Klipsch - En bøllehøyttaler? - Side 11

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 11 av 24 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 14 15 21 ... SisteSiste
Viser resultater 201 til 220 av 479
    Newcomer Sevald sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    [QUOTE=Vincent_vega]

Edit: hvor langt ifra bakvegg hadde du de i stua?

I stua var dei 80cm fra bak vegg. Nå er dei bare 50 cm fra bakvegg pga manglende plass. Kan kanskje være negativt at rommet nå er kvadratisk.

RF-83 skal tilbake i stua snart. På litt sikt skal dei ned i kjelleren, når jeg har bygget hjemmekino rom der. Er veldig usikker på hvor stort rom jeg skal lage. Har en hel kjeller, men større betyr mere komplisert byggeprosess. Men dette kan jeg ta i en egen tråd senere.

Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sevald
    I stua var dei 80cm fra bak vegg. Nå er dei bare 50 cm fra bakvegg pga manglende plass.
    80 cm?? Såpass, ikke særlig god WAF med andre ord? :lol:

Hørte du på RF-63 samtidig som du kjøpte dine? Lurer på om RF-83 blir for stort til min stue?

Jeg leier jo foreløpig men regner med at hvis behovet for "storebror" melder seg så er det vel ikke noe problem å stampe RF-63 og investere på nytt...

Intermediate kakehode sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AVFredrik
    Jeg har alltid sett på Klipsch som en rockehøyttaler. Kan dette stemme?
    Det KAN stemme ja, på grunn av dynamikken, et delvis resultat av den høye følsomheten, er det fort gjort å hamre masser av volum ut av den jevne Klipsch-høyttaler. Men poenget, som jeg har prøvd å frembringe tidligere, at med nøysom matching kan Klipsch trylle frem musikk av ypperste merke.

Således er følsomheten og dynamikken et glimrende utgangspunkt, og min erfaring er at potensialet er svært stort i forhold til hva høyttalerne koster.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vincent_vega
    80 cm?? Såpass, ikke særlig god WAF med andre ord? :lol:

Hørte du på RF-63 samtidig som du kjøpte dine? Lurer på om RF-83 blir for stort til min stue?

Jeg leier jo foreløpig men regner med at hvis behovet for "storebror" melder seg så er det vel ikke noe problem å stampe RF-63 og investere på nytt...
    Plassering av høyttaler i rommet er veldig romavhengig, og dette må du helst prøve deg fram til selv i ditt eget rom

Har selv RF7 i et for lite rom, og de trenger god med luft rundt seg. Jeg har dem nå 78cm fra bakvegg til frontbaffel, og merker enda at de kunne trengt mer, spesielt på sidene. Nå er ikke dette samme høyttaler, men det er store høyttalere, og de trenger litt ekstra luft for å låte optimalt.

Angående om Klipsch er er rockehøyttalere og videre potensiale i en Klipsch-høyttaler så må jeg si meg enig med kakehode. Man kan endre klangsignatur og egenskaper ganske drastisk ved å bruke forskjellig elektronikk, og dette er ganske genialt med tanke på at folk har forskjellige preferanser og smak - og i fohold til pris må jeg si at man får ganske så mye høyttaler og potensiale for pengene

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Hos meg når RF-62 35hz før den mister trykket.
    Når jeg tettet en bassport bak ble det en svært pent avrunnet frekvenskurve med bra respons selv på 20hz målt med SMS-1 :-)
    (Har et bilde av målingen på mobilen)
    Svært fornøyd med mine :-)
    Slett ikke verst

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Labbetuss
    Plassering av høyttaler i rommet er veldig romavhengig, og dette må du helst prøve deg fram til selv i ditt eget rom

Har selv RF7 i et for lite rom, og de trenger god med luft rundt seg. Jeg har dem nå 78cm fra bakvegg til frontbaffel, og merker enda at de kunne trengt mer, spesielt på sidene. Nå er ikke dette samme høyttaler, men det er store høyttalere, og de trenger litt ekstra luft for å låte optimalt.
    Det sies jo at RF7 er stort sett lik Rf-83 på lyd og størrelse, og jeg har ikke akkurat noen "fly-hangar" til stue... Da tror jeg nesten jeg gjør rett i å kjøpe RF-63 :-D

Kan jo bruke pengene jeg sparer på bedre forsterker/kabler, genialt!

Edit: Fra bakvegg til frontbaffel? Da er det jo ikke så langt ut ifra bakveggen som det høres ut som, er jo omtrent like langt som jeg har mine CV! V-12 HT...

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det sies jo at RF7 er stort sett lik Rf-83 på lyd og størrelse, og jeg har ikke akkurat noen "fly-hangar" til stue... Da tror jeg nesten jeg gjør rett i å kjøpe RF-63 :-D

Kan jo bruke pengene jeg sparer på bedre forsterker/kabler, genialt!

Edit: Fra bakvegg til frontbaffel? Da er det jo ikke så langt ut ifra bakveggen som det høres ut som, er jo omtrent like langt som jeg har mine CV! V-12 HT...
    Njaa, RF-83 og RF-7 er ganske ulik på enkelte områder også

Hvor stor er stuen din da, og hvordan er den bygget opp?

Hva har du tenkt å bruke som elektronikk?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå lurer jeg inn et lite OT spørsmål her, hvilken gjengedimensjon er det på spikes til RF-82? Fikk ikke svar på det i min andre post......

Satser på at spikes kan løse noe av bassmangelen i mitt rom...

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stianr88
    Nå lurer jeg inn et lite OT spørsmål her, hvilken gjengedimensjon er det på spikes til RF-82? Fikk ikke svar på det i min andre post......

Satser på at spikes kan løse noe av bassmangelen i mitt rom...
    Ser du på linken under er Klipsch oppført med gjengedimensjon M6, og det passer perfekt til mine RF-7. Nå har jeg nettopp Soundcare superspikes under mine, men jeg kjøpte de brukt fra en kar som også hadde Klipsch, den nyere modellen RF-82 mener jeg å huske, og M6 passet visstnok ikke til dem. Dermed kan det late til at Klipsch har endret litt på dimensjonene i den siste utgaven av RF-serien, men det finner du sikkert ut av hvis du laster ned manualen til høyttalerne dine fra Klipsch sine hjemmesider
    Soundcare threadsizetable

Spikes KAN hjelpe på i bassområdet, men som med alle andre tweaks finnes ingen som helst fasit. Nå har jeg Holfi dempeføtter, nevnte Soundcare og massevis av Nordost Pulsar Points plassert rundtom i anlegget, og har eksperimenter litt frem og tilbake.

Min erfaring er som sagt at det finnes ingen fasit hvor hvilke tweaks som vil virke bra, men også at særlig plassering har langt mer å si for høyttalerens respons i rommet enn noen som helst type spike. En dårlig plassert høyttaler vil fremdeles låte dårlig selv om du påspanderer den ekslusive spikes. Og har du teppe kan det vel være at høyttaleren like gjerne kan st direkte på det, uten noen føtter, demping eller spikes.

Så spikes, eller noen som helst form for tweaking, gir ingen garanti for bedre lyd, men kan under gitte forhold ha en positiv effekt. Med eksempelvis Nordost Pulsar Points har jeg hatt alt fra null til svært merkbart positiv effekt, avhengig av hvilken komponent de har stått under og hvilket rom anlegget har stått i. Samt høyttalernes plassering selvsagt som er det essensielle grunnlaget jeg vet det slurves mangt og meget med over det ganske land...

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt ot nå, sitter alene i heimen ( kjærringa er å trener ) hører på musikk . litt høyt og tenker ..for en bass,synd at jeg har solgt den siste XTZen , det blir vel litt tynt en periode til DIY subben blir ferdig. Kikker litt bak racket og oppdager at subben er AVSLÅTT . Disse store stygge kassene slutter ikke å imponere :-D
    gubben

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Labbetuss
    Hvor stor er stuen din da, og hvordan er den bygget opp?

Hva har du tenkt å bruke som elektronikk?
    Legger ved enkel skisse av stua, det er den vanskeligste stua jeg har hatt hittil hvis man tenker på plassering av anlegg :-|

Ellers er det stående tre panel på veggene, klikk-parkett og lavere tak enn vanlig i hus(ca 205 cm), huset er ca.60 år gammelt så veggene vibrerer lett ved basstest spilling med mine CV! :wink:

Til å begynne med får jeg nøye meg med mine Nad forsterkere (Skrekk og gru?), men etter hvert tenkte jeg å avansere til HK surround receiver og tilhørende Klipsch senter og bak HT. Kan hende jeg kjøper matchende effekt og forforsterker før HK receiver siden jeg hører en del gammel rock og blues i stereo. Men jeg er usikker på hva jeg skal gå for, Rotel er en mulig match har jeg hørt, er Vincent bra til Klipsch?

Intermediate atle99 sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    921
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hørt at rør basert Vincent skal være bra ihvertfall. Mange som skryter av Parasound på Klipsch.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atle99
    Har hørt at rør basert Vincent skal være bra ihvertfall. Mange som skryter av Parasound på Klipsch.
    Hva med 2 stk. Vincent SP-991 eller SP-331 på klipsch RF-63? Er ikke sikker på om det er "godt nok" at det er rør-hybrider? Må vel ikke være ren rør forsterker?

Parasound er nok ganske bra de å, men de er jo litt dyrere da, er ikke så tålmodig ang sparing.

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    921
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rør hybrider bør funke bra det. Har desverre ikke hørt det.

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har også hørt posetive ting om rørhybridene fra Vincent på Klipsch. Parasound er også veldig bra, men blir fort litt dyrere ja. Synes også mange av Rotel sine forsterkere funker bra på Klipsch, som f.eks RB1080 eller RB1090. Det er de to Rotel jeg har hørt på Klipsch som jeg synes funker veldig bra. RB1070 blir for liten til at det blir skikkelig morro.
    Yamaha CX-A5000, Sherbourn PA 5-200, Arendal Sound 1723 Tower, Arendal Sound 1723 Center, 3 x Arendal Sound 1723 SUB3, SVS SSS-01

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    921
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker Rotel 1080 på min rf-82. Syntes det lager mye liv ihvertfall. Meget god live følelse og smeller bra til filmbruk. Har desverre ikke hørt noe annet enn min denon 2807 med biamp på frontene (Det ble for slappt og mistet kontrollen når jeg skrudde opp litt)

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kane
    Har også hørt posetive ting om rørhybridene fra Vincent på Klipsch. Parasound er også veldig bra, men blir fort litt dyrere ja. Synes også mange av Rotel sine forsterkere funker bra på Klipsch, som f.eks RB1080 eller RB1090. Det er de to Rotel jeg har hørt på Klipsch som jeg synes funker veldig bra. RB1070 blir for liten til at det blir skikkelig morro.
    RB1090 er allerede sluttsolgt fra den norske importøren, så den skal det godt gjøres å få tak i som ny. Og såvidt jeg vet skal RB1080 fases ut også, men Rotel vil kanskje lansere en ICE-basert modell først, slik som ble gjort med RB1092 som tok over for RB1090.
    Vi har også fått RB1072, en åpenbar arvtager til RB1070, så jeg tør vel tippe sistnevnte fases ut også.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er nysgjerrig på vincent jeg!

Men jeg hadde også likt å hørt Rotel på Klipsch, men noen sier at det absolutt ikke er bra med rotel på de, hvorfor det mon tro? Blir det for lyst?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må si Rotel fungerer aldeles glimrende på Klipsch, men det kommer naturligvis an på hvilken smak og hvilke preferanser du har

Vincent kan fort bli veeeldig lyst og ubehagelig på Klipsch, spesielt noen av de transistorbaserte trinnene deres, men har også hørt om mange vellykkede vincent og Klipsch komboer, da gjerne med rør-transistor hybrider.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Legger ved enkel skisse av stua, det er den vanskeligste stua jeg har hatt hittil hvis man tenker på plassering av anlegg :-|

Ellers er det stående tre panel på veggene, klikk-parkett og lavere tak enn vanlig i hus(ca 205 cm), huset er ca.60 år gammelt så veggene vibrerer lett ved basstest spilling med mine CV! :wink:

Til å begynne med får jeg nøye meg med mine Nad forsterkere (Skrekk og gru?), men etter hvert tenkte jeg å avansere til HK surround receiver og tilhørende Klipsch senter og bak HT. Kan hende jeg kjøper matchende effekt og forforsterker før HK receiver siden jeg hører en del gammel rock og blues i stereo. Men jeg er usikker på hva jeg skal gå for, Rotel er en mulig match har jeg hørt, er Vincent bra til Klipsch?
    Tror ikke det skal være noe problem å få RF-83 til å fungere i dette rommet. Du vil trenge litt membranareal når du har et rom som muliggens vil lsuke en del bass i tillegg....

Side 11 av 24 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 14 15 21 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •