Klipsch - En bøllehøyttaler? - Side 9

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 9 av 24 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 19 ... SisteSiste
Viser resultater 161 til 180 av 479
    Active Fantonald sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av kakehode
    Nuvel, back to topic, og tilbake til min RB-1092/RF-7 - kombo. Ikke at skarp diskant var problematisk tidligere, men etter en liten omplassering og rekalibrering...ahhh, det synger
    Så nei, disse advarslene om Rotel koblet til Klipsch har jeg ingen forståelse for. Nå skal det sies at både cd-spilleren og forforsterkeren min begge heller litt mot det varme, men hva jeg hører i skrivende stund er sju mil fra noe som i det hele tatt minnner om mismatch.
    Godt å høre at det faktisk er flere som ikke har noe mot kombinasjonen. Selv hørte jeg på RF-7 i kombinasjon med en RB-980 en gang i min tid. Jeg husker da at jeg syntes det låt noe spisst i toppen. Men en skal da ta i betraktning at dette er en mye mindre forsterker enn RB-1090/RB-1092. Klipsch er vel glade i store strømforsyninger. Dessuten vet jeg at hornet til RF-83 har blitt noe mindre enn det som står i RF-7, det kan vel kanskje også ha noe å si.

Uansett; jeg var fast bestemt på å kjøpe B&W - helt til jeg kom over RF-83. Der er det ingen overdrevent spisse toner eller tynn mellomtone. De svinger som besatt hjemme hos meg i alle fall!!

Intermediate kakehode sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som jeg ser det er det så enkelt som at Klipsch er over gjennomsnittlig kilne på forsterkere og har bare godt av en macho strømforsyning, selv om spesifikasjonene antyder at det ikke er nødvendig. Videre er det stor forskjell på innspillt og ikke innspillt Klipsch, og bommer man i tillegg på elektronikken og plasserer høyttalerne feil avslører Klipsch deg på to sekunder.
    Så nok en gang, for dette har jeg sikkert skrevet flere ganger tidligere i denne tråden, ja, Klipsch kan være en "bøllehøyttaler", men kyndig plassert og forsterket kan man like gjerne gjøre noen musikalske funn.

EDIT: Det jeg vel egentlig sier er at Klipsch er en litt krevende høyttaler, men det er nok av "entusiaster" som ofrer alt for få tanker til matching, og alt for lite tid til korrekt plassering. To store fallgruver det der som ikke akkurat bringer frem det beste i høyttalerne, og i tilfellet Klipsch fort fremhever det verste, så det litt dårlige ryktet Klipsch har i visse kretser tør jeg faktisk påstå i stor grad skyldes brukerne...

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kakehode
    Både RF-25,35,62 og 82 er to-veis, mao har alle høyttalerne to elementer som spiller både bass og mellomtone. Men Klipsch brukte et litt annet system på RC-7, tapered array. Det strengt tatt fremdeles bare toveis, men øverst i mellomtonen er det bare ett av basselementene som spiller, det andre blir med litt lenger nede i frekvens.

Og hvorfor i alle dager skulle 3-veis være bedre enn to-veis? Er elementene i stand til å spille det utvidede frekvensområdet(hvilket Klipsch sine elementer åpenbart er) finnes ingen fordel med 3-veis. Man får bare én delefrekvens å bekymre seg for, delefilteret kan gjøres mindre komplisert og kraftkrevende samt at man får dobbelt membranareal kontra samme høyttaler satt opp som tre-veis.
    Med tanke på at flere og flere gjerne deler høytalere i rene STEREO anlegg på 2 - 3 forsterkere.
    Høytalere da med Bi-wiring.... tri-wiring som er noe større og dyre.
    For da og hente max ut av høytalerne

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Med tanke på at flere og flere gjerne deler høytalere i rene STEREO anlegg på 2 - 3 forsterkere.
    Høytalere da med Bi-wiring.... tri-wiring som er noe større og dyre.
    For da og hente max ut av høytalerne
    Det forutsetter faktisk at du bi-amper, eller tri-amper, og slikt er fremdeles langt fra noen folkesport. Ja, jeg skrev bi-AMP, ikke bi-WIRE, for sistnevnte har veldig lite for seg utenom at man kan ha en egen kabel til f.eks. diskanten for å tilpasse lyden enda bittelitegranne. Slikt blir veldig fort veldig dyrt i forhold til lydmessig gevinst, og man kan like gjerne oppnå det samme med en enkelt kabel som fikser alt. I den grad man har noen tro på at kabler har så skrekkelig mye å si selvsagt.
    Selv om grunntanken en gang var at bi-wire, som i dobbelt sett terminaler bakpå høyttaleren, åpnet for bi-amping av høyttalerne, har dette ganske enkelt blitt dradd litt for langt av forhandlerne som til stadiget forkynner fabelaktighetene ved bi-wiring. Fabelaktigheter som er mildt sagt tvilsomme, men har du sett avanseprosentene på kabler og tilsvarende "tilleggsutstyr"? Ligger noen hint der...
    Videre får man i dag dobbelt sett med terminaler på selv de billigste av høyttalere. Hvem i all verden bi-amper en Dynavoice??? Man kan hente ut mer lydkvalitet, men i en såpass billig høyttaler spørs det vel om ikke utleggene det representerer ikke hadde vært bedre brukt et annet sted i oppsettet. Og av en eller annen grunn leverer f.eks. HighEnd-produsenten Sonus Faber nesten ukelukkende høyttalere med ett enkelt sett terminaler.
    Må være utrolig surt å bruke en halv årslønn på nye høyttalere, bare for å finne ut at man ikke får bi-wiret.
    Eller kanskje dobbelt eller trippelt sett med høyttalerterminaler slettes ikke er noe kvalitetstegn?

Det får være nok OT for nå, så tilbake til Klipsch. Har fremdeles tilgode å se noen bi-ampe Klipsch, men der kan jeg heller ha mer forståelse for å gjøre det ettersom hornet er såpass spesiellt. Men som sagt, har ikke sett noen gjøre det enda, og det har blitt med tanken for min del også. Mye fordi jeg ser mer og mer at pengene som det ville kostet å bi-ampe like gjerne kan brukes annensteds, og med mindre man har fire identiske forsterkerkanaler blir det fort mye styr med aktive filtre, gainjustering og i det hele tatt.

Klart, det finnes de med Klipschorn som bi-amper med 4 stykk SET monoblokker og jeg vet ikke hva, men da er vi over i den mer eksotiske delen av markedet igjen, og snakker om veldig, veldig få personer som bruker utrolige pengesummer på å tyne ut siste millimeter av lydkvalitet.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er terminalene satt opp på en Rf-83 slik at de nedre er til de 3 basserene og de øvre er kun til diskanten?
    I såfall så så er det vell veldig mye mindre effekt som skal til diskanten enn til bassene.
    Hvordan vil det fks være å bruke en varm forsterker (fks. parasound halo A23)til diskantene og Oberon 6.1 til bassene for å får trøkket?
    Jeg har bestiller mine Rf-63 eller 83 til mandagen .(har ikke helt bestemt meg enda) Jippi

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Biffig
    Er terminalene satt opp på en Rf-83 slik at de nedre er til de 3 basserene og de øvre er kun til diskanten?
    I såfall så så er det vell veldig mye mindre effekt som skal til diskanten enn til bassene.
    Hvordan vil det fks være å bruke en varm forsterker (fks. parasound halo A23)til diskantene og Oberon 6.1 til bassene for å får trøkket?
    Jeg har bestiller mine Rf-63 eller 83 til mandagen .(har ikke helt bestemt meg enda) Jippi
    Hornet trenger ikke mange wattene nei, men jeg ville gitt Klipsch rør til hornene om jeg skulle bi-ampet. Evt. byttet ut Oberon 6.1 med Rotel RB-1091/1092 som er noe mer avrundet i diskantområdet. Eller rettere sagt, en test i Hjemmekino antydet dette, men vi snakker marginer her.
    Problemet blir igjen volumjustering, og da må man til med et aktivt delefilter om man bruker forskjellige forsterkere.
    I så måte er Parasound en enklere løsning ettersom deres forsterker har gainjustering for hver kanal med en liten knott på baksiden, så med noen sinustoner og en lydtrykkmåler burde dette la seg balansere.
    Det jeg imidlertid stusser over er prispålegget en A23 til hornene vil representere. Kan vel være en oppdatering av pre eller cd-spiller har vel så mye for seg, men akkurat det må du nok bare teste for å finne ut av.

Active
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    400
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjenner ikke noe til Oberon på Klipsch, og kan derfor ikke uttale meg om det. Benytter selv en Parasound A21 på RF-83, og det "trøkker" foreløpig nok for meg. Jeg har også en A23 som jeg har brokoblet og bruker på en RC-64. Det er moro å prøve forskjellige kombinasjoner, men det blri dessverre fort så alt for dyrt, i hvert for min lommebok.

Intermediate Doc.G sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker en Primare a30.5 på mine fronter og center, biamper 2 kanaler til hver front + siste kanal til center. Utrolig fornøyd. til sammenligning fra rotel så synes jeg mellomtonen blir mere fremtredende og diskanten mindre påtrengende, bassen like kontrollert. Liker lyden til akustisk og gitarbasert musikk bedre nå, føles mere oppløst. Til techno er det omtrendt det samme. Til filmbruk er den største forskjellen at center får mer krefter og at lyden blir bedre balansert med frontene (brukte 3806 på center før).

btw. Fantonald regner med at det var du som kjøpte min rb1090, regner med at kreftene er bedre utnyttet på rf83 enn rf82

Active Fantonald sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, Doc. G. Det var nok jeg som stakk med 1090'en ! Den nyttes til det fulle og det hele med RF-83. Herlig !

Også godt å høre at du trives med din nyanskaffelse!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har forslag til en rimelig men god effektforsterker til RF-82? Vurderer å låne meg en Rotel RB-1070, eller kanskje en RB-1072 er en bedre match (litt dyrere, mindre watt noe som kan vise seg uvesentlig, annen teknologi). Men jeg lurte på om folk har hatt noe suksess med eff.forsterkere i samme prisklasse 5-9000kr......

Vil høre selv om "Rotel-myten" stemmer.

Intermediate atle99 sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    921
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har desverre ikke fått prøvd noe annet en min Rotel 1080 så jeg har ikke noe å sammenligne med. Det jeg vil si om Rotel på Klipsch rf-82 etter at de ble innspilt er at jeg er meget godt fornøyd. Varm dynamisk godt driv og meget bra live følelse er noe jeg vil fremheve. Har en sønn på snart 3 år som opptar mye av min tid, Ellers skulle jeg ha prøvd ut andre merker feks Parasound som mange skryter av på Klipsch. Har du mulighet prøv feks Rotel og Parasound og post gjerne her hva du syntes. Lykke til!

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    909
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen her som har målt høyt lydtrykk i stereo med Klipsch Rf-83?? hvor mange db har dere hatt i tilfelle? uten sub selvsagt..

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke prøvd hvor høyt de kan spille, ikke noe mål for meg heller.
    Men 121dB er det høyeste jeg har målt, for meg var det høyt nok, hadde mer å gå på, men må tenke på naboene også.

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ShellMotul
    Men 121dB er det høyeste jeg har målt
    Å inni hampen :-D

Mine er spesifisert til "maximum acoustic output 116dB SPL". Men så sitter jeg heller ikke med hørselvern på når jeg hører på musikk :-D

Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan vil Klipsch RF-83 spille med Nad C372+C272 på 2x400w? Tenker det er greit med krefter men er ikke Nad litt for spiss i toppen for klipsch?

Og så lurer jeg på om min 60 kvadrat's L-formede stue blir for vanskelig for et par så store HT da den delen av stua som jeg har anlegget og sofaen i ikke er mer enn 20 kvadrat. Legger ved enkel skisse av stua så folket ser hva jeg mener... :roll:

Active mons_ivar sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    339
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vincent_vega
    Hvordan vil Klipsch RF-83 spille med Nad C372+C272 på 2x400w? Tenker det er greit med krefter men er ikke Nad litt for spiss i toppen for klipsch?

Og så lurer jeg på om min 60 kvadrat's L-formede stue blir for vanskelig for et par så store HT da den delen av stua som jeg har anlegget og sofaen i ikke er mer enn 20 kvadrat. Legger ved enkel skisse av stua så folket ser hva jeg mener... :roll:
    jeg syns dog at et høytalerpar til 25k fortjener elektronikk som er MYE bedre enn det som Nad kan levere...en tommelfinger regel sier at forsterkeren (settet) bør ha tilnærmet samme nypris som høytalerene, til fordel dobbelt så dyr...

ingen kjede er bedre enn det svakeste leddet, og hos deg blir det NAD'ene dine

jeg tror at amerikanske forsterkere matcher lyden til Klipschene bedre...mitt tips er å prøve deg litt frem

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mons_ivar
    jeg syns dog at et høytalerpar til 25k fortjener elektronikk som er MYE bedre enn det som Nad kan levere...en tommelfinger regel sier at forsterkeren (settet) bør ha tilnærmet samme nypris som høytalerene, til fordel dobbelt så dyr...

ingen kjede er bedre enn det svakeste leddet, og hos deg blir det NAD'ene dine

jeg tror at amerikanske forsterkere matcher lyden til Klipschene bedre...mitt tips er å prøve deg litt frem
    Jo, du har nok sant der, men jeg vurderer å bruke Nad'ene til jeg får kjøpt bedre forsterkereri, skal jo spares en stund å da

Dessuten ville det vært kjempeLOL å kjøpt forsterkere til 50K,- for å bruke på mine CV ht før jeg fikk klipsch! Haha....

Tenkte kanskje å ta en vri a'la kakehode, med Rotel effekt å HK receiver til film, dette funker da fint?

Intermediate Even Sundgot sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde det blit bra med ein vincent sp-331 rørforsterker? vurderer sjølv rf 82 og det hadde våre kjekt å vite om eg burde\må bytte ut effektforsterkeren min til den tid.:-D

Intermediate atle99 sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    921
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg ville ha prøvd Vincent. rør er konge på Klipsch.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil Vincent sp-331 være god nok til RF-83? Er Vincent amerikansk?

Er ute etter god futt på film men HT og effektledd må også ha godlyd til blues og rock a'la Deep Purple og div. fra den "tidsalderen". Da vil vel Klipsch og rør funke fett?

Side 9 av 24 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 19 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •