Hjelp med svs sb12-plus

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp med svs sb12-plus

Fikk min nye sub i dag. men skjønner ikke en dritt av alle innstillingene. Og jeg kan ikke et ord engelsk og er litt amatør med det opplegget her. Hvis noen kunne være så snille og gi meg en forklaring på hvordan jeg får kalibrert suben så jeg skjønner hva jeg skal gjøre, ikke bare generelt forklart så er jeg evig takknemlig.
    Har lest om den og den har fått bra test resultater men sånn som den fungerer nå så er den ikke verdt mer enn 5 kroner. Og jeg har prøvd og lese på forumet og andre steder men skjønner bare mindre enn da jeg starta. Jeg trenger en forklaring for dummies. Jeg trenger og vite hva innstillingene på subbern skal være når jeg bruker romkorreksjon på recieveren. Skjønner ikke en dritt, vær så snill hjelp

mvh jon

Intermediate longbow sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    956
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sullball
    Fikk min nye sub i dag. men skjønner ikke en dritt av alle innstillingene. Og jeg kan ikke et ord engelsk og er litt amatør med det opplegget her. Hvis noen kunne være så snille og gi meg en forklaring på hvordan jeg får kalibrert suben så jeg skjønner hva jeg skal gjøre, ikke bare generelt forklart så er jeg evig takknemlig.
    Har lest om den og den har fått bra test resultater men sånn som den fungerer nå så er den ikke verdt mer enn 5 kroner. Og jeg har prøvd og lese på forumet og andre steder men skjønner bare mindre enn da jeg starta. Jeg trenger en forklaring for dummies. Jeg trenger og vite hva innstillingene på subbern skal være når jeg bruker romkorreksjon på recieveren. Skjønner ikke en dritt, vær så snill hjelp

mvh jon
    hei.

hvordan ser rommet ditt ut??
    viss du kunne laget en liten skapp skisse som viser ytter/innervegger, så hjelper det.

ellers er det stortsett lurt å plassere subben i et hjørne, og still delefrikvensen på ca 80HZ, og Gain på litt over midten, men disse to må du bare prøve deg litt frem og finne ut hva som funker best for deg. da er det bare og la reciveren gjøre resten, den stiller da inn bassen, og delefrikvensen, avstand osv.... men det er en spake/vippe bryter bak på subben din som du kan vippe frem og tilbake, og velge om du skal bruke reciverens dele "delefrikvens" eller delefilteret i subben sin "delefrikvens", men her også er det smak og behag.
    så må du prøve deg frem med å finne fasen, det er bare og snu å lytte.... men det er best viss du kan få en kamerat til å snu på bryteren, mens du sitter i sweet spott og lytter...

håper dette hjalp litt vertfall...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svaret, da hadde jeg faktisk nesten fått den delen riktig, men takk for den enkle forklaringen, alle steder jeg har lest blir det forklart så komplisert. Det jeg mangler nå da er Level, Freq og Q innstillingene. Her er et bilde av stua.
    Men alle dørene du ser på bildet er borte det er åpne ganger inn til gang på venstre, kjøkken på høyre og gang foran. Hvis det har noe og si.

ImageShack - Hosting :: stuerm2.png

Takk igjen for svaret

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    956
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sullball
    Takk for svaret, da hadde jeg faktisk nesten fått den delen riktig, men takk for den enkle forklaringen, alle steder jeg har lest blir det forklart så komplisert. Det jeg mangler nå da er Level, Freq og Q innstillingene. Her er et bilde av stua.
    Men alle dørene du ser på bildet er borte det er åpne ganger inn til gang på venstre, kjøkken på høyre og gang foran. Hvis det har noe og si.

ImageShack - Hosting :: stuerm2.png

Takk igjen for svaret
    men hva er uttervegger, og hva er innervegger på denne tegningen???

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe det var det og ja:-D

Det er bare sørveggen bak sofaen som er yttervegg, resten er innervegger

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    956
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er det dører på begge side av sofaen???
    men hva er innerveggene laget av???
    men prøv og la subben stå der den står nå, men la elementet peke innover mot front høytalerene.... se om det hjelper....

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er dør på høyre siden av soffan, på venstre siden er det åpent mot kjøkken.
    legger med en link der man ser hvordan det ser ut

http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/sullball

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du sliter med skikkelig bass er jeg villig til å satse en del på at kjøkkenet ditt er en del av problemet. L formede rom er vanskelige mtp bass. (sliter med det selv)

Har du prøvd suben som "hjørnebord" der du har CD hylla di?

Hvordan er bassen på kjøkkenet?
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er bra med bass på kjøkkenet, har prøvd å flytte den litt rundt i dag, men merker ikke stor forskjell.Bassen er jo der så får prøve å justere det litt for å få det bra. tar en del tid detta her

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde en mistanke om at det vr bedre på kjøkkenet ja. Har du prøvd å sette suben in sofaen og krype rundt for å finne optmal plassering? Har aldri prøvd det trikset selv, men noen påstår at det virker.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja har prøvd det å, merker nesten ikke noe forskjell

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Inklusive kjøkken? Har du dørene åpne eller lukket?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er bare ut i gangen (venstre side av soffan) har prøvd med den lukket og åpen, har ikke krabba rundt på kjøkkenet ennå

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, en oversikt:

1. Plasser suben i lytteposisjon, og gå rundt med spl meter og finn den plasseringen i rommet som gir mest out put - dette seff uten fronthøyttalerne.

2. Deretter still fase optimalt mellom frontht og subwoofer, da gjerne med 50hz sinustone. Gå sammen to stykker der den ene stiller fase, og den andre sitter med spl måler og se ved hvilken fase det er mest spl. Da har du funnet best mulig fase 8)

3. Deretter stiller du inn ønskede innstillinger og volum på receiver, dvs delefrekvens, om øvrige høyttalere skal være satt til small (slik at subwoofer tar seg av bass for dem under respektiv delefrekvens), om høyttalerne skal være large (dvs om øvrige høyttalere skal spille fullrange) og om suben skal spille i tillegg eller et blandet opp sett der frontene er large og senter+surr er small.

Juster fase og volum for hver ny plassering du prøver for suben.

Det er noe tidkrevende arbeid, men det er absolutt verdt det :-D

Jeg ville også ha satt suben pekende rett fram eller mot frontene.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •