Hjemmekino - like komponenter

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer Tago sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjemmekino - like komponenter

Et kjapt spørsmål som jeg ikke fant svar på rundt på forumet; hvor viktig er det å ha like høyttalere i et hjemmekinosystem? Jeg har fronthøyttalere i Dali Suite-serien, men jeg lurer på bak og senterhøyttalere fra Dali som er noe billigere enn Suite-serien. Hvor mye vil dette ha å si for lydopplevelsen?

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Teoretisk" sett bør du ha høyttalere med samme diskant- og mellomtoneelementer rundt det hele.

I praksis kan kombinasjoner av høyttalermodeller og -merker gi like godt eller bedre resultat (og selvfølgelig verre), så her har en muligheten til å eksperimentere.

Uavhengig av høyttalermerke og -modell er det likevel å anbefale å ha en "best mulig" senterhøyttaler. Så jeg ville absolutt lagt mer i senterhøyttaleren enn i bakhøyttalerne - kanskje til og med mer enn i fronthøyttalerne (f.eks. kjøpe en senterhøyttaler fra et "høyere" Dali-nivå enn Suite, hvis den passer lydmessig til Suitene).

Selv har jeg JBL fronter, JBL høyttalere med samme diskant og mellomtone som frontene til sidehøyttalere og JBL høyttalere med en annen diskant og mellomtone enn frontene til bakhøyttalere. Og som senterhøyttaler har jeg Swans, et helt annet merke :-)

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SomHellnoob sier er senteren viktig, men det er mange (meg selv inkludert) som "synder" her. I enkelte tilfeller kan det være bedre å kjøre uten senter enn en liten senter. Har tenkt å prøve det litt selv, for her er senteren en flaskehals, selv om den blir godt hjulpet av suben.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer Wireless... sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anbefaler på det sterkeste at du har samme type, merke/modell på front og senter, men når det gjelder bakhøytalere er det ikke så viktig..

Håper det hjalp?!

Newcomer Tago sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for veldig bra svar. Fronthøyttalerne jeg har er av typen Suite 1.5, men senteren som HiFi-klubben nå selger er ment for Suite 1.7. Noen som vet noe om komponentforskjeller/likheter her?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •