Kef vs Psb

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 34

Tråd: Kef vs Psb

Newcomer SpRinTman sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kef vs Psb

Nå brenner feriepengene i hendene og ville derfor invenstere i ett nytt høytalersystem

Jeg har gjort meg opp 2 valg å velge mellom:

KEF IQ7 (eller5?!)
    KEF IQ3
    KEF IQ6c

PSB IMAGE T65
    PSB IMAGE B25
    PSB IMAGE C60

Hvilke av disse bør jeg velge. 50/50 musikk, hjemmekino. Sub kommer og antagligvis en XTZ.

Musikken jeg hører på er stort settop,rock,dance og hip hip...litt forskjellig ja

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det mest åpenlyse med valgene dine er f.eks at IQ5 og 7 er 3veis. dvs den første har 1stk 5" i bassen, og 7èrn har 1stk 6", mens T65 som du også lister gir bass fra hele 3stk 6".
    selv T55 vil gi merkbart mer bass enn KEF. så de ligner jo egentlig ikke i det hele tatt.. kommer ann på hvilke krav du stiller.

Intermediate ruxxy sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    1,612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vell, før jeg valgte å ha KEF i min hjemmekino, testet jeg ut alle høyttalerene de hadde i Tromsø på Hifi-center, Hifi Klubben og diverse andre småbutikker.

Til slutt kom jeg fram til et drømmeoppsett, med lyden jeg direkte ELSKET, oppsettet er slik:

Front: KEF IQ 5
    Bak: KEF IQ 3
    Senter: KEF IQ6C
    SUB: KEF PSW 2500 (Etter hvert vurderer jeg en til for ultimat lydopplevelse)

Dette har sin pris, og IQ 5 skal ha 400 innspillingstimer før de spiller for alvor, men det er samtidig noe av det råeste jeg har hørt på, denne kombinasjonen er magisk i mine ører, og samtlige som har vært besøkende i min hjemmekino har vært imponert.

Å kjøre KEF uten en KEF sub aner jeg ikke hvordan låter, så dette oppsettet med XTZ kan jeg ikke svare på hvordan det vil bli, men Psw 2500 er laget for å spille med akkurat disse høyttalerne, så det er en grunn til at de spiller så vanvittig bra sammen.

Jeg ville ikkje kjøpt IQ7, lyden fra IQ5 er direkte magisk, det er en helt annen type lyd en den du får i IQ7, jeg vil si IQ7 er for de som ikke skal ha sub i sitt anlegg, siden elementene er 6 1/2" istedenfor 5 1/4". Jeg har ikke anelse hvorfor de mindre elementene slår IQ7 og IQ9 på klarhet og penhet i lyden, men i mine ører gruser IQ5 samtlige høyttalere i serien ved visning av film. Ved lytting til musikk er det annerledes, i mine ører er det fantastisk pga kombinasjonen med PSW 2500 som tar seg av bassen, men IQ5 får konsentrere seg om å spille alle de vakre tonene den spiller.

Det med IQ7 og IQ9 er at elementene er større, Bassen IQ9 spiller er direkte imponerende fordeom størrelsen av høyttaleren er stor, så er bassen og lyden imponerende, men fortsatt ikke like kl.art og pent som IQ5 klarer å prestere.

Jeg prioriterer den klare og pene lyden forran masse bass, det å kunne se på film, og har en brilliant lyd som klingrer i mine ører mens subben raser bortover gulvet med sin lille 10", er direkte fantastisk, jeg går ikke på kino mer, siden opplevelsen er like stor hjemme med det anlegget jeg har skaffet.

Mine erfaringer er basert på innspilte høyttalere, og jeg håper forhandleren din av KEF har sagt at KEF har noen vanvittige krav når det gjelder innspilling, så du ikke misforstår ved lytting i butikk.

Men som sagt, dette er i mine ører, at det er så fantastisk. Jeg vil oppfordre deg til å prøve å lytte igjen, og virkelig høre godt etter når IQ 5 spiller de klare og pene tonene, med det samme, så er IQ 5 nesten avhengig av PSW 2500 etter min mening, siden bassen SUB'en presterer å lage er i så fin harmoni med IQ 5, men det kan godt hende XTZ vill låte like bra i denne kombinasjonen, men Kef Psw 2500 har et trykkplassert 10" element, som direkte herjer.

Når dette er sagt så kan jeg ikke si mer en at jeg anbefaler dette oppsettet på det sterkeste, men du skal ikke basere dine følelser på det jeg har sagt, så lytt igjen, hør på flere høyttalere før du bestemmer deg, for det er i dine ører lyden skal klingre

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    det mest åpenlyse med valgene dine er f.eks at IQ5 og 7 er 3veis. dvs den første har 1stk 5" i bassen, og 7èrn har 1stk 6", mens T65 som du også lister gir bass fra hele 3stk 6".
    selv T55 vil gi merkbart mer bass enn KEF. så de ligner jo egentlig ikke i det hele tatt.. kommer ann på hvilke krav du stiller.
    Håpte jo at subben skulle ta en del av ansvaret her da.
    Jeg merker jeg har fått mer krav til at det spiller fint enn høyt for å si det sånn.

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ruxxy
    Vell, før jeg valgte å ha KEF i min hjemmekino, testet jeg ut alle høyttalerene de hadde i Tromsø på Hifi-center, Hifi Klubben og diverse andre småbutikker.

Til slutt kom jeg fram til et drømmeoppsett, med lyden jeg direkte ELSKET, oppsettet er slik:

Front: KEF IQ 5
    Bak: KEF IQ 3
    Senter: KEF IQ6C
    SUB: KEF PSW 2500 (Etter hvert vurderer jeg en til for ultimat lydopplevelse)

Dette har sin pris, og IQ 5 skal ha 400 innspillingstimer før de spiller for alvor, men det er samtidig noe av det råeste jeg har hørt på, denne kombinasjonen er magisk i mine ører, og samtlige som har vært besøkende i min hjemmekino har vært imponert.

Å kjøre KEF uten en KEF sub aner jeg ikke hvordan låter, så dette oppsettet med XTZ kan jeg ikke svare på hvordan det vil bli, men Psw 2500 er laget for å spille med akkurat disse høyttalerne, så det er en grunn til at de spiller så vanvittig bra sammen.

Jeg ville ikkje kjøpt IQ7, lyden fra IQ5 er direkte magisk, det er en helt annen type lyd en den du får i IQ7, jeg vil si IQ7 er for de som ikke skal ha sub i sitt anlegg, siden elementene er 6 1/2" istedenfor 5 1/4". Jeg har ikke anelse hvorfor de mindre elementene slår IQ7 og IQ9 på klarhet og penhet i lyden, men i mine ører gruser IQ5 samtlige høyttalere i serien ved visning av film. Ved lytting til musikk er det annerledes, i mine ører er det fantastisk pga kombinasjonen med PSW 2500 som tar seg av bassen, men IQ5 får konsentrere seg om å spille alle de vakre tonene den spiller.

Det med IQ7 og IQ9 er at elementene er større, Bassen IQ9 spiller er direkte imponerende fordeom størrelsen av høyttaleren er stor, så er bassen og lyden imponerende, men fortsatt ikke like kl.art og pent som IQ5 klarer å prestere.

Jeg prioriterer den klare og pene lyden forran masse bass, det å kunne se på film, og har en brilliant lyd som klingrer i mine ører mens subben raser bortover gulvet med sin lille 10", er direkte fantastisk, jeg går ikke på kino mer, siden opplevelsen er like stor hjemme med det anlegget jeg har skaffet.

Mine erfaringer er basert på innspilte høyttalere, og jeg håper forhandleren din av KEF har sagt at KEF har noen vanvittige krav når det gjelder innspilling, så du ikke misforstår ved lytting i butikk.

Men som sagt, dette er i mine ører, at det er så fantastisk. Jeg vil oppfordre deg til å prøve å lytte igjen, og virkelig høre godt etter når IQ 5 spiller de klare og pene tonene, med det samme, så er IQ 5 nesten avhengig av PSW 2500 etter min mening, siden bassen SUB'en presterer å lage er i så fin harmoni med IQ 5, men det kan godt hende XTZ vill låte like bra i denne kombinasjonen, men Kef Psw 2500 har et trykkplassert 10" element, som direkte herjer.

Når dette er sagt så kan jeg ikke si mer en at jeg anbefaler dette oppsettet på det sterkeste, men du skal ikke basere dine følelser på det jeg har sagt, så lytt igjen, hør på flere høyttalere før du bestemmer deg, for det er i dine ører lyden skal klingre
    Takk for utrolig bra svar! Åssen spiller det i stero?

Active
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    KEf og PSB er vel ganske forskjellige i spillestilen om jeg ikke tar feil. Selv hadde jeg PSB Image 6T for noen år siden og synes fortsatt det er en glimrende høyttaler!

PSB låter jo typisk amerikansk med massevis av trøkk og spilleglede. Image serien har også en litt tilbakelent diskant. KEF er vel en del snillere og typisk engelsk?
    Hvilken du burde velge avhenger av det øvrige utstyret ditt og hva slags musikk du spiller. Hører du mye på lett pop, jazz, klassisk osv ville jeg gått for KEF, men hvis det er mer rock, metal, r'n'b eller annen bassdrevet musikk ville jeg valgt PSB.
    Det viktigste er at du lytter lenge og nøye før du bestemmer deg!

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Palace
    KEf og PSB er vel ganske forskjellige i spillestilen om jeg ikke tar feil. Selv hadde jeg PSB Image 6T for noen år siden og synes fortsatt det er en glimrende høyttaler!
    Den gamle Image serien (inkl. mine 7PT og 2B) har fått litt pes for atdiskanten ikke har vært helt på topp, noe som skal være ordnet på den nye Image serien.

Jeg er godt fornøyd med mine PSBer forøvrig.

Har du forresten vurdert B&W?
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    1,612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SpRinTman
    Vell, mitt oppsett står hele dagen og spiller med IQ3 som front, og det er like utmerket som ved film.

Jeg vil igjen si at KEF sin IQ serie er avhengig av en god sub, siden høyttalerene er konstruert for å spille sammen med en god sub, altså løsningen er Kef Psw 2500.

Jeg har hørt veldig mye på hele IQ serien, og IQ9 låter KLART best til musikk UTEN sub pga det ekstra basselementet i stor størrelse, men klangen og lyden ifra Kef IQ5 sammens med Psw 2500 er direkte unikt for meg, det er så og si ubeskrivelig - Det må oppleves!

Jeg oppfordrer deg til å lytte til disse kombinasjonene jeg har anbefalt snarest før du bestemmer deg, og med handen på hjertet kan jeg si at IQ5 i harmoni med Psw 2500 er en unik kombinasjon som bare må oppleves og nytes.

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Den gamle Image serien (inkl. mine 7PT og 2B) har fått litt pes for atdiskanten ikke har vært helt på topp, noe som skal være ordnet på den nye Image serien.

Jeg er godt fornøyd med mine PSBer forøvrig.

Har du forresten vurdert B&W?
    Jeg har vurdert det. Grunnen til at jeg har endt opp på disse er at jeg får tak i disse merkene til en gunstig pris, via snill svigerfar

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grunnen til at jeg har endt opp på disse er at jeg får tak i disse merkene til en gunstig pris, via snill svigerfar
    Godt argument

Hva slags forsterker/receiver skal det brukes på?
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Godt argument

Hva slags forsterker/receiver skal det brukes på?
    har for øyblikket en xtz A100 som jeg tenkte å bruke på front høytalerene.
    Ingen suround reciver enda venter litt på noen som takler dts-hd og Dolby TrueHD. Så det kan vel ta ett par mnd. Men har en gammel proson jeg kan slite med de månedene :wink:

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    1,612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Greit nokk at KEF er RÅ på musikk, alt slags musikk, men høyttalerene er spesielt designet og utviklet for visning/lytting til/av film, så en god surround forsterker er å anbefale

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hørte på iq5 her om dagen. Spilte fint, men mangla en del bass. Nå var det selvfølgelig ingen sub kobla på her. Etterpå var jeg innom å hørte på Klipsch...oh la! Sånt ønsker jeg det. Noen som vet hvordan disse spiller i forhold til psb'ene. Kanskje en del bedre?

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    1,612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vell, jeg har fortalt deg hva du MÅ ha ved bruk av IQ5, MÅ være innspilt og det vil mangle bass uten PSW 2500.

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ruxxy
    Vell, jeg har fortalt deg hva du MÅ ha ved bruk av IQ5, MÅ være innspilt og det vil mangle bass uten PSW 2500.
    Det er jo klart. men alikevel ikke kjempe imponert over den. Men nå gnudde jeg ikke sinsykt opp heller. Stod alene med det i en elkjøp butikk, så følte ikke helt for det... hjelp får man iallfall ikke der :x

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil si at det kommer veldig ann på hva slags lyd du er ute etter, hva slags musikk du liker osv.

Da jeg kjøpte mine i 2001 så sto valget nettop mellom disse og kef..
    Jeg valgte disse p.g.a synes de ga' mer i bånn, samt spilte ganske råere en q7 (tror jeg de het) I dag så hvis jeg skulle kjøpt på nytt en av dem så er jeg mer usikker, da jeg syns at diskanten ikke er så bra på disse (nå er de jo beder på den nye serien da..) Samt at kef'en ser bedre ut, synes jeg..

Men ikke missforså Psb'ene har gitt meg mye gøy, har sittet mange timer (minst to timer per dag de siste seks årene) og lyttet med psb,ene.

Men nå som min musikksmak heller mer mot jazz, og piano, så ville jeg muligens valgt kef'ene... Men til rock og pop.. så er Psb'ene topp!
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Musikken jeg hører mest på blir pop og rock, så kanskje psb'ene. Men til hjemmekino da? Hvordan er de der? Føler kanskje jeg ender opp med klipsch og.8) Blir litt dyrere da men...:???:

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man skal være obs på at iQ7 krever større rom, og dette kan være noe av grunnen til at ruxxy opplever at iQ5 er mer åpen og detaljert - og ikke så dominant i bassen, noe som er et typisk sy mptom at høyttaleren er for stor for rommet.

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Labbetuss
    Man skal være obs på at iQ7 krever større rom, og dette kan være noe av grunnen til at ruxxy opplever at iQ5 er mer åpen og detaljert - og ikke så dominant i bassen, noe som er et typisk sy mptom at høyttaleren er for stor for rommet.
    Ok, så hva ville passe best i mi loftstue på 20m2?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stilig at også har fått sansen for Klipsch sin spillestil! 8)

Det er høyttalere som absolutt er å anbefale, hvilke modeller er det du har sett på?

Hørte på Kef iQ9 hin dagen, og det er absolutt en meget god høyttaler, men det er ikke en høyttaler jeg kunne levd med over lengre tid.

PSB sine modeller har som sagt tidligere preg av typisk amerikansk spillestil; med godt driv i bassen og en snill men energirik topp. Hvis film og "basstung" musikk er prioritert, så er disse høyttalerne absolutt å anbefale.

Kef har en mer raffinert spillestil, og en topp som jeg synes er langt mer detaljert, men ikke like moro. Vil tro Kef gir deg en helt enorm holografi og romfølelse på film, men trenger absolutt en/flere subwoofers bistand om du velger noen av de mindre modellene.

Det viktigste er at du finner en høyttaler som du føler at du blir aller mest fornøyd med, og vet du kan kose deg med i mange år! Stol på ørene og magefølelsen, og ta bare våre innspill til etterretning og ikke la det være avgjørende for hvilket valg du tar

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •