Hvor mye watt tåler en høyttaler?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 29
    Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Hvor mye watt tåler en høyttaler?

Mine RF-7 er oppgitt til 250 w max continuous (1000 w peak). Igår fant jeg en klisterlapp bak på høyttaleren: Max input power 250 watts. Min effektforsterker er 250w. Jeg skjønner forskjellen på kontinuerlig og peak.

Jeg hadde tenkt å brokoble effektforsterkeren, men er det en dårlig ide? Vil jeg kunne "toaste" høyttaleren?

Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det betyr det som det står.
    Du kan mose på med 250W kontinuerlig uten at den tar noe skader. Den tåler etter som jeg har skjønt det korte "peaks" på 1000w.

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det skjønner jeg. Men hvis jeg hadde hatt 400w eller 600w monoblokker, hvordan vet jeg at jeg ikke går over 250w kontinuerlig?

Og hvor lenge tåler denne høyttaleren da å gå over 250w kontinuerlig?

Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge det ikke vrenger så trur jeg du er rimelig trygg

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror vel heller en Bi-amp modus vil være bedre..

Intermediate Keltern sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du vil jo uansett minske risikoen for å ødelegge høyttaleren om du kjører 250w fra brokoblede enheter, enn om du prøver å tyne ut 250w fra den du har.. Eller eventuelt bi-amp, som bguarden nevner!

Du vil jo oppleve mindre forvrengning...

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, mulig jeg formulerte meg litt svakt. Nytt eksempel:

La oss si at jeg har to av disse Krell Evolution 900w monoblokkene. (modell 302 avbildet)

-0218_007_380x380w-jpg

Vil jeg toaste mine 250w høyttalere med disse? Hvorfor/hvorfor ikke?

Intermediate magnuswb sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RF-7 kan du vel presse så mye watt du vill i egentlig uten å kunne bekrefte dette, men etter det jeg har lest så er den sugen på effekt og sier ikke nei til mengder av det!

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må ikke bekymre deg for om du ødelegger høyttalerne om du kobler dem til en forsterker som er i stand til, eller er oppgitt til å yte høyere effekt enn det høyttaleren er spesifisert til å tåle. Forsterkeren leverer ikke mer effekt/strøm enn det du legger opp til av volum og det høyttaleren krever. Hvis forsterkeren er for svak vil dette resultere i forvrengning og tap av lydkvalitet og kontroll på elementene i høyttaleren, og i verste fall sprengning av elementer. En ting er om du sprenger høyttalere ved å sette på en underdimensjonert forsterker - slik at vandringen til elementene skjer ukontrollert, eller om du setter på en godt nok/overdimensjonert forsterker som har full kontroll over elementene og gjerne tyner dem til sin yttergrense.

Det er særdeles sjeldent at man klarer å sprenge høyttalere med en "for" kraftig forsterker. Det har ikke noe med at høyttalerne ikke takler det at den er så overdimensjonert, men at forsterkeren er i stand til å levere så mye effekt at man kan overgå det høyttalerne er i stand til å tåle og tyne dem til de ryker. Hvor høy lyd det blir før dem ryker kommer helt an på høyttalerkonstruksjon, elementer og følsomhet i sammenheng med effekt.

Ergo; jo kraftigere forsterker, desto mindre forvrenging, bedre kontroll på elmentene, og mindre sjans for sprenging av dem. Klangbalanse og lydkvalitet er et annet kapittel igjen som avhenger av kvalitet på komponenter, konstruksjon og hvilken forsterkertype/-klasse. Enda en faktor so mspiller inn er hvordan forsterkeren takler de forskjellige lastene/impedansene (ohm).

Hvis det er RF-7 du har, så ryker ørene dine lenge før høyttalerne gjør det. Sett så kraftige effektblokker på dem som du vil, disse høyttalerne trives veldig godt med strømsterke forsterkere grunnet deres impedanskurve. Vær dog meget obs på å matche dem med riktig forsterker slik at det ikke blir for tynt i bunn og skarpt i toppen

Ble kort og krøkete skrevet (blir fort slik om natten), men gir deg kanskje en pekepinn.

God natt!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må ikke bekymre deg for om du ødelegger høyttalerne om du kobler dem til en forsterker som er i stand til, eller er oppgitt til å yte høyere effekt enn det høyttaleren er spesifisert til å tåle. Forsterkeren leverer ikke mer effekt/strøm enn det du legger opp til av volum og det høyttaleren krever. Hvis forsterkeren er for svak vil dette resultere i forvrengning og tap av lydkvalitet og kontroll på elementene i høyttaleren, og i verste fall sprengning av elementer. En ting er om du sprenger høyttalere ved å sette på en underdimensjonert forsterker - slik at vandringen til elementene skjer ukontrollert, eller om du setter på en godt nok/overdimensjonert forsterker som har full kontroll over elementene og gjerne tyner dem til sin yttergrense.

Det er særdeles sjeldent at man klarer å sprenge høyttalere med en "for" kraftig forsterker. Det har ikke noe med at høyttalerne ikke takler det at den er så overdimensjonert, men at forsterkeren er i stand til å levere så mye effekt at man kan overgå det høyttalerne er i stand til å tåle og tyne dem til de ryker. Hvor høy lyd det blir før dem ryker kommer helt an på høyttalerkonstruksjon, elementer og følsomhet i sammenheng med effekt.

Ergo; jo kraftigere forsterker, desto mindre forvrenging, bedre kontroll på elmentene, og mindre sjans for sprenging av dem. Klangbalanse og lydkvalitet er et annet kapittel igjen som avhenger av kvalitet på komponenter, konstruksjon og hvilken forsterkertype/-klasse. Enda en faktor so mspiller inn er hvordan forsterkeren takler de forskjellige lastene/impedansene (ohm).

Hvis det er RF-7 du har, så ryker ørene dine lenge før høyttalerne gjør det. Sett så kraftige effektblokker på dem som du vil, disse høyttalerne trives veldig godt med strømsterke forsterkere grunnet deres impedanskurve. Vær dog meget obs på å matche dem med riktig forsterker slik at det ikke blir for tynt i bunn og skarpt i toppen
    Alt dette er korrekt. Ergo trenger du ikke å bekymre deg om du overskrider høyttalernes anbefalte watt. Jeg vil nesten si: Dess større forsterker, dess bedre.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stort sett er gjennomsnittsnivået i musikk ca 1/8 av den maksimale effekten i transientene. Det vil si at om du spiller med en 800W forsterker på klippegrensa så har du i prinsippet sjelden mer enn 100W kontinuerlig.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Stort sett er gjennomsnittsnivået i musikk ca 1/8 av den maksimale effekten i transientene. Det vil si at om du spiller med en 800W forsterker på klippegrensa så har du i prinsippet sjelden mer enn 100W kontinuerlig.
    Vil ikke dette variere veldig i form av hvilken musikk man spiller og hvor mye dynamikk det er i innspillingen?

100W kontinuerlig er vel ganske høyt på de aller fleste høyttalere. På en høyttaler med 91db følsomhet, ligger man da på over 110db kontinuerlig pr. høyttaler.

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I eksemplet til Maastricht, er det da Krellblokkenes klipping, og ikke for mye tilført effekt som eventuelt ville ha knertet hans RF-7?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Vil ikke dette variere veldig i form av hvilken musikk man spiller og hvor mye dynamikk det er i innspillingen?

100W kontinuerlig er vel ganske høyt på de aller fleste høyttalere. På en høyttaler med 91db følsomhet, ligger man da på over 110db kontinuerlig pr. høyttaler.
    Ja, 100W kontinuerlig er ekstremt høyt.

Det aller meste av musikk ligger på langt over 6dB dynamikkområde. Det vil si et forhold 1/4. I tillegg så er det sjelden en låt har konstant nivå mellom vers og refreng, og at disse holder seg helt konstante gjennom hele. Derfor er 1/8 i praksis et minimum da det innebærer kun 6dB snittforskjeller i musikkstykket. Det er også et tall som går igjen på dimmensjonering av kjøleribber. Man bestemmer en maksimumstemperatur, en maksimum fasevinkel hver vei (det kan man se bort fra med klasse D) og dimmensjonerer da til 1/8 av makseffekten. Om ikke kjølingen blir blokkert holder det godt i praksis.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiomur
    I eksemplet til Maastricht, er det da Krellblokkenes klipping, og ikke for mye tilført effekt som eventuelt ville ha knertet hans RF-7?

Mest sannsynlig, selv om det ikke er en regel. De blokkene har en del å komme med og vil nok også være i stand til å smelte deler i for eksempel talespolene eller delefilteret.

Intermediate ruxxy sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    1,612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

En maksimum fasevinkel hver vei.
    En maksimum fasevinkel hver vei? Mener du at hvis fasene i forsterkeren da "Vrir" seg for mye vil forsterkeren/høyttaleren takke for seg? Aldri hørt om i denne sammenhengen før..ops:

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker MA ogeron 6.1 på mine B&W 604 s3. Og da kan jeg spille uten særlig hørbar vrenging til forsterkeren kutter. De er oppgitt til å tåle 200W, Forsterkeren er oppgitt til å gi 600W. Dvs. at høytalerene tåler MYE mere enn det som står bakpå. Det skal sies at da har jeg delt dem ved 80 Hz. Så subben tar alt under. Hvis jeg ikke gjør det så gir høytaleren seg mye før ved at det bunner i basserene. Det kan hende produsenten oppgir hvor mye effekt høytaleren tåler "full range".

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, men om man har en gitt fasevinkel vil man få en tilsvarende ekstra varmeutvikling i forsterkeren sammenliknet med 0 grader fasevinkel. Når man definerer en slik grense så er det for å være sikker på at forsterkeren ikke blir for varm innenfor de fasevinklene den er tenkt å kunne trekke. Man dimmensjonerer også strømforsyningen etter disse parametrene. Derfor er det så enorm forskjell på dyre og billige klasse AB-forsterkere også.

Active Gelbear sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skriver bare et eksempel...her til bilstereo, men samme ulla

Før:
    Sony-møkka-monoblokk på 600watt RMS på pioneer 1000watt RMS sub.
    Resultat: Etter 2 min....subben toast.

Samt 100wRMS rockford fossgate høytalere på liten forsterker (husker ikke) sprengt etter få dager.

Nå:

RF monoblokk som jeg kjører i 2 ohm, testet at forsterker leverer rundt 2200 wRMS, på 2 stk 300 wRMS rf subber. INGEN problemer, og bedre dynamikk, kontroll & alt det der.

+65wRMS focal høytalere går på 2x200wRMS, heller ingen problemer...

Altså større forsterker bedre!
    :twisted:

Erfaring er dyre greier..:evil:

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan vet/merker man at man har nådd klippegrensa?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •