Tid for 50K høyttalere-forslag ønskes :) HT bestilt- Helomvending til Gradient Rev 05 - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 134
    Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Kanskje trådstarter liker lyden fra ML?

Men hva vet vel jeg?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tenkte mer på om Martin liker platene hans .

Hvordan er Arcam´en egentlig da? Hvilken prisgruppe er det snakk om? Martin vil ha gode partnere også tror jeg. En kvalitetsbevisst dame som vet hvor skapet skal stå.

Intermediate B&W'Eier sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ML skal funke bra på Arcam har jeg hørt, men de fortjener kraftigere saker. Har hørt Vista(eller hva dem heter) på Vincent og Copland, og det spilte som en drøm. Så detaljert lydbilde har jeg ikke hørt maken til. Alt blir liksom så virkelig på en måte. :-) Gøy å høre på elektrostat høyttalere... Synd det koster så mye :-( Men kommer vel meg dit med årene jeg også får jeg håpe Håper trådstarter finner det han leter etter. :-)

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    Jeg anbefalte ikke vantage pga musikksmak. Jeg ville aldri kjøpt ML om U2 står på menyen selv om den er en av mine favoritthøyttalere. Ikke det at den ikke kan rocke men en så bra høyttaler synes jeg fortjener gode innspillinger.
    Har tro på ML her jeg. Men mener bestemt at prisforskjellen opp til Vantage fra Vista er i største laget. Den kan du glatt legge i et skikkelig effekttrinn og du har totalt sett et bedre lydprodukt. Så lenge det bare er aktiv drift av basselementet som er forskjellen, og Xstat-panelet er likt, så føler jeg meg på relativt trygg grunn her.

Ellers, jeg har Vista og digger U2. Ingenting i veien for at du ikke kan digge U2 på dem. Dersom målet er mest mulig "rett i trynet"-gjengivelse er det klart at det finnes bedre alternativer, men de ligger ikke på latsiden, Vista heller.

Dersom det ikke haster spesielt med kjøpet, Ivaols, så er du hjertelig velkommen hit for å høre hvordan Vista håndterer musikken din. La meg bare komme over til august, slik at alle sommerens prosjekter kan ferdistilles... ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    U2 låter helt sikkert bedre på Vista enn hans Patos. For å sette det på spissen i et tenkt tilfelle.... Du kjøper deg ML Summit og elektronikk i samme prisklasse og du spiller rocka plater med middels til dårlig innspillingskvalitet. Det er da noe som ikke helt balanserer da synes jeg :-? ..

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her var det liv

Føler for å nyansere litt. Hører på mer enn U2. Lytter mer til andre grupper, en grunn her er dårlig lydkvalitet. Sitter også stille innimellom og bare nyter rolig musikk. Leonard Cohen, Lisa Ekdal, rolig Pink Floyd etc. Er spesielt interessert i dypt, bredt og presist lydbilde. Referansen min på dette området er Gradient. Kjøper IKKE høyttalere som spiller høyt og tøfft med flatt og kjedelig lydbilde!

Arcam sin 350 er ikke som andre recievere, og skal ikke undervurderes i stereo sammenheng. Flere, blant annet Roar Moen (Patos) sammenligner den med en god integrert i samme prisklasse. På den andre siden, å havne på f.eks Swan 2.2 og legge litt i en Melody rør forsterker (fikk sinnsyk mye skryt hos Maxwell) eller annet snacks høres også fristende ut. En ny CD spiller tenkte jeg å kjøpe etter høyttalerene for å fintjune.

Nok en gang dukker det opp glemte minner fra tomrommet, lyttet på ML Vista i fjor da jeg studerte i Oslo. Pen lyd, likte lydbildet. Jeg tar gjerne kontakt i midten av august Anfield, takk for et generøst tilbud

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okidok, her er de foreløpige kandidatene jeg må få lyttet til:

Swans 2.2F (rimelig, kan kjøpe ekstra effekt)
    Audio Physic Scorpio
    Patos Symhponic IV
    Legacy Signature 3 (ingen som har inntrykk av disse?)
    Gradient
    ML Vista

Fikk nesten ikke sove i natt, mye tanker som snurrer he he.

Har nå Patos Lyric 402 MkIII med dobble 6 tommere, dette trykker men kan ikke sammenlignes med da jeg hadde Lyric 502... Det jeg vil fram til er at jeg mest sannsynlig ikke kjøper høyttalere med bestykning så lavt som 6 tommere igjen, gir ikke nok. Trykk i mellomtonen hadde også vært fint. Men ikke glem nå at lydkvaliteten, lydbilde og alt det andre som skaper musikken er viktigst for meg. Vil ikke under noen omstendigheter få anbefalt CV igjen he he

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde lånt et øre til Gallo Reference. Spiller fantastisk åpent ag skulle passe din type musikk. Kan også oppgraderes med egen bassforsterker for dypere og mere bass. Er forøvrig litt hyggeligere priser i Sverige grunnet kronekursen.

Sitat Opprinnelig postet av Ivaols
    Du har et poeng med musikksmak og kvalitet. Mye av favorittmusikken min kan ha en tendens til litt skarp diskant. Oppsettet jeg har nå går fint å spille høyt med det meste av musikk, og slik vil jeg gjerne ha det videre.

Har ingen erfaring med fronter og senter fra forskjellige produsenter. Forestiller meg at det vil være vanskelig å høre om en effekt, som strengt tatt er det som kommer fra frontene ved film, skiller seg tonalt fra lyden som kommer fra senteren. Ihvertfall hvis en velger fronter som har noen fellestrekk med senteren. Tror derfor ikke en er bundet til å ha samme merke helt rundt.

Focal får jeg nok problemer med å få hørt på, og uansett problemer med hjemlån. En litt friskt diskant frister ikke. Har tidligere eid Audiovector S6 med bånddiskant, huff og gru! Kunne ikke spille høyt med noe som helst.

Arcamen har en strømforsyning på 1200 VA. På bakgrunn av dette skulle de oppgitte 120W ved stereo være fornuftig.

Antonx; av ren nysgjerrighet, hva er det ikke du liker med Patos?

Active flexxo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I denne prisklassen er det vel ingen tvil om at du må kjøpe brukte Avantgarde Duo. Ingen av høyttalerne du har satt opp på lista er noe i nærheten av å matche disse. (IMHO)

Active thomand3 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    328
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Ivan.
    Gøy med oppgradering.
    Rommet ditt var en smule krevende mtp akustikk, så her MÅ du ikke kjøpe noe uten å prøve.
    Har veldig troen på at gradient er den høyttaleren som vil kunne gjøre absolutt best jobb hos deg.
    Den kan faktisk trøkke ganske godt i rette omgivelsene.

AV-centeret har symphonic IV i demo nå

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror du bør glemme Swans F2.2 med liten rørforsterker. Det blir litt på samme måte som Patos. Det må mye kontroll til for å få en nogen lunde fast bunn. Jeg er redd det samme gjelder for de andre alternativene med untak av Martin Logan og Legacy som kan klare seg med relativt lite effekt. Imidlertid forsvinner muligheten til å spille grisehøyt når man går ned på effekten. For å få virkelig gode resultater på rør bør du i prinsippet opp på 96dB eller mer i følsomhet.

Hvilke av de nevnte kandidatene har du hørt selv?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har et poeng der Thomas. Akustikken er ikke den beste, men mye av den kjipe lyden du hørte skyldest effekttrinnet som nå er solgt. Gleder meg til å teste Gradient

Av de nevnte kandidatene har jeg hørt Scorpio, Patos Symphonic IV, Gradient og ML Vista. Ingen testet hjemme. Gradienten er det beste jeg har hørt.

Har ingen erfaring med rør. Sannsynligheten for at det blir ekstra effekt etterhvert er stor.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du vurdert Swans F1 siden du også har vurdert F2? Du bør få deg en demo på dem, samt på Legacyen.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har vurdert 1.1 også, tenkte det ble for vilt. Må få meg en demo på disse. Skal jeg strekke meg så langt som 60 000 vil det gå et år før ekstra effekt kan kjøpes inn... Med en lommebok som min må en ta en ting om gangen.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ha ha, F1.1 er nesten 1.70 m høye og veier 116 kg pr stk.

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke hørt F1.1 selv, men mange som har hørt den skriver at de ikke ble helt overbevist. Med den størrelsen er den nok en utfordring å integrere. F2.2 er også en diger konstruksjon, men litt mer overkommelig.
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate Skrotnisse sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,320
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    F1.1F var pene, de var store, og spilte pent, men så kjedelig a. Her er hva jeg skriblet ned etter å ha vært på demo på de:

Etter ca halvannen time i bil var vi endelig fremme! Det første som møtte meg var en meget hyggelig fyr i en liten blå bil, opp på lytterommet bar det og jeg skal ærlig innrømme at jeg ble mildt sagt imponert. Ikke nok med at mannen faktisk hadde disse vakre høytalerene, men han hadde også et spinnvilt bassystem som jeg noe senere skulle få føle på det råeste! Etter noen av hans demokutt var det på tide for meg å spinne noen plater, og her er hvordan det gikk:

jeg begynte med Linkin Park og Bleed It Out. Dette er en forholdsvis røff innspilling laget for å ta av live fremfor å låte pent på et stereoanlegg. Det første som slo meg på swans var hvor mye "penere" det låt enn på la scala. Toppen var langt mer silkemyk og det var ikke den samme brutale råskapen. Her må jeg innrømme at jeg ble skuffet ! På La Scala er dette en låt som virkelig tar av og man får bare lyst til å hoppe opp av stolen, slå takta i lufta med armen og gaule med, men den følelsen fikk jeg aldri på swans. Greit nok tenkte jeg, denne låta er jo forholdsvis ekstrem og dette var en helt annen høytaler. Kanskje det var mulig å fikse det ved matching av ustyr? Noen som tenker krell, mcintosh og midgard?

Neste spor ut var 666 med Alarma\amokk, ei elektronika låt som riktignok ikke går altfor dypt, men den har et fantastisk engasjerende lydbilde. Desverre hadde eieren sperret volumkontrollen på 99, så jeg fikk aldri virkelig guffa på. MEN, her gjentok mye av det samme seg. Det lot direkte "pent". Jeg må innrømme at jeg på dette tidspunktet ikke skjønte så altfor mye. Selv er jeg 26 og ferdig for lengst med disse dance\trance\elektroniske utestedende, men jeg liker å sette på disse låtene for å virkelig presse anlegget litt. Men det skortet. Hm tenkte jeg og satt inn neste cd.

Først ut var Carlos Santana med Maria Maria, en utrolig nydelig låt med fast og fin bass. Her låt det langt bedre! Dette var lyd jeg kunne ha levd med, riktignok uten råskapen til La Scala, men utrolig nice lydbilde. Kanskje det fantes håp! Skippe et par spor og frem til Audioslave med Like A Stone. Ei utrolig nydelig låt med en fantastisk atmosfære og en helt spinnvill gitarsolo som fremkaller frysninger gang på gang. Etter å ha vært på konsert med de og hørt denne live tenker jeg alltid tilbake på den konserten hvor benedikstbukta var stappa av folk som var sjukt engasjert under hele konserten, bakken rista konstant i over en time!!, men når det megadeilige riffet kom sto hele bukta dønn stille i en euforisk tilstand før alle tok av så jævelig av etter soloen. En fantastisk solo, noe av den samme følelsen får jeg på la scala. Når jeg dro denne på swans låt det, nok en gang, penere. For min del var dette nok! Jeg hadde med mange artige testspor, men etter at de skuffet meg på disse sporene gadd jeg ærlig talt ikke mer, siden disse sporene er meget representative for min musikksmak.

Kan man si "desverre"? Det er jo mye penger inne i bildet, men det skulle jeg gjerne ha brukt for å oppnå drømme lyden hjemme hos meg selv. Dog ble det ikke noe utlegg denne dagen. I og med at de låt så "pent" og dannet på testsporene mine ble valget tatt; nada swans på meg. Dog måtte jeg høre litt med madammen. Det er ingen tvil om at waf'en er skyhøy kontra la scala som fortoner seg som et hobbyprosjekt fra sløyden i sjette klasse i forhold. Det verste, eller beste, av alt var hun var dønn enig med meg. Hun ble heller aldri noe seriøst engasjert av disse høytalerene.

Denne dagen ble bare nok et bevis på at lyd er subjektivt, og man skal ikke ta alle testene på nettet seriøst. Man må lytte selv. Men, min jakt på den gode lyden fortsetter for fulle mugger, så stay tuned!
    Men alt dreier seg om subjektive preferanser, hadde det vært bare en mal for gode høytalere ville vi vel bare hatt en høytalerprodusent. Mitt største ankepunkt var mangelen på liv og engasjement... Men men..
    -------
    Mvh
    Rune
    Fotograf og AV-skalle av natur
    : web| facebook| <--- Følg meg på fb og støtt meg i kampen for fototilgang på de store konsertene.
    Oppsett: Samsung UE78JS9505XXE | Xbox One S | Marantz AV7710 | Arendal Sound Tower | Klipsch RP-250S |

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva ble de drevet av i det tilfellet?

Selv har jeg bare hørt F2 så jeg har vanskelig for å uttale meg om F1.

Intermediate Skrotnisse sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,320
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen digre Dynamic Precision trinn, husker dog ikke nøyaktig modellbetegnelsen, mener han sa 6.4 (men er som sagt ikke 100% sikker). For all del, det var kontroll, det låt fint et forholdvis greit nok høyt volum, men søttern så flatt.. iallefall for min smak... men smaken er som baken..
    -------
    Mvh
    Rune
    Fotograf og AV-skalle av natur
    : web| facebook| <--- Følg meg på fb og støtt meg i kampen for fototilgang på de store konsertene.
    Oppsett: Samsung UE78JS9505XXE | Xbox One S | Marantz AV7710 | Arendal Sound Tower | Klipsch RP-250S |

Active Soundispower sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    380
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    offtopic..skrotnisse..samme nisse som fra bilforumet?

Side 3 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •