Tid for oppgradering fra Electra 946 (har god tid)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 99
    Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tid for oppgradering fra Electra 946 (har god tid)

Sitter nå med et par 946 som jeg egentlig er ganske fornøyd med, men jeg ble "plutselig" sugen på noe nytt. Jeg er ute etter en allroundhøyttaler som har enda litt mer "slam" i bassen enn 946.

Rom: ca 40m2
    Forsterkeri: Primare PRE30, Primare A32.
    Musikk: Peter Gabriel, Depeche Mode, Pink Floyd, Genesis, SOAD, RATM, RHCP, Roger Waters, Faithless, Rammstein, Marillion, Mike Oldfield, Yello, Tiesto ++.
    Budsjett: 50K

Active magnus14 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Viss du vill holde deg til merket du har så kan vel utopia serien vurderes? eller kansje klipsch? Hvor mye har du hadde du tenkt deg for 946 ene da? :-)

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken av utopiamodellene tenker du på? Jeg innbiller meg at det er gode høyttalere, men gir svært dårlig ytelse i forhold til pris.

Angående 946: Du har PM.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    klart dei er litt dyre men det koster å vere kar du får bla: be diskanten og power flower magnetene. Kansje du bør sjekke ut den nye electra 1037 3x7" bass elementer så di bør ha bass i seg. Men er det ikkje nokk "slam" i 946 er jo 2x10" ? Kansje det hadde hjulpet med mere kraft (kjenner ikke forsterkeren din) men den er vel god nokk?

Eg savner også det siste i bunn på noe musikk i mine electra 920 men bare 1stk 10" i hver. Så kansje en ny sub eller eit par med 946 hadde hjulpet? er 946 veldig tungdrevne/kresne på elektronikken?

Intermediate mattman sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg innbiller meg at Focal Diva Utopia Be kan slå fra seg, samtidig som den har Be-diskanten.. Tror det har en del å si på rommet med akkurat de, ellers er 1037 som nevnt tidligere noe du burde kikke nærmere på.. Men 2x10" er jo ganske brutalt i seg selv - da jeg hørte 946 synes jeg ikke det var mangel på bass, akkurat. Mindre elementer i andre høyttalere vil nok måtte jobbe enda mer - men som sagt, 946 trenger veldig god plass til å slå fra seg.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mattman
    Jeg innbiller meg at Focal Diva Utopia Be kan slå fra seg, samtidig som den har Be-diskanten.. Tror det har en del å si på rommet med akkurat de, ellers er 1037 som nevnt tidligere noe du burde kikke nærmere på.. Men 2x10" er jo ganske brutalt i seg selv - da jeg hørte 946 synes jeg ikke det var mangel på bass, akkurat. Mindre elementer i andre høyttalere vil nok måtte jobbe enda mer - men som sagt, 946 trenger veldig god plass til å slå fra seg.
    Var den utopia modellen eg tenkte på ja, alto blir nokk for dyr. 1037 har jo 3x7" elementer så det blir vel ganske det samme son 2x10"? kansje 946 er litt mer brutal? Koster ikke diva og 1037 det samme? :???:

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke missforstå meg, 946 trykker absolutt brukbart, men jeg vil ha enda litt mer. Har vurdert å teste en PB13 Ultra når den kommer, mulig den vil gi meg det lille ekstra jeg savner ved høytspilling.

Har lurt litt på Legacy Signature 3, men greier ikke å slå meg til ro med utseende på de. PSB Platinum T8 er også under lupen.

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du hadde kunnet gi en makspris så hadde det blitt lettere å komme med forslag.
    Diva utopia BE får du brukt for ca. 1/2 parten av ny pris. Det er mye høyttaler for pengene.
    Hvis du ønsker mer bunndrag og har god plass så kan jo Montana EPX2

Til rundt 80K så er det et knallkjøp, men de stiller jo visse krav til forsterkeri da...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du går neppe riktig vei ved å velge Diva. Sidemonterte 8" basser gir ikke det trykket du er ute etter. Hvis det er mer trykk du leter etter så gå for basskasse med stort element, del høyt og gi gass. Eller velg noen av de eldre JmLab boksene med store basselementer Alcor hadde kanskje vært riktig. Ellers selges det av og til noen Mezzo Utopia. Det finner du mer trykk vil jeg tro (prisen tatt i betraktning).

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres ut for meg som det er først og fremst en del mer trykk du er ute etter. Du har ganske stort rom, så det virker basert på det du sier at det skal mer til enn å bare bytte til andre lignende høyttalere eller bytte til enda kraftigere forsterker for å komme i mål. Om du klarer å integrere 1-2 subwoofere i det oppsettet, kunne det fungert til bruket. Om du ikke nødvendigvis må kjøpe et bestemt merke, kunne du tatt kontakt med TheStig på HFS. Han har mye kunnskaper innen integrasjon med sub og stereo, og bygger etter sigende noen solide saker. Just a tought....

Eventuelt vurder et par gode Focal subwoofere. De er ganske greie å integrere med Focal høyttalere, trykker godt og bør passe bra med mesteparten av musikken du nevner selv om de ikke går helt i "film"-kjelleren slik som for eksempel SVS.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Passer ikke Usher ganske bra, med tanke på hva trådstarter føler han mangler?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alcor har jeg faktisk prøvd hjemme, det er noen tunge beist gitt! De ga heller ikke det trykket jeg er ute etter, 946 er faktisk bedre på det området. Alcor låt noe hardt også syns jeg.

Montana er nok i en litt for høy "liga" for meg ennå, og jeg håpet at jeg skulle kunne beholde forsterkeriet en liten stund til. Jeg kan jo egentlig begrense budsjettet i første omgang til 50K for å gjøre det lettere.

Jo, jeg liker godt lyden i de store Ushermodellene, men de jeg har lyst på er i dyreste laget for mitt budsjett.

Subwoofer er kanskje veien å gå, da følger jeg jo også den mye omtalte "strømmen" på forumet her ;-)

Sant det HåkonN, jeg er vel egentlig ikke er ute etter mer dypbass. Jeg tror det er svært få sekunder av platesamlingen som inneholder dypbass.

Det er spesielt på musikk-DVD i kombinasjon med lystige lag jeg savner det lille ekstra trykket i brystkassa.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiomur
    Det er spesielt på musikk-DVD i kombinasjon med lystige lag jeg savner det lille ekstra trykket i brystkassa.
    Kanskje derfor du bør ta deg tid til en liten demo....

SUB er så mye mer enn dypbass

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TomTomTo
    basskasse med stort element, del høyt og gi gass.
    Jeg brukte med vilje ikke ordet subwoofer, da jeg ikke tror det er der du finner svaret ditt. Som også andre her virker enige i. Finn en tilpasset ditt behov, dvs en som trykker skikkelig. Når jeg hørte Alcor sist trykket det veldig bra, men hvis rommet ditt er for stort bør du bare pøse på med membranareal i form av ekstra bassbokser. Flageborg er helt sikker inne på noe

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du kan strekke deg opp litt, så kan det være du kunne fått et par Avantgarde Duo for 60k brukt. Jeg sier ikke dette fordi kun jeg har de selv, men rett og slett fordi det erfaringsmessig slammer latterlig mye mer enn det 946 gjør, i tillegg til at de uproblematisk strekker seg klokkerent ned til et par-og-tyve hertz.

Når det gjelder forsterkere så kan disse drives med stort sett det meste over 10 watt, så lenge det innehar en viss kvalitet. Den lukkede basskonstruksjonen i bunn har egen forsterker.

Er du i Fetsundområdet en gang kan du gjerne komme innom for en demo.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det hørtes ut som noe solide kasser på de Avantgarde Duo`ene, Akto. Men det må det kanskje være for å holde følge med de enorme horna. Er det ikke slik at man kan velge type sub på de også (?).

Hvordan lett er Avantgarde å integrere i ulike rom? Jeg har liten erfaring med slike horn, men det er definitivt spennende saker.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tilbudet Akto!

Huff! jo mer jeg leser, jo mer usikker blir jeg. Hadde det ikke vært for den urimelig høye prisen på JBL Array 1400, så hadde jeg nok gått for den.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Array 1400 med kontroll på refleksjoner, samt litt skikkelig forsterkeri vil nok gi deg en heftig punch, ingen tvil om det.

Hva med et par subwoofere med skikkelig punch, i tillegg til f. eks. noe fra Quad eller Martin Logan. Det er ikke mye som kan slå dette på lydkvalitet, særlig ikke innenfor ditt budsjett.

Det er ikke lett å få tak i gulvstående som kan betegnes som ekstraordinært på både lydkvalitet, trykk og dynamikk i denne prisklassen, da tror jeg veien må gå via en/flere gode subwoofere. Hvis dette er et alternativ har du brått et hav av muligheter

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiomur
    ...Jeg tror det er svært få sekunder av platesamlingen som inneholder dypbass...
    Ja, det er godt for deg at du TROR dette. Hadde du visst HVA som skjuler seg der i dypet, ville du ikke sagt slikt... ;-)

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Ja, det er godt for deg at du TROR dette. Hadde du visst HVA som skjuler seg der i dypet, ville du ikke sagt slikt... ;-)
    Det hørtes skummelt ut...... hva kan det være?? :shock:

Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •