Tid for 50K høyttalere-forslag ønskes :) HT bestilt- Helomvending til Gradient Rev 05

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 7 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 134
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tid for 50K høyttalere-forslag ønskes :) HT bestilt- Helomvending til Gradient Rev 05

Ai ai ai, endelig er tiden kommet for nye fronter til maks 50 000 NOK. Kjenner entusiasmen i hele kroppen

Og ja, jeg har lest stort sett alle trådene om høyttalere i 50 000 kroners klassen siden jeg ble medlem i 2005. Men nå vil jeg gjerne få anbefalinger som passer mine komponenter, min musikk og mitt brukermønster.

Hører på Ozzy, Supertramp, Supergrass, U2, Eels osv. Kategori lettspiselig pop/rock vil jeg si. Liker å dra på litt når jeg lytter. Rommet jeg bruker er ca 30 kvadrat, når jeg en vakker dag får meg enebolig blir det like stort eller større. Tenker film står for 60% og musikk 40% av bruken.

Har når Patos Lyric 402 MkIII, Patos Lyric senter og Patos bakhøyttalere, SVS PB12 + / 2, drevet av Arcam AVR 350. En billig dvd spiller mates digitalt til Arcamen, så denne tar seg av DA konverteringen også til stereo. Er egentlig svært fornøyd med lyden nå, men vil ha MER

Disse er med i vurderingen så langt, og skal etterhvert hjem for testing:

Patos Symphonic IV (forhåndsfavoritt uten å ha hørt noen)
    Muligens Gradient (i tvil om det er nok trøkk for meg)
    Opera Callas Diva/Divina (ser spinkle ut, skal ligge mellom Patosene og Gradientene i lyd)
    Triangle (en eller annen modell)
    Legacy Classic (eller en annen modell?)

Hørt tidligere på noen T+A modeller i Oslo uten å bli overbevist, likte svært godt Audio Physic Scorpio.

Forslag til andre merker jeg bør låne øret til eller synspunkt rundt de som står på listen mottas med takknemlighet

Mvh
    Ivan

Newcomer Taskeladdn sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    237
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noe tvil da Ivan ? =) hehe...
    Jeg har bestillt min 50k klasse høytaler nå=) Desverre litt leveringstid på den, men den som venter på noe godt =) osv osv...

Hvis du bruker det du har itillegg, så får du jo et patos 7.1 anlegg til film og =)

Newcomer suprmann sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Patos Symphonic IV hadde vært mitt klare valg. Har en kompis som har disse, og de gjengir det meste av musikk med glans! Bare pass på å mat de med nok krefter...

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He he, nei det er klart at det peker seg ut en favoritt. Uansett er det så mye penger (for meg) at jeg føler en lytterundt må til.

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Focal Electra 1027 Beryllium, spiller høyt og trykker bra til, samtidig som de virkelig viser sjela i musikken. Diskant som er VESENTLIG bedre enn Patos. (IMHO)

Arcam matcher også fint med Focal så jeg vil anbefale deg å lytte til dem.

Newcomer Taskeladdn sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    237
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ivaols
    He he, nei det er klart at det peker seg ut en favoritt. Uansett er det så mye penger (for meg) at jeg føler en lytterundt må til.

Mye penger ja, for et lite år siden brukte jeg 10k på lyric 402.. Det syntes jeg var galskap =)
    Da mente jeg at det var galskap å bruke så mye penger på en høytaler =) hehe..
    Har begrensede muligheter for lytterunde her nordpå, så jeg stoler på folkesnakket når jeg nå invisterer =)

Det at jeg aldri har sett en nyerer IV på bruktbørsen bør vel også være et kvalitets tegn =)

Intermediate Skrotnisse sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,320
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil også anbefalle deg å skumme igjennom tråden Høytaler i prisklassen 40000-60000 ?. Mange gode forslag der også. )
    -------
    Mvh
    Rune
    Fotograf og AV-skalle av natur
    : web| facebook| <--- Følg meg på fb og støtt meg i kampen for fototilgang på de store konsertene.
    Oppsett: Samsung UE78JS9505XXE | Xbox One S | Marantz AV7710 | Arendal Sound Tower | Klipsch RP-250S |

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cybervision_
    Focal Electra 1027 Beryllium, spiller høyt og trykker bra til, samtidig som de virkelig viser sjela i musikken. Diskant som er VESENTLIG bedre enn Patos. (IMHO)

Arcam matcher også fint med Focal så jeg vil anbefale deg å lytte til dem.
    Høres interessant ut. Finner ikke ut av hvem som er forhandler i Norge. Et absolutt krav er at jeg kan låne de med meg hjem for test. Glemte å nevne det... Bor i Kristiansand.

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skrotnisse
    Vil også anbefalle deg å skumme igjennom tråden Høytaler i prisklassen 40000-60000 ?. Mange gode forslag der også. )
    Har lest den før, raste gjennom den igjen. Mye rare høyttalere ute og går.

Har også butikklyttet til disse før: JBL 800 Array, husker kun at jeg tenkte "dette er ikke noe for meg". System Audio, altfor slanke med for lite skyv. Min mening selvsagt, basert kun på butikklytting.

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva slags elektronikk skal du bruke?

Det ligger et par Proac D38 på bruktbørsen til hifisentralen i lønnefinish. De koster 62000 nye.

OMF på hifisentralen selger sine modifiserte for 48000,- :

Audio Physics Avanti III, Mahogny finish, biwiringsterminaler.

Høytalerne er oppgradert med nytt delefilter og internkabling, arbeidet er gjort av Frode Steen ved Eltek, og er dokumentert med målinger, tegninger og stykkliste. Deleprisen i det nye delefilteret er rundt 15k.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Foreløpig kommer jeg til å kun bruke Arcam AVR350. På sikt kan det bli et effekttrinn i tillegg, spørs selvsagt hvordan det blir med kun Arcamen...

Audio Physic høyttalerene kan være et alternativ.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg sitter og lurer på er din musikksmak og deres innspillingskvalitet. Trenger du en snill høyttaler som trykker godt? Ofte lite bass på slike innspillinger. Selv liker jeg ikke Patos men siden du tydeligvis liker dem og har dem i surre oppsettet er det nok et naturlig valg tror jeg. Den eneste jeg kommer på ellers er Sonus Faber Cremona men om den passer Arcam vet jeg ikke og den koster litt mer enn 50k ny også.

Focal 1027 imponerte ikke meg med noe annet enn diskant (Litt vel frisk til din musikk?). Med forbehold av elektronikken (high-end multikanal).

Siden du bor i Kristiansand ville jeg spurt om hjemlån av Gradient. Den har jeg tro på..

Men hvor mye kraft har du i Arcamen forresten? Skal du bruke patosene i surround har du vel ikke andre valg en nok en Patos?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har et poeng med musikksmak og kvalitet. Mye av favorittmusikken min kan ha en tendens til litt skarp diskant. Oppsettet jeg har nå går fint å spille høyt med det meste av musikk, og slik vil jeg gjerne ha det videre.

Har ingen erfaring med fronter og senter fra forskjellige produsenter. Forestiller meg at det vil være vanskelig å høre om en effekt, som strengt tatt er det som kommer fra frontene ved film, skiller seg tonalt fra lyden som kommer fra senteren. Ihvertfall hvis en velger fronter som har noen fellestrekk med senteren. Tror derfor ikke en er bundet til å ha samme merke helt rundt.

Focal får jeg nok problemer med å få hørt på, og uansett problemer med hjemlån. En litt friskt diskant frister ikke. Har tidligere eid Audiovector S6 med bånddiskant, huff og gru! Kunne ikke spille høyt med noe som helst.

Arcamen har en strømforsyning på 1200 VA. På bakgrunn av dette skulle de oppgitte 120W ved stereo være fornuftig.

Antonx; av ren nysgjerrighet, hva er det ikke du liker med Patos?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    C.Alshus: takk for gode forslag, men som jeg skrev tidligere i tråden er jeg avhengig av å få prøvd hjemme før kjøp. Har brent meg på sånt for mange ganger tidligere. Skulle jeg driste meg til noe sånt igjen måtte jeg fått høre fra minst en habil person, som hadde testet kombinasjonene Arcam/Audio Physic Avanti, at dette låter himmelsk og jeg måtte være skutt i hodet hvis jeg ikke umiddelbart betalte 48 stive for disse...

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Basert på din musikksmak og forsterker, ville jeg holdt meg unna overnevnte Audio Physic. Vanvittig høyttaler på mange måter, men veldig analytisk (passer dårlig med musikksmak) og krever skikkelig elektronikk.

Focal 1027 blir også nevnt. Kan være et alternativ, men det er først og fremst diskanten som er heftig på disse, og jeg har en liten følelse av at musikksmaken krever noe litt mer tilgivende.

Audio Physic Scorpio er en helt annen høyttaler med høy morrofaktor og relativt tilgivende på musikk. Det eneste ankepunktet jeg hadde tidligere var at de burde ha kommet med en matchende center-kanal, men det har de kommet med nå (dog ukjent pris). Personlig syntes jeg også Scorpio er ganske flotte utseende-messig. En høyttaler som sjarmerte meg. Anbefales!

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for dine betraktninger HåkonN. Tør nok ikke ta risken med brukt Avanti kjøp, og skikkelig elektronikk har jeg nok ikke råd til Nok en person som mener Focalen har en litt frisk diskant tar jeg til etterretning.

Audio Phsyic Scorpio gav meg svært mye av det jeg vil ha. Er også enig i at disse ser flotte ut, svært mye bedre enn Patos. Disse skal seriøst vurderes! Noen som har erfaring med Scorpio og Arcam??

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Swans F2.2

Prisen er hinsides lav for denne kvaliteten, kun omlag 33k.
    Mye dyrere i Tyskland og ellers i Europa.

Finishen er til å dø for. Det følger også med skikkelige høyttalerkabler.

Hjemmedemo vil jeg tro at ikke er noe problem.

Sjekk denne tråden på forumet:
    http://avforum.no/forum/generell-inf...26-27-mai.html

Det er Soundwave som er norsk importør.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ivaols
    Nok en person som mener Focalen har en litt frisk diskant tar jeg til etterretning.
    Når jeg sa heftig, mente jeg ikke "frisk" som i noe negativt (kan tolkes feil). Det er faktisk en av de bedre diskantene jeg har hørt. Men den avslører lett dårlig matched elektronikk, og ikke minst dårlige innspillinger.... Selv har jeg 1027 og er stort sett meget fornøyd, men hadde rock (ofte av litt dårlige innspillinger) vært størst prioritert hadde jeg nok valgt noe annet, som for eksempel Scorpio. Aner ikke hvordan det matcher Arcam, men har du hørt på Tannoy?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Swans 2.2 så interessant ut. Får ringe butikken og høre om hjemlån kan ordnes på noe vis.

Frisk som duggfrisk altså Skjønner, men trenger nok en som er litt nådig på middels innspillinger.

Side 1 av 7 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •