Dynavoice F-6 som bakhøytalere - god ide?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dynavoice F-6 som bakhøytalere - god ide?

Har et oppsett med Dynavoice M-85 i front, og senter blir oppgradert i en C-6 så snart den blir tilgjengelig i svart. Videre står to XTZ 99 W12 for bassen, og hjertet er en Denon AVR-2105.

Jeg er misfornøyd med bakhøyttalerene mine som er fra Gale og måler ca. 20x15x20 cm. Dermed lurer jeg på om det kan være en bra ide å bruke et sett F-6 til dette. De er jo tross alt skrytt opp i skyene fra mange hold som fronter eller i stereo oppsett, spesielt sett i forhold til pris.

Formeninger om dette, folkens?

Linker:
    AVR-2105
    http://avforum.no/forum/tester-audio...subwoofer.html
    Dynavoice Challenger M-85
    Dynavoice Challenger C-6

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge de ikke blir stående for nær sitteposisjon, eller at det er mange som skal benytte hjemmekinoen, ser jeg kun fordeler med å sette et par F6 bak.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tilbakemeldingen. Har nettopp lånt et par av en kompis og prøveplassert, og de ser ut til å passe ganske perfekt i stua (nei, intet dedikert kinorom foreløpig, dessverre). Prøvespilling hopper jeg glatt over, siden dette paret er helt nye og neppe gir et godt bilde på hvordan de blir etter innspilling. De er jo så billige at man fint kan ta seg råd til et feilkjøp også. Eneste "problemet" jeg ser så langt er at de ikke er å få i sort matt/black oak, men det går vel bra med sort pianolakk.

Angående avstand til lytteposisjon, hvor nært blir for nært? Avstanden blir vel i underkant av to meter diagonalt bakover, og det blir vel for det meste en eller to personer som skal sitte i sweetspot.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor ikke "fullføre" med S-6 bak?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes det høres greit ut, men jeg ville kankje prøvd å sette dem på noen stativ, slik at de kom noe over "ørehøyde". Renger ikke mange cm, kanskje 20-30...
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjott
    Hvorfor ikke "fullføre" med S-6 bak?
    I en ideell verden, eller skal vi si stue, ville vel det vært greit. Men de er 6 centimeter dypere, og det gjør at de ikke lar seg plassere like godt hos meg. Dessuten synes jeg designet på F-6 glir bedre inn i omgivelsene.

Og til slutt, prisen. Ikke det at S6 er dyre, men med stativer kommer de nok opp i nærmere det tredoble av F-6. Så jeg er villig til å risikere et bomkjøp for å se om jeg kommer i mål med sistnevnte. Har uansett avtak på F-6 til en tusenlapp om det ikke skulle slå til.

Synes det høres greit ut, men jeg ville kankje prøvd å sette dem på noen stativ, slik at de kom noe over "ørehøyde". Renger ikke mange cm, kanskje 20-30...
    Sikkert ikke dumt. I så fall reduseres jo prisargumentet mot S6 noe, selv om jeg tipper at stativer til S6 er dyrere enn et som passer til F-6 siden sistnevnte ikke trenger å løftes mye. Forslag til stativer? DIY?

Newcomer Skyhawk sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Hvor får du tak i C-6, ville gjerne hatt den selv i svart

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akkurat det skulle jeg likt å visst svaret på selv. Surround.no har den ikke i sortimentet og fynda.se har den ikke på lager. Har mailet Surround angående dette tidligere denne uka, men det er vel ikke gjort i en fei å svare på mail i ferien.

Post gjerne her om noen finner den et sted.

Intermediate tazzat sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm...skeptisk. Tenkte å høre om den var på lager der siden ingen andre har den for tiden og fynda.se regner med å vente en måned på den, det står jo ingen lagerstatus hos pcspesialisten. Ingen organisasjonsnummer eller info om bedriften å finne, og dessuten er webshop`en særdeles slunken når det gjelder varer. Og flere jallalinker ligger på siden (sexual.no :roll: ). Noen som kjenner til denne butikken? Er den seriøs?

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uansett et par rimelige F-6 med Calvados finish på vei hit nå. Det blir vel til å strippe dem ned og lakkere svart før de får pryde stuen.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Muffinman
    Forslag til stativer? DIY?
    Absolutt dersom du skal fikse finishen på de som er på vei kan du jo fikse stativer med samme utseende også.

Lagde meg noen på ca. 40cm. når jeg hadde noen Infinityer bak. Litt hobbyplater, lim, kruer og sement, og de ble rimelig solide til slutt ;-) Men de har (foreløpig) endt sine dager på loftet...
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette dro ut siden jeg fikk et par defekte F-6 som tok knekken på receiveren min i første omgang. Imidlertid er ny receiver (Denon AVR-2807) på plass, og nå er et par nydelige F-6 i sort pianolakk kommet på plass i de bakre områder i kinoen.

Det ble to-tre timers innspilling først, og lyden forandret seg svært mye den første timen. Det er forresten vanvittig forskjell på diskanten om trekkene er på eller av...heldigvis synes jeg at det låter mest balansert med trekkene på så jeg slipper å vise fram fristende elementer for småtroll med klåfingre.

Resultatet ble en skikkelig oppgradering i forhold til Gale kompakthøytalerene som var veggmonterte. Syntes hele tiden at lyden bakfra manglet trykk og "snert", men nå er jeg veldig fornøyd. F-6`ene leverer også betydelig høyere volum i forhold til pådraget i receiveren enn de gamle boksene. Eneste skåret i gleden er at manglene til Gale-senteren nå kommer fram enda tydeligere...men Surround.no venter inn Challenger C-6 i sort og jeg har selvfølgelig en i bestilling. Så det problemet er i ferd med å løses.

Så for å svare på min egen topic, F-6 som surroundhøytalere var en god ide.

Tror heller ikke det er nødvendig å heve disse, for de kommer en smule i overkant av hodet når man sitter i godstolen. Det er ihvertfall ikke noe å si på lydspredningen, jeg synes det fungerer veldig bra.

Og i kveld får jeg visst alene-hjemme-kveld igjen...så da gjelder det bare å finne en decent film, helst med DTS-spor.

Active Lokie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    424
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og i kveld får jeg visst alene-hjemme-kveld igjen...så da gjelder det bare å finne en decent film, helst med DTS-spor.
    Da er d bare å kose seg, hørte eg god drikke mye snacks og en bra film?:-D

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, bortsett fra at drikkingen må skje i høyst moderate mengder...må stå opp 0500 og kjøre 0530. Det betyr to brune, og ikke etter 22.00.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uansett et par rimelige F-6 med Calvados finish på vei hit nå. Det blir vel til å strippe dem ned og lakkere svart før de får pryde stuen.
    Du fikk vel tak i de i pianolakk så du trengte ikke gjennomføre svartlakkeringen, men hvordan hadde du tenkt å gjøre det?

Jeg er fan av svart, men rett og slett hater pianolakk så derfor kunne jeg tenkt meg å "male" calvadosene svart / matt svart.

Ville dette ha hatt noe å si på lyden og hvordan gjennomfører man dette? Med sprayboks?

Håper på svar og på forhånd takk.

Intermediate Beemer sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, bortsett fra at drikkingen må skje i høyst moderate mengder...må stå opp 0500 og kjøre 0530. Det betyr to brune, og ikke etter 22.00.

Eneste jeg forbinder med 2 brune er Cognac så da fåreslår jeg en larsen og 1 Otard.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TwiiK
    Du fikk vel tak i de i pianolakk så du trengte ikke gjennomføre svartlakkeringen, men hvordan hadde du tenkt å gjøre det?
    Hadde tenkt å matte ned den eksisterende overflaten, eller rive av filmen som utgjør finishen på disse før maling. Tenkte å bruke rull, og fargen tror jeg at jeg fant her:

http://avforum.no/forum/diy-do-yours...tml#post666932

Eneste jeg forbinder med 2 brune er Cognac så da fåreslår jeg en larsen og 1 Otard.
    Får se om jeg hilser på denne Ottar Larsen i løpet av kvelden da...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •