Konkurenter til B&W DM683?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer Nex sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Konkurenter til B&W DM683?

Hvilke andre høytalere i 10 000 kronerssjiktet er verdt å sjekke ut før jeg kjøper DM 683? ;-)

-Nex

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ut fra det jeg har lest, kan 683 være en referanse fremover. Men det finnes selvsagt en del andre høyttalere du bør ta en lytt til; Dali Ikon 6, Patos Lyric 302 mk2/mk3 og Klipsch RF-82 for å nevne noen. Jeg regner med at andre her på forumet kan gi deg flere tips.

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Monitor Audio silver S8

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    286
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nex
    Hvilke andre høytalere i 10 000 kronerssjiktet er verdt å sjekke ut før jeg kjøper DM 683? ;-)

-Nex
    Er veldig fristet til å si "de fleste", ettersom jeg har hørt på DM 683 og jeg syntes absolutt ikke det var tilfredsstillende. Kan hende det hadde noe med forsterkeren å gjøre (Denon, et merke jeg aldri har hatt sansen for). Dali Ikon 6 var for så vidt enda verre. Kort fortalt synes jeg DM 683 var ullen og kjedelig, mens Dali hadde en skrikende diskant (på Jane's Addictions "True Nature").

Derimot syntes jeg CM7 var en langt bedre høyttaler, både til Eva Cassidy og Jane's Addiction. Selv på en rimelig NAD-forsterker synes jeg det var mye mer musikalitet og trøkk i denne, DM 683 var liksom bare mer "lyd". I et lite rom ville jeg mye heller hatt CM7.

MEN:
    Kanskje ville du vært helt uenig med meg om du hadde hørt det samme. Jeg hørte på Cabasse Egea II samme dag (satt ned fra 40.000,- til 20.000,- på Lyric i Oslo) og jeg syntes det spelte som bare rakker'n - muligens ville du synes det var helt håpløst. Jeg anbefaler deg å sjekke ut så mye som du føler du har tid og ork til; System Audio, Audiovector, Audio Physics, JmLab...

... og synes du DM 683 spiller fantastisk så håper jeg du gir blanke f... i hva jeg mener:-)

EDIT: Leif was here

Newcomer espengundersen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dm 683 er en suveren ht, men må kobbles med "riktig" elektronikk. Thule ia 150b feks er en god match.

Newcomer manenzza sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var på HFK igår å hørte på BW683, disse ble kjørt med NAD M3 og NAD M5, dette låt så utrolig stygt at noe må ha vært feil.

Desverre er jeg nok litt for forsiktig av meg til å begynne å spørre ut betjeningen om noe var koblet feil. ops:

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også hørt disse høytalerne på Thule ia150b, og er ikke i tvil om at det spiller som bare rakkern! Skal selv kjøpe Thule ia150b, dva150 og 683 høytalerne. Selgeren på klubben i Oslo overbeviste meg da han satt på noen lyttespor med Yellow og annet snadder!

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nex

-Nex

Ta en lytt til Patos Lyric 402. Koster vel 2k mer, men er en perle av en høyttaler. Ikke hørt 683 enda, men tror de spiller bra. Jeg ble aldri helt kompis med 604s3 iallefall (syns f.eks 603s3 var en bedre lydmessig høyttaler etc.).

Dali ICON har også blitt lovpriset masse her!! Nydelig diskant! Men bassen er litt pudding aktik (slik Dali ofte har i bunnen).

Klipsch RF-82, dynamikk bombe til 10000, med rett forsterkeri er dette en fantastisk høyttaler.

Alt i alt kommer det ann på din smak. BW kan låte veldig "pripint" mens f.eks Klipsch låter veldig "rampete". Mye av dette kan du styre med elektronikken også da.

Sitter selv på BW 703, fantastisk høyttaler som fortsatt tåler konkuransjen i sitt pris segment. Men har testet ufattelig mye elektronikk på dem, og det dyreste er ikke altid det beste!

"Gled" deg når du har høyttalere i hus, da begynner morroa innen dette området. Nemlig å finne rett elektronikk! T.o.m. Cerwin vega kan låte veldig ok med skikkelig elektronikk!!!

Intermediate Mori sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av manenzza
    Var på HFK igår å hørte på BW683, disse ble kjørt med NAD M3 og NAD M5, dette låt så utrolig stygt at noe må ha vært feil.

Desverre er jeg nok litt for forsiktig av meg til å begynne å spørre ut betjeningen om noe var koblet feil. ops:
    Var selv med på denne merkelige opplevelsen, noe må ha vert feil, lyden var rett og slett forferdelig.
    Dette kan ikke ha noe med matching å gjøre, så dårlig var det faktisk. Suitene mine låter x-antall ganger bedre enn disse hørtes ut.

Vi hørte mye forskjellig musikk, så musikkstilen kan det heller ikke ha vert.

Lurer veldig på hva årsaken kan ha vært, for så dårlige kan 683 umulig være.

Newcomer K.Larsen sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hekter meg på den. Har hørt samme 683/NAD-kombo nede på Hi-Fi Klubben i Stavanger, og ble også veldig skuffet.

Active Dr. Hi-Fi! sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    XTZ 99.36 er et godt alternativ.

Intermediate Mori sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant å hørre, vi var nemlig på Sandnes.

Da var de kanskje satt opp rett alikevell da, snodige greier.

Da må jeg bare si til trådstarter, hør de selv FØR du kjøper

Newcomer Nex sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for alle forslag og advarsler.

Har vært og hørt på 683 selv, og de låter i allefall bedre enn mine nåværende dm309. Selv om de ble langt bedre med en sikkerlig effektforsterker.

Mitt dilemma nå er om jeg skal gå for to kanals lyd, eller rundtomkring lyd.
    Hvor mye bedre lyd gir en ren forforsterker enn f.eks Denon 2807 som preamp?

La meg anslå at anlegget vil bli brukt ca 70/30% i musikkens favør over film.

-Nex

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan vel tenkes mange av 683'ene rundt omkring ikke er spilt inn enda... De jeg hørte i Oslo spilte beget godt.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hørte et par i Ålesund, og ble veldig imponert. Kari Bremnes ble spilt, og forsterker og cd-spiller var Lyngdorf i 15k-klassen pr komponent. Spilte MYE klarere og større og bedre enn mine gamle DM603 S3 i alle fall. CM7 imponerte meg ikke i like stor grad, men det var i et annet rom som muligens var dårligere akustisk.

Newcomer Nex sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var og hørete på System Audio 1750 og DM 683 i dag.

System Audio var litt skuffende. Meget bra diskant og mellomtoner, men dypbassen var fraværende. På "Red Right Hand" av Nick Cave var det bare grøt i bassen Den spillte på hegel komponenter, så elektronikken skulle det ikke være noe i veien med.

Om dere skal høre DM683, så be dem sette på en mer nøytral forsterker enn NAD M3 som de pleier å bruke. Da kommer høytaleren mer til sin rett. Jeg fikk høre dem med Lyngdorf Audio TDA 2200. Og det var noe helt annet enn NAD'en.

-Nex

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •