Oppdaget nettopp at anlegget mitt suger, trenger tips

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 29
    Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Oppdaget nettopp at anlegget mitt suger, trenger tips

Jeg var så heldig å få se min favoritt film på kino her om dagen; Terminator 2.

Det var en av mine største opplevelser på kino noensinne, men det ser også ut til å bli den dyreste

Det som er saken er at jeg har sett denne filmen snart 30 eller flere ganger, og jeg har den både på HD DVD og Blu-Ray, og har da kjørt starten som test på bilde og lyd.

Men når jeg nå så den på Lillebil på Cinemateket i Oslo, så fikk jeg med en gang en aha opplevelse når det kom til lyd (bildet var slitent, da det var en 16 år gammel kopi som ble vist).

Når Sarah Connor (Linda Hamilton) setter oss inn i Terminator termologien på starten så har jeg aldri hørt Hamiltons stemme så klart og tydlig. Aldri hørt hennes inn og utsug av luft. Og stemmen var liksom helt annerledes enn jeg noensinne hadde hørt den.

Dette tenkte jeg på mye igjennom filmen, og jeg satt med følelsen av at dette var det som det snakkes mye om i blader som Lyd & Bilde og DVD & Hjemmekino. At stillheten mellom lyd infoen er "like viktig" som selve lyden. Det vil si at det mellom ordene blir helt stille. Noe som jeg har skjønt har mye med kontroll av høytallere.

Resten av filmen var også krystall klar, foruten at kinoen ikke hadde spesielt mye bass å kjøre på med.

Så det jeg er ute etter er da, hvilket prissjikt må jeg opp til på høytallere (fronter) for å kunne oppnå en slik klarhet som jeg sikter til?

Min høytallere i dag er PSB Image serien, med T65 som fronter og C6 som senter.

Pris nivåene som jeg ser det er 20 tusen, 30-35 tusen, 60-65 tusen og rundt 100 tusen. Jeg har lenge gått med planer om Dali Mentor 6, men er nå veldig usikker om jeg vil oppnå det jeg trenger med de.

Jeg regner med å fortsatt bruke en Receiver i den klassen jeg har i dag, Pioneer AX4-ASo (15 tusen), og vil nok bytte denne til en nyere versjon i løpet av 2-3 år, mest sannsynlig da Denon eller Marantz i det prissjiktet.

Og skal da bruke de som prossessorer, og ha egen effektforsterker, mest sannsynlig NAD Master utgaven, som burte kunne gi god kontroll.

Men så hvilke pris nivå burte jeg begynne å tenke på innen høytallere?

Mest aktuelt er nok 30-35 tusen, men kan nok strekke meg ett nivå høyere hvis det gir det jeg et ute etter.

I første omgang så tenker jeg å gå for en senter kanal, for så å bytte frontene. Men vil da gå etter samme serier som frontene kommer til å bli.

Hva er å anbefale?

Har sett på Klipsch RC64 (?) som ser rå ut, men kanskje bevege meg mer i retning av B&W sine HTM2D (33 tusen) eller HTM3S (20 tusen). Den dyreste tillhører vel 60-65 tusen klassen for fronter, og den lavere til 30-35 tusen klassen ville jeg tro.

Eller er det andre merker som er å anbefale?

Regner med å ta en test runde i Oslo området, hvor er de "glade" for å gi lytte prøver med forskjellig utstyr?

Kom med tips av ymse slag for en stakkars som kommer til å sitte å grine over lyden de neste månedene og drømme seg tilbake til T2 på kino

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Sikt deg inn på en kraftig overdimensjonert senterhøyttaler, og ikke minst noe virkelig kraftig til å drive det... Jeg ville personlig valgt noen gode satelitter rundt, en kraftig kraftig senter, og muligens et sett av digitale monoblokker fra f.eks. Midgard...

Av senterhøyttalere jeg har hørt og blitt imponert over kan jo nevnes B&W HTM3S, kombinert med fire B&W 705? Dette havner jo totalt på rundt 40.000 da, men da låter det jo også deretter...

Hvis du går for en midgard 6.1 i front, og 2.1 på resten av høyttalerne vil jo også det gi godt driv, selv om kostnaden jo er relativt stiv... Havner vel på en ca. 30.000 det også...

I tillegg trenger du jo en pre, men der funker jo f.eks. en Pioneer AX2 til rundt 10.000 greit da...

Alt dette utstyret kan du jo også finne brukt.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Sikt deg inn på en kraftig overdimensjonert senterhøyttaler, og ikke minst noe virkelig kraftig til å drive det... Jeg ville personlig valgt noen gode satelitter rundt, en kraftig kraftig senter, og muligens et sett av digitale monoblokker fra f.eks. Midgard...

Av senterhøyttalere jeg har hørt og blitt imponert over kan jo nevnes B&W HTM3S, kombinert med fire B&W 705? Dette havner jo totalt på rundt 40.000 da, men da låter det jo også deretter...

Hvis du går for en midgard 6.1 i front, og 2.1 på resten av høyttalerne vil jo også det gi godt driv, selv om kostnaden jo er relativt stiv... Havner vel på en ca. 30.000 det også...

I tillegg trenger du jo en pre, men der funker jo f.eks. en Pioneer AX2 til rundt 10.000 greit da...

Alt dette utstyret kan du jo også finne brukt.

Takk for gode tips. Som nevnt i min litt lange og babblende første innlegg så har jeg i dag Pioneer AX4.

EDIT: Jeg vil nok også har gulvstående i front, da min boligsituasjon ikke tillater en altfor akiv subwoofer, så fronter som gir en god bass gjengivelse er nok å foretrekke fremfor stativhøytallere.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg satt opp systemet jeg skal spare til:

B&W HTM3S Senterkanal: Hi-Fi Klubben :: Høyttaler - Senterhøyttaler | Hi-Fi Klubben: HTM3S

B&W 803S Fronter: Hi-Fi Klubben :: Høyttaler - Gulvhøyttaler | Hi-Fi Klubben: 803S

Midgard 6.1 til front og senter, samt 2.1 til bakkanaler: JFS SOUND SYSTEMS

B&W 705 til Bakkanaler:
    Hi-Fi Klubben :: Høyttaler - Stativhøyttaler | Hi-Fi Klubben: 705
    +stativ Hi-Fi Klubben :: Tilbehør - Høyttalertilbehør | Hi-Fi Klubben: 705/CM1 Stand

Og når jeg da får sparrt ENDA MER, så tenker jeg å bytte ut min Pioneer AX4 til fordel for Marantz sin nyere versjon av SR-8001 når de kommer med dekoding for True HD og DTS Master HD: Neby Hi-Fi Concept AS Tlf: 23 23 43 60

Eventuelt Denon 4309 (ja 09) hvis den kommer med 5 eller flere HDMI innganger, men jeg tror jeg vil satse på Marantz etter all den rosen jeg har hør/lest om lydkvaliteten deres.

Totalt så vil dette anlegget ligger på rundt 135.000,- noe som burte være en solid oppgradering i forhold til hva jeg har i dag håper jeg.

Noen som har flere innspill eller tips?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    B&W 803S Fronter: Hi-Fi Klubben :: Høyttaler - Gulvhøyttaler | Hi-Fi Klubben: 803S
    Ikke at jeg ønsker å være noen gledesdreper, men både B&W 804S og 803S er ikke uten videre gode på film. Jeg ville heller valgt den nye B&W 683 (gå og lytt!), eventuelt Patos Symponic 2 (bra bass og oppløsning) eller den mer lystklingende Audiovector Avantgarde Mi3. På film er det ingen som slår Klipsch 82 (alt i forhold til pris, selvsagt), problemet er å få den til å spille musikk uten å bli for pågående.

Intermediate magnuswb sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er du kun ute etter film-moro så er vel Klipsch et sikkert valg, og gir nok mye mer moro for pengene enn B&W'ene. Ikke nødvendigvis bedre lydkvalitet, men høyere underholdningsfaktor er det jeg sikter til (dynamikk, bass osv.)

Klipsch RF-83 med stor-senteren er jo populære her på avforum, men RF-82 er ikke noe dårlig valg det heller. Vil du bli skutt av Arnold så tror jeg klipsch er det beste valget!

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du burde sette dit system bedre opp, hvis du har mulighet. Symmetri i oppsettet, og høyttalernes samspil med rommet er hvor man starter.
    Ved hjelp av software, eller Cardas sin metode får du høyttalerne plasert optimalt i rommet.
    Samtidig kan du prøve å kjøre uten senter, det er ofte mye bedre enn med.....
    Men, nytt utstyr er selvfølgelig bra også...

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har stilt så mye jeg greier på systemet, og syntes jeg har fått det beste ut av det. Jeg må legge til at det jeg har i dag ikke suger, men etter T2 seansen så fant jeg ut at jeg manglet mye for å få alt som det burte, og det greier ikke mitt system i dag.

Har også tenkt i baner av RF-83 og RC-64 som fronter. Har skrevet mail til JFTsystems eller hva det heter, som har både Klipsch og Midgard til salgs om det er mulig å få teste sammen.

Men mitt inntrykk av Klipsch er at de må litt volum til for å få ut alt, og dessverre så har jeg den plagen som kalles naboer å ta hensyn til, så for mye bass og høytvolum er ikke så bra.

Så systemet jeg er ute etter er ett som kan spille bra på volum mellom passe og høyt.

Skal også sjekke ut Dali Mentor 8 når de kommer, og kan da teste mot B&W HMT3S hos Hifi Klubben håper jeg.

Intermediate kakehode sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tolker det dithen at det er film som har prioriteten her, og i så måte henger jeg med ropekoret for Klipsch. Det diskuteres i det vide og brede hvorvidt høyttalerne derfa har noe å gjøre i et seriøst stereoanlegg, men at høyttalerne deres representerer noe av det heftigste man kan ha i en hjemmekino hersker det liten tvil om, så du skylder ihvertfall deg selv å sjekke det ut. Nusselige B&W-høyttalere kan vel være pene å se på, men er på ingen måte i nærheten av å gjenskape et filmspor med slik trøkk og dynamikk som Klipsch er i stand til.

Nå snakker jeg først om Reference-serien fra Klipsch, som kulminerer med RF-83 til ca.25000, og beveger man seg opp i prisklasse er årets heteste tips Project Array-serien fra JBL. Langt dyrere, og det stilles enda større krav til forsterkerne, men dynamikken er ekstrem, og DET vil du ha mer av i hjemmekinoen din. Hi-fi Center Kjeden

Ellers slenger jeg meg også støttende til lygrens anbefalinger om senterhøyttaleren. Få ting har gjort så mye for filmopplevelsen her i heimen som Klipsch RC-7(forgjengeren til RC-64) tilkoblet eget effekttrinn, og for å gå tilbake til Array litt, ja, i den serien finnes også en stykk meget heftig senterhøyttaler. Hvis du har 30000 i senterhøyttalerbudsjett såklart.

Neste punkt på listen, som jeg vel i etterkant har innsett burde vært førsteprioritet, er bildet. Jada, koselig med 42" plasmaskjermer, men skal men ha KINO hjemme er det lerret som gjelder. Lerret mitt måler 84", og selv om det rent bildekvalitetmessig ikke er helt på nivå med en polert plasmaskjerm, gir det en helt usammenlignbar filmopplevelse.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar. Klipsch skal sjekkes ut.

Bilde vil nok forbli min 46 tommer en god stund fremover. Har ikke mulighet for prosjektor. Men den dagen jeg får dedikert hjemmekino se er det støreste pri

Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Zu kan annbefales, hvis du vil ha høytalere som funker på musikk også.. meget klare og detaljerte, de er artikulerte, har masse dynamikk og er meget lettdrevent.
    Tar ikke stor plass i stuen og ser bra ut.. Druidene går ikke lenger ned en 40-35Hz så du må ha sub, det må du nesten ha uansett..

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du ikke vil ha aktiv sub så er det vanskelig å oppnå kinodraget i lyden. Suben har mye å si for lydtrykk og tyngde.

Intermediate kakehode sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så du skal ikke ha stort bilde, ikke subwoofer og du skal ikke spille av film på referansenivå, men gjenskalse av opplevelsen fra kino vil du ha...
    Avholder du NM i selvmotsigelse?

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig, kakehode, en grunn til at kino ofte er saker er fordi de har STORT bilde, STORE høyttalere og STORE subber

Intermediate pesnp sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    934
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    slik jeg forstår det er du på jakt etter høyere oppløst lyd, klarhet i lyden og bedre kontroll på elementene?
    og du er ikke på jakt etter masse svs/cervin Wega bass.

Hvis jeg var deg ville jeg tatt en tur innom hificenter kjeden og hørt på SA-Ranger (22k) og Exact senter (ca 7-8k) sammen med en primare effekt.

(jeg vet at jeg reklamerer overdrevet mye i diverse tråder om sa/primare, jeg er bare utrolig fornøyd med min spa21/1750 kombinasjon.:-D )

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det du beskriver innledningsvis er mye av det samme jeg opplevde når jeg hørte et fullt Array-oppsett på McIntosh. Dette beviste for meg på alle måter hvor viktig centern er for kino-opplevelsen. Jeg har dessverre ikke rom som gir plass til Array serien, og forsåvidt ikke råd heller :???:
    Likevel endte det med at Patos-oppsettet mitt ble solgt og Klipsch RF83, RC64 og 4xRS62 ble kjøpt inn. Denon 2807 forsvant også, og er erstattet med H/K 745. Ettersom jeg også bor i Askim er det ingenting i veien for at du kan stikke innom en dag for å vurdere Klipsch. Jeg reiser på ferie i 14 dager nå, men mot slutten av august skal jeg ha kinoen ferdig tunet og klar for eventuelle demoer
    Dette er kinoen min:
    http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/devilej
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pesnp
    slik jeg forstår det er du på jakt etter høyere oppløst lyd, klarhet i lyden og bedre kontroll på elementene?
    og du er ikke på jakt etter masse svs/cervin Wega bass.
    Det er riktig. Man trenger ikke øredøvende lyd og lydtrykk for å få en bra lydopplevelse. T2 visningen som jeg sikter til hadde ikke verdens høyeste lyd, men kvaliteten var utrolig bra. Det er det jeg er ute etter.

Kjører selv i dag uten sub, og det gir godt nok lydtrykk i bassen selv om jeg ikke spiller altfor høyt. Husk at vanlig snakke nivå er ca 60 dB, mens referanse nivå som kinoer jobber etter er 83-90 dB eller noe slikt, det kommer ann på filmen kommer med av anbefalinger.

Når jeg sier at jeg ikke spiller altfor høyt, så mener jeg ikke at det er lavt volum. På min pioneer så ligger vanlig DVD lydnivå på25, og HD DVD og Blu-Ray fra 16-22. Høyeste er 0, og lavest er 100 på min forsterker.

Man må ikke ha 100 dB + for å oppleve filmen bra nok, og bilde trenger ikke være 100" heller. For meg syntes jeg ennå et 46" er bra stort nok for den sitte av stand jeg har osv. (ca 3m).

Intermediate Per Thomas sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    spar opp til et skikkelig proff system, Ekte JBL kinohøytalere samt kanskje crown forsterkeri, selvfølgelig kun når du får din etterlengtede dedikerte hjemmekino:-) Er vanskelig å få plass til slikt i en vanlig stue dessverre.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stax hodetelefon og romperister. Da får du verdens bedste lyd, og ingen klager på noe som helst ! ( Men hva er vitsen med et referense system om ikke hele byen kan høre det ? )

Intermediate Ratata sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste