Oppdaget nettopp at anlegget mitt suger, trenger tips - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 29 av 29
    Intermediate kakehode sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av AndersT2
    Det er riktig. Man trenger ikke øredøvende lyd og lydtrykk for å få en bra lydopplevelse. T2 visningen som jeg sikter til hadde ikke verdens høyeste lyd, men kvaliteten var utrolig bra. Det er det jeg er ute etter.

Kjører selv i dag uten sub, og det gir godt nok lydtrykk i bassen selv om jeg ikke spiller altfor høyt. Husk at vanlig snakke nivå er ca 60 dB, mens referanse nivå som kinoer jobber etter er 83-90 dB eller noe slikt, det kommer ann på filmen kommer med av anbefalinger.

Når jeg sier at jeg ikke spiller altfor høyt, så mener jeg ikke at det er lavt volum. På min pioneer så ligger vanlig DVD lydnivå på25, og HD DVD og Blu-Ray fra 16-22. Høyeste er 0, og lavest er 100 på min forsterker.

Man må ikke ha 100 dB + for å oppleve filmen bra nok, og bilde trenger ikke være 100" heller. For meg syntes jeg ennå et 46" er bra stort nok for den sitte av stand jeg har osv. (ca 3m).
    Nåh, det...Du nevnte jo selv noe om at eg godt anlegg roer ned mellom anslagene, og et godt anlegg er gjerne såpass beskodd med forsterkere at forvrengningen holdes på et minimum. Her kommer det evig debatterte begrepet "dynamikk" inn, og det er åpenbart du har hørt på et meget dynamisk oppsett, for jeg vedder begge nyrene mine på at T2, i en korrekt satt opp kinosal, lett passerer 110db.
    Ikke hele tiden såklart, vanlig tale holdes gjerne på 80db eller deromkring, men når Ahnuld brenner av hagla...Hasta la vista, baby!

I en hjemmekino av den rimeligere sorten opplever man gjerne at man skrur volumet til der man kan følge med på når skuespillerne avleverer sin obligatoriske dialog, og så tar det liksom ikke helt av når lerretet(eller flatskjermen ) fylles av biljakter, uvettig våpenbruk og roboter i nærkamp.
    I en skikkelig kinosal(som jeg må anta du har opplevd) og likeså en oppegående hjemmekino, skal det virkelig rasle i jekslene når halve LA skytes i filler!
    Det handler i det hele tatt om realisme, eller gjerne hyperrealisme som filmene serverer, alt er tross alt enda større, enda mer bråkete og enda dyrere enn vi er vant til å se til daglig, og følgelig må et kinooppsett henge med i så måte for å gjenskape dette på en troverdig måte.

Unnskyld at jeg heller salt og eddik i såret, men en troverdig filmopplevelse uten stort bilde, svært dynamiske høyttalere(og dertil subwoofer og forsterkere) samt at lyden ikke hopper over 110db i ny og ne...
    Sorry mac, men slikt lar seg ikke gjøre.

Ikke dermed sagt at man ikke kan ha en fin filmopplevelse i heimen uten å hive opp metervis med lerret, bruke titalls tusen på anlegg og spille så høyt at naboen setter skuddpremie på deg, men gjenskapelse av en virkeligheten, eller en god kinosal for den del, DET går ikke.

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter med valget mellom menten det B&W systemet jeg satt opp tidligere, eller Klipsch RF-83 og RC-64

Hva er for og mot for disse 2 systemene? Det blir kjørt mest film, men noe musikk (ca 90% film)

Intermediate kakehode sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klispch!! Hadde fordelingen vært f.eks. 50/50 kunne man kanskje argumentert for en annen produsent som f.eks. B&W, men til tilnærmet ren hjemmekinobruk kan det ikke være noen tvil. Så kan man heller diskutere hvorvidt Klipsch er toppers til musikk ved en annen anledning.

Vær imidlertid over at Klipsch trenger hundrevis av timer med innspilling før de løsner skikkelig, og de høyttalerne du nevner er slettes ikke så lettdrevne som følsomheten skulle tilsi. Ja, du vil få mye volum med noen få watt, men kontroll, tjohei og høyttalere som viser hva de kan trenger i dette tilfelle kraftige forsterkere.
    Ikke nødvendigvis så helsikes mange watt utgangseffekt, men strømforsyning...jo større jo bedre!
    Gå da heller ned på reciever og anskaff effektforsterker til front og senter, og for å avslutningsvis gjøre det enda verre for deg er Klisch over middels kilne på elektronikken, så det er ikke bare å koble på hva som helst...

Nå strider svære Klipsch-høyttalere med kraftige forsterker veldig mot denne "lavt volum"-tankegangen tidligere publisert i denne tråden, men det får så være. Klipsch, korrekt forsterket vel og merke, fungerer svært bra på lave volum, skal lite til for at en innspillt Klipsch-høyttalere våkner til live og spiller musikk, men klarer du å holde volumet under 100db i mer enn et kvarter skal jeg sende deg en premie i posten

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har tenkt litt på det jeg skrev om dB før her i tråden, og jeg tror ikke jeg kan anslå riktig dB volum jeg har i dag, må ha måler for det. Men vil nok tro jeg kanskje spiller høyere enn jeg anslå..

Når det gjelder effekt, så bruker jeg i dag 2 forsterkere fra min Pioneer til å drive frontene, bi-amping. noe som gir 360 Pioneer Watt der.

Men planen er å invistere i Midgard monoblokker, da 6.1 til de tre frontene, altså 600W (1200 peak). Det tipper jeg skal holde bra, eller?

Med Klipschen så blir anlegget rundt 30 lapper billigere også, noe som ikke gjør noe.

Hva med bakhøytallere. Bør jeg satse på enkel Klipsch, eller de med dobble elementer?

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kakehode
    Klispch!! Hadde fordelingen vært f.eks. 50/50 kunne man kanskje argumentert for en annen produsent som f.eks. B&W, men til tilnærmet ren hjemmekinobruk kan det ikke være noen tvil. Så kan man heller diskutere hvorvidt Klipsch er toppers til musikk ved en annen anledning.
    Her er jeg helt enig. Med 90% film ville jeg helt klart valgt Klipsch.
    Jeg har hatt litt forskjellige oppsett i kinoen de siste årene. Eltax, PSB, CW, B&W, JBL, JMlab, Patos og nå Klipsch. Av alle disse kan ingen av de andre konkurere med Klipsch når det gjelder trykk og dynamikk.
    Ønsker du å oppleve disse live er du som tidligere nevnt velkommen til å stikke innom en tur. Jeg bor kun 5 min gange fra Askimtorget :-D
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som Lygren skrev "sikt deg inn på et merke som kan levere en STOR senterhøyttaler"
    Det høres sprøtt ut, men etter å ha levd med senterhøyttalere som SI6C, Electra CC1000BE senterhøyttaleren og nå til sist revel Ultima Voice så har jeg innsett hvor viktig en GOD senterhøyttaler er.
    Hvis du bare vil ha all out filmlyd så er nok ikke JBL eller Klipsch å forakte.
    Skal du derimot også finlytte til musikk ville jeg tittet andre steder. (personlig preferanse)
    En annen a-ha opplevse for meg var å bytte fra integrert forsterker til pre-effekt kombo, en enda større a-ha opplevlse var når jeg byttet fra en mid-end Rotel til Krell showcase. Det var så mye renere bass, luft og klarhet at jeg trodde jeg hadde fått nye ører!
    Effektforsterker er også et område som kan pavirke lydbildet mye.
    Som et kompromiss mellom pris og lyd falt mitt valg på Parasound A52, en veldig god effektforsterker som spiller bra med de fleste merker jeg har prøvd den på.
    Hva med f.eks:
    Focal electra 1007BE
    Focal electra CC1000BE
    Focal profile SR908
    Velodyne DD12
    Parasound A52
    En brukt Meridian 568.
    Det er produkter jeg vet hadde spillt bra sammen, da jeg har testet et ganske likt oppsett.
    Hadde du kjøpt hele pakka fra hifihuset hadde du nok også fått en raus rabatt...

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da her jeg nok tatt valgene for hva jeg skal oppgradere med.

Fronter: Klipsch RF83 (Muligens RF63 hvis forsterker blir litt i dyreste laget)
    Senter: Klipsch RC64
    Forforsterker: Marantz AV8003
    Effektforsterker: Marantz MM8003
    Effektforsterker surround back: Rotel RB-06

Kommer til å biampe front og senter kanalene.

Hva syntes dere?

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte å komme med en avsluttende oppdatering:

Jeg fått ferdig anlegget som er resultat av hva jeg nevnte i starten på denne tråden.

Det ble Marantz AV8003+MM8003 og Klipsch.

Fikk lyden jeg ville, med ett dyrt problem

Lyden ble helt perfekt, når jeg skrur litt over det jeg mener er normal nabovennlighet. Eneste løsning er eget hus, men det får det bli noen år til.

Ellers funker anlegget meget meget bra. Noen ekstra innstillingen for bakkanalene må nok til, for å få dem til å spille helt på lag. Men er meget fornøyd.

Lydnivået ligger normalt rundt 80 dB, med spikes oppi 90

Intermediate Hanspf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,722
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer. Deilig å kunne sette seg ned med noen T filmer og vite at du får opplevelsen du vil ha. Enjoy !

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •