Kan en høre fasefeil på sub?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kan en høre fasefeil på sub?

Grunnen til at jeg spør er dette!

Har lest både manual og på nettet de aller fleste har suben (XTZ 99 W12) på 0* på faseinstillingen.

Hos meg får jeg mer fylde i bassen når den står på 180*..???

Hvordan kan en vite hva som er rett.. Nei jeg har ikke måleutstyr.. Kun mine egene ører.

Sikkert ikke det lureste spørsmålet men, - jeg lurer på dette!
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis suben er i ufase med frontene, blir lyden mer "ullen" - du får en tidsforsinkelse (suben er enten før eller etter frontene). Den er i korrekt fase når basstrommene slår samtidig i front og i suben :-)

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hva med "fylden" i lyden da.. på 180* så trøkker den mere hos meg en på 0*
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Fylde" kan du også få med å skru opp gain på subwooferen... Men hvis det låter bra hos deg, ville jeg ikke bekymret meg for hva fasebryteren står på!

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fasefeil vil man uansett høre. Det oppleves som regel som bassfattig lyd med lite trykk, gjerne kun i enkelte frekvensområder.

Riktig fase har man når man har maks spl mellom front og subwoofer ved f.eks. en sinustone (50hz er mye brukt). Det går på at tidsforsinkelsen mellom subwoofere(e) og øvrige høyttalere er samspilt og man slipper kanselleringer ved frekvenser mellom øvrige ht og sub(er).

Anbefaler bruk av Radioshack SPL måler og sinutone til å finne best mulig fase. Man risikerer å gå glipp av mye informasjon i bassområdet (spesielt på film) om man ikke gjør dette riktig. Anbefales!

Om du lurer på hvordan du gjør dette så er det bare å spørre :-D

Anbefaler dog bruk av et form for grafisk grenesnitt, mic og pc ved tweaking av sub. Da kan man se på frekvensrepsons og fintune fase samt evt dipper og topper i frekvenskurven vha en PEQ om nødvendig/ønskelig. Det er også en genial måte å sette opp oppsettet på på prosessor. Det viktigste er at du finner et oppsett som for høres best ut

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørs om jeg ikke bør få lånt med meg noe utstyr til å fikse jobben for meg..

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der hvor du sitter og lytter vil du ha en avstand til subben r_s, og en annen avstand til frontene, r_f. Avhengig av differansen, diff = r_s - r_f så vil du oppleve forskjellig tidsforsinkelse til de respektive frekvnsområdene, og overlappende frekvensområder vil få varierende grad av utfasing/konstruktiv interferens.

En fasevender endrer ikke på forsinkelsen, men snur polariteten slik at utslokking blir til konstruktiv interferens og motsatt.

Siden r_s og r_f er helt avhengig av ditt oppsett tror jeg ikke at man kan formulere generelle regler for om en sub låter bedre på den ene eller andre innstilligen.

Tenk deg at subben ikke er en sub men en vanlig høyttaler, og at den spiller akkurat samme signal som hovedhøttaleren. Dette gir forenklet sett et kamfiler (original-signalet addert med et forsinket, dempet ekko).

I figuren ser vi hva som skjer for forskjellige "subwoofer-amplituder". Når subben har samme amplitude som den vanlige høyttaleren (g=1 eller g=-1) får vi et utpreget svinge-mønster hvor noen frekvensområder blir hevet med 6dB, andre dempet veldig mye.

Feedforward Comb Filter Amplitude Response

Merk at dette er en teoretisk modell som forklarer litt, den kan ikke brukes direkte på problemstillingen din. Subwooferen er ikke full-range, og det er bare et lite område hvor høyttalerene overlapper. Grafen antyder at dramatiske ting kan skje innen dette området avhengig av avstanden.

-k

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får se om det er noen som kan dette i Stavanger området da.. Litt greit å ha det i orden når en først har det..

Føler egentlig at lyden synkroniserer best ved 0*, men taper da trøkk!
    Subben står på linje med høyttalerne ved siden av venstre høyttaler

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller tror dere at det er rommet mitt som gjør det vansklig, som jeg nevnte føler jeg at lyden - tidsmessig er rett på 0*, men taper da mye fylde i bassen...

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Eller tror dere at det er rommet mitt som gjør det vansklig, som jeg nevnte føler jeg at lyden - tidsmessig er rett på 0*, men taper da mye fylde i bassen...
    Forstår din frustrasjon, Helge..
    Man er fornøyd med lyden men samtidig føler man at det er noe som ikke fungerer. Ett eller annet uforløst potensiale.
    I mitt tilfelle var det 3 ting som hjalp for min egen del:
    -flytting på sub til at ting ble noe bedre. Gjerne også frontene til du har funnet det punkt som gjør at de begge spiller bra. edit: har sett på bildene dine at sub gjerne kan flyttes litt lengre frem.
    -demping av hjørnene
    -..og kanskje den viktigste. Aktiv deling..Man får satt en frekvens hvor subben skal overta, og uten denne muligheten slet jeg med mye med at på enkelte frekvenser overlappet de hverandre. Vet ikke om noe mere irriterende enn en stativ/gulvht som vil spille i det området de takler minst: dypbassen.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker Andreas! Ja det blir litt av ett rot i hode når slike ting dukker opp! Først er en fornøyd så stiller en på systemet og så er det hele i gang..

Får se hva jeg gjør med det etter ferien, skal prøve med måleutstyr..

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,981
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei hei!

Jeg har for tiden en liten 8" Proson sub med kun 0 og 180 grader innstilling. Den kjørte jeg inntil litt sammen med noen micro høyttalere uten noe bassgjengivelse.

Jeg kjøpte nye fronter og ville la subben spille med dem. Satte høyttalere til large og sub til plus. Da var det INGEN bass omtrent, men hvis høyttalerne stod som large uten sub trøkka det skikkelig. subben står i et hjørne foran i kinoen.

justerte og justerte i det vide å brede, helt til jeg plutselig kom på fasen. Skrudde over til 180, og voila! Bass fra det store dypet!

Er ikke noe svar egentlig i denne, men fikk en aha opplevelse av dette, så nå står fasen på 180 og alt er bare fryd å gammen!

Intermediate Trond B sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,548
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt om faseinnstilling fra REL sin bruksanvisning.
    ​Hi-Fi: Accuphase E-460 | LINN Akurate DS/1 | PMC twenty.26/22/C | REL R-528
    Head-Fi: SONY TA-ZH1ES | SONY MDR-Z1R | AudioQuest DragonFly Red | Bowers & Wikins P7 Wireless | Bowers & Wikins P9 Signature
    AV: SONY KD-65A1 | DENON AVC-A1HDA | SONY UBP-X800

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut som at 180* grader, som gir mest fylde er rett hos meg da..?

Intermediate g-h sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,047
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det største problemet er jo at det sjelden er 0 eller 180 grader som er korrekt. Dette fant jeg lett ut med SMS-1 i mitt system. Den har variabel fase i 15 graders inkrementer, og samtidig kan du snu fasen helt, slik at du effektivt kan justere 0-0 (eller 360 om du vil). I mitt rom låter 315 grader best, men uten SMS-1 i oppsettet bruker jeg cirka 60 grader da det egentlig er nesten like bra som 315.

Jeg synes det er synd at så mange produkter blir solgt uten trinnløs justering, hadde de hatt det hadde det vært mye lettere å få dem til å spille bra.... Gjerne en av hovedsakene til at SVS utdanker sin konkurrenter og, at det faktisk er mulig å få dem til å spille på lag med fronter....

Hjelper deg gjerne med målinger når "fin" været er over....

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som kan være vel ås effektivt er å bruke delay/forsinkelse/fase justering på surr. receiveren din. Finn først optimal plassering, deretter best fasejustering på subooferen sammen med fronter - deretter finjuster slik at du får maksimalt spl ved 50hz sinustone mellom sub og fronter. Deretter stiller du ønsket volum på subwooferen.

Med SMS-1, eller annen PEQ, mic og grafiske hjelpemidler kan man letter finne en fase som er ideell sammen med frontene siden man får oppdatert graf etterhvert som man justerer og man ser forskjellene

Edit: Hvis du ikke har surr pre med delay innstilling, kan du og en kompis gå sammen, den ene med en lydtrykksmåler i hånden, den andre ved sub som stiller fase - og således finne fase som er optimal og gir maks spl mellom front og subwoofer.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    XTZ'en er jo trinnløs.. så det skulle være en grei sak?

Tar den på 180 i mens jeg da Glenn! Det er der det er mest fylde..

Tar med glede imot hjelpen!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •