Hei

Som dere ser er jeg ny på forumet, og er heller ingen hi-fi buff heller. Har vel hatt litt erfaring med varierende annlegg gjennom åra men ikke noe spesielt audiofil av meg.

Jeg står nå ovenfor følgende problem. Først litt om hva jeg har av ting:

Forsterker: Yamaha AX-497
Høytallere: Boston Acoustics HD9

Vi bruker som regel PC'en til å spille av det meste av både lyd og bildekilder i huset. Veldig kjekt å ha hele platesamlinga på disk (tipper jeg kommer til å få hets fra samtlige audiofile nå :P). Har en Technics CD spiller liggende også, men er ikke koblet opp siden jeg drar fram CD platene en sjelden gang og da går de like godt i DVD-ROM'en i maskinen.

Rommet ser slikt ut (veggen hvor alt står opp mot ihvertfall):

Vedlegg 20841

Stuen er på en måte delt i 2 av den lille halvveggen som stikker ut. Venstre del hvor vi har sofa, flatskjermen pluss de 2 høytallerene, og i den andre "delen" så kjører vi PC høytallere med 2 satelliter + sub av en billigere variant.

Problemene er som følger:

1. Slår man av høytallerene ved PCen, forsvinner lydbildet fra det rommet fullstendig. For å være i den delen av huset må disse høytallerene være på hvis ikke må lyden være meget høy for at man skal kunne høre noen detaljer i det hele tatt. Dette er mye pga den lille veggbiten som stikker ut mellom høyre høytaller og pulten hvor PCen er.

2. Høytallerene står på gulvet, og står rett på gulvet. Høytallerene er gulvstående, men basselementet er så og si rett ved gulvet. Jeg har ikke spikes, og lurer forsåvidt på hvor mye forbedring i lydbildet jeg kan forvente meg, eller om høytallerene må opp på stativ for å komme i riktig høyde.
Det er trangt om plass og jeg har for eksempel vurdert og flytte høytallerene ved siden av stereobenken for å få lyden mer sentrert og fokusert i rommet. Mye av lyden forsvinner bak vegger og sofaer nå virker det som. Har ikke så mye plass i stua til å eksperimentere med heller når det gjelder plassering. Noen tips angående dette? Vet at diagrammet er lusent, men sitter på jobben og har kun Paint tilgjenglig :P

3. Siden jeg har PC høytallere i det ene rommet, som er av heller tvilsom kvalitet, lurte jeg på om det kanskje kunne være en mulighet og skaffe et par gulvstående høytallere til for å erstatte de 2 jeg har, og flytte Boston høytallerene inn i "PC stua" for og spre lyden og få et mer akseptabelt lydbilde der. Da kan jeg jo velge bort A eller B kanalen eller kjøre begge 2 samtidig avhengig av hva sitasjonen krever. Hvis så, har dere noen anbefalninger i budsjettklassen. MAX 4k paret, helst en god del mindre. Forsterkeren er jo linket til slik at folket kan se specs og folk har kanskje egne erfaringer også med denne forsterkeren. Alternativt, beholde de jeg har og skaffe et par mindre monitorlignende høytallere til PC stua. Eneste fordelen med satelittene til PC er at den har en liten basskasse som faktisk gir bra dybde i musikken. Har heller ingen utgang for aktiv sub på denne forsterkeren . Vi hører på alt fra punk og metal til klassisk og electronica. Så trenger noe som kan spille det meste godt egentlig Er Argon serien hos Hifiklubben noe tess?

Har sikkert kommet med masse forvirrende spørsmål, forslag, forslag forkledd som spørsmål og vice versa, men alle tips, råd, og erfaringer mottas med takk