Senter til JMlab Electra 926

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer torhhi sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Senter til JMlab Electra 926

Får om noen dager mine nye fronter - 1 par Electra 926. Har inntil videre Dali Suite 3.5 som bak-høyttalere, og bruker Pioneer VSX-AX2AS-S som receiver.

I den forbindelse er jeg på jakt etter ny senter. Har jo aller mest lyst på Electra CC901 eller CC900, men de koster vel fra 5000,- og oppover selv som brukt. Det blir nok desverre for hard kost, etter innkjøp av frontene.

Lurer på om det er noen som har råd eller tips om andre senter-høyttalere som vil kunne passe ?

Hva med Focal JMlab Chorus 800V - en god match, eller blir den for liten til såpass store fronter som Electra 926 ?

Ser det er en Klipsch Synergi SC-3 til salgs på AVtorget. Dårlig match ?

Intermediate JgR sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av torhhi
    Får om noen dager mine nye fronter - 1 par Electra 926. Har inntil videre Dali Suite 3.5 som bak-høyttalere, og bruker Pioneer VSX-AX2AS-S som receiver.

I den forbindelse er jeg på jakt etter ny senter. Har jo aller mest lyst på Electra CC901 eller CC900, men de koster vel fra 5000,- og oppover selv som brukt. Det blir nok desverre for hard kost, etter innkjøp av frontene.

Lurer på om det er noen som har råd eller tips om andre senter-høyttalere som vil kunne passe ?

Hva med Focal JMlab Chorus 800V - en god match, eller blir den for liten til såpass store fronter som Electra 926 ?

Ser det er en Klipsch Synergi SC-3 til salgs på AVtorget. Dårlig match ?
    Mesteparten av lyden under film kommer jo via senteren, så det er jo ikke unaturlig å legge en del penger igjen her. For å få en sømløs overgang mellom fronter og senter, er det en stor fordel at de hører hjemme i samme serie. Hva er da mere "korrekt" enn 900 eller 901?
    800V synes jeg er litt liten til store fronter, så jeg "venter" på at det kommer en 801... Ettersom dette sikkert ikke kommer til å skje, blir det nok en Electra cc901 eller en Profile cc908 på meg etterhvert.

P.S. Nå har jeg ikke prøvd med en spesifik sentersub sammen med cc800V. Mulig det vil gjøre nytten.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet at det er anbefalt senter i samme serie, for klangmessig lik lyd. Er dette med kroner og øre, samt tålmodighet til å evnt spare en stund :neutral:

CC901 tror jeg uansett blir for stor i størrelse, men CC900 ..... kommer til å ringe HiFi-Huset i Bærum, og høre litt om de kanskje har brukt eller kan gi en knallpris på ny.

Intermediate cdrom sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Solgte min cc900 for 4000kr.

Vet at cc901 ligger brukt på ca. 6000kr.

Følte at det manglet bittelitt i bassen på cc900. Hadde jeg vært deg så hadde jeg valgt 901.

Om du trenger en midlertidig center så har jeg en CV CLS du kan få billg. Er ikke så ulik 926 fargemessig

Intermediate mattman sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JgR
    Ettersom dette sikkert ikke kommer til å skje, blir det nok en Electra cc901 eller en Profile cc908 på meg etterhvert.
    Jeg tror du gjør veldig lurt i å kjøpe en Profile CC908 til 800v'ene dine. Det er et beist av en center i Focal-størrelser, og diskanten går veldig mykt mellom 800v og Profile. CC908 trykker også godt fra seg, men den trenger (etter hva jeg erfarte) god plass mellom seg og frontene.

torhhi: Lån med deg den eventuelle centeren du ser etter. Jeg er litt redd for at chorus 800v og electra kan krasje litt, uten å ha hørt disse samlet.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis alternativet ditt slik situasjonen er nå er en "dårlig" senter hadde jeg heller kjørt i phantom-mode e.l. og klart meg uten til du kan legge i penger til en "god nok". En dårlig senter vil gjøre mer ugagn enn nytte mener jeg, og så lenge du sitter i sweet-spot er det ikke fullt så viktig lenger, selv om en god senter tilfører en ekstra dimensjon til lydbildet.

Når det gjelder klangmatching mellom fronter og senter er det i mange tilfeller mulighet for å treffe greit med en senter fra samme serie. Uansett er ikke det viktige å ha en senter i samme merke som frontene, og så lenge du klarer å finne en senter med samme opplevt lydsignatur i lytteposisjon er det ingen ting i veien for å velge et annet merke. Pass bare på at senteren er kraftig nok, for som nevnt skjer veldig mye der. En skikkelig god senter kan faktisk drive en film selv om ikke resten av oppsettet er noen kruttbombe.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenti
    Hvis alternativet ditt slik situasjonen er nå er en "dårlig" senter hadde jeg heller kjørt i phantom-mode e.l. og klart meg uten til du kan legge i penger til en "god nok". En dårlig senter vil gjøre mer ugagn enn nytte mener jeg, og så lenge du sitter i sweet-spot er det ikke fullt så viktig lenger, selv om en god senter tilfører en ekstra dimensjon til lydbildet.

Når det gjelder klangmatching mellom fronter og senter er det i mange tilfeller mulighet for å treffe greit med en senter fra samme serie. Uansett er ikke det viktige å ha en senter i samme merke som frontene, og så lenge du klarer å finne en senter med samme opplevt lydsignatur i lytteposisjon er det ingen ting i veien for å velge et annet merke. Pass bare på at senteren er kraftig nok, for som nevnt skjer veldig mye der. En skikkelig god senter kan faktisk drive en film selv om ikke resten av oppsettet er noen kruttbombe.
    kenti - vil det være veldig stor forskjell mellom CC900 og den større CC901 ?

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cdrom
    Solgte min cc900 for 4000kr.

Vet at cc901 ligger brukt på ca. 6000kr.

Følte at det manglet bittelitt i bassen på cc900. Hadde jeg vært deg så hadde jeg valgt 901.

Om du trenger en midlertidig center så har jeg en CV CLS du kan få billg. Er ikke så ulik 926 fargemessig
    takk for tilbudet, cdrom - men tror ikke jeg går for cerwin vega som midlertidig løsning :-)

Blir nok mest sannsynlig å spare .....

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kenti - vil det være veldig stor forskjell mellom CC900 og den større CC901 ?
    Jeg har hatt både cc900 og 901 i hus. Med den lille prisforskjellen det er mellom dem hadde jeg helt klart gått for en 901. Spar heller litt lenger og kjør uten center så lenge.
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Jeg har hatt både cc900 og 901 i hus. Med den lille prisforskjellen det er mellom dem hadde jeg helt klart gått for en 901. Spar heller litt lenger og kjør uten center så lenge.
    hmmmmm får absolutt inntrykket av at det er lurt ..... får spare utover sommer/høst, og se om jeg finner en CC901 Classic :-)

Takk for rådet, devilej

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    devilej er nok mer mann til å svare på på hvorvidt det er store forskjeller på 900 og 901, og det har han jo nå gjort Bare å spare i vei torhhi, en vakker da står det nok en 901 hos deg.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenti
    devilej er nok mer mann til å svare på på hvorvidt det er store forskjeller på 900 og 901, og det har han jo nå gjort Bare å spare i vei torhhi, en vakker da står det nok en 901 hos deg.
    Will do indeed, kenti :-)

Takk for alle gode råd fra alle

Intermediate cdrom sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk for tilbudet, cdrom - men tror ikke jeg går for cerwin vega som midlertidig løsning :-)

Blir nok mest sannsynlig å spare .....
    Var ikke ment seriøst Mye bedre å kjøre uten center inntil du får anskaffet cc900/cc901.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cdrom
    Var ikke ment seriøst Mye bedre å kjøre uten center inntil du får anskaffet cc900/cc901.
    hehehehehehe, det er godt å høre - ble nesten litt skremt der *ler*

Ja, kommer til å kjøre uten senter utover høsten og se hva som dukker opp av cc901

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehehehehehe, det er godt å høre - ble nesten litt skremt der *ler*

Ja, kommer til å kjøre uten senter utover høsten og se hva som dukker opp av cc901
    Det kan lønne seg å høre hva Andrè på hifihuset i Bærum får inn av brukt. Han gir stort sett bra priser
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan lønne seg å høre hva Andrè på hifihuset i Bærum får inn av brukt. Han gir stort sett bra priser
    er et godt tips det ja, devilej. Har planer om å ringe eller reise innom for å titte, men på listen over brukte høyttalere så ligger det ikke inne cc901. Men kan jo være den listen ikke er oppgradert nylig

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er et godt tips det ja, devilej. Har planer om å ringe eller reise innom for å titte, men på listen over brukte høyttalere så ligger det ikke inne cc901. Men kan jo være den listen ikke er oppgradert nylig
    Tror ikke bruktlisten har vært oppdatert på årevis. Det beste er å stikke innom der
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke bruktlisten har vært oppdatert på årevis. Det beste er å stikke innom der
    hehehehe såpass :-)

ja, da lønner det seg nok å ringe eller stikke innom .....

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Da var

Jmlab Electra 926 på plass ...... og bilder av dem på hjemmekino-profilen min

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •