focal electra 1027be. manglende bass i senter av rommet.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

focal electra 1027be. manglende bass i senter av rommet.

har oppstått et problem i min hifi. på alle sidene i rommet er det rikelig med bass men så fort jeg beveger meg i front av høytalerne blir all bass borte. er det noen der ute som har noen ide om hva dette kan skyldes? høytalerne står ca 70 cm fra bakvegg og 100 cm fra sidevegg.
    tilkoblet utstyr er focal electra 1027 be. pioneer ax10 ia og pioneer dv 989

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av chrisoll
    har oppstått et problem i min hifi. på alle sidene i rommet er det rikelig med bass men så fort jeg beveger meg i front av høytalerne blir all bass borte. er det noen der ute som har noen ide om hva dette kan skyldes? høytalerne står ca 70 cm fra bakvegg og 100 cm fra sidevegg.
    Kan du legge ut noen bilder av plasseringen?

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bør nok fortelle litt om rommet også, dvs LxBxH.
    Men jeg prøver meg på følgende forklaring:
    Om rommet er relativt lite, kan manglende bass ved høyttalerne skyldes utfasing.
    Lyden / bassen som reflekteres fra vegger / tak / gulv, vil delvis jobbe i motfase mot høyttalerne, og dermed kan basstrykket reduseres dramatisk i enkelte områder av rommet.
    Opplever akkurat det samme her også, i et rom som måler 4,2x3x2,4m.
    "Null" bass i midten av rommet, men desto rikeligere ved veggene.

Btw; For sikkerhets skyld: Du har vel sjekket at høyttalerne spiller i fase, dvs at kablene mellom forsterker og høyttalere er riktig koblet?

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du prøvd å flytte litt på høytalerene?
    F.eks nærmere bakvegg, vinkle de litt annerledes.
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Umiddelbart slår det meg at det må være en rom-kansellering. Har du prøvd å sette deg ned på gulvet der hvor bassen forsvinner også? Volumet varierer også i høyde. Men sitter du i senter av rommet? Eller har det egentlig noen praktisk betydning?

Men for å svare på spørsmålet tenker jeg umiddelbart at du må eksperimentere videre med høyttalerplasseringen din. Noen cm av gangen.

Lykke til!

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har prøvd å flytte på høytalerne. både nermere å lenger fra bakvegg. rommet er ca 7 m langt og 4 bredt. og ca 220 under taket. høytalerne står på kortveggen. har ikke spikes på høytalerne, kan det ha noe med saken å gjøre?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja er også forskjell i hvor høyt jeg er. nede på gulvet er det minst bass. sitter i senter av rommet så det har veldig stor betydning

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spikes har liten eller ingen betydning i dette tilfellet.
    Sitter du i midten av rommet, må du nok, som allerede nevnt, jobbe litt med plasseringen av høyttalerne.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har allerede prøvd forskjellige plasseringer uten videre hell.noe forsjell ble det men langt fra bra. en fordel er det jo, det låter veldig bra på kjøkkenet (rommet ved siden av)

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke dette et typisk problem? Plassert på kortvegg og lytting midt i rommet er vel lite gunstig?

Har du mulighet for å sette dem ved langveggen? Ta noen bilder ja...

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    Er ikke dette et typisk problem? Plassert på kortvegg og lytting midt i rommet er vel lite gunstig?

Har du mulighet for å sette dem ved langveggen? Ta noen bilder ja...
    Henger meg på Antonx her. Jeg tror små justeringer på selve høyttalerne kommer til å gjøre lite. Du kan sette de nærmere veggen, noe som vil gi muligens litt mer bass, men dette er ikke optimal løsning for 1027...

Har det samme problemet i den leiligheten jeg bor i nå. Får kanseleringer midt i rommet, og har ingen mulighet til å sette utstyret på langveggen. Da jeg fikk en skikkelig subwoofer kalibrert, kunne jeg dele av ved 80hz, og plassere/kalibrere sub slik at det under 80hz var reddet. Allikevel sliter jeg med mellombass over 80hz, og uten å ta drastiske tiltak det lite å gjøre med det. Enkelte rom er bare veldig vanskelig i bassområdet, spesielt hvis man har begrenset plasseringsalternativer til sweetspot og/eller plassering av utstyr.

Utstyr på langvegg eller flytt av lytteposisjon (sofa/stol) er mitt tips....

Intermediate HiFi Plumber sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg foreslår også at du flytter anlegget over på langveggen om det er praktisk mulig.Les dette fra hjemmesiden til Patos. Patos - med fokus pÃ¥ lyd: Lytterommet- den glemte delen av anlegget?

Gode tips å hente der.Her hjemme hos meg er det stor forskjell på plassering på langvegg/kortvegg.På kortvegg så er det akkurat som hos deg,null bass.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av chrisoll
    Jeg har et lytterom som er ca tilsvarende størrelse som det du oppgir. Hadde tidligere JMlab electra 926 høyttalere. Høyttalerene var plassert på kortveggen og lytteposisjon omtrent midt i rommet. Disse høyttalerene hadde alt bortsett fra bass i lytteposisjon. Dypbassen kunne en få langs med veggene. Det jeg gjorde var å sette på soundcarespikes (har parkett) slik at jeg kunne flytte de cm for cm. Soundcarespiksen ryddet opp i lyden, men ga ikke mer bass, men en langt mer definert bass. Jeg fant den beste plasseringen 57cm fra bakveggen og 53 cm fra sideveggene.(målt fra bakkant av høyttaleren og sideveggen av høyttaleren.) I denne posisjonen spilte de optimalt, men med en litt slank bass.(elctraene er nok litt forsiktige i de lavere octavene) Jeg skiftet til Kimber monocle høyttalerkabler som ga en ytterligere bedring. Etter dette prøvde jeg med først en sub. Brukte en del tid på lytte frem best mulig plassering og innjusteringer. Ble ikke så verst, men hadde litt bry med å unngå kladding oppetter i mellomtonen. Kjøpte til slutt en subber til. Jeg kunne da dempe de begge og fikk da en bass som var til å leve med. Men hadde litt problemer med ulike innspillinger der det lett ble litt for mye eller lite bass.(kanskje en sub med fjerkontroll hadde vært løsningen?) I mitt tilfelle kan en nok si at lytterommet var den avgjørende faktoren for at disse så ellers utmerkede høyttalerene til slutt fikk sparken. Har i dag høyttalere med bassporten bak. Tro det eller ei, men nå har jeg fin og avstemt bass.:-D Tenker at et vanskelig lytterom kan få selv det beste uttstyret til å låte "dårlig". Det verste er at det lett kan gå med en del kroner for å finne frem i jungelen av løsninger. Prøv deg frem med plasseringer. Det er nok billigste alternativet.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    å flytte anlegget til langveggen er dessverre ikke mulig pga plassmangel. får ikke lakt ut noe bilder her til dere som etterlyser det men er en del bilder på siden på på min hifi. tenker jeg må innvistere i electra sub tilslutt. utrolig irriterende å bruke så mye penger på så gode høytalere,også låter de så dårlig i stua

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •