Død subwoofer

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Active Zcum sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    399
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Død subwoofer

Morn

Jeg har et kjedelig problem.

hadde Kjøpt meg en ny Cerwin - Vega 12 Subwoofer igår.
    Første jeg gjorde var og koble den opp, og da lyste pæra på at den var på.

etter det skrudde jeg den av og koblet den til forsterkeren. til subwoofer inngangen.

Når jeg da prøvde og skru på subwooferen så lyste ikke pæra lenger.
    det tyder på at den er defekt. men spørsmålet mitt er som følger, er det på en eller annen måte mulig og koble subben feil på forsterkeren slik at den rett og slett blir ødelagt. uten og engang gi fra seg et lite pip.

takk
    Mvh Z

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I utgangspunktet skal dette være vanskelig. Er det RCA/phono du bruker mellom sub og forsterker? Du kan sjekke følgende:

1. Kommer lyset tilbake om du kobler fra forsterkeren igjen?

2. Står sub innstillt på 230V (ikke 110V). En selvfølge for mange, men jeg har en sjelden gang vært borti at bryteren av en eller annen grunn står helt/delvis over. Som regel er det selvforskyldt, bevisst eller ubevisst, men like skadelig uansett.

3. Er det en dedikert subwoofer utgang på forsterkeren du bruker?

4. Har du prøvd å ta strømmen på subwooferen? Igjen en selvfølge, men det er fort gjort å glemme de simpleste ting.

5. Sjekk sikringen på sub. Går ut i fra at det er en glass-sikring plassert bak en plastskrue merket "fuse".

6. Dumt spørsmål kanskje, men har du prøvd å spille musikk? Min subwoofer skrur seg av om det ikke kommer noe signal.

Sannsynligvis har du fått et mandagsprodukt...høres ut som en garantisak. Leit, men slikt skjer av og til.

Active Zcum sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    399
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar Håkon.

nei, jeg har koblet fra forsterker. lot den sto i 2 timers tid, og prøvde på igjen.
    ingenting fungerte.

jeg har en egen subwoofer tilgang på forsterkeren. har koblet den til der. prøvde også phono.

og ja, før jeg skrudde den på så sjekket jeg ekstra at den hadde 230 volt. og ikke 110.

jeg har ikke skrudd opp for og sjekke om sikringen har gått ( selvom jeg tror det er dette som er problemet). er usikker på om dette bryter forsikringen min jeg har på den.

Jeg spilte også musikk, for mange subwoofere "skrur" seg ikke ordentlig på før den får signaler igjennom har jeg sett. men desverre fungerte ikke dette heller.

Høres ikke bra ut. Men uansett, takk så mye for svaret!

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zcum
    jeg har ikke skrudd opp for og sjekke om sikringen har gått ( selvom jeg tror det er dette som er problemet). er usikker på om dette bryter forsikringen min jeg har på den.
    Jeg mente ikke du skulle skru ut hele forsterkeren, men det skal være en enkel tilgang til sikringen via en liten plastskrue. Er ikke helt sikker på hva som kan ha tatt denne bare ved å koble til subwoofer, men det er jo verdt en titt før den sendes til rep. Å sjekke den gjør ingenting med garantien.

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar Håkon.

nei, jeg har koblet fra forsterker. lot den sto i 2 timers tid, og prøvde på igjen.
    ingenting fungerte.

jeg har en egen subwoofer tilgang på forsterkeren. har koblet den til der. prøvde også phono.

og ja, før jeg skrudde den på så sjekket jeg ekstra at den hadde 230 volt. og ikke 110.

Jeg spilte også musikk, for mange subwoofere "skrur" seg ikke ordentlig på før den får signaler igjennom har jeg sett. men desverre fungerte ikke dette heller.

Høres ikke bra ut. Men uansett, takk så mye for svaret!
    "jeg har en egen subwoofer tilgang på forsterkeren. har koblet den til der. prøvde også phono."

Du har ikke kjørt høyttaler-utganger til phono f.eks.? Skjønte ikke helt hvordan du har koblet her?

Active Zcum sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    399
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk for svarene

neida, det jeg gjorde var og koble subben via phono.
    altså, jeg er langt ifra ekspert på dette området. men jeg leste på en guide at man kunne kjøre subben igjennom phono utgangen på forsterkeren.

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, da høres det ut som du har koblet riktig. Sub out på forsterker til Line in på sub.
    Hmmm, da er det nok som du sier, enten en sikring eller noe annet moro. Har du sjekket at det er strøm på kursen den står på? Ingen sikring i sikringsskapet som har gått?

Active Zcum sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    399
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jada.
    rotet frem det gamle universal instrumentet mitt og sjekket at det var spenning i kabelen og den målte 230. volt. og samtidig sjekka jeg sikring skapet, også koblet subben opp i forskjellige rom i tilfelle det var no galt med strøm tilførselen på noen av kontaktene.

så høres rart ut spør du meg.

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    men det er jo verdt en titt før den sendes til rep. Å sjekke den gjør ingenting med garantien.
    Riktig! men om du sender den på rep og det er en sikring som er røket så sitter du med regningen!!! Dette har jeg opplevd...

Active Zcum sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    399
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmmm, ja. desverre er det kansje det som er problemet. men heldigvis så snakket jeg med de jeg kjøpte dem hos igår, og jeg kunne bare ta med subben inn og bytte den med en ny en.

Men nok en gang, takk skal dere ha så mye.

I tilfelle jeg har et lignende problem i fremtiden. så skal jeg huske på dette.

men en ting før jeg avslutter så vill jeg bare spørre om en ting, slik at jeg har koblet den riktig.

skal man skru på forsterkeren først eller subwooferen?

jeg har en subwoofer kabel, og en slags y kabel.

skal jeg bruke de to endene og koble til subben eller forsterkeren?

jeg har 1 singel , subwoofer inngang på forsterkeren og 1 par phono tilkoblinger. hvem skal jeg bruke.

så det må enten bli at jeg kobler den y-kabelen til phono. eller den single subwoofer kabelen som er koblet til y-kabelen til den single subwoofer tilgangen.

ok, detta blei MEGET forvirrende.
    håper dere klarer og forstå.

Mvh Z

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jada.
    rotet frem det gamle universal instrumentet mitt og sjekket at det var spenning i kabelen og den målte 230. volt. og samtidig sjekka jeg sikring skapet, også koblet subben opp i forskjellige rom i tilfelle det var no galt med strøm tilførselen på noen av kontaktene.

så høres rart ut spør du meg.
    Hvilken receiver har du da? Og hvilke sub instillinger har du gjort i receiveren?

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmmm, ja. desverre er det kansje det som er problemet. men heldigvis så snakket jeg med de jeg kjøpte dem hos igår, og jeg kunne bare ta med subben inn og bytte den med en ny en.

Men nok en gang, takk skal dere ha så mye.

I tilfelle jeg har et lignende problem i fremtiden. så skal jeg huske på dette.

men en ting før jeg avslutter så vill jeg bare spørre om en ting, slik at jeg har koblet den riktig.

skal man skru på forsterkeren først eller subwooferen?

jeg har en subwoofer kabel, og en slags y kabel.

skal jeg bruke de to endene og koble til subben eller forsterkeren?

jeg har 1 singel , subwoofer inngang på forsterkeren og 1 par phono tilkoblinger. hvem skal jeg bruke.

så det må enten bli at jeg kobler den y-kabelen til phono. eller den single subwoofer kabelen som er koblet til y-kabelen til den single subwoofer tilgangen.

ok, detta blei MEGET forvirrende.
    håper dere klarer og forstå.

Mvh Z
    Receiveren din har en sub UTGANG. Hvor du bare har en ende i Y-kabelen kobler du til her. Den andre enden av kabelen, hvor du har to RCA kontakter, kobler du til ingangen på subben.

Intermediate Razortec sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sånt hadde blitt så utrolig mye lettere med et bilde :???:
    Bilde av forsterker bak på sub, og et bilde bak på reciever. Da hadde du fått korrekt svar ganske fort. Letter for den som skal hjelpe og for den som får hjelp

Active Zcum sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    399
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne er ikke den samme modellen, men etter mitt øyekast. så er alle koblingen helt like her som på min Denon forsterker

http://www.wvip.co.uk/images/hardwar...-3803_rear.jpg

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne er ikke den samme modellen, men etter mitt øyekast. så er alle koblingen helt like her som på min Denon forsterker

http://www.wvip.co.uk/images/hardwar...-3803_rear.jpg
    Siden du nevner inngang hele tiden; du har koblet den til SUBWOOFER på PRE OUT, og ikke til SW på EXT. IN??

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •