7288,- for et komplett anlegg. Sinnsvakt billig.

Tror jeg må se meg nødt til å stikke nedom hi-fi klubben og få en liten demo av dette her vs et 6006 dali oppsett. Har en merkelig følelse av at dali'en spytter ut bedre lyd enn cv'ene men de har virkelig blitt utrolig billige nå (cv'ene).

Innspill?

Ps.. det at jeg ikke er så superkresen på lyden betyr ikke nødvendigvis at jeg ikke setter pris på god lyd. Betyr bare at jeg har lært meg å innfinne meg til å sette pris på hva jeg faktisk kan kjøpe

Edit:

DALI SWA12 Subwoofer - Sort kr 5 498,00 kr 5 498,00
    DALI Blue R1000 Bakhøyttalere - Sort kr 2 796,00 kr 2 796,00
    DALI Blue 6006 Høyttalere - Sort kr 5 996,00 kr 5 996,00
    DALI Blue C1000 Senterhøyttaler - Sort kr 2 298,00 kr 2 298,00

Total kr 16 588,00

Litt forskjel i total summen der gitt...

Nei må komme meg ned på HFK og ta en liten prøvesession tror jeg.
    Men har nå engang følelsen av at jeg blir mer fornøyd i lengden med Dali'ene.. evt. dali + cv sub om det går ann uten å ødelegge alt .

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpte meg dali 6006 for 14 dager siden, er veldig fornøyd med de. De er vel litt tyngre å drive enn CV. Dali er 4ohm.

Jeg fikk Dali 6006 for kr 4500,-. Jeg handlet før de satte opp prisen + at jeg fikk 10% rabatt pga medlemskap i lyd&bilde filmklubb. Men de er verdt 6000kr.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av 6006
    Kjøpte meg dali 6006 for 14 dager siden, er veldig fornøyd med de. De er vel litt tyngre å drive enn CV. Dali er 4ohm.

Jeg fikk Dali 6006 for kr 4500,-. Jeg handlet før de satte opp prisen + at jeg fikk 10% rabatt pga medlemskap i lyd&bilde filmklubb. Men de er verdt 6000kr.
    Det jeg har i dag, proson twin 1000, er en 2 x 10" høytaler på 4ohm og dette klarer forsterkeren finfint. Så 6006 tror jeg ikke skulle bli noe større problem. HK er og bli strømkraftige .

Surt at de koster såpass mye som de gjør nå dog, kanskje de så at vi hadde for lite inflasjon og prøvde å gjøre sitt for å kompansere.

10% rabbat pga. lyd og bilde filmklubb var jo koselig .

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er når inflasjonen er lav at mange varer blir dyrere. Da synker nemlig kroneverdien i forhold til utenlandsk valuta.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Det er når inflasjonen er lav at mange varer blir dyrere. Da synker nemlig kroneverdien i forhold til utenlandsk valuta.
    VELDIG O.T.:

Ja akkurat. Men i følge konsumprisindexen har vi faktisk hatt deflasjon det siste året, dvs. at ting konsekvent ikke steg i pris i forhold til hva de burde. Rentenedgangen hadde mao. ikke ønsket effekt, i og for seg derfor Norges Bank sannsynligvis vil sette ned renta neste gang og attpåtil ha en positiv holdning (dvs. at det sannsynligvis blir nedgang nestegang etter der igjen også).

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Både den relative og den absolutte kjøpekraften har ligget på omtent det samme eller gått litt tilbake. Det gjør at vi faller bak i forhold til andre land. Dette går utover importmarkedet, men det gavner eksportmarkedet. Totalt sett vil det gi en balanse så lenge etableringen i landet skaper balanse mellom eksport og import. I Norge i dag sliter vi med å eksportere nok varer, noe som kan føre til en ubalanse som gjør at den totale prisstigningen er høyere enn inflasjonsnivået så lenge inflasjonsnivået er lavere i Norge enn i gjennomsnittlige land.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uansett

Tidene vil vel vise hva jeg velger men synes 6006 høres ut som en fin plan å prøvelytte litt til.

Fortsatt åpen for innspill, har ikke råd til noe av dette akkurat nå men forhåpentligvis relativt fort. X1'en og ikea greylinen er på plass så er vel på tide å få opp noe mer i stua her. Mye vil fort ha mer, men akkurat det vet vel mange av dere mye om :lol:

Newcomer water sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har 4 suite 1.7 (2 ekstra 1.7 istedenfor r 0.7 ) & 1 suite c 0.7.

rommet er på ca 5X4 meter & jeg er veldig fornøyd... og vil virkelig anbefale deg å lytte på dem.

:water

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,638
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Jeg støtter det overnevnte tipset.

Da jeg lyttet på høytalere så sammenlignet jeg faktisk Suite 1.7 med Dali 8008, og det var ikke tvil om at Suite 1.7 dunket ut 8008 i mine ører.
    Derfor vil jeg tro at de også dunker ut 6006 høytalerne.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hysj! Har ikke plass til 1.7 :(

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,638
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Dali suite 1.7 er da mindre enn Dali 6006 i fysisk størrelse !

Dali 6006 = 97/22/34 cm (B/H/D)
    Suite 1.7 = 88x16,6x31,2 cm (HxBxD)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, men jeg har ikke plass til dem heller... :(

Tror maks er 75cm :( Og ikke kan jeg løfte lerretet høyere opp heller pga av en drager midt i rommet som da vil klippe video bildet fra projektoren.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •