B&W CM7 mot DM683

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 32
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

B&W CM7 mot DM683

Hvilken høytaler anbefales av B&W CM7 eller DM683?

Jeg lytter til all slags musikk og søker nøytral, åpen, detaljert, bass og engasjerende lyd! Jeg spiller sjelden veldig høyt og "rive hus"-bass er unødvendig. Lytterommet er ca. 20 - 25 m2.

Takker og bukker for svar!

Intermediate g-h sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,047
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Incognito
    Hvilken høytaler anbefales av B&W CM7 eller DM683?

Jeg lytter til all slags musikk og søker nøytral, åpen, detaljert, bass og engasjerende lyd! Jeg spiller sjelden veldig høyt og "rive hus"-bass er unødvendig. Lytterommet er ca. 20 - 25 m2.

Takker og bukker for svar!
    Av det jeg har hørt er diskanten i CM7 noen hakk over 683. Gjerne litt mer dynamikk i 683, men CM7 er fremdeles min favoritt.

Skal du ha diskant OG dynamikk heter høytaleren 804S

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    286
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hørt på begge med NAD og Denon elektronikk på HFK. Jeg er ikke i tvil om hva jeg hadde valgt til den romstørrelsen. Jeg synes CM7 var overlegen i diskant, mellomtone, åpenhet og spredning....

Spilte bl.a. Eva Cassidys "Fields of Gold" og Jane's Addictions "True Nature" (som jo er rocka som f...). Det endte med at fyren på HFK gikk ut og kjøpte Jane's-plata.

Du får sikkert "mer bass" med 683. Derimot tror jeg du får bedre bass med CM7. Jeg tar dog et lite forbehold om at det kan ha vært noe muffens med koblinga på DM 683, ettersom jeg har hørt flere stusse over lyden fra disse på HFK (Oslo).

Synes for øvrig CM7 spilte bedre enn System Audio SA 1750 også (og SA ble drevet av en Hegel til tjue laken).

Intermediate Mori sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Albatross
    Jeg tar dog et lite forbehold om at det kan ha vært noe muffens med koblinga på DM 683, ettersom jeg har hørt flere stusse over lyden fra disse på HFK (Oslo).
    Det er faktisk flere som har hørt 683'ene både i stavanger & sandnes som synest disse var mistenkelig svake i lyden. De jeg hørte på Sandnes skulle også vere innspillt.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    286
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Merkelig. Sannsynligheten for feilkobling to steder er jo liten.

Men B&W er jo en respektabel produsent. Virker jo pussig at de skulle slippe en så svak høyttaler.

Kanskje NAD og Denon er helt feil elektronikk for disse, men SÅ dårlig skal det jo ikke låte heller.

Hmmmm

Intermediate Keltern sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk høre fra en som hadde vært på demo med NAD master cd og amp, mener jeg det var, på 683. Og han syntes det var brutalt lekkert spilt av en så rimelig B&W. Folk får mene hva de vil om hva som er rimelig og ikke.. :P Men er de så bra som han skulle ha det til, så burde de være verdt prisen!

Så jeg synes det er litt rart at andre kommer med slakt av disse høyttalerne..

Newcomer manenzza sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Keltern

Så jeg synes det er litt rart at andre kommer med slakt av disse høyttalerne..
    Vell.. De vi (meg å mori) hørte på sandnes var rett å slett forferdelige, kan nesten si at det ville vært rart om noen hadde syns noe annet.

Men vi får kanskje prøve igjen.. Men det blir tredje gangen og hvis det fortsatt ikke spiller bra. Så må jeg bare si at 683 i hvertfall ikke er noe for meg.

Intermediate Gimsegutten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hørte 683 på HFK i Trondheim, og jeg må si jeg syns det virket som en god høyttaler. Hørte riktignok ikke nok til å kunne gi den en veldig seriøs vurdering.

Selv eier jeg CM7. Valgte den fordi jeg syns lyden hadde en utrolig fin oppløsning. Selv om den har en dyp og fin bass, så er det riktignok ikke en partyhøyttaler i veldig store rom. Der vil jeg tro 683 har enda litt mer å gi.

Til CM7 har jeg prøvd hjem en rekke forskjellige forsterkere: Rotel RA06, PrimareI21, ShanlingA40, Thule150, Arcam A90 og Densen DM10 (i tillegg til Denon PMA1500 og Cambridge 740 i butikk). Resultatet blir veldig forskjellig avhengig av valget der! CM7 krever sitt av forsterkeren for å "åpne seg" og for å få bassen til å sitte som den skal. Den bør også plasseres litt ut fra bakveggen. Når alt dette er på plass, så spiller den til gjengjeld også flott!

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hørt på Dali Ikon 6 og B&W 683. Ikon 6 var åpen og detaljert, men for lys og skarp. 683 var litt mindre åpen, like detaljert og nøytral. Jeg likte best 683, men den gav meg ingen frysninger... Jeg har faktisk blitt mer imponert over B&Ws DM S3 stativhøytalere:neutral:

Så kom jeg over B&W CM7 i Lyd og bilde... Den skal testes i dag eller i morgen! Jeg har inntrykk av at CM7 krever mye mindre forsterker enn 683 og kommer totalt sett ut billigere?

Intermediate Gimsegutten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så kom jeg over B&W CM7 i Lyd og bilde... Den skal testes i dag eller i morgen! Jeg har inntrykk av at CM7 krever mye mindre forsterker enn 683 og kommer totalt sett ut billigere?
    Jeg vet ikke hva 683 krever av forsterker, men til CM7 har jeg som sagt prøvd mange forsterkere. Min erfaring er at den fungerer relativt dårlig med "rimelige forsterkere" som f.eks Denon PMA1500 og Rotel RA06! Jeg endte opp med Arcam A90, og jeg ville ikke lagt en krone mindre i forsterker til dem! De krever en påkostet forsterker for å åpne seg i mellomtonen og for å få bassen til å sitte som den skal. Det er i alle fall min erfaring.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I går hørte jeg B&W CM7 mot 683 på Hifiklubben i Trondheim. Mira Craig og Metallica ble spilt med Cambridge Audio 840A forsterker og 840C cd-spiller. Tusen tusen tusen takk for anbefalingen om CM7! CM7 slo "knock out" på 683. Smaken av "high end"? CM7 stod og lo av 683! CM7 traff meg rett i hjerterota! Lyden fra CM7 var mer detaljert, klarere, åpnere og bedre diskant, mellomtone og bass! 683 har mer bass, men bassen er udetaljert og slapp i forhold til CM7. Dessuten har CM7 tiltrekkelig bass. Begge ekspeditørene var sjokkert over utklassingen. Jeg har hentet frem sparegrisen:-D

Intermediate Mori sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Virker faktisk som 683'ene deler lytterne på midten. Enten blir en frelst, eller så faller de absolutt ikke i smak. Sjelden jeg har lest så delte meninger om en høytaler.

Newcomer stein ivar vik sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Delte meninger!

Jeg har selv et par med B&W Dm683, og synest de spiller meget bra!
    De trenger da en bra forsterker for å låte bra!

Intermediate goldeneagle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    som han i butikken min forklarte så sa han at det som regel var litt eldre folk folk som falt for cm7 mens litt yngre folk liker bedre 683 fordi det er litt mere trykk i dem.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    286
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I går hørte jeg B&W CM7 mot 683 på Hifiklubben i Trondheim. Mira Craig og Metallica ble spilt med Cambridge Audio 840A forsterker og 840C cd-spiller. Tusen tusen tusen takk for anbefalingen om CM7! CM7 slo "knock out" på 683. Smaken av "high end"? CM7 stod og lo av 683! CM7 traff meg rett i hjerterota! Lyden fra CM7 var mer detaljert, klarere, åpnere og bedre diskant, mellomtone og bass! 683 har mer bass, men bassen er udetaljert og slapp i forhold til CM7. Dessuten har CM7 tiltrekkelig bass. Begge ekspeditørene var sjokkert over utklassingen. Jeg har hentet frem sparegrisen:-D
    Omtrent slik hadde jeg det også. Jeg ble forresten svært positivt overrasket over CM1 her om dagen. Låt langt større enn jeg hadde trodd på forhånd!

Sitat Opprinnelig postet av goldeneagle
    som han i butikken min forklarte så sa han at det som regel var litt eldre folk folk som falt for cm7 mens litt yngre folk liker bedre 683 fordi det er litt mere trykk i dem.
    Hehe, da er jeg i så fall unntaket som bekrefter regelen :-)

Newcomer bulle17 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nettopp hjem fra en lytterunde i Trondheim nå. En runde som fikk meg til å ombestemme meg totalt. Egentlig skulle jeg innom for å bekrefra at 683 skulle bli min neste høyttaler. Den spilte helt greit, men låt litt "innesluttet". Ble liksom ikke imponert av noe den presterte. En gåte for meg at Hjemmekino kjører denne som referanse i prisklassen under 10.000 kr.

Deretter lyttet jeg på mine medbragte CD-er på Dali Ikon og mentor, og ble enda mer skuffet. Mager mellomtone og anstrengt diskant. (ja, jeg vet at ørene min er rare). Avslutta med CM7. Og makan!!! I min villfarelse har jeg trodd at dette er høyttalere for dem som nyter et rødvinsglass til Evert Taube, men du verden. For en fylde - og for en diskant. I mine ører pekte den nese av den (nesten) dobbelt så dyre Dali Mentor. Og 683 mener jeg ikke er i samme divisjon en gang. Svitsja over mellom høyttalerne mens samme låt som sto på, og hver gang det ble CM7 sin tur til å formidle kom et mye større og fyldigere lydbilde og en nydelig og "riktig" diskant fram. Samtidig som musikken var klar og varm. Den går muligens ikke like dypt som 683, men formidlet bassen mye bedre.

ja, jeg ble litt småfrelst. Det eneste minuset for min del er at jeg er litt skeptisk til senteren i samme serie...

...men hvem vet...

CM7 var iallfall et hyggelig bekjentskap!

Intermediate Egon sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    716
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bulle17
    ...og hver gang det ble CM7 sin tur til å formidle kom et mye større og fyldigere lydbilde og en nydelig og "riktig" diskant fram. Samtidig som musikken var klar og varm. Den går muligens ikke like dypt som 683, men formidlet bassen mye bedre...
    Hvilken forsterker/CD-spiller hørte du på?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    222
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!
    Det er bra smaken ser som baken Har vært så heldig å få lånt både CM7 og 683 av kompiser og testet dem samtidig hjemme i stua i noen dager. Endte opp med å bestille 683.

Greit CM7 spilte "finere", litt bedre diskant og mellomtone. Men synes forskjellene var veldig små. Straks jeg skulle guffe litt på var det ikke sprekt på CM7. Testet på en Tact SDAI2175. Synes B&W var mer den rette høyttaleren for meg. Mere allrounder da jeg hører på alt fra rolig musikk til rock og club musikk.

Men tror ikke en blir skuffet uansett hvilken en går for. Men en liten lytting ute i butikklokalene til HFK trondheim gir ikke noe godt inntrykk....

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av valo79
    Hei!
    Det er bra smaken ser som baken Har vært så heldig å få lånt både CM7 og 683 av kompiser og testet dem samtidig hjemme i stua i noen dager. Endte opp med å bestille 683.

Greit CM7 spilte "finere", litt bedre diskant og mellomtone. Men synes forskjellene var veldig små. Straks jeg skulle guffe litt på var det ikke sprekt på CM7. Testet på en Tact SDAI2175. Synes B&W var mer den rette høyttaleren for meg. Mere allrounder da jeg hører på alt fra rolig musikk til rock og club musikk.

Men tror ikke en blir skuffet uansett hvilken en går for. Men en liten lytting ute i butikklokalene til HFK trondheim gir ikke noe godt inntrykk....
    Selvsagt ikke uenig med deg. Hver gang jeg har slike lytterunder slår det meg egentlig hvor "meningsløst" det er å be andre om råd. Det er kun egne ører som teller her! F.eks. fikk jeg overhodet ikke "fot" for verken Dali Ikon eller Mentor; og de har jo ikke fått direkte dårlige kritikker i hifi-pressen. Men det hjelper ikke hva en hifi-skribent måtte mene, når mine ører ikke liker lyden ) Er sikker på at du er strålende fornøyd med 683, som jeg på ingen måter sier er en dårlig høyttaler. Men den overbebeviste dessverre ikke meg )

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Egon
    Hvilken forsterker/CD-spiller hørte du på?
    ...puh! Husker ikke, men det var Denon over hele linja. Og ikke de stiveste modellene heller...

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •