Rumperister-kobling

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 26
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Rumperister-kobling

Vurderer å skaffe en rumperister til kinoen. Noen anbefalinger der ute? Selvfølgelig ute etter god fornøyelse og god pris samtidig

Et annet spørsmål er hvordan jeg kan koble denne. Jeg har allerede en aktiv sub koblet til subwoofer preout på min Denon 1907. Kan risteren kobles gjennom lineout på sub'en da? Om ikke dette går må jeg vel gjennom en annen preout-kanal for risteren,og da må jeg vel også i tillegg ha en effektforsterker?

Setter veldig pris på svar og råd!

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruk søkefunksjonen oppe til høyre. Da finner du masse om rumperistere. I hovedsak to forskjellige typer. Noen velger "dedikerte" rumperistere, og noen velger å bruke store element til å skubbe luft.

Når det gjelder kobling, så kjøper du deg et Y-ledd og kobler både sub og rumperister til samme pre-out.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så da blir på en måte risteren rett fra preout subwoofer, om jeg har forstått deg rett? Da var det jo pinlig enkelt

Har søkt noe, men finner ikke veldig mye om de litt billigere. Men skal gi det litt fler forsøk jeg..

Takk for svar..

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er noen eksempler på rumperister:

Clark Synthesis Tactile Sound U.S.A.
    BUTTKICKER HOME PAGE

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og her er en enkel og billig måte å gjøre det på.

http://avforum.no/forum/diy-do-yours...mperister.html

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig jeg prøver ut å lage det selv! Ikke så mye erfaring med det, men kan jo bli et morsomt projekt. Har jo akkurat laget rack selv, som jeg ble meget fornøyd med..

Vil ferdige ristere gi noe lyd fra seg eller er det bare snakk om vibrasjoner? Og hvordan vil det da bli med lyd fra denne DIY'en i forhold? Ser det sånn at jeg trenger kun et basselement og en stiv plate for feste? Vil jeg da trenge en forsterker som du viste i linken?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har laget og prøvd begge versjonene av rumperister, både med subb i sofa og tactile element montert. Begge trenger en egen forsterker for å drives samt signalet fra pre-out på surround forsterkeren.
    Ingen av dem vil gi noen lyd å snakke om, her er det vibrasjoner som merkes. Tactile elementene slik jeg opplever dem er at de er mer presise og slår/skyter skuddene på deg mens et subwoofer element vil mer "pumpe" lufta på deg og skape mer trykk. Veldig artige måter begge to og uansett hva du velger så har du en del timer med morro foran deg.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Høres bra ut

Noen forslag på en enkel og prisgunstig forsterker som vil gjøre jobben for en enkel egenlaget eller enkel "ferdig" rister?

Jeg er ikke ute etter det sykeste opplegget her. Har et mellomstort Dynavoice oppsett med M65 front, C5 sentralt og F6 bak med en gammel aktiv sub som ikke er veldig stor, men gjør jobben i et lite rom. Dette spiller fint nok og høyt nok for mitt bruk hvertfall, og jeg synes det hørtes spennende ut å leke litt med disse risterene:-D

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har bare prøvd med et 15" element i egen plate i sofaen, og synes det er lidderlig morsomt. Skal "oppgradere" med flere elementer etterhvert. Dt blir også billigere dersom du gjør det på den måten, i forhold til f.eks. Clark Synthesis...

Edit: Se på Ljudia PA utstyr DJ utstyr Lys utstyr Hjemmeelektronikk etter 15" MGR elementer og Zackry 250 forsterker. Det skal gjøre susen det.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det trengs ikke allverden med krefter for å dra dette. Hvertfall ikke dersom du går for element-versjonen.(vet ikke hvordan det er med de andre) Jeg kommer til å bruke en gammel surroundforsterker på 5x80w til å dra 4-5 stk 15" (sannsynligvis MGR F-serien). Du trenger heller ikke å bruke dyre elementer.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en gammel surroundforsterker liggende. Er egentlig rimelig blank på forskjellige koblinger osv. Så må jeg ha en spesiell "in"-kobling på den gamle for å koble denne til preouten på min nåværende forsterker? Da kan jeg vel også ha flere basselementer koblet inn, enn ved bruk av en stereoforsterker?

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Del pre out fra den forsterkeren du bruker nå, kjør et til hver analoginngang
    (5.1 inngangene på den gamle surroundforsterkeren din) og koble et element til hver høyttalerutgang. Riktig Jan?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil det du sier nå bety at jeg må ha en kabel fra hver preout (på den nåværende) som jeg skal bruke til tilsvarende på den gamle forsterkeren?

Nåværende - gamle
    Preout front - analog front
    Preout surround - analog surround
    Preout center - analog center

Eller er det en spesiell kabel jeg må ha tak. Beklager mange spørsmål her, men er forholdsvis grønn. Supert med disse tilbakemeldingene! Takker:-D

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Teddytusen mener at du må dele sub-out signalet, slik at du har 5 stk som du kobler videre inn til hver sin ingang på den gamle receiveren.

Det går med en del Y-ledd om du ikke lager deg en liten boks med mange phono kontakter som er koblet i parallell.

Men du er avhenbgig av at det er analoge innganger for hver kanal på den gamle receiveren, det er det ikke alle som har.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, da tror jeg at jeg er med Min gamle forsterker har analoge innganger for 5.1 oppsett tror jeg. Er en Pioneer vsx d512 hvis jeg ikke tar feil.

Prøver her å vise med en enkel tegning. Bare sånn at jeg vet at jeg har fått det riktig. Dette er satt opp for å få 4 ristere..

1907 subwoofer-preout
    I
    II
    Sub in + I
    II
    I + I
    II II
    Analoge 5.1 innganger på Pio 512
    / + / + / + /
    O O O O

I = ut på Y-kabelen
    II = inn på Y-kabelen
    / = høyttalerkabel
    O = basselement

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble litt kluss med oppsettet, men legger dere godviljen til så ser dere sikkert hvordan det er tenkt:-D

Nyyydelig

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du trenger egentlig ikke bruke hele settet med analog 5.1 innganger, det holder at du tar sub pre-out på forsterker og kobler den til f.eks aux inn på forsterkeren din, det er tross alt bare et subwoofer signal som skal inn her, noe mer deling trenger du ikke. Så setter du bare den gamle forsterkeren din i stereo modus og du er oppe å kjøre. Sparer deg også for en del ekstra kluss med mange splitter og mye kabler.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, dette høres da ut som en mye greiere løsning. Vil det nesten være det samme hvilke elementer jeg bruker til dette formålet? Så om jeg drar på biltema å skaffer elementene så blir dette greit feks? Har jo sett på diverse nettsteder også, der Ljudia.no sikkert har en del brukbare. Har sett at det er mange her som har skaffet disse derfra også..

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akkurat til dette formålet vil det ikke si noe hva slags elementer du bruker, de skal ikke gi fra seg noen lyd likevel, bare ligge å vibrere under sofaen din. Skaff deg noen billige og greie elementer i første omgang du så kan du heller oppgradere senere dersom du ser behovet for det.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Kan prøve å legge ut litt bilder og skrive litt om prosessen. Gleder meg til å få prøvd dette ut..

Takker for alle innspill!

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •