Klipsch - En bøllehøyttaler?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 24 1 2 3 4 5 11 21 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 479
    Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Klipsch - En bøllehøyttaler?

Har søkt på forumet og finner egentlig ikke direkte svar på mitt initielle spørsmål. Når det gjelder enkelte merker så er de relativt lette å sette i bås. Audiovector for akustisk, CV for FEST!, Dynaudio for...osv.

Men når det gjelder Klipsch så blir jeg mer i tvil. Hovedsaklig da produktsortementet spenner over et ganske bredt prisleie, og brukere her inne rapportere ulik ytelse.

Så til det litt teite spørsmålet; Hvilken modell må man gå for i Klipsch-serien dersom musikk står på programmet i tillegg til film?

Er skeptisk til at man får "en kanongod senterhøyttaler" (RC64) for kun 9.900 kroner. Noe som ikke stemmer, eller er det at andre senterhøyttalre i samme prisleie er overpriset vs. ytelse?

Hjelp!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eneste modellen til klipsch jeg har hørt er RF-62 på atoll integrert og atoll cd spiller. Blei rett og slett skuffa over hva den leverte på musikk med tanke på pris. Ullen bass og skrikete diskant, låt rett og slett dårlig. Så til musikk kunne jeg aldri ha tenkt meg klipsch, men til film derimot er de nok bedre, selv om jeg ikke har hørt på klipsch i en hjemmekino.
    Så til musikk hadde nok valget falt på en høyttaler i usher serien, hørte på et par stativhøyttalere til 15000 inkl stiver, som spilte MYE mer musikalsk enn klipsch.
    Dette er min mening, har langt i fra hørt på alt der ute

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk. Litt som jeg fryktet.

Kjapt spørsmål til RC64; Kan den bi-ampes? Dvs. har den dobbelt eller enkelt par terminaler?

Newcomer Nølle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RC-64 har 2 par terminaler. Kjøpte selv min RC-64 for noen uker siden og er meget fornøyd, hadde tidligere B&W Nautilius HTM2 tidligere, og synes til tross for det lille jeg har brukt de at RC-64 er en bedre center. Men det skal innrømmes at jeg er lite kjent med andre center høytalere, men jeg tviler det finnes noen bedre i samme pris klasse.

Jeg har ikke hørt RF-62, men har selv RF-83. Til tross for at de enda ikke er innspilt synes jeg de er minst like bra som mine tidligere Nautilius 804 på musikk, og de er enormt mye lettere å få stilt inn riktig.
    På film er som du sikker vet Klipsch i en helt annen divisjon.:-D

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

vanskelig...

Har selv eid klipsch og var for litt siden på lytterunde for å høre bla RF63. Denne ble koblet opp mot en Rotel RMB 1095 og en cd spiller jeg ikke husker. Har sjelden blitt så skuffet. Det er faktisk noe av det værste jeg har hørt på lange stunder hva gjelder musikalitet. Det var hardt og spisst...men det var driv. Det skal sies at høytalerene trolig ikke var skikkelig innspilt, Klipsch trenger ofte mange hundre timer, og at Rotel kanskje ikke er beste match?? Jeg motsier jo også meg selv, fordi jeg har eid Rotel og Klipsch kombinasjonen, som jeg forøvrig var veldig fornøyd med. Dette er en høytaler som sannsynligvis er kresen på hvilken elektronikk den får servert og jeg tror faktisk det er noe i at Klipsch egner seg bedre på film enn musikk. Jeg har alltid vært fan av Klipsch, men er blitt mer kresen på musikk, og da faller ikek valget lenger på dette merket. Rett etter at jeg hadde hørt Klipsch dro jeg for å høre Focal, og dette var en helt annen verden. På film var det også meget bra! Jeg eier heller ikke Focal, men kommer faktisk til å bygge selv til syvende og sist. Poenget er vel at du egentlig MÅ lytte selv på de forskjellige butikkene rundt for å virkelig danne deg en mening. Når det gjelder RF64 er den jo helt brutal å se på. Har selv ikke hørt den så kan ikke uttale meg om kvalitet. Hva pris angår er jo denne bransjen ganske "skrudd" Det er vel som i mange andre bransjer...det er ikke alltid du får hva du betaler for, men av og til gjør du det også...problemet er bare å vite hva som er verdt 10000 eller 100000 kroner...det er dette som holder bevegelse i hjulene, fordi vi forbrukere skal ha "mer og dyrere" hele tiden. Jeg tror centeren til Klipsch vil gjøre nytten for de aller fleste, men trolig ikke for halvparten her inne på forumet. Det er jo her entusiastene er, og det er her flest meninger, både profesjonelle og amatører, florerer, og det er disse menneskene som har hørt flest høytalere og dermed kan uttale seg best. Det betyr ikke at du blir noe klokere av å lese innlegg her inne Jeg har blitt klokere, i den forstand at jeg lærer extremt mye her inne. Dette gjør meg forhåpentligvis i stand til å velge riktig...men så er jo spørsmålet hva som er riktig...ingenting er riktig hvis det ikke er riktig for deg Nå tok jeg helt av her ser jeg, men moro å komme med litt synspunkter av og til. Det er nesten så jeg ikke engeng husker hva som var topic, fordi dette ble så langt, men jeg håper iallefall noe kom ut av det

Mvh Chris

Intermediate atle99 sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    921
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er godt fornøyd med mine rf-82. Det ble ikke fyldig kontrolert lyd før jeg fikk på en Rotel 1080. De får frem gliset hos meg når jeg hører musikk.

Intermediate kakehode sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Greia med Klipsch er først og fremst at de i utgangspunktet låter veldig spesiellt, og allerede der deler du potensielle kunder i to grupper "elsk" og "hat". Når sist traff du på en "lydmann" som var ambivalent i forhold til Klipsch?
    Som jeg gjerne sier det så låter det veldig "rett i trynet". Forklaring kommer...

Videre er det STOR forskjell mellom innspillt og ikke innspillt Klipsch! Min egen RC-7 låter nå på ingen måte som den gjorde da den bare hadde spillt i noen få timer. I begynnelsen var det hardt og slitsomt, men nå tar jeg meg selv i å til stadighet skru volumet opp gjennom hele filmer, og ender opp med volum som nærmest flytter sofaen bortover gulvet, hvilket bringer meg over på neste poeng; matching.

Mine nåværende fronter, Klipsch RF-3MkI(får barskere saker meget snart ), har jeg brukt og testet på følgend forsterkere(kronologisk rekkefølge):
    Harman/Kardon AVR5500, Rotel RB960bx, Harman/Kardon PA2400, Electrocompaniet ECI-3, Rogue Audio Tempest II, Nordic Ming Da MC34-A MKII og til sist Rogue Audio Stereo 90 som står hjemme nå sammen med PS Audio PCA-2 som pre.
    Rotelen bruker jeg faktisk ennå, i brokoblet modus drifter den nevnte RC-7, men sammen men den får ikke spille i stereo sammen med Klipsch igjen hos meg. Det rocker, så til filmbruk funker det finfint, men ikke mer heller. PA2400, og AVR5500 for den del, sparket rompe herfra til månen, men det ble for hardt og slitsomt i lengden. ECI-3 bevarte mye av "trøkket" og var klangmessig en meget god match, og ble vel egentlig ikke byttet ut av noen annen grunn enn at oppgraderingsspøkelse har frekventert mitt husvære de siste månedene Mingen var første rørforsterker til test, og forruten når heavyrocken ble fyrt av på fullt volum, sang plutselig høyttalerne ut den reneste, pureste magi. Og dette fra en halvgammel, billig amerikansk høyttaler som i utgangspunktet låter hardt og nesten grumsete...
    Tempest II(Anbefales!!!) var mye mer og enda bedre derfra igjen, dog langt mer nøytral, så nå sitter jeg med STEREO 90 hvor alle rørene er byttet for å matche høyttalerne.

Så ja, det er en bøllehøyttaler. Samtidig kan Klispch trylle fram magiske stunder om man gir dem rette forsterker. Sånn sett meget fleksible høyttalere etter min mening, men jeg noterer meg at diskusjonene hvor Klipsch er involvert ofte sporer ut i CV!-dueller, masing om maksimalt lydtrykk og hvorvidt de nye modellene er like brutale som fordums helter.
    Er det virkelig så få som har oppdaget det musikalske potensialet?
    Men for all del, uten å bruke veldig mye mer penger finnes ingen bedre høyttaler å ha i hjemmekinoen, og det holder kanskje for de fleste?
    Og nesten uansett hva man gjør får man lyden slengt rett i fleisen, høyttalerne tar ikke fem øre for å avsløre feilmatching eller en dårlig inspilling, men tar man et par lure skritt i riktig retning, og liker at lyden er litt "fysisk", ja da vet ikke jeg hva annet man skal kjøpe før man skal begynne å lukte på JBL Array, Avantgarde Acoustic og desslike.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At de er gode til hjemmekino ser det ut til å være full enighet om, likeledes for typisk rock. Egentlig burde jeg ikke uttale meg for bastant etter noen ganske kjappe lytterunder men har hørt veldig mange høyttalere det siste året (kanskje rundt 30). Passer prisen og du vil ha engasjerende og livlig høyttaler med punch er Klipsch et godt valg men er du en kresen lytter på akustisk, jazz eller klassisk, velg noe annet. Det er mitt inntrykk i allefall. De gangene jeg har fått hørt dem har de ikke vært harde oppover. Dessverre er man prisgitt de forsterkerne som er tilkoblet i butikkene så her kan man bomme litt hvis det er en uheldig match.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde en nær venn og musikkentusiast på besøk og han hadde aldri hørt noe så vakkert på en høyttaler..
    Og denne fyren kan egentlig ikke fordra Thomas Dybdahl...
    Sikkert de som har det ekstra lille skinnet i toppen og litt bedre oppløsning, men de blir fordi er ett godt økonomisk kompromiss og fortsatt gir meg gode musikalske stunder Når jeg får god råd frister det litt med Audio Notes ht'er
    er i stooor grad enig i kake's observasjoner bla mht Eci3.. Og ikke minst matching med forsterkere med varm kalng.. Ble litt paff da jeg så at noen hadde brukt de på Rotel. Men, så lenge man er fornøyd.. Kan man da klage? ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Døm aldri en høyttaler på et oppsett som står i butikk, det låter som regel dårlig. Ei heller en som ikke er innspilt. Jeg var selv skeptisk til om jeg hadde gjort det rette valget av høyttalere i begynnelsen, dette mye på grunn av skrikete, tynn og slitsomt lyd.

De er kresen på elektronikk.

En godt innspilt Klipsch høyttaler (opptil 1000t) kombinert med matchende elektronikk (er alfa omega), og godt kalibrert i forhold til rommet låter mildt sagt kanonbra. Det er overhodet ikke slitsomt, skrikete, tynt eller ubehagelig. De er også musikalske som fy om man bare gidder å ta seg tid til å jobbe med dem og matche dem med elektronikk etter dine preferanser, nett som alle andre høyttalere. Det krever noe av brukeren, og lønnen er en særdeles engasjerende og musikalsk høyttaler med en hinsides dynamikk og engasjerende lydsignatur. Jeg har hørt på mange høyttalere, men ingen har (bortsett fra det anlegget Snickers hadde tweaket, og jeg fikk høre) klart å få meg vekk fra Klipsch foreløpig. Det betyr ikke at de andre låter dårlig, men at Klipsch sin spillestil passer meg bedre, og slikt må man finne ut selv.
    På film og konserter er det bare å glise, og får du ikke fram rockefoten med Klipsch på en live konsert - da har du gjort noe fundmentalt gale.

Hvilken modell/serie som passer best til musikk og film er Reference serien etter min mening. Der kan man også velge størrelse på høyttaler etter størrelse på rommet.

Som senter kan jeg absolutt anbefale RC-7, har ikke hørt RC-64 enda. Men skulle abolutt tro den ville dekke dine behov der.

Jeg synes også det virker som om mange dømmer Klipsch før de har fått en reell sjanse. Mange dømmer dem etter de første spilletimene, og kombinerer dem gjerne med komponenter som ikke passer (individuelt). De trenger MYE tid for å løsne, og ikke minst en del jobbing med plassering og matching av komponenter. De er ikke nødvendigvis laget for å spille så ørene faller av, eller låte hardt og ubehagelig.......

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    921
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg må prøve en annen effekt siden dere mener Rotel er så dårlig match. Vil rør gi meg den samme tyngden som er i Rotel? Ikke missforstå jeg er 35 år og driver ikke med db drag. Men jeg liker at jeg kjenner bassen i brystet. Jeg bruker en pb 12/pluss2 som gir meg det jeg trenger ifra 80hz og ned.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atle99
    Tror jeg må prøve en annen effekt siden dere mener Rotel er så dårlig match. Vil rør gi meg den samme tyngden som er i Rotel? Ikke missforstå jeg er 35 år og driver ikke med db drag. Men jeg liker at jeg kjenner bassen i brystet. Jeg bruker en pb 12/pluss2 som gir meg det jeg trenger ifra 80hz og ned.
    Prøv Parasound eller Krell du ... det er helt rått på Klipsch.

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    921
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal prøve å få tak i det jeg Skorob. Jeg må iallefall prøve noe annett en Rotel for å høre potensialet som skal være i rf-82. føler nå at jeg har en rå live og høytspillende ht, men det er nok litt skarp diskant på feks metallica på høye nivåer.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Prøv Parasound eller Krell du ... det er helt rått på Klipsch.
    Eller rør..... ;-)

Intermediate DypBassen sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    776
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg syns det er rart at ikke seriøse hi-fi butikker demper rommene bedre. Jeg var på OHFC for ikke så lenge siden og hørte på Klipsch RF-63 kombinert med en Rotel 1095. De hadde dempet rommet med en haug med gardiner, teppe på gulvet og himling i taket. Rommet var grovt overdempet og det låt innestengt, ullent og rommet hadde uten tvil stående bølger. Utrolig rart at de ikke bestiller noen akustikk plater og bassfeller for å behandle rommet? Det er ikke så rart at mange syns f.eks. Klipsch låter dårlig i et rom som det de har der.

Jeg har heldigvis hørt Klipsch i et skikkelig oppsett og rom. Klipsch kan absolutt anbefales, også til musikk. Jeg har selv sett på RF-83 og de skal kjøpes inn så fort som mulig i den siste uken av sommerferien

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Eller rør..... ;-)
    Rør funker også . hehe. uten tvil.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    atle99, det viktigste er at du finner en match som du synes er bra :-D

Det at andre synes noe er en dårlig match, betyr ikke at du synes dette. Hvis du ikke har prøvd annet gjør du absolutt rett i å gjøre det! Lykke til! :-D

Active
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

innspilling...

.... er vel et nøkkelord angående klipsch, eller høytalere generelt.
    Har hatt mine rf-63 en uke nå og de blir bare bedre og bedre.... koblet de opp med min rmb-1095 sist onsdag og det ble riktig så bra. Leser at noen mener at den er "spiss" i lyden, kansje det er en ide å prøve med noen andre kabler. Jeg buker "Phase 1 Alpha Quad Active" og kan ikke si annet enn at det låter nydelig! Har testet de på de fleste musikk sjangere og det låter utsøkt, men hører jo at det må MANGE timer med innspilling til.
    Har fått rc-64, men ikke koblet den opp enda, men jeg gleder meg stort! Begynner sånn smått å ta form nå på "kino rommet", ikveld er det planlegging av kabel skjuling som gjelder!

NJJ

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    921
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må si jeg er fornøyd med lyden jeg har nå. Dere vet jo hvordan det er å alltid være på jakt etter noe som kan være bedre. Har snakket litt med Tormod på oslohifisenter i dag som fører både Klipsch, rotel og Krell, han hevdet att Klipsch/Rotel var en god match. Han mente dog Krell var bedre men ett effekttrinn av krell koster jo mange ganger prisen på rf-82. Da syntes jeg det faller på sin egen urimelighet. Hvis jeg skulle bli lei rf-82 vil jeg nok heller kjøpe noen andre høyttalere. Tror jeg nærmer meg ca 100 timer innspilling så det meste begynner vel å gå seg til. Merkelig egentlig hvordan man går fra å være fornøyd til å ville ha bedre utstyr. Er det en sykdom vi har tro

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror nok endel butikker taper kunder på måten de viser fram klipsch på.
    Har selv kun dårlige demoer bak meg, ref tonart. men skal prøve på nytt igjen snart for å se om dette er noe for meg. Tror nemlig de kan være akkurat så morsomme som jeg håper på.

Side 1 av 24 1 2 3 4 5 11 21 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •