Klipsch - En bøllehøyttaler? - Side 10

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 10 av 24 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 20 ... SisteSiste
Viser resultater 181 til 200 av 479
    Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av ShellMotul
    Har ikke prøvd hvor høyt de kan spille, ikke noe mål for meg heller.
    Men 121dB er det høyeste jeg har målt, for meg var det høyt nok, hadde mer å gå på, men må tenke på naboene også.
    De er gode for langt mer enn det. Jeg å Lassesen klarte 124db med ett par Klipsch RF-35 drevet av en RB1090, å da snakker jeg helt rent. Hadde selv ett par RF-83 som jeg drev med en RB1090 for noen mnd'er siden. Disse spilte helt klart mye høyere, å sinnsykt mye penere. Eneste grunnen til jeg byttet de ut var at de var for store fysisk for stua mi.

Skal også legges til at jeg klarte å spille istykker en av basserene når jeg var litt for voldsom med volumet med sangen Heirate Mich av Rammstein. Tør ikke tenke på hvor høyt det var, men vrengte ikke i det hele tatt. Tror rett å slett jeg bare dro de litt over grensen.

Når sant skal sies, så volummessig tror jeg disse følger CV1515 bare man mater de med nok strøm. Bonusen er jo at de faktisk spiller veldig pent også i motsetning til CV'er.
    Yamaha CX-A5000, Sherbourn PA 5-200, Arendal Sound 1723 Tower, Arendal Sound 1723 Center, 3 x Arendal Sound 1723 SUB3, SVS SSS-01

Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg spør på nytt siden jeg ikke fikk svar sist:

Er min stue for liten for Klipsch RF-83? Bør jeg velge RF-63 heller?

Jeg har ingen muligheter til å ommøblere siden resten av stua er uegnet til plassering av anlegg/sofa. Eneste muligheten er å "okkupere" et gjesterom men det blir likevel ikke større enn 20 kvadratmeter... fordelen med stua er jo at den totalt sett er større, bare den delen hvor jeg har anlegget og sofaen som er liten...

SE TEGNING:

Intermediate atle99 sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    921
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke det skal være noe problem. Har du mulighet så lån med hjem å test begge.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atle99
    Har du mulighet så lån med hjem å test begge.
    Nope, kjenner ingen som har de privat heller :cry:

Det er det som er bakdelen med å bo her oppi nord, bor nært Tromsø og da, men jeg tror ikke det fins noen butikker som har de der heller. Elkjøp på finnsnes får de inn på bestilling, men da MÅ man kjøpe de...

Men hvor stor stue passer for RF-63 vs. RF-83?

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    921
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du er vant til cv så hadde jeg gått for 83 hadde jeg vært deg. Regner med att du liker at det trykker litt. Kjøper du 63 vil du bare lure på hvordan 83 hadde vært.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.
    Jeg har mine Klipsch Rf-63 på et dedikert rom på 10m2. Jeg syntes ikke på noen måte at dette er for mye. Hadde jeg kunne velge på nytt hadde jeg gått for Rf-83.
    Det skal sies at hvis jeg ikke hadde hatt en subb som tar seg av alt under 80 Hz. så hadde jeg nok fått litt problemer med å få en god bass. Bassen fra frontene er meget lineær og fin ned til ca. 80 Hz. Da tar den forholdsvis av opp i en mega peak som vedvarer til ca. 35 hz. før den stuper ned i intet. Når jeg bruker subben så kan jeg rette ut kurven med en eq og får dermed en MEGET bra kurve som spiller meget bra over hele registeret. Samt et veldig headroom!

Jeg skal innrømme at jeg er glad i litt skyv i bassen men det skal henge på greip.

Intermediate Perminator sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har rf-63 i et 16kvm stort rom, og for min del holder det i lange baner. Vi hadde også fest her om dagen, og da sto høyttalerne i stua, som er ca 20kvm. Jeg kan love deg at det på ingen måte manglet bass eller trøkk i noen form, det var bare veldig høyt og ekstremt fengende.

På den andre siden så har jeg ikke prøvd storebroren, men hvis du er en som liker å ha mest mulig trøkk er det godt mulig at du like gjerne kan gå for 83.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du er vant til cv så hadde jeg gått for 83 hadde jeg vært deg. Regner med att du liker at det trykker litt. Kjøper du 63 vil du bare lure på hvordan 83 hadde vært.
    Joda, jeg er vant til endel bass men jeg føler at jeg begynner å vokse litt ifra den OAH OAH type bassen som Cerwin Vega leverer. Nå synes jeg faktisk at de to 6,5" som fadern har i sine Dali 450 trykker nok (Og så synes jeg LP er bedre enn CD! Hehe)

Så min plan er å kjøpe RF-63 eller RF-83 avhengig av behov samt. pengebok... Dvs at det blir jo litt unødvendig å kjøpe RF-83 hvis jeg ikke får full utnyttelse av de i min stue, da kjøper jeg heller "lillebror"... eller hva?

Newcomer Sevald sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mine RF-83 sto i en stue på ca 30 kvatdrat. Og då spilte dei veldig bra. Nå holder jeg på med ombygging av huset og har derfor plasser RF-83 i et 15 kvadrat rom til jeg er ferdig med ombyggingen. I det lille romme spiller RF-83 ræva. Bassen er bare et evig rot. Nå skal det skal det sies at dei står ganske nærme veggen bak. Jeg ville vært forsiktig med å putte FR-83 i et for lite rom.

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    921
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av Vincent_vega
    Joda, jeg er vant til endel bass men jeg føler at jeg begynner å vokse litt ifra den OAH OAH type bassen som Cerwin Vega leverer. Nå synes jeg faktisk at de to 6,5" som fadern har i sine Dali 450 trykker nok (Og så synes jeg LP er bedre enn CD! Hehe)

Så min plan er å kjøpe RF-63 eller RF-83 avhengig av behov samt. pengebok... Dvs at det blir jo litt unødvendig å kjøpe RF-83 hvis jeg ikke får full utnyttelse av de i min stue, da kjøper jeg heller "lillebror"... eller hva?
    Ja hvis du har blitt veldig pysete så holder det sikkert med 63
    Men bassen i rf er jo en annen verden enn cv. Ikke så mange fargestifter i bruk hos Klipsch.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sevald
    Mine RF-83 sto i en stue på ca 30 kvatdrat. Og då spilte dei veldig bra. Nå holder jeg på med ombygging av huset og har derfor plasser RF-83 i et 15 kvadrat rom til jeg er ferdig med ombyggingen. I det lille romme spiller RF-83 ræva. Bassen er bare et evig rot. Nå skal det skal det sies at dei står ganske nærme veggen bak. Jeg ville vært forsiktig med å putte FR-83 i et for lite rom.
    Det er nøyaktig det jeg mener! Man kjøper jo ikke toppmodell bare for å ha større enn naboen/kompisen, jeg mener nå at man bør kjøpe den størrelsen man har best utnyttelse av etter størrelse på rom osv.

Edit: hvor langt ifra bakvegg hadde du de i stua?

Ja hvis du har blitt veldig pysete så holder det sikkert med 63
    Men bassen i rf er jo en annen verden enn cv. Ikke så mange fargestifter i bruk hos Klipsch.
    Er ikke blitt pysete jeg, tvert imot!

Blir fortsatt å beholde CV! til fest-anledninger, billigere å sprenge elementer på de når man blir litt brisen og "volum-ivrig"! Haha.... :twisted:

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har aldri forstått dette evige fjaset om at en høyttaler blir for "stor" for et rom.

Rommets dimensjoner vil skape ujevn frekvensrespons, desto mindre rom desto større peaker og dipper i frekvensresponsen. Man må jobbe med plassering av høyttalere og lytteposisjon for å gjøre det beste ut av det. Neste steg, hvis forholdene tillater det, er akustisk behandling. (f.ex bassfeller i hjørnene vil få dippene opp og peakene ned)

Klipsch RF-83 spiller ned til 30hz. Det er da hauger på nok av høyttalere som spiller ned til 30hz, hvorfor skulle det ha så mye å si om høyttaleren spiller ned til 40 eller 50hz? Plassering og justering må til uansett.

Mange deler høyttalerne på 80hz så da er det ihvertfall uaktuelt å snakke om høyttaleren er for stor eller ikke. Headroom er bra og med mer kapasitet har man mindre forvrengning ved samme volum. Går for 83 hvis lommeboken tillater.

Intermediate G|zO sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,799
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trur nok ikke RF83 blir så altfor store for rommet ditt..
    Husk at de er over 50cm dype, så de havner et stykke ut på gulvet for å spille bra...

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm, trodde nå at jo større basselementer man hadde så ble mere luft flyttet? Jeg er redd for å "svelge over for mye" ved å kjøpe HT som mest bare får veggene til å vibrere istedenfor å levere god lyd...

Så dere mener jeg bør kjøpe RF-83 hvis jeg har råd?

Edit, hva er vits med RF-83 hvis man likevel kutter alle frekvenser under 80 hz? Rf-63 vil vel sikkert spille veeeldig likt da?

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vincent_vega
    Hmmm, trodde nå at jo større basselementer man hadde så ble mere luft flyttet? Jeg er redd for å "svelge over for mye" ved å kjøpe HT som mest bare får veggene til å vibrere istedenfor å levere god lyd...

Så dere mener jeg bør kjøpe RF-83 hvis jeg har råd?

Edit, hva er vits med RF-83 hvis man likevel kutter alle frekvenser under 80 hz? Rf-63 vil vel sikkert spille veeeldig likt da?
    Disse modellene er to-veis og delefrekvens er 1650hz. Tre 8" må bevege seg mindre for å gjengi volum x for samme frekvens.

Veldig godt poeng, mange vil nok klare seg lenge med RF-63 hvis de setter alle høyttalerne til small og xover til 80hz.

Personlig har jeg testet begge hjemme og min erfaring var at de tre 8" i RF-83 leverer en mer fysisk og realistisk mid-bass ca 50-300hz eller deromkring i forhold til RF-63. Er det verdit mellomlegget? Det er opp til hver enkelt og opplevd forskjell.

Interessant diskusjon rundt dette:
    6.5" woofers just can't rock - AVS Forum

Som med alt i denne ofte forvirrende hobbyen er det viktigste personlig erfaring med et produkt før man betaler.

En liten avsporing:

Husk forsterkerkraft til disse beistene. De har høy følsomhet så potensialet er der for å kunne spille høyt med lite forvrengning, men høyttalerne er nede 2.8 ohm rundt 100hz så en simpel receiver vil slite. Jeg har prøvd Midgard 6.1 og saftig Rotel på RF-83 og RC-64 og da er det en fryd å se dvd'er på referanse volum

Sound and Vision Magazine - Test Bench: Klipsch RF-83 Home Theater Speaker System

Avsporing 2:

Hva med Klipsch Palladium? Kun 15'000$ retail
    Klipsch Palladium P-39F Floorstanding Loudspeakers — Audioholics Home Theater Reviews and News

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du deler ved 80 Hz. så er det strengt tatt ikke så veldig nødvendig med Rf-83. 63ene spiller da så idiothøyt at det er ikke det det skal stå på (for de aller aller fleste). Slammen mellom 80-300 Hz. er veldig bra på 63ene også. Mine 63 banker mye hardere enn min kompis sine 83 da han har en stor stue (kanskje ikke så rart).
    Men du må ha nok krefter!!!!

Active mons_ivar sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    339
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ser dere snakker om masse krefter og RF-63 vs RF-83....selv har jeg RF-62 som står på en Primare A10 på 2x50w....dette basser noe helt sinnsykt, og spiller så lavt at en sub aldri har fallt meg inn....dette kan selvsagt ha noe med stua (30kvm) og plassering å gjøre, men likevel....

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser han ene her vurderer å kjøre 2 stk NAD brokoblet på RF-83. Dette tror jeg ikke er noen god løsning. Begynner du å gnu skikkelig på da vil NAD'ene miste kontrollen, å sjangsen for å sprenge noe er stor. Kjørte selv 2xNAD216 brokoblet på noen Dali høytalere jeg hadde. Har aldri sprengt så mye bassere noensinne. Gnudde skikkelig på så gikk de til ******* med en gang. Er veldig lite glad i å brokoble (hvis ikke man mater CV da). Mye bedre å kjøre en stor forsterker, enn å brokoble 2 mindre. Mister mye av dempningsfaktoren, å det er ikke bra når impedansen faller langt ned.
    Yamaha CX-A5000, Sherbourn PA 5-200, Arendal Sound 1723 Tower, Arendal Sound 1723 Center, 3 x Arendal Sound 1723 SUB3, SVS SSS-01

Intermediate AVFredrik sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har alltid sett på Klipsch som en rockehøyttaler. Kan dette stemme?

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mons_ivar
    ser dere snakker om masse krefter og RF-63 vs RF-83....selv har jeg RF-62 som står på en Primare A10 på 2x50w....dette basser noe helt sinnsykt, og spiller så lavt at en sub aldri har fallt meg inn....dette kan selvsagt ha noe med stua (30kvm) og plassering å gjøre, men likevel....
    Hos meg når RF-62 35hz før den mister trykket.
    Når jeg tettet en bassport bak ble det en svært pent avrunnet frekvenskurve med bra respons selv på 20hz målt med SMS-1 :-)
    (Har et bilde av målingen på mobilen)
    Svært fornøyd med mine :-)

Side 10 av 24 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 20 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •