Tid for 50K høyttalere-forslag ønskes :) HT bestilt- Helomvending til Gradient Rev 05 - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 7 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 134
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Symphonic IV og for eksempel nevnte H800 vil neppe låte optimalt på samme elektronikk. Det som er optimalt på H800 vil ikke være like optimalt for Symphonic IV og omvendt. Det vil derfor være en lite relevant sammenlikning.
    Poenget ditt er bra, men lite relevant er jeg uenig i så fremst elektronikken er god og nøytral nok. Det er en god pekepinn for mange parametre synes jeg.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av J.Haugen
    Når det gjelder styrken til Patos IV, så er det først og fremst en fyldig klang (bra bass!) hjulpet av en luftig og gjennomsiktig heildiskant som jeg liker best. Høyttaleren er på ingen måte analystisk (som f.eks. den gamle Nautilus.serien til B&W), men spiller utrolig engasjerende uten å bli pågående. Videre så kan du spille det meste av musikk (og film) av høyst variabel kvalitet, selv heavy fra 80-tallet går ann. Det finnes imidlertid andre høyttalere som er mer virkelighetstro (som spiller platene "slik de er"), men da kan møte med de nevnte platene fra 80-årene bli vel ubehagelig.....
    Hvordan vil du beskrive Helicon 800 i forhold?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiomur
    Hvor mange forskjellige forsterkere bør man prøve på en høyttaler før man kan komme med relevante opplysninger om den?

Jeg skjønner hva du mener, matching er utrolig viktig. (men jeg gjør meg bare litt vanskelig) ;-)
    Kanskje bare en. Poenget er at en høyttaler er så god som den er på riktig forsterker. Ikke så god som den er på en forsterker som er riktig for en annen høyttaler. Med andre ord er det utrolig vanskelig å uttale seg absolutt om en høyttalers kvaliteter, og skribenter har i praksis en umulig jobb.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nettopp! Og derfor har jeg også benyttet både lik og ulik elektronikk. Når det gjelder styrken til Patos IV, så er det først og fremst en fyldig klang (bra bass!) hjulpet av en luftig og gjennomsiktig heildiskant som jeg liker best. Høyttaleren er på ingen måte analystisk (som f.eks. den gamle Nautilus.serien til B&W), men spiller utrolig engasjerende uten å bli pågående. Videre så kan du spille det meste av musikk (og film) av høyst variabel kvalitet, selv heavy fra 80-tallet går ann.
    Slik du beskriver lyd her er det som for meg er mest nøytralt, altså nærmest virkeligheten.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et viktig poeng som dere erfarne stadig tar frem er at høyttalerene også bør matche musikktypen til den enkelte. Hører en på innspillinger av litt ymse kvalitet, som jeg gjør, blir det fort plagsomt med en for analytisk spillestil, spesielt hvis det ikke er noe varme i tillegg. Når jeg kan dra på med alt fra Ozzy til Cohen kommer smilet frem her i heimen

Med overstående mål om at musikken en selv spiller skal høres bra ut har en kanskje beveget seg litt bort fra mest mulig nøytral / virkelighetsnær lyd... ?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik du beskriver lyd her er det som for meg er mest nøytralt, altså nærmest virkeligheten
    Ja, kanskje det. Men dessverre ser det ikke ut til at det finnes en samlet objektiv (og målbar) konsensus blant skribenter og brukere på hva nøytral lyd faktisk er. Det som er som nøytralt av noen, oppfattes ikke nødvendigvis som nøytralt av andre. Dermed blir det hele svært vanskelig, som også gjenspeiles i de ulike oppfatninger om et produkt i Hifi-pressen.

Intermediate HenningHG sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    606
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ivaols
    Et viktig poeng som dere erfarne stadig tar frem er at høyttalerene også bør matche musikktypen til den enkelte.
    Er uenig med deg der. En god høytaller skal kunne spille alt av musikk. Men der kommer jo pris spørsmålet inn. Og man må gjøre kompremier.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HenningHG
    Er uenig med deg der. En god høytaller skal kunne spille alt av musikk. Men der kommer jo pris spørsmålet inn. Og man må gjøre kompremier.
    Og jeg er uenig med deg der fordi det ikke finnes en høyttaler som spiller alle typer musikk like bra. Du motsier også deg selv med en gang du skriver at en må gjøre kompromisser...

Intermediate HenningHG sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    606
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg sier at man må gjøre kompremier. Så mener jeg at ikke alle har råd til B&W 800 eller Focal grad utopia Osv. Men ingen ting er bedre en verden der man kan være uenige.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt i orden å være uenig

Vil uansett påstå at selv B&W 800 langt derifra er en høyttaler som vil passe alle typer musikk og derved være høyttaleren for alle. Den høyttaleren finnes ikke Kompromiss blir det uansett. Så da er jeg tilbake til at en må velge høyttaler utifra musikksmak og personlige preferanser.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg spør alltid etter musikksmak når noen spør etter råd fordi jeg synes det har mye å si for det riktige valget. Høyttalers ulike egenskaper kommer frem ulikt med de ulike sjangerne. Hvorvidt man hører mye på ymse kvalitet er viktig å ta hensyn til også.

Jeg tror Patos er grei å ha med å gjøre når det gjelder det siste fordi de ikke er de beste i klassen på enkeltparametre? Litt usikker her, har ikke prøvd dårlig opptak med dem.

Når det gjelder nøytral lyd kan sikkert mye legges innenfor begrepet. Selv bruker jeg det for å si at ikke noe stikker seg frem i klangbalansen og at instrumenter låter korrekt. Hvis man legger til det litt kjeitete ordet naturlighet så mener jeg det er fullt mulig å si objektivt om høyttalere gjengir korrekt eller ei, alså om instrumenter og stemmer låter så lik orginalen som mulig. Men det er jo ikke sikkert det er et 100% mål for alle?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nøytralt eller ei er jo et spørsmål om hva som likner mest på virkeligheten, eller snarere hva som ligger nærmest selve opptaket. Det som aldri slutter å forundre meg er at enkelte kan konkludere med at en gitt høyttaler er bra til tross for at den samme høyttaleren krever at man konkluderer med at minst 70% av platesamlingen er av en nesten uutholdelig kvalitet. Hvorfor skal man egentlig skylde på softwaren så lenge høyttalernes oppgave er å gjengi softwaren best mulig?

Når det gjelder smak så er det to parametre man må vektlegge. Den ene er bruksmønsteret (noen digger musikk med slegge, andre med rødvin) som gjør at man krever ulikt maksimalt spillenivå, og ulik grad av dyp bass. Den andre er en følge av det faktum at man, i mer folkelige prisklasser, faktisk må velge mellom ulike kompromisser. For noen er dynamikk viktigst, for andre er det myke viktigst, for noen er det viktig å ha en klangbalanse som får frem alt, for andre er det viktig å ha en klangbalanse som skjuler det som kan tendere til litt ubehagelig osv.

Jeg er veldig enig med Henning HG her. Jo bedre en høyttaler blir på en type musikk, jo bedre er den plutselig på alt mulig annet også. Forøvrig er det vel ganske klart at en høyttaler ikke nødvendig vis er bra på noe som helst bare fordi den koster skammelig mye. Derfor mener jeg det er feil å bedømme hva som er nøytral lyd ut i hvordan gitte konstruksjoner til høy pris låter. Den optimale høyttaler skal imitere virkeligheten, ikke en gitt høyttalermodell, og virkeligheten når det kommer til musikk er liksom aldri kjedelig.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig med deg Snickers angående dine betraktningene rundt bruksmønster og kompromisser. Faller litt av når du videre mener at "Jo bedre en høyttaler blir på en type musikk, jo bedre er den plutselig på alt annet også". Det vil jo i to ytterpunkter bety at en høyttaler du får til å spille bedre og bedre på klassisk, også nødvendigvis må bli bedre og bedre på "dunk dunk" musikk. Jeg mener da at bruksmønster og kompromisser vil følge høyttalervalget hele veien. Ikke meningen å virke kverulerende her, syntes bare diskusjonen er interessant

Når jeg lytter vil jeg gjerne at det skal "spille musikk". Hva dette innebærer av forskjeller fra anlegg som i mine ører ikke "spiller musikk", har jeg vanskelig for å beskrive. Få frem magien i musikken er en annen måte å si det på.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det er en interessant diskusjon dette og jeg synes ikke det er lett å svare helt nyansert nok. Jeg er enig i mye av det Snickers-is skriver. En høyttaler som blir bedre til å gjengi en type musikk tar med seg andre sjangre opp også men alikevel synes jeg ikke det er nyansert nok.

Er ønsket å få mest mulig ut av en referanseinnspilling av en klassisk konsert er det ikke sikkert den beste høyttaleren til dette er like godt egnet til å gjengi et veldig mixet U2 opptak? Og en høyttaler som gjengir U2 godt tilfredsstiller kanskje ikke den klassisk interesserte?

Jeg synes noen høyttalere kan spille all slags musikk like godt (f.eks Sonus) mens andre har sin force i enkelte sjangre (f.eks ProAc, Klipsch). Og noen sjangre medfører at enkelte parametre er viktigere enn andre. F.eks er ikke 3D så viktig på metal og hurtighet og slam i bassen ikke like viktig for gjengi en kammerkonsert eller en rolig jazzplate. Å få frem så mye dataljer som mulig er heller ikke så viktig med dårlige opptak.

En annet spørsmål er hvorvidt det er noen god idé å legge mye penger i et anlegg om platesamlinger består av 70% dårlige innspillinger.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Faktisk så låter de anleggene som virkelig har gjort meg småreligiøs fantastisk på Infected Mushroom, Yello, gamle Nat King Cole og Tom Waits, store klassiske fremføringer, storband a-la Swing When You're Winning, Tool, Ramstein osv osv, og på en sånn måte som jeg ikke har hørt fra andre oppsett som liksom skal være bra på en av disse sjangerene.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilke anlegg er det?

Nå nevner du mange sjangre men på f.eks metal går det helt imot mine inntrykk. Jeg husker en kar på messa i Horten som sa han hadde gledet seg hele dagen til å høre Ramstein på de råeste Usher høyttalerne. Jeg syntes ikke det låt særlig mye bedre på så dyrt anlegg og skjønner ikke poenget med meget dyre høyttalere til denne musikken. Bortsett fra slam da.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nøytralitet en logisk umulighet?

Det meste av musikk er mikset og pyntet på i et lydstudio. Jeg vil tro at produsenten modifiserer råmatrialet slik at man får et ønsket resultat ut av referansehøyttalern/høreklokkerene.

Hvis man med nøytral lyd mener lyd som ligger nærmest denne referansen må man logisk sett kjøpe den samme høyttaleren for hjemmebruk. For ikke kompliserer dette unødig ser jeg bort fra elektronikken og romakustistikken. Jeg har flere innspillinger hvor jeg mistenker at produsentene drar på med litt ekstra bass og diskant for at det skal høre greit ut på dårlige høyttalere der ute i stuene. På en linear kvalitets høyttaler vil man komme i den paradoksale sitasjonen at lyden blir dårlig fordi høyttaleren er for god

Det er vel mest hensiksmessig å definere nøytralitet ut fra hvordan man øret perseptuerer lyden på konserter uten elektroniske mellomledd. Med en gang lyden blir tatt opp ved hjelp av mikrofoner forsvinner nøytraliteten på opptaksiden da mikrofoner "farger" lyden. Nøytralitet på avspillingsiden blir da en umulighet. Noen mikrofoner passer kanskje bedre noen høyttalere i jakten på å komme nærmest ørets opplevelse av musikken uten noen mellomledd:?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mortebjo1
    For ikke kompliserer dette unødig ser jeg bort fra elektronikken og romakustistikken. Jeg har flere innspillinger hvor jeg mistenker at produsentene drar på med litt ekstra bass og diskant for at det skal høre greit ut på dårlige høyttalere der ute i stuene. På en linear kvalitets høyttaler vil man komme i den paradoksale sitasjonen at lyden blir dårlig fordi høyttaleren er for god
    Jeg tviler på at produsent drar opp bass og diskant for å tilpasse seg dårlige anlegg. I så fall burde de gjøre det motsatte tror jeg. Men ved f.eks rap, electronica drar de opp mye bass siden det passer sjangeren. Ellers flater de ut dynamikken slik at det passer radio og mp3 noe som gjør at man trenger nesten overdreven bass i høyttalerne i hjemmet. Typisk for mye populær musikk. Det er en grunn til at jeg synes bassnivå i høyttalere er viktigere ved enkelte sjangere.

Jeg tror det som begrenser mest er kvaliteten på elektronikk og mik´er og ikke minst hvor mye elektronisk behandling mixen får og utganspunktet med at de tar oftes (?) tar opp enkelt instrumenter og vokal hver for seg og mixer dette elektronisk i veldig mange spor slik at hele akustikken og plasseringer gjøres elektronisk. Jeg synes de beste opptak gjøres så ekte så mulig med en stereomik i et godt akustisk rom. Kanskje med unntak av vokal som gjør seg best med nærmikrofon.

Jeg legger til at jeg tror musikk kan mixes elektronisk med et veldig godt resultat som virker naturlig og nøytralt nok.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har flere innspillinger hvor jeg mistenker at produsentene drar på med litt ekstra bass og diskant for at det skal høre greit ut på dårlige høyttalere der ute i stuene. På en linear kvalitets høyttaler vil man komme i den paradoksale sitasjonen at lyden blir dårlig fordi høyttaleren er for god

llers flater de ut dynamikken slik at det passer radio og mp3 noe som gjør at man trenger nesten overdreven bass i høyttalerne i hjemmet. Typisk for mye populær musikk. Det er en grunn til at jeg synes bassnivå i høyttalere er viktigere ved enkelte sjangere.
    Dere har rett begge to. Enkelte "mixere" vektlegger at musikken skal "fenge" og skape oppmersomhet over en reiseradio, bilradio eller andre bassfattige gjengivere. Da er det lett å ty til litt ekstra i bassen. I en plate av Sissel (Kyrkjebø), har de derimot vektlagt mellomtoneområdet for å få frem stemmen. Problemet oppstår (som nevnt ovenfor) når du skal lytte til disse platene med et noenlunde linært anlegg. Da låter det sjelden bra. Heldigvis er det mange som fremdeles produserer kvalitetslyd (f.eks. Kirkelig kulturverksted - for å ta en norsk prod/utgiver.)

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er det lett å ty til litt ekstra i bassen.
    Jeg synes det heller er motsatt i forhold til referanseinnspillinger. Hvis jeg har en nogenlunde bra fornemmelse over referanse :-| ..

Veldig mange plater synes jeg har for lite bass men jeg tror det har sin årsak i kompromering, dvs dynamikktap. Etter masterbånd? Jeg vet ikke når i kjeden det skjer.

Side 6 av 7 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •