Flere subber og/eller dB-økning

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Flere subber og/eller dB-økning

Dette har jeg kvidd meg for å spørre om lenge, men under mottoet "Det er bedre å være dum i 10 sekunder enn resten av livet" trøkker jeg til.

Ved 2 subber plassert på riktig plass i et rom kan man få en jevnere frekvensrespons i rommet enn bare ved en.

Plassert rett ved siden av hverandre vil man kunne få en økning på 3 dB (ref Klipsch).

Plassert rett oppå hverandre vil man kunne få en økning på 6 dB (ref Klipsch kundeservice).

Men denne dB økningen, vil man ikke oppnå akkurat det samme ved å øke channel level i receiveren tilsvarende?

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det totale PEEK nivå som går opp. 6 og 3 db det er normalen....

De klipsch subene skal jo spille brukbart høyt i utgangspunktet.

En bredere plassering av subene tror jeg vil gi en mere ballansert lyd.
    Altså en i hvert hjørne i front foreksempel.
    Må flytte de litt (dynamisk) rundt i romet lags veggene og se frekvensresponsen blir :-)

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Maastricht
    Men denne dB økningen, vil man ikke oppnå akkurat det samme ved å øke channel level i receiveren tilsvarende?
    Jo, det kan du. Men på bekostning av headroom i suben. De 3/6db du får med to suber er "gratis" db.

Jeg har to suber (SVS Plus/2 og Velodyne CHT-12R) mest fordi det gir jevnere frekvensrespons. Dette er i mine øyne verdt prisen for en ekstra sub, og jeg får mer SPL som bonus.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette har jeg kvidd meg for å spørre om lenge, men under mottoet "Det er bedre å være dum i 10 sekunder enn resten av livet" trøkker jeg til.

Ved 2 subber plassert på riktig plass i et rom kan man få en jevnere frekvensrespons i rommet enn bare ved en.

Plassert rett ved siden av hverandre vil man kunne få en økning på 3 dB (ref Klipsch).

Plassert rett oppå hverandre vil man kunne få en økning på 6 dB (ref Klipsch kundeservice).

Jo, man kan øke channel level i receiveren.
    Channel level justeres slik at volumnivået mellom fronter/surround høytt og sub blir slik man ønsker.

Ved å bruke 2 sub'er så kan man få en økning på opptil 6db (og dette kan man også uten å sette de oppå hverandre) noe som igjen medfører at sub'ene ikke trenger å "stresse" like mye for å spille like høyt som 1stk sub.
    Man får som regel også jevnere frekvensrespons ved å bruke 2 sub'er men da skal de ikke stå "stacket" oppå hverandre.
    For min del så synes jeg det ser penere ut og mer "symetrisk riktig" med 2 sub'er en bare en.

Bakdelen er at 2 suber tar dobbelt så mye plass og at det krever mye ekstra tid til justering og kalibrering. Og så er det prisen da.

Jeg valgte å gå for 2 billigere subber istedet for 1 dyrere pga fordelene med jevnere frekvensgang pluss at det i mine øyne ser bedre ut.
    Elektronikk: | Onkyo TX-NR818 | Emotiva XPA-5 | 3xBehringer EPX4000 | MiniDSP | Behringer FBD2496 |
    Høyttalere : | Fusion Tempest 12 | Fusion Alchemy 8 MTM | Fusion Alchemy 8 | 2xCelestion FTR18-4080HDX | 2xAurasound NS18 |
    Bilde: | TW-5000 | Adeo Lerret |

Intermediate Ratata sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm... Gjelder denne "regelen" pr sub eller pr element?

Hva om man setter to stk PB-12 Plus/2 (med to elementer) oppå hverandre, får man da 6+6 dB økning? :-D

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Per sub, etter min erfaring. En sub med to elementer vil ikke oppføre seg som to suber. Forøvrig skal du ha lykke til med å løfte en Plus/2 oppå en annen :-)

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er viktig å huske at desibel kun angir et størrelsesforhold mellom to verdier. Har du én sub og kjøper én til vil du under ideelle forhold øke maksimalt lydtrykk med 6dB. For å øke nye 6dB må du nå kjøpe to subwoofere og så videre. 6dB tilsvarer en dobling i lydtrykk, men som det har blitt påpekt flere ganger tidligere er det forskjell på den matematiske betydningen av doblet lydtrykk og den opplevde økningen i lydtrykk. NB! Dette gjelder for aktive subwoofere som har sine egne forsterkere. Hvis man bruker passive subwoofere bør/må man passe på å øke antall forsterkere eller forsterkereffekten i takt med antall elementer.

Flere subber er uansett alltid en fordel (med mindre man har dårlig plass eller en hissig hustru) fordi man fordeler "arbeidsmengden" over flere forsterkere og elementer og derfor reduserer forvrengningen ved et gitt lydnivå. De som henger seg opp i om en forsterker har 0,005% eller 0,004% forvrengning må ikke finne på å regne på forvrengningen i en gjennomsnittlig subwoofer på fullt driv I tillegg kan man få en jevnere respons (større sweetspot for bassen) hvis man plasserer dem riktig.

Intermediate DypBassen sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    776
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ikke slik at hvis man setter subbene ved siden av hverandre, så vil man få 3 DB økning og hvis man plasserer de fra hverandre, så vil man få maks 6 DB økning. To subber satt på riktig (fase) vil gi 6 DB økning. Det er ikke helt tilfeldig hvor stor økning man vil få. Ved litt kalibrering, vil man få 6 DB.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mente ikke at det var tilfeldig, det var kun en helgardering fra min side for å unngå søksmål fra dB-hungrige forumlesere

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Per sub, etter min erfaring. En sub med to elementer vil ikke oppføre seg som to suber. Forøvrig skal du ha lykke til med å løfte en Plus/2 oppå en annen :-)
    64 kg vanskelig og få tak på sub he he

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Strike Ace
    Channel level justeres slik at volumnivået mellom fronter/surround høytt og sub blir slik man ønsker.

Ved å bruke 2 sub'er så kan man få en økning på opptil 6db ...
    Denne økningen blir jo justert bort ved å, som du sier selv, justere kanalnivået mellom front/surr og sub.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne økningen blir jo justert bort ved å, som du sier selv, justere kanalnivået mellom front/surr og sub.
    Jepp, det stemmer. :-)

De 6db ekstra i db output gjelder ved max SPL mens man har
    andre fordeler i tillegg.

Tror dette bare gjelder for dobling av memranareal + dobling av forsterkerkraft.
    Mener å huske at hvis man bare dobler en av delene så vil man kunne få opptil 3db ekstra.
    Sikkert noen som kan bekrefte/avkrefte dette.
    Elektronikk: | Onkyo TX-NR818 | Emotiva XPA-5 | 3xBehringer EPX4000 | MiniDSP | Behringer FBD2496 |
    Høyttalere : | Fusion Tempest 12 | Fusion Alchemy 8 MTM | Fusion Alchemy 8 | 2xCelestion FTR18-4080HDX | 2xAurasound NS18 |
    Bilde: | TW-5000 | Adeo Lerret |

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er en side en kan regne ca SPL her :

Peak SPL Calculator

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Strike Ace
    Tror dette bare gjelder for dobling av memranareal + dobling av forsterkerkraft.
    Mener å huske at hvis man bare dobler en av delene så vil man kunne få opptil 3db ekstra.
    Sikkert noen som kan bekrefte/avkrefte dette.
    Du tenker riktig

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •